Til Stortinget
Det er god vekst i norsk økonomi, og skatteinntektene
til både kommunene og staten øker betydelig. I
regjering fikk Høyre gjennom vekstfremmende skatte- og
avgiftslettelser for bedriftene og arbeidstakerne på til
sammen 23 mrd. kroner. I kombinasjon med en ansvarlig økonomisk
politikk bidro skattelettelsene til å få fart
i økonomien. Nå øker skatteinntektene,
og veksten gir rom for å øke velferden.
I Norge eier ca. 80 prosent egen bolig, dvs. at boligen er en
del av velferden vår. Forslagsstillerne mener at boligen
til folk i størst mulig grad bør skjermes for
skattlegging. I regjering fjernet Høyre fordelsbeskatningen
på bolig og fritidsbolig. De rød-grønne partiene øker
nå beskatningen av boliger og hytter. Regjeringen har åpnet
for å pålegge eiendomsskatt utenfor bymessige
strøk og øker formuesbeskatningen av bolig og
hytter. I 2006 økte Regjeringen ligningstakstene med 25
prosent og for 2007 med ytterligere 10 prosent. Høyre har
gått imot en slik økning i ligningstakstene. Forslagsstillerne
viser til at Høyre er imot eiendomsskatt og vil arbeide
for at den ikke innføres i kommunene. I kommuner som har
eiendomsskatt vil forslagsstillerne arbeide for at den trappes ned
og helst avvikles.
Kommunene fikk i 2006 hele 12,5 mrd. kroner mer i skatteinntekter
enn i 2005. Denne trenden har fortsatt videre hittil i år.
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at skatteinntektene
er større enn de statlige overføringene. Den positive
utviklingen som startet i 2004, fortsetter. Foreløpige
regnskapstall viser et overskudd på 3,1 mrd. kroner i kommuneforvaltningen
for 2006. Det tilsier at kommuneøkonomien generelt er god
og at økningen i eiendomsskatten ikke burde begrunnes med
svakere inntektsgrunnlag ute i norske kommuner.
Boligprisene generelt har økt med nesten 60 prosent
de siste 3 årene. For byene og populære hytteområder
er prisøkningen langt høyere. I de kommuner hvor
det er retaksert nylig, blir skatteøkningen også betydelig.
Eiendomsskatten rammer vilkårlig og ofte urettferdig. Utformingen
av eiendomsskatten tar for eksempel ikke hensyn til skattyters betalingsevne. Den
kan like gjerne ramme minstepensjonister som enten bor i egen bolig
eller eier fritidsbolig. Skatten kan også virke uheldig
på familier i etableringsfasen med relativt høy
gjeld og allerede høye rentekostnader å betale.
Eldre og yngre som sitter på familieeiendommer som har
gått i arv, har ofte ikke tilsvarende god inntekt. Det
kan medføre "tvangssalg" av hus eller hytter til manges
store fortvilelse. En minstepensjonist med arvet hus og
hytte kan "brekke ryggen" økonomisk ved eiendomsskatt på 20 000
kroner. I 2006 ble en eiendom i Fredrikstad med markedspris på rundt
3 mill. kroner beskattet med nærmere 11 000 kroner
i eiendomsskatt.
Det å kunne realisere drømmen om å kjøpe
hytte bør ikke være forbeholdt de rike. Dessverre
ser det ikke ut som rød-grønne politikere mener
det samme. Mange hytteeiere har hatt familiehytte i årevis,
og kanskje gjennom flere generasjoner. Hytteskatten gjør
det enda litt vanskeligere og dyrere å beholde hytta i
familien. Den som eier en hytte i et populært område,
kan fort risikere tusenvis av kroner i hytteskatt i året.
Forslagsstillerne var og er derfor imot den rød-grønne
utvidelsen av eiendomsskatten til å kunne pålegges
bolig som ligger i ikke-bymessige strøk, kalt hytteskatten.
Hytteeiere kan vanligvis ikke stemme i kommunen hvor de har hytte.
Forslagsstillerne mener at det er et demokratisk problem at hyttefolk
som ikke har stemmerett i kommunen, får kommunalt bestemt
hytteskatt. Eiendomsskatten er en uheldig dobbeltbeskatning siden
inntekt og ofte formue også er beskattet. En sterk prisøkning
på ulike kommunale avgifter (vann, renovasjon, mv.) i de
senere år for å nærme seg kostpris på slike
tjenester, tilsier at eiendomsskatten er dårligere begrunnet.
Forslagsstillerne ønsker å avvikle denne hytteskatten.
Hvis man fjerner hytteskatten, løser man samtidig de demokratiske
problemene den fører med seg. Det innebærer at
det ikke lenger skal være anledning til å ilegge
eiendomsskatt utenfor bymessige strøk.
Kommunene har mulighet til å pålegge eiendomsskatt
med satser i intervallet 2 til 7 promille av skattegrunnlaget, en
form for takst. Men den taksering som ligger til grunn for beregning
av eiendomsskatt, varierer sterkt fra kommune til kommune. Enkelte kommuner
benytter tilnærmet full markedsverdi og relativt ny taksering
som grunnlag, mens andre bruker sjablongmessig takst etter type
bolig og område uten særlig nøye vurdering.
Det varierer også mellom kommunene som har eiendomsskatt,
om de har innført et bunnfradrag før skatten slår
inn. Siden det ikke finnes sentrale retningslinjer, betyr dette
at bolig- og nå hytteeiere vil oppleve helt forskjellig
beskatning ved å flytte fra en kommune til en annen. Den
tilfeldige takseringen gir i noen tilfeller for høy eiendomsskatt,
og mange som klager, har opplevd å få penger tilbake.
Et godt eksempel fra Lillehammer kommune viser at en gård
fikk en takst på 5,2 mill. kroner og tilhørende
eiendomsskatt på ca. 21 000 kroner. Dette er fordi
eiendomsskattenemnda regner våningshus som bolig med tomt,
og at kommunen opererer med tilnærmet markedsverdi. Det
gjelder helt sikkert mange flere bønder og hytteeiere etter
at eiendomsskatten kan gjelde utenfor bymessige strøk.
I forbindelse med beregning av formuesskatt er det bestemt en øvre
grense for ligningsverdien som er grunnlaget for skatteberegningen.
Hvis ligningsverdien for bolig eller fritidseiendom overstiger 30
prosent av eiendommens markedsverdi, skal ligningsverdien ikke kunne
settes høyere enn dette. Forslagsstillerne mener at det
er en tilsvarende skjevhet i beregningen av eiendomsskatten mellom
nye og gamle eiendommer, og geografisk. Det vil være
en betydelig sikkerhet for bolig- og hytteeiere hvis grunnlaget
for eiendomsskatt ikke kan settes høyere enn 30 prosent
av markedsverdien. Forslagsstillerne ønsker derfor at det
innføres en "sikkerhetsventil" for innbyggerne i kommuner
med eiendomsskatt som innebærer at der grunnlaget for eiendomsskatten, normalt
verditaksten, er satt høyere enn 30 prosent av markedsverdi,
settes den ned til dette nivået. Det bør også gjelde
for små og mellomstore bedrifter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en endring av § 3
i lov av 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane,
slik at eiendomsskatt kun kan pålegges bolig som ligger
i bymessige strøk, slik det var før skatteåret
2007.
II
Stortinget ber Regjeringen om at det innføres et maksimalt
"tak" på ligningsverdien ved beregning av eiendomsskatt
som innebærer at grunnlaget for eiendomsskatten, som oftest
taksten, ikke kan settes høyere enn 30 prosent av markedsverdien.
Oslo, 8. mai 2007