Til Odelstinget
Eiendomsskatt er en overlevning fra gamle dager da eiendom betydde
rikdom og evne til å betale skatt – i en tid hvor
skatt på inntekt ikke var særlig fruktbar. Eiendomsskatten
rammer tilfeldig og usosialt, og slett ikke etter evne.
Eiendomsskatt er en spesielt urimelig form for dobbeltbeskatning
ettersom skatten ikke står i sammenheng med hvorvidt man
har hatt noen avkastning på eiendommen.
Eiendom beskattes flere ganger ettersom man allerede har betalt
skatt på lønnen eiendommen er ervervet for, samt
dokumentavgift ved ervervet, eventuelt arveavgift, og merverdiavgift
av påkostninger. Dessuten er eiendommen allerede gjenstand
for formuesbeskatning.
Forslagsstillerne mener enhver form for dobbeltbeskatning er
urimelig.
For noen blir det for dyrt å sitte på en eiendom
eller hytte som de hadde planlagt å kose seg på i
pensjonisttilværelsen. For hytter fremstår for øvrig
skatten som spesielt urimelig, ettersom en hytteeier bor i en annen
kommune og derfor ikke har stemmerett og innflytelse i hyttekommunen.
I mange tilfeller legger hytteeieren minimalt beslag på kommunale
tjenester.
Eiendomsskatt vil ramme barnefamilier og enslige eldre. Barnefamilier
i etableringsfasen vil rammes fordi de gjerne har en høy
gjeldsbyrde, enslige eldre fordi de gjerne har minstepensjon som
eneste inntekt. De vil derfor ikke være i stand til å betale
denne skatten på en eiendom som kan ha høy markedsverdi, men
har et hus som er nedbetalt gjennom et langt liv og samtidig kanskje
trenger store påkostninger.
Norske borgere er i dag neddynget med skatter og avgifter. De
kommunale skatter og avgifter kommer på toppen av allerede
urimelig høye statlige skatter og avgifter. Dette betyr
at norske borgere har mistet en betydelig del av selvråderetten
over sin egen verdiskaping.
Eiendomsskatten begrunnes i kommunens utgifter til vei, vann,
kloakk og andre fellesgoder som eiendomsbesitterne nyter godt av.
De fleste kommuner har betydelige avgifter som nettopp tar sikte
på å dekke disse kostnadene. Eiendomsskatten blir
derfor en dobbeltbeskatning. Den tjener kun til å ta inn
mer penger fra skattebetalerne og overføre bestemmelsesrett
fra hver enkelt skattebetaler og til offentlige byråkrater
og politikere.
Forslagsstillerne er prinsipielt for kommunenes selvråderett
og mulighet til fritt å fastsette skattøre, eksempelvis
en øremerket ekstraskatt for å finansiere et ønsket
formål etter en folkeavstemning. Kommunenes inntektssystem
er etter forslagsstillernes syn lite hensiktsmessig slik det fungerer
i dag, og må ikke brukes som brekkstang for innføring
av en usosial eiendomsskatt, slik vi nå opplever tendenser
til i mange kommuner.
De pengene som betales inn i eiendomsskatt, må betales
med den delen av verdiskapingen arbeidstakerne har igjen når
inntektsskatten er betalt. For mange minstepensjonister som sitter
med egen bolig, må skatten betales av en allerede liten
pensjonsinntekt.
Alle har behov for å bo. Våre boliger bør
derfor ikke være skatteobjekter for politikere som sløser pengene
vekk gjennom sine gavedryss for å skaffe seg velgere. Pr.
i dag er eiendom dessuten allerede skattet gjennom formuesskatten.
Eiendomsskatten rammer selvsagt ikke bare eiendomsbesittere.
Den rammer også leietakere som får påslag
på husleien når husverten får økt
sine utgifter.
I 2006 hadde 128 kommuner eiendomsskatt på boliger.
Det er fra og med skatteåret 2007 gitt adgang til å skrive
ut eiendomsskatt i hele kommunen, og ikke bare i bymessige strøk
som tidligere. Denne endringen har blitt kjent som "hytteskatt".
Kommunene har, etter eiendomsskatteloven § 3,
adgang til å begrense skatten til bymessige strøk,
men kan ikke forskjellsbehandle motsatt ved bare å skattlegge
hytter. Det er unntak for bønder i eiendomsskatteloven § 5.
Presset øker når det gjelder forslag om innføring av
eiendomsskatt. Flere rådmenn legger dette frem som forslag
i kommunene.
Ifølge lov om eiendomsskatt kunne man tidligere kun
utskrive eiendomsskatt på steder i en kommune som var utbygd
på bymessig vis. Det er nå åpnet for at
det kan utskrives eiendomsskatt i hele kommunen, inkludert fritidshus.
Lov om eigedomsskatt til kommunane ble vedtatt i 1975 med virkning
fra 1976, men ennå er ikke alle paragrafene trådt
i kraft. Dette dreier seg først og fremst om samordningen
av formues- og eiendomsskattegrunnlagene, der lovens regler foreløpig
bare er iverksatt for kraftverkene. For andre eiendommer og anlegg
er situasjonen at man er henvist til reglene som gjaldt tidligere,
dvs. reglene i skattelov for byene av 18. august 1911 nr.
9 og lov av 4. mars 1960 om tillegg til skattelover for
landet og for byene av 18. august 1911.
