Til Stortinget
Med bakgrunn i Lossius-utvalgets innstilling i NOU 1985:34 la
Sosialdepartementet frem St.meld. nr. 67 (1986–1987) om ansvar for
tiltak og tjenester for psykisk utviklingshemmede. Regjeringen foreslo i
meldingen en avvikling av det særskilte helsevernet for psykisk
utviklingshemmede. Forslaget innebar at kommunene skulle overta
ansvaret for at alle psykisk utviklingshemmede skulle få tilbud
om sosiale og helsemessige tjenester på linje med andre. Tiltakene skulle
tilpasses de spesielle behov den enkelte hadde, med sikte på å sikre
levestandarden på samme måte som for andre norske borgere. Fylkeskommunen, som
den gang var sykehuseier, skulle fortsatt gi tilbud om spesialisthelsetjenester.
På grunnlag av Stortingets behandling av denne meldingen la regjeringen
frem Ot.prp. nr. 49 (1987–1988), og Stortinget sluttet seg i hovedtrekk
til regjeringens forslag i Innst. O. nr. 78 (1987–1988).
I St.meld. nr. 67 (1986–1987) Ansvar for tiltak og tenester for
psykisk utviklingshemma, slås følgende fast:
«Det dreier seg om menneske som rett nok er hemma i utviklinga
si, men som likevel har høve til å utvikle seg og lære ut frå eigne
føresetnader. Dei fleste vil trenge forskjellig hjelp og service
i periodar av livet. Nokon vil trenge det varig. I hovudsak er det allmenne
tiltak dei treng: bustad, arbeid, daglege gjeremål osv.»
Det vises til at det alt i 1959 ble innført et prinsipp om å
gi psykisk utviklingshemmede mulighet til å leve et liv så langt
opp mot det normale som mulig i det danske lovverket. I Norge ble
dette normaliseringsprinsippet første gang omtalt i St.meld. nr.
88 (1966–1967) om utviklingen av omsorgen for funksjonshemmede.
I avsnittet om målsetting og hovedlinjer i meldingen heter det blant
annet:
«Et viktig prinsipp i den nye tankegangen er normalisering.
Dette vil si at en ikke skal trekke unødige skillelinjer mellom
funksjonshemmede og andre når det gjelder medisinsk og sosial behandling,
oppdragelse, utdanning, sysselsetting og velferd.»
Utdanning og sysselsetting har vært et sentralt mål i normaliseringsprosessen
for å oppnå tilnærmet like muligheter for personer med funksjonsnedsettelse
til å realisere sine evner og muligheter, til å delta i samfunnet
på linje med andre borgere og til, så langt som mulig, å utnytte
egen inntektsevne.
Retten til arbeid og sysselsetting har vært en viktig del av
ansvarsreformen og av brukernes mulighet til å oppnå normalisering
og deltakelse i samfunnet på linje med andre. I Ot.prp. nr. 49 (1987–1988)
står følgende:
«I tillegg til å gi lønnsinntekt er det å ha arbeid i vår kultur
viktig for den enkeltes selvbilde og for sosial deltaking. Sysselsetting
er derfor et viktig moment i normaliseringen av livssituasjonen
for mennesker med psykisk utviklingshemming. Enkelte vil kunne gå
inn i en vanlig arbeidssituasjon, men erfaringene viser at de fleste
vil ha behov for en form for tilpasset sysselsetting. Med dette
menes bl.a. arbeid med ulik grad av lønnssubsidiering eller kombinasjonsløsninger
trygd/arbeid.»
Og videre:
«Sysselsetting er et statlig hovedansvar. Arbeidsvirksomhetene
under HVPU overføres til arbeidsmarkedsmyndighetene og inngår i
arbeidsmarkedstiltakene på linje med arbeidssamvirketiltak m.v.»
I innstillingen til Ot.prp. nr. 49 (1987–1988) sier komiteen
i en merknad:
«Komiteen vil understreke betydningen av at arbeidsmarkedsetaten
blir tilført økte ressurser, slik at etaten settes i stand til å
påta seg det utvidede ansvar som reformen legger opp til.»
