En forutsetning for å lykkes i rusomsorgen er at man får på plass
en helhetlig behandlingskjede, fra avrusning/avgiftning, via rehabilitering,
til ettervern. En mangel på helhetlige tiltak, er slik forslagsstillerne
ser det, et av hovedproblemene knyttet til å få på plass en god
rusomsorg, som bidrar til å få flest mulig rusfri. Signaler vi har
mottatt fra mange rusmisbrukere og pårørende tyder på at det ofte
er manglende samhandling mellom de ulike aktørene i helsevesenet,
samt Nav. Det vises til at finansieringsordningen bør endres, og
at dette er grundig omtalt i kapittel 2. I dette kapitlet vil forslagsstillerne
redegjøre for endringer knyttet til institusjonsopphold og ettervern.
Forslagsstillerne viser til ventetidsdataene som er gjengitt
tidligere i dokumentet. Dette er uakseptable tilstander, som ikke
kan vedvare. Det vil derfor være stort behov for å øke kapasiteten
knyttet til avrusning/avgiftning, slik at man får hjelp raskt.
Forslagsstillerne er svært fornøyd med at et stort flertall i
Stortinget nå har fått på plass vedtak som sikrer opprettelse av
en rusakutt i Oslo. Dette er et viktig steg i riktig retning. Forslagsstillerne
er opptatt av å få på plass et system som sikrer at pasienter som er
motivert for behandlingsopphold, får dette direkte i etterkant av
rusakuttopphold. Dette har sammenheng med at mange vil være i en
situasjon der "bunnen er nådd", og at ønske om å komme inn under
behandling vil være til stede. Det bør derfor legges til rette for
at pasienter som er ferdigbehandlet ved rusakutten, gis mulighet
og informasjon til å komme til behandling direkte i etterkant av
rusakuttinnleggelse.
Forslagsstillerne vil i sammenheng med den lange ventetiden for
avrusning/avgiftning påpeke at kapasitet hos frivillige og private
må benyttes, slik at man får redusert ventetiden.
Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak for å sikre adekvate
og riktige ventelistedata for rusbehandling.
Stortinget ber Regjeringen sørge for at kapasiteten knyttet til
avrusning/avgiftning økes, slik at ventetiden reduseres.
Stortinget ber Regjeringen sørge for at pasienter som kommer
til akuttinnleggelse blir gitt muligheten til behandlingstilbud
umiddelbart etter endt opphold ved rusakutten.
Forslagsstillerne vil innledningsvis påpeke viktigheten av å
benytte seg av den eksisterende kapasiteten blant private og ideelle
rusinstitusjoner. Institusjonsopphold i seg selv er ingen garanti
for å lykkes i rusomsorgen, men det vil være urealistisk å tro at rusmisbrukere,
enten det er alkoholikere eller narkomane, kan komme seg ut av rusproblematikken
uten institusjonsopphold. Det vises i denne sammenheng til at mange
private og ideelle institusjoner har ledig kapasitet, og at enkelte
også har måttet legge ned sin virksomhet. Dette mener forslagsstillerne
er meningsløst, all den tid om lag 4 000 rusmisbrukere venter på
hjelp.
Ventelisterapportering fra tverrfaglig spesialisert behandling
av rusmisbrukere ble innført i 2006. Nedenfor gis det med bakgrunn
i Helsedirektoratets rapport "Ventetider og pasientrettigheter 2.
tertial 2008" og SAMDATAs rapport "Sektorrapport for rusbehandling
2007" en oversikt over ventetid for opphold ved rusinstitusjoner
i Norge. Ifølge rapportene er det fortsatt en del problemer knyttet
til kvaliteten og komplettheten på data, noe forslagsstillerne anser
for å være et problem. Det er viktig at kvaliteten på disse dataene
er adekvate og gode, slik at man får et reelt innsyn i virkeligheten.
Tallmaterialet viser at det er store regionale variasjoner i
gjennomsnittlig ventetid for utredning eller behandling av rusmiddelmisbruk.
Siden 2007 har det vært en økning i ventetid innen tverrfaglig spesialisert
behandling av rusmiddelmisbruk.
Tabellen under viser gjennomsnittlig ventetid til utredning eller
behandling innen tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk,
fordelt per regionale helseforetak. 2. tertial 2007–2008.