Det skulle være en nyskaping i eiendomsskatteloven at
verdiansettelsene ved formuesskatteligningen skulle legges til grunn
også ved utskrivning av eiendomsskatt. Ettersom formuesskatt
og eiendomsskatt også tidligere skulle skrives ut på grunnlag
av eiendommens omsetningsverdi, innebærer eiendomsskattelovens
bestemmelse om samordning av skattegrunnlagene tilsynelatende ikke
noen endring. Men i praksis har verdsettelsene som er lagt til grunn
ved henholdsvis eiendomsskatteutskrivning og formuesskatteutskrivning,
vært til dels nokså forskjellige, både
på grunn av visse forskjeller i verdsettelsesprinsippene
og på grunn av en forskjellig skjønnsutøvelse i
forhold til de to regelsett.
Slik reglene for verdsettelse for beskatning av eiendom nå fungerer,
gjør kommunen en taksering på et sjablongmessig
grunnlag. Det tas i mange tilfeller lite hensyn til slit og elde,
men det gjøres en verdsettelse på bakgrunn av
areal på eiendom og bygninger, med et minimum av befaring.
Konsekvensen av dette blir fort at taksten settes for høyt,
og at eieren av eiendommen betaler skatt av verdier hun/han
ikke har. Et ferskt eksempel fra Tromsø viser at mer enn
halvparten av dem som klagde på eiendomsskatten fikk medhold
og redusert skatt, fordi beregningsgrunnlaget var feil. Det er imidlertid
skattyter som må bekoste ny taksering.
Etter eiendomsskatteloven § 10 skal kommunestyret
hvert år i sammenheng med budsjettet fastsette satser og
regler som skal brukes ved utskriving av eiendomsskatt for det kommende
skatteåret. Eiendomsskattevedtaket vil dermed bli truffet
høsten i året forut for skatteåret. Finansdepartementet
har antatt at et vedtak før eller etter budsjettbehandlingen
er utilstrekkelig.
§ 11 fastslår at eiendomsskatten skal
være minst 2 promille, og ikke mer enn 7 promille. Det
kan fastsettes bunnfradrag for eiendommer som ikke er benyttet til
næringsvirksomhet, og da pr. boligenhet (normalt egen inngang
og bad/WC). Første året eiendomsskatt utskrives
må satsen ikke være høyere enn 2 promille, jf. § 13.
Senere kan skatten ikke økes med mer enn 2 promille pr. år,
og ikke med mer enn 3 promille for husløse eiendommer.
Dette gjelder bare økninger.
Ettersom taksering bare gjøres hvert tiende år, kan
for øvrig eiendomsskatteøkningen i takseringsåret
komme på kronebeløp over det som tilsvarer en 2-promilleøkning.
I lov om eiendomsskatt står det at eiendomsskatten skal
regnes ut ifra verditaksten på eiendommen. Alle eiendommer
må følgelig takseres. Første året det
utskrives eiendomsskatt i en kommune, må skatten ikke være
større enn 2 promille av takstverdien. Senere kan skatten
ikke i noen år økes med mer enn 2 promillepoeng.
Kommunestyret kan selv bestemme om man ønsker bunnfradrag
og/eller redusert prosentsats.
For en boligeiendom med verditakst kr 2 400 000 med
100 pst. av verditakst og uten bunnfradrag.
År 1 | 2 promille av verditakst = | kr 4 800 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
År 2 | 4 promille av verditakst = | kr 9 600 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
År 3 | 6 promille av verditakst = | kr 14 400 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
År 4 | 7 promille av verditakst = | kr 16 800 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
En person arver landstedet som foreldrene fikk kjøpt
rimelig i 1968. Prisen den gang var 140 000 kroner. Dagens
markedsverdi er 7,8 mill. kroner for samme eiendom.
År 1 | 2 promille av verditakst = | kr 15 600 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
År 2 | 4 promille av verditakst = | kr 31 200 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
År 3 | 6 promille av verditakst = | kr 46 800 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
År 4 | 7 promille av verditakst = | kr 54 600 å betale i eiendomsskatt
pr. år |
Etter at arvtager har finansiert arveavgift og dokumentavgift
er det ofte tungt å betale eiendomsskatt. Å sitte
på en verdifull eiendom er ikke ensbetydende med å ha
mye penger.
I tillegg til dette er det mange uavklarte juridiske spørsmål
omkring skattlegging i hele kommunen, fordi dette også innebærer
utmark. Hvordan dette skal verditakseres er umulig å forutsi,
da det noen steder finnes områder som er kjøpt
til en meget høy pris, uten at dette gjenspeiler den reelle
markedsverdien av omkringliggende områder.
Forslagsstillerne mener eiendomsskatten er en uheldig form for
dobbeltbeskatning, som rammer tilfeldig og urimelig, og ofte uten
mulighet for påvirkning fra den som eier eiendommen. I
det daglige viser det seg dessuten at skatteformen praktiseres med
dårlig skjønn, samt i enkelte tilfeller blir påtvunget
kommunestyrene. Dette må for øvrig også kommunenes inntektssystem
ta mye av ansvaret for.
Forslagsstillerne mener eiendomsskatten bør oppheves
snarest, og helst med virkning fra 1. januar 2008.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:Vedtak til lov
om opphevelse av lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til
kommunane.
I
Lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane oppheves.
II
Denne lov trer i kraft fra 1. januar 2008.
20. mars 2007