Til Stortinget
Diabetes er en livstruende kronisk sykdom som medfører
store belastninger for den enkelte, for familien og for samfunnet.
Diabetes er en sykdom som krever stor egeninnsats, og den kan føre
til alvorlige komplikasjoner i hjerte, øyne, nyrer, tenner
og føtter. Det antas at minst 250 000 personer
har diabetes i Norge i dag. Antallet med diabetes har økt
betydelig de siste årene, og veksten er ventet å fortsette.
Årlig koster diabetes samfunnet 10 mrd. kroner. Om lag
70 pst. av dette brukes i dag til å behandle senkomplikasjoner
av diabetes (forhøyet blodsukkernivå over lengre
tid). God diabetesbehandling forebygger alvorlige og kostbare komplikasjoner.
Opplysninger fra Norges Diabetesforbund sier at 90 pst. av personer
med type 2-diabetes får retinopati (øyebunnsskade),
40 pst. får erektil dysfunksjon, 25 pst. får nevropati
(nerveskade i bena), 20 pst. får hjertelidelser eller slag,
og 20 pst. får nyresvikt. I tillegg er forslagsstillerne
gjort kjent med at hver andre som blir behandlet for hjerteinfarkt
får påvist for høye blodsukkerverdier,
og at en av fem får påvist diabetes første
gang i forbindelse med hjerteinfarktet. God kvalitet på diabetesbehandlingen
og oppnåelsen av behandlingsmål i sekundær-
og primærhelsetjenesten vil redusere antallet av og alvorligheten
av senkomplikasjonene.
Studier viser at Norge ikke når behandlingsmålene
for diabetesbehandling. Målsettingen med å avdekke
alle de udiagnostiserte er å gi god veiledning og oppfølging
slik at utviklingen av senkomplikasjoner reduseres til et minimum.
Behovet for styrking av kompetanse og iverksetting av tiltak er
derfor prekært. De aller fleste med diabetes behandles
i kommunehelsetjenesten. Samhandling mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten er derfor spesielt viktig for diabetesbehandling.
Nasjonal helseplan (2007-2010) vektlegger samhandling og legger
grunnlag for å se på løsninger som kan
bedre kompetansen og oppnåelsen av behandlingsmål
for diabetesområdet.
Helse Nord har gjennomført en undersøkelse
som avdekket store organisatoriske og ressursmessige svakheter i
diabetestilbudet i regionen. De færreste sykehusene hadde
diabetesteam, og svært mange hadde store mangler i diabetesspesifikt,
fagpersonell. Organisering av diabetesbehandlingen i tverrfaglige diabetesteam
og fotteam har vist seg å være hensiktsmessig.
Erfaringer fra St. Olavs Hospital i Trondheim viser at antallet
fotamputasjoner kan reduseres med det halve ved å opprette
fotteam.
Nasjonal strategi for diabetesområdet 2006-2010 skriver
følgende om diabetesteam: "Videre utvikling av ulike varianter
av diabetesteam og modeller for samhandling vil være viktig
for å bedre det samlede tjenestetilbudet".
Oppdragsdokumentene for 2008 skriver at alle regionale helseforetak
skal etablere "tverrfaglige diabetesteam ved alle helseforetak".
Det er pr. i dag ingen nasjonal standard for bemanning av diabetesteam.
Nasjonalt diabetesforum, som består av representanter fra
ulike faggrupper innen helsesektoren, har utarbeidet et forslag
til arbeidsoppgaver, plikter og sammensetning av diabetesteam ved
helseforetak.
Diabetesteamene bør ifølge Nasjonalt diabetesforum
arbeide klinisk og som kompetansehevende. Med bakgrunn i behovet
for samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten er det
viktig at diabetesteamene har en ambulerende funksjon. Diabetesteamene
ved helseforetakene skal ha en kompetansehevingsfunksjon for kommunehelsetjenesten
og skal ha fast kontakt med kommunene som hører til foretaket.
Det er også viktig at spesialister med diabeteskompetanse
er ambulante i den forstand at de kan være tilgjengelige
for pasienter som av ulike grunner ikke kan ta seg inn til sykehuset.
Forslagsstillerne ønsker å konkretisere hvilke faggrupper
diabetesteam skal bestå av og hvilke oppgaver de skal ha.
Dette for å gjøre tilbudet til diabetespasienter
likt over hele landet og for å unngå nedprioritering
av en stor folkehelseutfordring i Norge.
Forslagsstillerne ønsker at konkretiseringen skal baseres
på Nasjonalt diabetesforums nasjonale standard for diabetesteam
i sykehus.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen definere
og konkretisere hvilke faggrupper tverrfaglige diabetesteam i helseforetakene
skal bestå av.
2. Stortinget ber Regjeringen definere og konkretisere hvilke
arbeidsoppgaver og plikter de tverrfaglige diabetesteamene i helseforetakene
skal ha.
3. Stortinget ber Regjeringen basere konkretiseringen på Nasjonalt
diabetesforums nasjonale standarder for diabetesteam i sykehus.
4. Stortinget ber om at det opprettes tverrfaglige diabetesteam
med ambulerende funksjon fra sykehus og ut i kommunene.
5. mars 2008