Til Stortinget
Forslagsstilleren er glad for at Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet nå ser ut til å slutte
seg til Kystpartiets krav om at kraftverk basert på fornybare
ressurser ikke skal kunne selges ut av landet, og håper
at de samme partiene også slutter seg til dette forslaget
om at befolkningen skal sikres elektrisk kraft til overkommelig
pris gjennom en forvaltningslov som begrenser kraftselskapenes mulighet
til å prioritere ønsket om økt fortjeneste
foran forpliktelsen til å ivareta befolkningens behov.
Hjemfallsretten for private kraftselskap ble vedtatt for å sikre
kommende generasjoner full eiendoms- og disposisjonsrett over fornybare
kraftressurser. At hjemfallsretten ikke omfattet offentlig eide kraftselskap,
var begrunnet med at disse i kraft av å være offentlig
eid også var offentlig styrt, og derfor var sikret mot
at ytre kapitalinteresser skulle drive butikk med fellesskapets
ressurser på bekostning av folkets og det lokale næringslivs
behov.
Mange kraftselskap som eies av fylker og kommuner er gjort om
til aksjeselskap, uten at dette har vært varslet i forkant
av valg. Folket er slik blitt fratatt muligheten til å kunne
påvirke hvor store utbyttekrav som er akseptable ved å sette
krav til lokale politikere. I dag ser vi at både Statkraft
og kommunale kraftselskap brukes som en ubegrenset beskatningsmulighet
gjennom stadig økte krav til utbytte, som tas ut etter
politikernes forgodtbefinnende. Dette er en usosial form for beskatning
som rammer hardest dem som har minst betalingsevne.
Markedsstyrt kraftpris gjennom fri konkurranse mellom norske
kraftselskap fungerte rimelig bra så lenge markedet var
nasjonalt, men når tilknytningskabler til resten av Europa åpner
for internasjonale markedskrefter, må de nasjonale behov
for kraft til fornuftig pris sikres gjennom en egen forvaltningslov for
offentlig eide kraftselskap. Hjemfallsretten gir liten mening dersom
den ikke følges opp med en egen forvaltningslov for kraftselskapene.
Krisevinteren 2003 viste hvor galt det går når hensynet
til forretning settes foran hensynet til en forvaltning til folkets
beste. Hvor mange liv som gikk tapt på grunn av uforsvarlig
høye priser på forbrukerstrøm, vil vi
aldri få vite. Bare de som døde av nedkjøling
i egne hjem ble registrert direkte som dødsofre på grunn
av kraftprisene, men vi vet at apotekene meldte om økende
antall pasienter som ikke hadde råd til å hente
livsnødvendige medisiner. Lagrene av medisiner som ikke
ble hentet, vokste, og medisinpakkene ble stående på lager
til de ansatte kunne lese av dødsannonsene at pakkene aldri
ville bli hentet. Denne vinteren ble også et gullår
for inkassoselskapene. Folk med liten betalingsevne fikk ikke bare
sin ordinære strømregning flerdoblet fordi kraftselskapene
i sin jakt på større fortjeneste hadde unnlatt å ta høyde
for tørrår, de fikk de store ekstraomkostningene
som følger med inkasso på toppen. Dette var prisen
folket måtte betale for at kraftselskapene og staten kunne
hente inn rekordhøy fortjeneste på norsk kraftproduksjon.
Høsten 2004 og vinteren 2005 har gitt nedbørsrekorder
i flere deler av landet. Likevel får nå forbrukerne økte
strømregninger, fordi høy pris på kull
og olje på kontinentet har gitt høyere strømpris
der, og slik sendt den internasjonale markedsprisen på strøm opp.
Forslagsstilleren mener at norske kraftressurser skal forvaltes
til beste for folk og næringsliv i dette landet, og at
dette bare kan garanteres gjennom en egen forvaltningslov som setter
grenser for kraftselskapenes mulighet til å la internasjonale
markedskrefter styre kraftprisen til forbrukere og nasjonale kraftkrevende
industrier. Det hjelper lite at staten blir stadig rikere, dersom
folk ikke har råd til å bo og drive næring
i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til en lov om forvaltning
av kraftselskap for å sikre den norske befolkning elektrisk
kraft til en pris som styres nasjonalt, og ikke av internasjonale
markedskrefter.
11. mai 2005