Til Stortinget
Det er arbeidskraften som finansierer Norges velferd, og det
er økt arbeidsinnsats som kan gi grunnlag for økt velferd.
Produktivitet kan forklares som hvor mye landet får ut av ressursene
som brukes til å produsere varer eller tjenester. Grunnlaget for
økt velferd i form av økt lønn, økt fritid, økt overskudd og økt
skatteinngang er kontinuerlig bedring av produktiviteten.
Man vet fra Statistisk sentralbyrås (SSBs) befolkningsframskrivinger
at det frem mot 2060 vil bli færre yrkesaktive per pensjonist. Da
folketrygden ble innført, var det om lag 5 yrkesaktive per pensjonist,
i 2060 vil det være om lag 2,5. Utgiftene til pensjon, helse og
omsorg vil øke. Produktivtetsvekst er derfor avgjørende for å opprettholde
og øke levestandarden over tid.
Finansdepartementets vekstregnskap viser kilder til økt produktivitet.
Den ene faktoren er arbeidsinnsats som betyr høy sysselsettingsgrad
og at så mange som mulig arbeider. Den andre faktoren er arbeidsproduktivitet
som betyr hvor mye en får ut av hver arbeidstime. Det handler ikke
om å løpe fortere, men om å organisere bedre og ta i bruk ny teknologi.
Svak produktivitetsvekst enkelte år kan kompenseres med bedre
utvikling andre år. Men svak produktivitetsutvikling over tid representerer
i ytterste konsekvens en trussel mot Norges velferd.
Regjeringen la i nasjonalbudsjettet for 2013 frem statistikk
over produktivitetsutviklingen siden 1996. Produktivitetsveksten
var i perioden 2000–2005 høy, og høyere enn hos Norges handelspartnere.
Siden 2006 har derimot den årlige veksten i produktivitet ligget
under 0,5 pst., et nivå som er betydelig lavere enn hos våre handelspartnere.
Forslagsstillerne mener det er viktig med en god analyse av årsakene
til at utviklingen snudde i negativ retning i 2006.[Figur:..\fig\fig1-dok8-201213-033.eps]
Figur: Produktivitetsutvikling i Fastlands-Norge og
hos våre handelspartnere. Kilde: Nasjonalbudsjettet 2013.
Vekst i produktivitet henger tett sammen med lønnsutviklingen.
Norske arbeidstagere har hatt en reallønnsvekst på 43 pst. siden
2000. I samme periode har Norges handelspartnere i EU hatt en reallønnsvekst
på bare 8 pst. Forslagsstillerne er glade for høy lønnsvekst i Norge,
men det forutsetter en høyere produktivitetsvekst enn i andre land
for at lønnsnivået skal være bærekraftig over tid. Det har ikke
vært tilfelle siden 2006. Utviklingen i denne perioden gir en konkurranseulempe
for norske eksportrettede virksomheter. Det gjenspeiles i NHOs økonomibarometer
for 2012 som viser at investeringsnivået i norsk fastlandsindustri
er det laveste på 40 år. Dersom olje- og gassprisen skulle falle,
vil det norske lønns- og kostnadsnivået sette norske arbeidsplasser i
fare og true den lave arbeidsledigheten, en av bærebjelkene i velferdssamfunnet.
[Figur:..\fig\fig2-dok8-201213-033.eps]
Figur: Timelønnskostnader i industrien relativt til
gjennomsnittet av våre handelspartnere som er på 100. Kilde: Teknisk
Beregningsutvalg.
Petroleumsinntektene er en formue som skal forvaltes til glede
både for dagens og kommende generasjoner. Pengene forvaltes gjennom
Statens pensjonsfond utland, og handlingsregelen åpner for at det
kan brukes om lag 4 pst. av fondet, som tilsvarer realavkastningen.
I 2013 brukes rundt 125 mrd. kroner fra Statens pensjonsfond utland
i statsbudsjettet.
Dersom pengene blir brukt for å kompensere for manglende omstilling
og produktivitetsvekst, risikerer Norge at den viktigste delen av
nasjonalformuen – arbeidskraften – forvitrer med mer enn verdien
av Statens pensjonsfond utland.
