Til Stortinget
Det er krevende tider for private bedrifter og de ansatte i hele
landet. I 2009 vil norsk økonomi oppleve resesjon for første gang
på 20 år. Arbeidsledigheten anslås å doble seg til over 5 prosent
i 2010, noe som betyr at 60 000–70 000 flere kan miste jobben det
neste året. Det er dramatisk for den enkelte og skaper utfordringer
ved at verdifull kompetanse forsvinner ut av bedriftene. Forslagsstillerne
er opptatt av å sikre at Norge kommer styrket ut av krisen. Den ekstraordinære
sitasjonen som er oppstått på grunn av finanskrisen, åpner for noen
muligheter og behov for tiltak. Da er det helt avgjørende med en
offensiv strategi og konkrete tiltak som bidrar til å øke kunnskapen
og kompetansen. Økt kompetanse hos de ansatte vil gjøre bedriftene
sterkere og arbeidsplassene tryggere. Videre er det fornuftig fra
samfunnets perspektiv å videreforedle erfaringer og kunnskap i og mellom
bedrifter i lokalsamfunnet. I den forbindelse er målrettet kompetanseheving
i bedriftene, som kjenner de ansattes styrker og svakheter, en del
av løsningen. Kombinasjonen av bråstopp i etterspørsel og investeringer
i de fleste bransjer tilsier at det bør vurderes tiltak utover det
som er vanlig i en mer normal nedgangskonjunktur. Forslagsstillerne
vil bidra til at de ansatte får styrket kompetanse og at de som mister
jobben, får hjelp til omstilling.
Forslagsstillerne har vært rundt i landet og truffet mange bekymrede
bedriftsledere. De er i mange tilfeller i en situasjon hvor de må
permittere deler av arbeidsstokken. Naturlig nok er de usikre på
hvor lenge nedgangstidene vil vare og hvordan de skal holde på sine
kompetente medarbeidere. I andre bedrifter kan mange ansatte allerede
være sagt opp og mistet en stor mulighet til å bidra i samfunnet.
Det er ofte krevende for bedriftene å få tak i tilsvarende gode
folk når markedene bedrer seg i fremtiden. Høyre har i sin krisepakke
foreslått å øke det offentlige bidraget til bedriftsintern opplæring
med 200 mill. kroner for 2009. Skal nedgangstidene brukes aktivt
til å heve kompetansen, må det satses offensivt i et samarbeid mellom
bedriftene, bransjeorganisasjonene og staten. Det er behov for å
forbedre betingelsene i ordningen for bedriftsintern opplæring,
bl.a. kravet til bedriftens egenandel ved opplæring internt og forbudet
mot å motta dagpenger under opplæringen. Det vil være riktig i nåværende
situasjon eksempelvis å halvere bedriftenes egenandel ved å gjennomføre
intern opplæring av egne ansatte. Forslagsstillerne foreslår videre
at tiltaket i første omgang gjelder i ett år, deretter evalueres
effekten og arbeidsmarkedssituasjonen vurderes.
Det er én særlig utsatt gruppe, nemlig de som mangler basiskompetanse
og ikke har fullført videregående opplæring. Disse er ofte sårbare
for ledighet, og det er viktig at det ikke går over i langtidsledighet, slik
man unngår flere på varige trygdeytelser.
For å styrke basisferdigheter til ansatte som rammes av omstillingen
i denne utfordrende økonomiske situasjon, vil forslagsstillerne
øke bevilgningene til programmet for basiskompetanse i arbeidslivet
med 100 mill. kroner i 2009.
Det normale har vært at permitterte må ha fått sin arbeidstid
redusert med minst 50 prosent for å motta dagpenger. Forslagsstillerne
viser til at Høyre i forbindelse med krisepakken som kom i januar
2009, foreslo at det skal være mulig å permittere ansatte med 20
prosent og at tilhørende dagpenger utbetales. Det betyr at større
grupper ansatte kan jobbe 4 dager i uken i en periode med svært
liten etterspørsel. Regjeringen har kommet med forslag ned til 40
prosent, men forslagsstillerne mener det er viktig å prioritere det
enda sterkere i 2009. Flere bedrifter har vist til utfordringen
ved at ansatte som er med på opplæring i bedriften, ikke samtidig
kan få dagpenger. Forslagsstillerne mener at det bør kunne løses
ved at flere bedrifter går sammen om et opplæringstilbud, og at kvaliteten
på opplæringen følges opp av partene i arbeidslivet og eventuelt
en opplæringsinstitusjon eller Nav. Det må vurderes om forbedringer
ved kombinasjon av opplæring med dagpenger (permittering) kan gjelde
lokalsamfunn eller bransjer som er spesielt hardt rammet av krisen.
