Til Stortinget
Andelen av arbeidsstyrken som er avhengig av ulike helserelaterte
ytelser fra folketrygden, er svært høy i Norge.
I 2007 mottok vel 24 prosent av arbeidsstyrken mellom 20 og 66 år
ulike helserelaterte trygdeytelser. Personer med ulike uføreytelser
utgjorde vel 14 prosent av samme arbeidsstyrke i henhold til tall
for trygdemottakere fra NAV og tall for arbeidsstyrken fra Statistisk
sentralbyrås (SSB) arbeidskraftundersøkelse.
OECD gjennomførte i 2006 en komparativ studie av politikken
for sykefravær, rehabilitering, attføring og uførhet
i Norge, Sveits og PolenSickness, Disability and Work:
Breaking the Barriers - Norway, Poland and Switzerland (OECD 2006) ).
Hovedkonklusjonen i denne rapporten er, ifølge oppsummeringen som
gis i NOU 2007:4 Ny uførestønad og ny alderspensjon
til uføre:
"Til tross for mange gode reformer og tiltak mener OECD at
resultatene av den norske politikken er bemerkelsesverdig svake.
Selv om den enkelte har mulighet til gradvis å øke
arbeidsinnsatsen etter sykefravær og myndighetene har mulighet
til å fingradere uføreytelsene, mottar likevel
de fleste 100 prosent ytelse. Introduksjonen av hvilende pensjonsrett, har
ikke ført til økt avgang fra uføreytelsene.
Ikke noe OECD-land bruker like mye penger som Norge på rehabilitering
og attføring for å redusere tilgangen til uføreytelsene.
Likevel er andelen som kommer tilbake i arbeid ekstremt lav."
Hovedutfordringen for Norge er, ifølge OECD, å forstå hvorfor
eksisterende virkemidler - som i utgangpunktet fremstår
som gode - ikke gir de ønskede resultatene.
Det er altså en skuffende høy sannsynlighet
for at personer som blir uføre i ung alder, vil bli stående
varig utenfor arbeidslivet i mange år som de alternativt kunne
benyttet til yrkeskarriere. På grunn av potensialet for å hindre
en lang periode som trygdemottaker, er det ekstra viktig å bruke
ressurser målrettet for å motvirke overgang til
uføreytelser blant de yngre aldersgruppene. Det vil være
både til den enkeltes og samfunnets beste.
Blant de yngre aldersgruppene er ulike psykiske lidelser den
dominerende årsaken til at personer får innvilget
uførepensjon. 56 prosent av alle mottakere av uførepensjon
i aldersgruppen 18-39 år hadde ulike psykiske lidelser
som hovedårsak i 2006 ifølge NAVs statistikk.
Ulike nevroser og adferds- og personlighetsforstyrrelser var igjen
den mest utbredte uførhetsårsak innenfor gruppen
av psykiske lidelser (22,5 prosent av alle mottakere av uføreytelser).
Forsker Arnstein Mykletun ved Universitetet i BergenKilde:
Aftenposten søndag 17. februar 2008) oppgir at én
av tre som mottar uføretrygd på grunn av psykiske
problemer, sier de aldri har søkt hjelp for sine psykiske
lidelser. Å redusere tersklene maksimalt for å ta
kontakt med hjelpeapparatet vil derfor være viktig for å kunne
komme tidligst mulig i kontakt med den enkelte for å tilby
relevant hjelp og oppfølging.
På samme måte vil det være svært
viktig å unngå å skape unødige
terskler i møtet mellom den enkelte og det offentlige hjelpeapparatet
når kontakten først er etablert. Slike terskler,
som for en frisk person vil fremstå som overkommelige,
kan være det som fratar en person med en psykisk lidelse
motivasjonen for å delta i et behandlingstilbud. Det er
den subjektive oppfattelsen av tersklene som er bestemmende for motivasjonen.
Veien kan være kort fra en depresjon til dysfunksjonell
adferd og videre til destruktive miljøer dersom motivasjonen
for å delta i et behandlingstilbud forsvinner.
Opplevelse av trygghet og forutsigbarhet i møte med
velferdsforvaltning og medisinsk terapitilbud vil derfor være
viktig, både for den første kontakt og for resultater
i behandlings- og attføringsprosessen. Faktorer som medisinske
miljøer peker på vil bidra til slik trygghet,
er:
at man ikke opplever å bli
et "objekt" for ulike faglige miljøer, med stadig nye personer,
nemnder etc. å måtte forholde seg til
at man slipper prosesser og usikkerhet når det gjelder økonomisk
sikring under terapiperioden
at man slipper egenandeler for nødvendig medikamentell
behandling, og dermed unngår nye prosesser for å få dekket
dette via velferdsforvaltningen
at de personer man møter i velferdsforvaltning
og allmennmedisin har kunnskap om psykiske lidelser, og at møtet
mellom den enkelte og forvaltningen bærer preg av dette.
Det vedtatte kvalifiseringsprogrammet med tilhørende
kvalifiseringsstønad er ment som et tiltak for å gi økonomisk
trygghet for personer med betydelig nedsatt arbeidsevne som trenger
tett individuell oppfølging over tid for å komme
i arbeid. Programmet skal bestå av arbeidsrettede tiltak,
og kan kombineres med medisinsk behandling, opptrening og egenaktivitet
som støtter opp om personens overgang til arbeid. Slik
dette er utformet, er det ikke åpenbart at det vil omfatte
alle i den aktuelle gruppen som vil kunne være på vei
mot en varig tilværelse som uføretrygdet uten
adekvat hjelp.
Det er klare behov for styrket kompetanse både i velferdsforvaltningen
og i det medisinske hjelpeapparatet når det gjelder psykiske
lidelser. Et tegn på det er for eksempel at bare én
av fem unge som konsulterer allmennpraktiserende lege, blir korrekt
diagnostisert.Kramer, Garralda: Psychiatric disorders in
adolescents in primary care, British Journal of Psychiatry, 173,
pp 508-513)
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen iverksette følgende tiltak
for å få ned antallet personer som blir uføretrygdet
på grunn av psykiske lidelser:
1. Gjennomgå regelverket
for kvalifiseringsprogram, slik at alle som mottar et medisinsk
behandlingstilbud for psykiske lidelser, kommer inn under programmet.
2. Innføre egenandelsfritak for personer under
40 år som mottar medisinsk rehabilitering, deltar i yrkesrettet
attføring, som deltar i kvalifiseringsprogram eller er
avhengig av sosialhjelp som hovedinntektskilde.
3. Iverksette et generelt kompetanseprogram i arbeids- og
velferdsforvaltningen om psykiske lidelser, særlig rettet
mot førstelinjetjenesten i NAV.
4. Øke forskningsbevilgningene til psykisk helse, og
vurdere å opprette et eget kompetansesenter for psykisk
helse ved en allmennmedisinsk avdeling på et av landets
større universiteter.
28. februar 2008