Til Stortinget
Arbeidsmarkedet i Norge er i stadig endring. Dette stiller store
krav til arbeidstakernes omstillingsevne og mulighet til å fylle
på sin kompetanse i løpet av yrkeslivet. Et godt utdanningsfundament
og kompetanseheving gjennom hele yrkesløpet er viktig for å kunne
mestre og bevare tilknytningen til arbeidslivet. For å møte denne
utfordringen er det nødvendig med ordninger som stimulerer til og
legger til rette for livslang læring.
Forslagsstillerne mener målet må være at flest mulig arbeidstakere
motiveres og gis mulighet til faglig påfyll i kombinasjon med deltagelse
i arbeidslivet. Det må utvikles gode etter- og videreutdanningstilbud
der den ansatte kan kombinere jobb og utdanning. Mange arbeidstakere
hverken ønsker eller kan gå ut av arbeidslivet for å kunne fylle
på sin kompetanse. Virksomheter i offentlig og privat sektor er i
stor grad avhengige av at de ansatte kan heve sin kompetanse. Dette
vil stille nye krav til at flere kan få utdanningstilbud i nærheten
av der de bor eller arbeider. Særlig universitets- og høyskolesektoren må
derfor utfordres og stimuleres til å satse mer på desentraliserte
utdanningstilbud.
Ved å tilrettelegge for mer fleksible og desentraliserte utdanningstilbud
vil man kunne nå ut til et større segment. Målet må være å utvikle
et utdanningssystem som også kan dekke behovet for livslang læring
for hele befolkningen, hele livet, i hele landet. Forslagsstillerne
vil fremheve at bruk av nye teknologiske læringsplattformer vil
muliggjøre at flere arbeidstakere kan få tilbud om å heve sin kompetanse
der man bor eller arbeider. Fjernundervisning er viktig for å gjøre
gode desentraliserte opp-lærings- og studietilbud tilgjengelig.
Forslagsstillerne viser til de gode erfaringene Høgskolen i Telemark
har med nettbasert lærerutdanning. Deres fornøyde lærerstudenter
i Kirkenes er et godt eksempel på hvordan man har klart å rekruttere
nye studenter til lærerutdanningen gjennom dette utdanningstilbudet.
Dette er erfaringer som bør overføres til andre utdanningstilbud.
I tillegg til dette bidrar nettbaserte kompetansehevingstilbud,
som for eksempel Studiesenteret.no, til en mer finmasket, nasjonal
struktur for høyskoleutdanning og livslang læring.
Norsk næringsliv har et sterkt behov for faglært arbeidskraft.
Mange små og mellomstore bedrifter har ansatte som har behov for
å fylle på sin kompetanse. Flere undersøkelser har spesielt påpekt næringslivets
udekkede behov for ingeniører. Et fleksibelt og desentralisert utdanningstilbud,
på fagskolenivå eller innenfor ingeniørstudier, må derfor også rette
seg inn mot disse næringers behov. Forslagsstillerne vil vise til
de positive erfaringene Bergen tekniske fagskole, Hordaland fylkeskommune og
lokale bedrifter i Sunnhordaland har med å samarbeide om desentralisert
tilbud om ingeniørutdanning. Forslagsstillerne mener regjeringen
bør etablere stimuleringsordninger som gjør at flere fylkeskommuner
tar initiativ til slike utdanningstilbud. For å komme frem til gode
lokale løsninger må det åpnes for ulike modeller for samfinansiering
fra samarbeidspartene.
Forslagsstillerne vil fremheve at også lokalisering av regionale
studiesentre i regioner med lavt utdanningsnivå vil være viktig
for å sikre kompe-tanseheving. Slike sentre kan tilby desentraliserte studier
og kurs som alternativ eller supplement til ordinære studier, og
fyller rollen som formidler og tilrettelegger av utdanningstilbud
som etterspørres i regionen. Målet er å løfte kompetansenivået også
i distriktene og bygge en bredere, nasjonal kunnskapsplattform.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen fremme
en strategi for omstilling i det etablerte utdanningssystemet som
sikrer at Norge får et mer fleksibelt og desentralisert utdanningstilbud.
Målet er å styrke landets konkurransekraft gjennom å virkeliggjøre
visjonen om livslang læring og kompetanseheving i hele befolkningen.
2. Stortinget ber regjeringen på egnet måte inkludere oppdrag
om fleksible og desentraliserte utdanningstilbud i formålet til
universiteter og høyskoler.
3. Stortinget ber regjeringen etablere stimuleringsordninger
som gjør at flere fylkeskommuner tar initiativ til fleksible og
desentraliserte utdanningstilbud innenfor fagskole- og ingeniørstudiefeltet. For
å komme frem til gode lokale løsninger må det åpnes for ulike modeller
for samfinansiering fra involverte parter.
4. oktober 2012