NOU 1994:8 Kompetanseutvikling i arbeidet for psykisk utviklingshemmede,
slår fast at arbeidet med HVPU-reformen har avdekket et stort behov
for kompetanseheving innenfor flere områder, særlig når det gjelder
kommunens tjenesteyting, men også med hensyn til den endrede situasjonen
for utviklingshemmede knyttet til arbeid og sosial deltagelse:
«Problemet består ikke lenger i å legge forholdene til rette
for spesielle grupper, men å bidra til at den enkelte oppnår optimal
deltakelse og likeverd i samfunnet. Forutsetningen for at dette
skal kunne skje, er at deltakelse og likeverd stilles opp som sentrale
målsettinger for omsorg, og at faglige aktiviteter styres og koordineres
i forhold til målsettingene.»
Arbeidsgruppa bak NOU’en fikk blant annet følgende mandat:
Innenfor utdanningssystemet når det
gjelder innhold i undervisningen og dimensjoneringen av opptakskapasiteten.
Herunder bør gruppa også vurdere videre- og etterutdanning.
Innenfor arbeidslivet når det gjelder ulike opplæringsmodeller.
Arbeidsgruppa bes også vurdere hvordan studieorganisasjonene
best kan bidra til kompetansespredning.
Gruppa bes legge fram forslag til en handlingsplan hvor
de ulike tiltak beskrives og prioriteres. Handlingsplanen bør utformes
slik at den kan iverksettes av arbeidsgivere eller inngå i det generelle
utdanningssystemet og i hovedsak finansieres innenfor det ordinære
system.
Gruppa bes vurdere praktiske og økonomiske konsekvenser
av sine forslag og herunder peke på forslag til prioriterte tiltak
som baserer seg på uendret ressursbruk innen dette området.»
Både arbeid og utdanning ble vektlagt og forsøkt tilrettelagt
for i NOU’en.
I 2001 inngikk partene i arbeidslivet intensjonsavtalen om et
mer inkluderende arbeidsliv, IA-avtalen. Avtalen har tre delmål
hvorav det ene er økt sysselsetting for personer med redusert funksjonsevne.
I februar 2010 ble den 3. IA-avtalen inngått. Målsettingen er fremdeles
den samme. I 2010 uttalte Liv Arum, generalsekretær i Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO), følgende om IA-avtalen:
«Jeg håper dette blir det redskapet som kan snu utviklingen
slik at funksjonshemmede som kan og vil, slipper til i arbeidslivet
og kan få erfare hvilken betydning det er å ha en jobb å gå til,
å høre til i et kollegium, forsørge seg selv – og bidra inn i det
norske samfunnet.»
I dagens situasjon uttaler Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
at det 20 år etter ansvarsreformen fortsatt er langt mellom intensjon
og praksis. Utviklingen går i feil retning. Dagens politikk overfor mennesker
med utviklingshemming er ikke god nok. FFO Oslo er skuffet over
at det ikke er laget en jobbstrategi for mennesker med nedsatt funksjonsevne, som
også omfatter mennesker med utviklingshemming.
I en rapport fra 2011 fra NTNU Samfunnsforskning AS: «Innfridde
mål eller brutte visjoner» av Sylvia Söderström og Jan Tøssebo,
slås det blant annet fast i oppsummeringen av kapittelet om arbeid
for funksjonshemmede at Arbeidsmarkedsetatens rolle i å integrere
utviklingshemmede i arbeidslivet klart faller fra 2001 til 2010
og at lønnsveksten for utviklingshemmede ligger klart under lønnsveksten
for befolkningen for øvrig:
«Alt i alt er bildet av normalisering av arbeid og dagaktiviteter
for utviklingshemmede at mange bekker små til sammen utgjør en trend
som klart peker i negativ retning.»
Rapporten slår også fast at selv om tiltaket «Varig tilrettelagt
arbeid» har økt kraftig i omfang de siste ti årene, har andelen
personer med utviklingshemming i ordningen blitt redusert fra 30
pst. i 2001 til pst. i 2010. I en artikkel i NRK Nyheter på nett,
publisert 30. juni 2011, hevdes det at skoleelever og studenter overtar
arbeidet som de utviklingshemmede tidligere har hatt. Anne Jorunn
Økland på Stord, som tidligere har jobbet på treningssenter, i barnehage
og som gartnerassistent, uttaler til NRK:
«Du blir deprimert av å gå heima, og berre sjå inn i ein vegg
24 timer i døgeret. Du kan jo ikkje vaske huset kvar dag heller!»
Slik er hverdagen for mange personer med utviklingshemming –
stikk i strid med de gode intensjoner Storting og vekslende regjeringer
har hatt – og vedtatt.