Helseregion | 2007 ant dager | 2008 ant dager |
Helse Sør-Øst RHF | 57 | 65 |
Helse Vest RHF | 85 | 81 |
Helse Midt-Norge RHF | 80 | 76 |
Helse Nord RHF | 125 | 125 |
Totalt | 67 | 71 |
Kilde: Statens helsedirektorats rapport
Forslagsstillerne viser til SAMDATAs Sektorrapport for Rusbehandling
2007, der ventetiden for rusbehandling og avrusning oppsummeres
på følgende måte:
"Ventetiden til innleggelse for rusbehandling er fem uker i
Helse Sør-Øst, mens tilsvarende ventetid er over dobbelt så lang
for de som er bosatt ellers i landet. Også ventetid for avrusning
er kort i Helse Sør-Øst, med en median ventetid på fem dager. Ventetida
for personer som skal inn til avrusning, er relativt kort også i
Helse Midt-Norge."
Forslagsstillerne viser videre til ventelistedata som presenterer
tilgang til nye henvisninger, avvikling av ventende pasienter, størrelsen
på etterspørsel etter utredning/behandling (fortsatt ventende) samt gjennomsnittlig
og median ventetid for ordinært avviklede pasienter innen tverrfaglig
spesialisert behandling av rusmisbruker (TSB). Antall "ordinært avviklede"
er et uttrykk for hvor mange som blir tatt av venteliste og får
igangsatt behandling i løpet av rapporteringsperioden.
Forslagsstillerne påpeker at det i analysen er skilt mellom rene
rusbehandlingsenheter (RUS) og enheter innenfor psykisk helsevern
for voksne som tilbyr rusbehandling (PHV). I 1. tertial 2008 ble
det registrert 5 574 nyhenviste ved de rene rusinstitusjonene (RUS)
og innen rusenheter innen psykisk helsevern for voksne (PHV) ble
det registrert 933 henvisninger til tverrsektoriell psykiatrisk
behandling.
Antall og ventetider for ordinært avviklede
fra ventelistene innen rus i 1. tertial 2008. Ventetid angitt som
gjennomsnittlig ventetid og median ventetid i antall dager.
| | Innleggelse | Poliklinisk behandling | Total |
| | Antall | Gj.snitt
(median) i
antall dager | Antall | Gj.snitt
(median) i
antall dager | Antall | Gj.snitt (median) i
antall dager |
RUS | Helse Sør-Øst RHF | 1472 | 61(35) | 795 | 59(42) | 2270 | 60(39) |
| Helse Vest RHF | 244 | 129(104) | 305 | 82(71) | 596 | 102(81) |
| Helse Midt-Norge RHF | 247 | 101(88) | 105 | 92(82) | 359 | 97(83) |
| Helse Nord RHF | 118 | 119(96) | 31 | 142(50) | 154 | 124(91) |
| Totalt | 2081 | 77(48) | 1236 | 70(48) | 3379 | 74(49) |
PHV | Helse Sør-Øst RHF | 3 | 12(3) | 353 | 52(37) | 358 | 51(37) |
| Helse Vest RHF | 4 | 28(23) | 18 | 32(24) | 22 | 31(24) |
| Helse Midt-Norge RHF | 2 | 18(18) | 113 | 42(35) | 121 | 43(35) |
| Helse Nord RHF | - | - | 1 | 79(79) | 1 | 79(79) |
| Totalt | 9 | 21(22) | 485 | 49(36) | 502 | 48(36) |
Kilde: SAMDATA Sektorrapport for rusbehandling 2007 04/08.
Forslagsstillerne påpeker at antall ventende er et øyeblikkstall
som gir informasjon om etterspørselen etter behandling ved utgangen
av rapporteringsperioden. Det var totalt 3 379 ordinære avviklinger
ved de rene rusbehandlingsenhetene i 1. tertial 2008. Gjennomsnittlig
ventetid ved de rene rusbehandlingsenhetene (RUS) var i 1. tertial
2008 på 74 dager, mens median ventetid var på 49 dager. Forskjellen
mellom gjennomsnittlig ventetid og median ventetid indikerer at
et mindretall langtidsventende trekker opp gjennomsnittlig ventetid.
Nedenfor er ventelistedata for henvisninger til avrusning presentert.
Det er ikke gitt gjennomsnittstall, men tall for antall mennesker
nyhenviste, ordinært avviklede og ventende til avrusning i 1. tertial
2008.
Tabellen under viser antall nyhenviste, ordinært avviklede og
fortsatt ventende til behandling for avrusning, avgiftning og abstinensbehandling
i 1. tertial 2008.
