Til Stortinget
Mange mennesker frykter dødsprosessen og de lidelsene den kan
innebære. For døende mennesker kan dette ikke bare innebære smerter
og andre kroppslige plager, men også psykisk, sosial og eksistensiell
lidelse. Moderne medisin og omsorg har utviklet behandlingstiltak
for å hjelpe og lindre lidelse. I Norge i dag burde det være mulig
for den døende å få en individuell behandling slik at unødvendig
lidelse blir redusert. Hospicebevegelsen har vært pionerer for denne
helhetlige behandlingen. Høyt kompetente helsearbeidere innen lindrende
behandling evner å se hele mennesket.
På sitt beste klarer enheter for lindrende behandling å gjøre
pasientens siste uker og måneder meningsfulle og med opplevelse
av livskvalitet. Dette er livshjelp for døende. Det har de siste
årene blitt etablert avdelinger for lindrende behandling både på
sykehusene og i kommunene. Kjernen i lindrende behandling er at
menneskelivet er meningsfullt. Selv når alvorlig sykdom og lidelse
truer, kan pasienten, med den rette kompetente og barmhjertige behandlingen,
oppleve livskvalitet og mening.
I dag er det mange som ikke får den livshjelpen de trenger. Enheter
for lindrende behandling må avvise søkere. Helsepersonell, enten
i sykehus, langtids institusjon eller i hjemmetjenesten, har ikke
alltid den kunnskapen som er nødvendig i møte med døende mennesker.
En viktig kvalitetsindikator på en institusjons standard er hvordan
den mestrer omsorg ved livets slutt. Det er behov for å utvide kapasitet
og kompetanse innen lindrende behandling. Tilbudet om livshjelp
til døende mennesker må økes. Dette gjelder både på sykehusene og
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Kompetanse i lindrende behandling må styrkes på alle typer sykehusavdelinger
der mennesker dør, i hjemmetjenesten og på sykehjem eller andre
institusjoner. Samtidig må det opprettes flere egne enheter som
har spesiell kompetanse på området.
Samhandlingsreformen vil medføre flere og mer komplekse oppgaver
på bydels- og kommunenivå. En betydelig økning i komplekse hjemmesituasjoner og
mer komplekse pasienter på sykehjem krever økt kompetanse.
Tradisjonelt forbinder mange lindrende behandling med kreftomsorg,
men alle pasientgrupper må få tilbud om livshjelp i livets sluttfase.
Dette må gjelde også for barn.
Helsetjenestene må prioritere livshjelp. Det er en politisk oppgave
å sikre det.
I spesialisthelsetjenesten må en del av rammeoverføringene til
de regionale helseforetakene være forbeholdt opprettelse og drift
av flere enheter for lindrende behandling/hospice.
I dag mottar sykehusene stykkpris for hvert døgn en pasient mottar
lindrende behandling. Kristelig Folkepartis representanter mener
innsatsstyrt finansiering i helsetjenestene best egner seg for behandling som
lett lar seg telle, først og fremst operasjoner. Fullfinansiering
av lindrende behandling over rammene til sykehusene bør vurderes.
I Norge dør 79 pst. av pasientene i institusjon (35 pst. i sykehus,
44 pst. på ulike sykehjem og heldøgnsinstitusjoner), 15 pst. dør
hjemme, 4 pst. annet sted og 2 pst. uoppgitt (Statistisk sentralbyrå
2010). Mange eldre opplever å bli kasteball mellom ulike omsorgsnivåer
de siste ukene av sitt liv. Det må legges til rette for at flere
kan dø hjemme, eller nær hjemmet.
Det må etableres flere senger for lindrende behandling og omsorg
i tilknytning til lokale sykehjem. Det må årlig øremerkes minst
150 nye sengeplasser, dvs. 600 nye plasser over fire år. Dette kan
organiseres innenfor dagens statlige investeringstilskuddsordning
for bygging av sykehjemsplasser og omsorgsboliger til kommunene.
Det må stimuleres til opprettelse av ambulante team for lindrende
behandling, enten i den enkelte kommune, som interkommunalt samarbeid
mellom små kommuner, eller i spesialisthelsetjenesten.
Dette forutsetter blant annet rekruttering av helsepersonell
med kompetanse innenfor området. Disse teamene kan gi livshjelp
hjemme, på sykehjem eller i egne kommunale enheter for lindrende
behandling.
Ambulante team i spesialisthelsetjenesten kan brukes til konsulentvirksomhet
innad i sykehuset, samt ha en ambulant funksjon til pasientens hjem. Slike
team vil være et viktig bindeledd mellom helsenivåene.
Det er behov for å styrke forskningsinnsatsen for å utvikle videre
lindrende behandling. Særlig viktig er den pasientnære forskningen
som har betydning for utforming av tjenestetilbudet.
Det er behov for å satse på en bred kompetanseheving i hele helse-
og omsorgstjenesten, både i sykehus, hjemmetjeneste og på sykehjem.
Livshjelp til døende mennesker gis uavhengig av hvor man er, ikke
bare på hospice. Noen dør på en intensivavdeling, andre på en kirurgisk
eller medisinsk avdeling på sykehus, på sykehjem eller hjemme. Derfor
må helsepersonell i store deler av helse- og omsorgstjenesten ha
kunnskap om hvordan behovene for lindring av både fysisk og psykisk
smerte kan dekkes hos mennesker i livets siste fase og hos deres
pårørende.
Etisk kompetanseheving blant ansatte i helse- og omsorgstjenesten
må stimuleres: Det skal legges til rette for samtale og refleksjon
over etiske dilemmaer.
Opplevelsen av mangelfull behandling skyldes i flere tilfeller
utilstrekkelig med informasjon om at døden er nært forestående.
Evne til å lytte og kommunisere på de døendes og de pårørendes premisser
er viktig for en god avslutning på livet. Bevisstgjøring på hvordan
man kan være nærværende for mennesker som er døende og deres pårørende,
er viktig.
Kompetanseheving vil innebære kurs, videreutdanning og spesialisering
av ansatte i helse- og omsorgstjenestene, samt etablering av etiske
komiteer i kommunene.
Det er behov for kreftkoordinatorer for alvorlig syke og døende
mennesker i alle kommuner/bydeler. Det er et økende behov for fagspesifikk
kompetanse, og denne kompetansen er helt avgjørende i forbindelse
med de faglige utfordringene som kommunehelsetjenesten står overfor
når det gjelder behandling og pleie i møte med alvorlig syke og
døende. Slike koordinatorer gir økt systematisk oppfølging, økt
trygghet, økt koordinering av helsetjenestene innad i kommunen/bydelen
samt mellom spesialist og kommunehelsetjenesten.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for satsing på livshjelp
med følgende innhold:
1. Investering og drift for flere
enheter for lindrende behandling i sykehusene.
2. Minst 600 nye kommunale plasser (senger) for lindrende
behandling de neste fire årene, og tilskudd til drift av disse.
3. Vurdere å fjerne stykkprisfinansiering for døende pasienter
i sykehus, og dermed fullfinansiering over rammebevilgningene til
de regionale helseforetakene.
4. Opprettelse av ambulante team for lindrende behandling
som dekker alle kommuner.
5. Kompetanseheving av helsepersonell.
6. Opprettelse av kreftkoordinatorstillinger i alle kommuner
og bydeler.
8. februar 2012