Norsk næringsliv består av et bredt spekter bedrifter med ulike
behov og utfordringer. Det er småbedriften med sine fire nøkkelmedarbeidere
og på den annen side industrikonsernet med 300 ansatte. De bidrar
begge til lokal verdiskaping og velferd. I den utfordrende situasjon
norske arbeidsplasser er i, må en lete etter nye løsninger. Man
ser for eksempel at flere bedrifter kutter ned på forskning og utvikling i
tøffe tider. Høyre har foreslått å styrke SkatteFUNN slik at bedriftene
får skattefradrag for egenutført FoU opptil 8 mill. kroner årlig.
Det vil bety mest for de mellomstore og store bedriftene. Etter
innspill fra Bedriftsforbundet vil forslagsstillerne be Regjeringen
fremme forslag om at visse typer kompetanseprosjekter/-oppbygging
i bedriftene kan falle inn under dagens SkatteFUNN. Det vil gi betydelig
drahjelp for å holde kompetansesatsingen i gang i småbedriftene.
Forslagsstillerne er opptatt av utviklingen av kompetansen gjennom
de dårlige tidene og at færrest mulig blir helt passive. Det å opprettholde
et høyt lærlinginntak gjennom krisen er viktig for den enkelte på
kort sikt og for bedriftene og samfunnet på litt lengre sikt. I
den sammenheng er forslaget i krisepakken om å fjerne arbeidsgiveravgiften
for alle lærlinger, målrettet mot de unge. Det ville hindre at de
yngste med minst arbeidserfaring faller utenfor det ordinære arbeidslivet.
Mange av disse vil, over tid, oppleve at det verste er å ikke få
bidra med sin arbeidsevne og få gjøre noe samfunnsnyttig. Det er selvsagt
også en sløsing med samfunnets viktigste ressurs.
Det vil uansett være mange kompetente ansatte som blir permittert
i månedene fremover. Da gjelder det at politikerne er løsningsorienterte.
Forslagsstillerne mener det er muligheter for at bedrifter låner
eller leier medarbeidere fra hverandre. Regjeringen strammet inn
på regelverket for leie av arbeidstakere mellom produksjonsbedrifter
i Innst. O. nr. 92 (2006–2007) pga. bekymring om sosial dumping. Forslagsstillerne
tror ikke det er noen fare for at det utnyttes, og ber om at innstrammingen
reverseres for å sikre at flere holder kunnskap og ferdigheter oppdatert.
Bedrifter i forskjellige bransjer rammes på ulikt tidspunkt ved
ordrenedgang eller eksportsituasjon. Da er det en stor fordel at
ansatte kan jobbe midlertidig hos nabobedriften.
I spesielle bransjer eller lokalsamfunn kan grupper av personer
med realfagskompetanse (for eksempel ingeniører) gå permitterte
eller ledige lenge. De er en ressurs som samfunnet kan benytte i
videregående skole eller høyere utdanning. Det bør vurderes å finne
virkemidler og gjerne møteplasser hvor bedriftene låner ut kompetente
ansatte til en type "læringsprosjekt" i høyere utdanning eller tilsvarende. Man
vet at norske ungdoms- og videregående skoler har en stor utfordring
med å rekruttere gode realfagslærere. Dersom man lykkes med en slik
kompetanseoverføring, vil både barn og unge lære mer og Norge kommer
styrket ut av krisen. Samtidig får de ansatte uten nok arbeid i
egen bedrift brukt sin kompetanse og er tilgjengelige for bedriften
når de gode tidene kommer tilbake. Nødvendig pedagogisk kompetanse kan
eventuelt tilbys i forkant gjennom skreddersydde kurs slik det er
foreslått i Storbritannia.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en nasjonal strategi
for å heve kompetansen til ansatte gjennom å styrke ordningen med
bedriftsintern opplæring, bl.a. ved å halvere egenandelen for bedriftene.
II
Stortinget ber Regjeringen gjøre permisjonsreglene mer fleksible
slik at 20 prosent permittering gjøres mulig i praksis og kan kombineres
med bedriftsintern opplæring.
III
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at kvalitetssikrede
prosjekter i bedriften eller mellom bedrifter lokalt som gir styrket
kompetanse, kan inkluderes i SkatteFUNN eller i en tilsvarende type ordning
med skattefradrag.
IV
Stortinget ber Regjeringen reversere innstrammingen på regelverket
for leie av arbeidstakere mellom produksjonsbedrifter beskrevet
i Innst. O. nr. 92 (2006–2007).
V
Stortinget ber Regjeringen se på en ordning hvor kompetente medarbeidere
som står i fare for permittering eller oppsigelse, kan bidra med
sin spisskompetanse i eller tilknyttet videregående utdanning, som gjør
at Norge kommer styrket ut av krisen.
VI
Stortinget ber Regjeringen øke bevilgningen til programmet for
basiskompetanse i arbeidslivet med minst 100 mill. kroner.
13. mai 2009