Til Stortinget
Forslagsstillerne ønsker å utvikle en offentlig
sektor som er åpen og yter tjenester når innbyggerne trenger
det.
De fleste statlige og kommunale kontorer stenger kl. 1500 sommerstid
og kl. 1545 vinterstid. I en del tilfeller er åpningstidene
for telefonhenvendelser enda kortere. Det betyr at mange må ta
seg fri fra jobben for å møte opp på et
offentlig kontor enten de skal fornye passet, hente førerkortet
eller snakke med skatteetaten. Skal de ringe, må de nesten
alltid gjøre det i arbeidstiden. Noen har ikke muligheter
til å ta seg fri og får dermed ikke gjort helt
nødvendige ærend. For andre er det upraktisk og
irriterende. Korte åpningstider er også kostbart
for små bedrifter som ikke kan avse folk midt på dagen.
For samfunnet betyr det redusert verdiskaping.
Forslagsstillerne mener offentlige kontorer, på samme
måte som butikkene, må være tilpasset
et moderne arbeids- og familieliv. Både enslige og familier,
der begge er i jobb, har behov for utvidede åpningstider.
Derfor må åpningstidene og telefontidene på statlige
kontorer utvides. Også lokalt bør det tilstrebes
at kommunale kontorer holder åpent lenger.
Regjeringen Bondevik II gjorde et omfattende arbeid for å bedre
tilgangen på offentlige tjenester og elektronisk informasjon.
Det er allikevel fortsatt behov for bedre åpningstider
i offentlig sektor. Det kreves personlig fremmøte i forbindelse
med svært mange tjenester. Det er så mange som
500 000 personer i aldersgruppen 55-74 år som
av ulike grunner ikke bruker PC/Internett. For folk bosatt
i distriktene, eldre og ressursvake personer vil spørsmålet
om åpningstider være av enda større betydning.
Det er også et spørsmål om kvalitet og
service, av og til har en faktisk behov for å forholde
seg til et levende menneske, ikke en maskin. Dessuten varierer kvaliteten på de
ulike nettstedene kraftig. Noen nettsteder mangler til
og med informasjon om kontakt og åpningstider.
Noen eksempler på dagens åpningstider:
Trygdeetaten har åpningstid kl. 0900-1430, men noen
få steder åpent til kl. 1600 på torsdager.
1,3 millioner mennesker har trygd som sin viktigste inntektskilde,
2 millioner mottar løpende ytelser fra etaten, og den behandler
mer en 6 millioner saker. Anslagsvis 60-70 pst. av de som oppsøker trygdekontoret
kommer for å få refusjon for helsetjenester, det
vil si at svært mange ikke er pensjonister, men yrkesaktive.
For 2005 var det beregnet at det vil bli utstedt 260 000
pass til voksne og 120 000 pass til barn. Kun noen stasjoner
har utvidet åpningstid til denne tjenesten.
Husbanken har åpningstid kl. 0800-1500. De fleste førstegangsetablerere
er i arbeid eller under utdanning.
Trafikkstasjonene har åpningstid kl. 0800-1500, noen
steder til kl. 1515. Det betyr at alt med sertifikater og registreringer
i forhold til bil må tas i arbeidstiden. Dessuten er det
noen steder betydelige kapasitetsproblemer.
Studentene som forutsettes å være heltidsstudenter
etter kvalitetsreformen, må henvende seg til Statens lånekasse
for utdanning kl. 0900-1500.
Forslagsstillerne mener det er enkle og billige grep som skal
til.
Forslagsstillerne mener at en svært god begynnelse vil
være å vedta noen klare målbare målsetninger for
bedre åpningstid i offentlig sektor. Disse målsetningene
er:
1. Statlige kontorer med stor publikumspågang
skal være åpne til kl. 18.00 på hverdager
og i noen tilfeller på lørdager. Eksempler: trafikkstasjoner, skatteetaten,
arbeidstilsynet, passhenvendelser, toll- og avgiftsetaten.
2. Alle statlige kontorer med publikumshenvendelser skal
i løpet av denne stortingsperiode ha løsninger
for telefonbetjening fram til kl. 1800 på hverdager og
fra kl. 10.00 til kl. 14.00 på lørdager Eksempler:
Husbanken, Statens lånekasse for utdanning, Brønnøysundregistrene,
fylkesmannen, Statens forurensningstilsyn, arbeidstilsynet.
3. Gjennom nettstedene Min Side og Norge.no skal statlige
etater gi informasjon og tilby personlige elektroniske tjenester
hele døgnet.
Det vil være noen kostnader knyttet til utvidede åpningstider.
Men svært mye kan oppnås ved å organisere
arbeidet i statlige etater annerledes og forskyve arbeidstiden til
de ansatte noen dager i uken. På hverdager er det bare
timen mellom kl. 1700 og kl. 1800 som gir økte timelønnskostnader.
Det må også påregnes noen kostnader for
tillegg for ubekvem arbeidstid, økte strøm/fyringsutgifter
og lignende. Den digitaliseringen av offentlig tjenesteyting som
den forrige regjeringen satte i gang, vil imidlertid gi betydelige
effektiviseringsgevinster i denne perioden. Forslagsstillerne mener
at Regjeringen bør bruke en del av dette til å forbedre
servicen overfor innbyggerne og næringslivet gjennom utvidede åpningstider.
Service er selvfølgelig mer enn åpningstid,
det handler også om hvordan en blir møtt og hvordan reglene
er utformet. Men vektlegging av bedre åpningstider er også et
viktig styringssignal om hvem som skal være i sentrum for
offentlig virksomhet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen etablere følgende målsetninger for bedre åpningstider i offentlig sektor som skal være gjennomført før 2009:
-
1. Statlige kontorer med stor publikumspågang skal være åpne til kl. 1800 på hverdager og i noen tilfeller på lørdager. Eksempler: trafikkstasjoner, skatteetaten, arbeidstilsynet, passhenvendelser, toll- og avgiftsetaten.
-
2. Alle statlige kontorer med publikumshenvendelser skal i løpet av denne stortingsperiode ha løsninger for telefonbetjening fram til kl. 1800 på hverdager og fra kl. 1000 til kl. 1400 på lørdager. Eksempler: Husbanken, Statens lånekasse for utdanning, Brønnøysundregistrene, Fylkesmannen, Statens forurensningstilsyn, Arbeidstilsynet.
-
3. Gjennom nettstedene Min Side og Norge.no skal statlige etater gi informasjon og tilby personlige elektroniske tjenester hele døgnet. Dette skal være på plass i løpet av 2006.
16. juni 2006