Antall pasienter | Nyhenviste pasienter | Ordinært avviklede henvisninger | Fortsatt ventende til behandlingsnivået avrusning, avgiftning |
Totalt fra alle helseregionene | 2030 | 1206 | 509 |
For landet sett under ett i første tertial av 2008 ble 25 pst.
av pasientene som ble ordinært avviklet, tatt til behandling i løpet
av 3 dager, 35 pst. ble tatt til behandling innen 3–14 dager. 14
pst. av pasientene måtte vente 80 dager eller lenger. Det var store
variasjoner mellom helseregionene.
Forslagsstillerne mener det er uakseptable ventetider knyttet
til både avrusning og institusjonsopphold. Det er derfor, slik forslagsstillerne
ser det, stort behov for å benytte seg av den kapasiteten som eksisterer,
samt sørge for at det tilrettelegges for økt kapasitet hva gjelder
avrusning og behandlingsinstitusjoner.
Forslagsstillerne viser til den kraftige reduksjonen av avtaleinngåelser
mellom regionale helseforetak, og private/ideelle rusinstitusjoner.
Dette har særlig gjort seg gjeldende i helseregion Sør-Øst. Forslagsstillerne
viser til punkt 2. der det fremmes forslag om å legge om finansieringsansvaret
slik at pengene følger pasienten til den institusjonen som velges.
En naturlig konsekvens av dette er at de regionale helseforetakene
ikke får finansieringsansvaret knyttet til opphold på rusinstitusjoner,
og at dette overføres folketrygdsystemet. Dette vil sikre at det
er den enkelte pasients behov som er utslagsgivende for hvor mange
senger som til enhver tid er belagt, også hos private og ideelle
rusinstitusjoner. Forslagsstillerne vil i denne sammenheng vise
til tall som ble gjengitt i ulike medier i 2008, som fastslo at
det var 4 000 rusmisbrukere i kø for å få behandling.
Som forslagsstillerne tidligere har understreket, er rusmisbrukere
like forskjellige som alle andre individer. Dette betyr at ikke
alle har behov eller nytte av de samme tiltakene og behandlingstilbudene.
Det er derfor viktig, slik forslagsstillerne ser det, at det eksisterer
et mangfold i tilbudene som gis til denne pasientgruppen, dette
vil også være gjeldende innenfor ulike typer behandlingsinstitusjoner.
Denne mangfoldigheten kan ikke oppnås dersom man lager strømlinjeformede
institusjoner som bygger på en konkret modell. Sagt med andre ord,
så vil det være en forutsetning for å lykkes at man legger til rette
for at også private og ideelle organisasjoner kan opprette og drive
behandlingsinstitusjoner. Det er videre viktig, slik forslagsstillerne
ser det, å legge til rette for at også institusjoner som av ulike
årsaker ikke ønsker å motta personer underlagt LAR-behandling, blir
gitt muligheten til å sette slike krav. Forslagsstillerne vil påpeke
at formålet må være å gjøre flest mulig pasienter rusfri, og at
det derfor må være rom for institusjoner som ikke ønsker å delta
i LAR-behandlingskjeden.
Stortinget ber Regjeringen sørge for at private og ideelle rusinstitusjoner
likestilles med offentlige institusjoner, og at pengene følger brukeren
til den institusjonen som blir benyttet.
Forslagsstillerne viser til behovet for å etablere en godkjenningsordning
for rusinstitusjoner. Som tidligere nevnt så ønsker forslagsstillerne
at private og ideelle institusjoner likestilles med offentlige institusjoner,
samt at det avsettes forskningsmidler til å kartlegge hvilke tilbud
som fungerer og hvilke tilbud som ikke fungerer. Dette vil være
viktige faktorer for å kunne gi en godkjenningsordning. Det vil
derfor være slik at rusinstitusjoner som over tid ikke kan vise
til positive resultater, ikke lenger bør få overført pasienter gjennom
folketrygdsystemet, dersom man ikke foretar endringer i behandlingstilbudet
som tilfredsstiller den måloppnåelsen som er ønsket. Dette vil gjelde
både private, ideelle og offentlige institusjoner. En godkjenningsordning
vil sikre at det er et kvalitetsmessig godt innhold, og at det dermed
ikke kan utnyttes av personer/virksomheter som er ute etter å få
inntekt fra å drive rusinstitusjoner uten å ha et godt behandlingstilbud
til den enkelte rusmisbruker. Kriteriene som gjøres gjeldende for
denne godkjenningsordningen må utarbeides i samarbeid med kompetansepersonell
på området, og bør omfatte faktorer som behandlingsmetodikk mv.
