Til Stortinget
Forslagsstillerne mener tiden er moden for en endring av lov
og forskrift om målbruk i offentlig tjeneste. Forslagsstillerne
mener at dagens lovgivning om tjenestemål for statlige
foretak og statlige organer ikke ivaretar innbyggernes uttalte språkpreferanser og
i tillegg fører til unødig press på økonomiske
midler som kunne blitt allokert til viktigere områder som ligger
under det statlige foretakets eller det statlige organets virksomhet.
Lov om målbruk i offentlig tjeneste § 7 lyder:
"Dersom statsorgan vender seg under eitt til fleire kommunar
i eit avgrensa område, skal fleirtalsforma for kommunane
nyttast. Ligg det ikkje føre noka fleirtalsform, står
organet fritt i val av målform. Fleirtalsforma er den målform
som flest kommunar har kravt. Det er ikkje noka fleirtalsform dersom
over halvparten av kommunane er språkleg nøytrale.
Det same gjeld dersom like mange kommunar har kravt bokmål
som nynorsk."
Forslagsstillerne mener det er problematisk at det er kommunenes
språkpreferanser som legges til grunn for valg av målform,
og ikke innbyggernes språkpreferanser. Problematikken har
blitt aktualisert spesielt i forhold til to konkrete saker den siste
tiden.
I april 2004 kom pålegget fra Norsk språkråd
om at Agder bispedømme måtte endre målform
fra bokmål til nynorsk. Biskop Olav Skjevesland i Agder bispedømme
søkte om dispensasjon fra pålegget, men fikk avslag
fra Norsk språkråd. Det er en rådende
oppfatning at Den norske kirke skal ha et utstrakt selvstyre, og
det virker urimelig at et bispedømme der hvor kun 6,8 pst.
av innbyggerne bor i kommuner som har nynorsk som sin målform
og der hvor bare 5 pst. av innbyggerne bruker nynorsk som sitt skriftspråk,
skal pålegges å skrive alle sine brev på nynorsk.
For Agder bispedømmes vedkommende er forholdet det at Vest-Agder
er bokmålsfylke, mens Aust-Agder og Telemark er nøytrale.
Dette skulle tilsi at bispedømmet skulle kunne velge målform
selv. Problemet er at det er kommuner og ikke innbyggere som telles
ved pålegg av målform. I Agder bispedømme
er det 23 nøytrale kommuner, 14 nynorskkommuner og 11 bokmålskommuner.
Dermed er det et flertall av nynorskkommuner blant de kommunene som
ikke er nøytrale og som bispedømmet dekker. Forslagsstillerne
mener at innbyggernes uttalte språkpreferanser bør
tillegges vekt og at man tar hensyn til de 95 pst. av innbyggerne
som bruker bokmål som målform. Innbyggernes språktilhørighet
bør komme i første rekke ved valg av tjenestemål.
Kultur- og kirkedepartementet har nylig foretatt en vurdering
av hvilke virksomheter som faller inn under lovens virkeområde
i forbindelse med den statlige sykehusovertakelsen. Siden sykehusforetakene er
egne rettssubjekter, krevdes en nærmere tolkning av lovgrunnlaget
for å avklare om de ble omfattet av målloven.
Myndigheten til å foreta denne tolkningen er tillagt Kultur-
og kirkedepartementet. Vurderingen konkluderte med at helseforetakene
etter gjeldende rett klart faller inn under mållovens virkeområde,
og at de derfor fullt ut vil være omfattet av lovens bestemmelser.
