Til Stortinget
I forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 54 (2002–2003)
om lov om endringer i lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
mv. (Rusreform II og rett til individuell plan), ble lov om spesialisthelsetjeneste
m.m. endret slik at § 2-1 som omhandler de regionale helseforetakenes
sørge for-ansvar, også omfattet tverrfaglig spesialisert behandling
for rusmiddelmisbruk, herunder institusjonsplasser som kan ta imot
rusmiddelmisbrukere med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2 til
6-3. Odelstinget gjorde denne endringen i Innst. O. nr. 4 (2003–2004).
Gjennom dette ble tjenestene omdefinert fra å være sosialtjenester
til å være spesialisthelsetjenester. Dette innebærer blant annet
at tjenestene reguleres av spesialisthelsetjenesteloven på samme
måte som den øvrige spesialisthelsetjenesten, og at tjenestene vil
være omfattet av den generelle helselovgivningen som gjelder all
helsetjeneste, for eksempel pasientrettighetsloven, helsepersonelloven
og pasientskadeloven.
Det å være definert som spesialisthelsetjeneste er en forutsetning
for å kunne få godkjenning som sykehus etter spesialisthelsetjenesteloven
§ 4-1. En definisjon av hva som regnes som sykehusvirksomhet, er ikke
regulert i selve lov- eller forskriftsteksten. I forarbeidet til
spesialisthelsetjenesteloven er det lagt til grunn at sykehustjenester
omfatter medisinsk undersøkelse og behandlingsvirksomhet som tilrettelegges slik
at pasienten kan beholdes over natten når dette er ønskelig/nødvendig
av medisinske grunner.
Denne klare somatiske tilnærmingen til definisjonen av sykehus
som fremkommer av det opprinnelige forarbeidet til spesialisthelsetjenesteloven,
ble utvidet da Odelstinget behandlet Rusreform II, og tverrfaglig
spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk ble omdefinert fra
sosialtjeneste til spesialisthelsetjeneste. Komiteen skrev i Innst.
O. nr. 4 (2003–2004), s. 14:
"…vil være behov for et omfattende, mangfoldig og helhetlig
spesialisert behandlingsapparat innen rusfeltet."
Denne utvidelsen begrenser seg imidlertid til behandlingstilbud
for rusmiddelmisbruk.
Forslagsstillerne mener at det også kan være andre pasientgrupper
som har behov for tverrfaglig spesialisert behandling over tid i
institusjon. Spesielt vil forslagsstillerne vise til personer med
spiseforstyrrelser. På samme måte som rusmiddelavhengige vil denne
gruppen også ha behov for et mangfoldig tilbud.
Behandling som etableres innenfor tilbudene til helseforetakene,
vil automatisk være en del av sykehuset og dermed omfattes av lov
om spesialisthelsetjeneste. Dersom denne type tilbud etableres i
egne institusjoner utenfor godkjente sykehus, kreves egen godkjenning
som sykehus etter spesialisthelsetjenesten for å blant annet kunne
omfattes av ordningen med fritt sykehusvalg. Siden disse institusjonene ikke
er et tilbud om behandling av rusmiddelmisbruk, er det de opprinnelige
forarbeidene til spesialisthelsetjenestelovens klare somatiske tilnærming som
legges til grunn for vurderingen etter spesialisthelsetjenesteloven
§ 4-1.
Forslagsstillerne mener at dette hindrer at pasientgrupper som
har behov for en mer langvarig tverrfaglig spesialisert behandling,
får et mangfoldig tilbud og gjør at deres pasientrettigheter når
det gjelder fritt sykehusvalg, begrenses. Et godt eksempel på dette
er Helse- og omsorgsdepartementets avslag av 21. oktober 2008 på
søknaden fra Capio Anoreksi Senter AS sin søknad om godkjenning
som sykehus. Departementet viser i avslaget til forarbeidene til spesialisthelsetjenesteloven
og viser til at Capio Anoreksi Senter AS driver tverrfaglig behandling
av personer med spiseforstyrrelser som ikke er å anse som sykehusvirksomhet.
I forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 8:91 (2008–2009)
om å innlemme Capio Anoreksisenter i ordningen med fritt sykehusvalg,
sier komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre i Innst. S. nr. 328 (2008–2009) følgende:
"Flertallet mener det finnes mange gode helseinstitusjoner
som ikke er sykehus, distriktsmedisinske senter eller som tilbyr
tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk. I likhet
med Capio Anoreksi Senter faller heller ikke disse helseinstitusjonene
inn under ordningen med fritt sykehusvalg etter pasientrettighetsloven.
En utvidelse av ordningen med fritt sykehusvalg for også disse behandlingsalternativene
vil kreve lovendring".
Videre fremmer medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem lovendringsforslag som
åpner for at Capio Anoreksi Senter AS blir tilgjenglig for pasienter
under fritt sykehusvalg".
Dette forslaget fikk ikke flertall i Stortinget ved behandlingen
16. juni 2009.
Forslagsstillerne mener at det er behov for å endre loven for
å sikre at gode tverrfaglige helseinstitusjoner som tilfredsstiller
faglige krav for å være en del av spesialisthelsetjenesten, også
kan godkjennes som sykehus, selv om de ikke har en veldig klar somatisk tilnærming,
er et tilbud til rusmiddelavhengige eller er et distriktspsykiatrisk
senter. Dette vil være avgjørende for å utvikle et mangfold av behandlingstilbud, sikre
like pasientrettigheter og styrke pasientens valgfrihet.
Departementet kan i egen forskrift blant annet gi en mer utfyllende
beskrivelse av hvilke behandlingstilbud som vil omfattes av begrepet
"annen tverrfaglig spesialisert behandling".
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
vedtak til lov
om endring i lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m.
I
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. gjøres
følgende endring:
§ 2-1a første ledd skal lyde:
De regionale helseforetakene skal sørge for at personer med fast
bopel eller oppholdssted innen helseregionen tilbys spesialisthelsetjeneste
i og utenfor institusjon, herunder
sykehustjenester,
medisinske laboratorietjenester og radiologiske tjenester,
akuttmedisinsk beredskap,
medisinsk nødmeldetjeneste, luftambulansetjeneste og ambulansetjeneste
med bil og eventuelt med båt,
tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk og annen tverrfaglig spesialisert behandling, herunder
institusjonsplasser som kan ta imot rusmiddelmisbrukere med hjemmel
i sosialtjenesteloven §§ 6-2 til 6-3,
transport til undersøkelse eller behandling i kommune- og
spesialisthelsetjenesten og
transport av behandlingspersonell.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
22. oktober 2009