Høsten 2011 la regjeringen frem en jobbstrategi for personer
med nedsatt funksjonsevne som et tillegg til Prop. 1 S (2011–2012)
om statsbudsjettet for 2012. De viktigste tiltakene var:
500 egne tiltaksplasser
Tilretteleggingstilskudd som dekker utgifter ved tilrettelegging
av arbeidsplassen
Tilretteleggingsgaranti som sikrer samordning av virkemidler
og god kontakt med Nav
Funksjonsassistenter og mentorer som skal bistå funksjonshemmede
Arbeidslivveiledere som skal støtte arbeidsgivere
FFO har reagert på arbeidsminister Hanne Inger Bjurstrøms uttalelse
om at jobbstrategien til regjeringen ikke er beregnet på personer
med utviklingshemming. Seksjonsleder Ellingsen i FFO uttalte til
«Fontene» høsten 2011, at dette viser at sektormyndighetene nok
en gang ikke tar de utviklingshemmedes situasjon på alvor:
«Det er trist at man 20 år etter ansvarsreformen ikke evner
å lage en jobbstrategi for mennesker med nedsatt funksjonsevne som
omfatter psykisk utviklingshemmede,» sier nestleder Mimmi Kvisvik
i FFO til «Fontene».
Den 7. oktober 2011 står følgende i FriFagbevelses nyhetsbrev:
«Regjeringens nye jobbstrategi er ikke beregnet på mennesker
med utviklingshemming,» sier statsråd Hanne Inger Bjurstrøm.
Og forbundslederen i Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU)
uttaler følgende:
«– Siden man besluttet å satse på arbeid for psykisk utviklingshemmede,
er tilbudet blitt halvert.»
Han mener det er viktig å jobbe for å hjelpe unge med funksjonsnedsettelser
inn i arbeid.
«– Det er en svak gruppe på arbeidsmarkedet. Men mennesker
med psykisk utviklingshemning er de aller svakeste,» sier han.
I Innst. 15 S (2011–2012), – statsbudsjettet for 2012, viser
Fremskrittspartiets medlemmer til Funksjonshemmedes Fellesorganisasjons
skriftserie 02/11: «Et arbeidsliv for alle?» hvor det blir avdekket følgende
hovedfunn når det gjelder brukererfaringer og problemområder:
Ingen deltidsstillinger ledige
Blir ikke ansatt
Får ikke tilrettelagt arbeidssituasjon
Blir sagt opp eller oppfordret til å si opp frivillig
Manglende kommunikasjon innad i Nav
Manglende og ikke individuelt tilpasset arbeidsrettet tiltak
Veiledningssvikt i Nav
Manglende tilgang på hjelpemidler i tide
Presset til uførepensjon
Manglende tilrettelegging i utdanning fører til frafall
Manglende sosiale tjenester
Mangelfulle transportordninger
Pårørendes stilling
Fremskrittspartiets medlemmer hadde følgende merknad i innstillingen:
«Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker en
langt mer offensiv og målrettet jobbstrategi for å få flere som
står utenfor arbeidsmarkedet inn i arbeidslivet og foreslår derfor
samlet sett å styrke bevilgningen med 1 360 mill. kroner til ulike
tiltak til dette formålet, i sitt alternative budsjett f or 2012.»
Forslaget oppnådde ikke flertall.
Forslagsstillerne mener det er en betydelig svikt i løftene til
personer med psykisk utviklingshemming når vedtak og intensjoner
siden 1960-tallet, om bedre muligheter for å få realisert sin arbeidsevne,
ikke er fulgt opp hverken når det gjelder arbeidsplasser eller utdanning.
Psykisk utviklingshemmede elever har i likhet med andre elever,
i henhold til opplæringsloven, rett til undervisning etter egne
evner og forutsetninger. I mange tilfeller tilbys det opplæring
som har liten eller ingen relevans til arbeidslivet. At personer
med ønske, vilje og ubrukt arbeidsevne ikke skal få en mulighet
til å realisere sitt potensial på samme måte som andre borgere,
er ikke velferdssamfunnet verdig.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om en opptrappingsplan,
innen februar 2013, som ivaretar intensjonen om at personer med
utviklingshemming får tilpasset utdanning hvor målsettingen er arbeid,
reell arbeidsevnevurdering og en egnet arbeidsplass.
6. juni 2012