Det understrekes fra forslagsstillernes side at 12-trinnsmodellen
må anses for å være en av de modellene som mottar godkjenningsordning
der de øvrige kriteriene er tilfredsstilt.
Stortinget ber Regjeringen innføre en godkjenningsordning for
rusinstitusjoner.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at ettervernet er en av
de viktigste faktorene for å få på plass en helhetlig rusomsorg
som fungerer. Signalene som kommer tyder på at det er store kommunale
forskjeller, og at det dessverre mange steder er et svært mangelfullt
ettervernstilbud. Forslagsstillerne vil gå så langt som å hevde
at institusjonsopphold mister store deler av sin verdi, dersom ikke
ettervernet er klart fra dag én, etter endt behandling. I dette
kapitlet vil forslagsstillerne omhandle behovet for et styrket og
helhetlig ettervern i rusomsorgen i Norge.
Det vises til at det i dag ikke er noen form for selvfølgelighet
at ettervern i kommunene er forberedt fra dag én etter institusjonsopphold.
Dette medfører at rusmisbrukere i mange tilfeller ikke har noen
form for oppfølging, og at veien tilbake til gamle rusbelastede
miljø er kort. Forslagsstillerne mener dette er en uholdbar situasjon,
og at mange rusmisbrukere ville hatt langt større sjanse for å lykkes
med å komme ut av rushelvetet, dersom man hadde hatt dette på plass.
Forslagsstillerne viser til tidligere omtalt bruk av individuell
plan, samt at pengene må følge brukeren til behandlings- og ettervernskommune.
Dette ville vært to tiltak som hadde sørget for at man hadde kunnet
planlegge oppfølging og ettervern fra dag én, ved at det økonomiske
aspektet ikke hadde vært en utgift for hjemkommunen til den enkelte.
Forslagsstillerne mener det er behov for å få på plass et avtaleverk
mellom behandlingssted og ettervernskommune, som må være på plass
tidlig i den enkeltes behandlingsforløp, og nedfelt i individuell plan.
Dette vil være en garanti og en ansvarliggjøring av den enkelte
rusmisbrukers hjemkommune.
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det innføres en avtaleplikt
mellom behandlingsinstitusjon og den enkeltes hjemkommune hva gjelder
ettervern fra første dag etter endt institusjonsopphold, alternativt ettervern
i institusjonens egen regi.
Forslagsstillerne vil påpeke at rusmisbrukere ofte er i en situasjon
som krever mye opplæring. Dette kan være alt fra elementær bo- og
hverdagshåndtering, og selvfølgelig utdanningsrettet. Forslagsstillerne
mener dette elementet må tilrettelegges på en langt bedre måte enn
hva som gjøres i dag. Det vises i denne sammenheng blant annet til
frivillighetens bidrag, samt at dette må nedfelles i den individuelle
planen. Det vises videre til tidligere omtale om arbeidsrettet rehabilitering.
Forslagsstillerne mener videre det er viktig at rusmisbrukere i
et ettervernsperspektiv må ha noe å gå til. Dette bør vektlegges
sterkt. Forslagsstillerne er videre av den oppfatning at det må
stilles strenge krav til deltagelse fra rusmisbrukerens side.
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for bedre muligheter
knyttet til sosialisering i ettervernsforløpet for rusmisbrukere,
herunder bruk av sponsorvirksomhet.
Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak som sørger for økte
forpliktelser for rusmisbrukere til å delta i hverdagsaktiviteter
i ettervernsforløpet.
Forslagsstillerne vil understreke at et velfungerende ettervern
er en forutsetning for å lykkes i rusomsorgen. Ettervern omhandler
ikke et konkret tiltak som kan iverksettes. Det må derfor et bredt
spekter av tiltak på plass, for å sikre det nødvendige ettervernet fra
dag én, etter endt behandling i institusjon. Forslagsstillerne vil
påpeke at AA (Anonyme Alkoholikere) og NA (Anonyme Narkomane) utgjør
en betydelig faktor i ettervernsperspektivet. Det må derfor sørges
for at det offentlige helsevesenet informerer om disse gruppene
til alle pasienter som er i kontakt med helsetjenesten grunnet rusrelaterte
problemer.
Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak som sørger for at
pasienter med rusdiagnoser blir gitt informasjon om eksisterende
NA- og Aa-grupper.