Målloven slår fast at bokmål og nynorsk er
likeverdige målformer og skal være likestilte skriftspråk
i alle organer innenfor staten, fylkeskommunene og kommunene, men
det er bare i staten at det er fastsatt nærmere regler
om hvordan likeverdet og likestillingen skal praktiseres. Derfor
er det først etter at ansvaret er overført til
staten at disse reglene har fått direkte anvendelse for
sykehusene. Dette betyr at hele Helse Vest derfor må benytte
nynorsk som tjenestemål. Et sykehus som blir rammet av
pålegget en slik tolkning medfører, er Haukeland
universitetssykehus. Haukeland universitetssykehus ligger i Bergen,
som er en bokmålsby. Pålegget som nå fører
til at Haukeland universitetssykehus må endre navn til Haukeland
universitetssjukehus har en kostnadsramme på 20-25 mill.
kroner ifølge opplysninger gitt av Helse Bergen. Pålegget
fra Kultur- og kirkedepartementet betyr konkret at Haukeland universitetssykehus
må endre skilter på sykehuset, kurse personell, og
konvolutter og brevpapir må skiftes ut. Samtidig er situasjonen
den at Haukeland universitetssykehus i år ligger an til
et underskudd på 330 mill. kroner, dette til tross for
at man har kuttet 200 stillinger og foretatt innsparinger på flere
hundre millioner kroner. Forslagsstillerne mener at de økonomiske
midler Haukeland universitetssykehus nå blir pålagt å bruke for å endre
målform, heller burde bli brukt til å øke bemanningen
og justere opp tilbudet til sine pasienter.
Pålegget fra Kultur- og kirkedepartementet rammer også Sentralsykehuset
i Rogaland. Innenfor Helse Stavangers dekningsområde, har
nemlig to kommuner valgt bokmål. Sju har valgt nynorsk,
mens ni er nøytrale. Etter loven er det dermed flertall
for nynorsk. For at Helse Stavanger også skal få status
som nøytralt, mangler det én kommune. Denne beregningsmåten
tar ikke hensyn til at et stort flertall av regionens innbyggere
bruker bokmål som målform. Avgjørelsen
vil medføre store ekstrakostnader med kursing av personell,
penger som med fordel kunne vært brukt til behandling av
pasienter.
Med bakgrunn i det som er nevnt foran, er det mye som taler for
at lov og forskrift om målbruk i offentlig tjeneste bør
endres. Forslagsstillerne mener at innbyggernes uttalte språkpreferanser
må tillegges vekt ved valg av målbruk i offentlig
tjeneste og ikke kommunenes språkpreferanser, slik dagens
lovgivning legger opp til. Forslagsstillerne mener i tillegg at det
ikke bør legges kulturpolitiske språkføringer
på bruk av eksternt administrasjonsspråk hos de
enkelte helseforetakene. Mange helseforetak har lange ventelister,
samt pålegg fra helsetilsyn, branntilsyn og arbeidstilsyn
som ikke følges opp med henvisning til en vanskelig og
presset økonomi. Ved behandling av pasientrettighetsloven
har det blitt understreket hvor viktig det er med riktig prioritering.
I pasientrettighetsloven § 2-1 om rett til nødvendig
helsehjelp heter det bl.a.:
"Retten gjelder bare dersom pasienten kan forvente nytte av
helsehjelpen og kostnaden står i rimelig forhold til tiltakets
effekt."
Forslagsstillerne mener at språkpolitiske pålegg som
fører til store ekstrautgifter som skifte av skilter og
brevpapir for å gå fra bokmål til nynorsk
ikke er riktig prioritering og at kostnadene pålegget medfører
ikke står i rimelig forhold til tiltakets effekt. Forslagsstillerne
mener at disse ressursene vil komme til bedre nytte om de blir brukt
til å sikre pasienter behandling under betryggende forhold.
Det bør derfor åpnes for at helseforetakene får
fritak for pålegget som er gitt av Kultur- og kirkedepartementet,
med bakgrunn i departementets tolkning av målloven.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at innbyggernes språkpreferanser blir
avgjørende for valg av målbruk i offentlig tjeneste,
med hjemmel i lov og forskrift om målbruk i offentlig tjeneste.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
forslag slik at helseforetakene blir unntatt fra pålegg
om målform ved bruk av eksternt administrasjonsspråk,
med hjemmel i lov og forskrift om målbruk i offentlig tjeneste.
13. oktober 2004