Forslagsstillerne viser til St.meld. nr. 29 (2000–2001) Retningslinjer
for den økonomiske politikken. I meldingens kap. 2.2, Det langsiktige
handlingsrommet i budsjettpolitikken, er det nedfelt hva regjeringen
la vekt på:
«Det er ikke likegyldig hvordan bruken av oljeinntekter skjer.
Produksjonen i Fastlands-Norge utgjør om lag 4/5 av den samlede
produksjonen i norsk økonomi. Det skal derfor ikke stort inntektstap
til i resten av økonomien før den økte handlefriheten som petroleumsinntektene
gir, er brukt opp. På lang sikt er det således vekstevnen i fastlandsøkonomien
som bestemmer velferdsutviklingen i Norge. I en slik sammenheng
er det størrelsen på og utnyttelsen av arbeidsstyrken og andre ressurser
som betyr mest for den økonomiske veksten, og dermed for omfanget
av de offentlige velferdsordningene. Regjeringen legger derfor vesentlig
vekt på at handlingsrommet som økt bruk av oljeinntekter gir, skal
brukes på en måte som også vil styrke vekstevnen til norsk økonomi.
Lavere skatter og avgifter kan gi næringslivet bedre arbeidsvilkår,
slik at konkurranseevnen styrkes. Tilsvarende vil tiltak for en
bedret infrastruktur, samt tiltak for å bringe fram ny kunnskap
gjennom forskning og utvikling, bidra til å styrke vekstevnen. Styrket
vekst evne og høyere arbeidstilbud vil i seg selv trygge grunnlaget
for de offentlige velferdsordningene.»
Forslagsstillerne mener det er viktig at oljepengene brukes i
tråd med dette for å bygge opp under vekstevnen i økonomien. Regjeringen
Bondevik II brukte i stor grad pengene i tråd med enigheten fra
2001. Regjeringen Stoltenberg II har gradvis beveget seg bort fra
enigheten om at oljepengene skal brukes på kunnskap, infrastruktur
og vekstskapende skattelettelser.
Forslagsstillerne mener at det er viktig at landets politiske
ledelse erkjenner at det er en utfordring med manglende produktivitetsvekst.
Bare da kan man ta de nødvendige grep for å bedre produktivitetsutviklingen.
Danmarks rødgrønne regjering nedsatte i mars 2012 en produktivitetskommisjon.
Det skjedde etter at Danmark hadde falt i rangeringen av de mest
produktive landene siden midten av 1990-tallet, og i en erkjennelse
av at Danmark vil få vanskeligheter med å opprettholde en privat
og offentlig velferd av høy kvalitet dersom utviklingen fortsetter.
Kommisjonen skal innen utgangen av 2013 gjennomføre følgende:
Kartlegge årsakene til den lave danske
produktivitetsveksten siden midten av 1990-tallet
Peke på de vesentligste drivkrefter bak produktivitetsutviklingen
Belyse sammenhengen mellom virksomhetenes produktivitet,
kostnadsnivå og konkurranseevne
Komme med konkrete anbefalinger som kan styrke produktiviteten
Vurdere effektene av anbefalingene og trekke inn internasjonale
erfaringer
Danmark har måttet betale prisen for lav produktivitetsutvikling
over tid. I den danske produktivitetskommisjonens første delrapport
«Det handler om velstand og velfærd» illustrerer de konsekvensene godt.
Dersom Danmark hadde hatt tilsvarende produktivitetsutvikling som
Sverige i perioden 1996 til 2011, ville det offentlige hatt råd
til enten å «innføre gratis kollektivtrafikk, ansette dobbelt så
mange lærere på 1. til 5. skoletrinn, bygge ni nye sykehus hvert år
eller tredoble bistanden». Det viser godt at produktivitet er noe
mer enn et måltall; det har betydning for kvaliteten på velferdstjenestene
et land yter sine innbyggere.
I tillegg er forslagsstillerne kjent med at New Zealand og Australia
har sine respektive produktivitetskommisjoner.
New Zealands produktivitetskommisjon ble nedsatt i 2010, med
mandat om å gi råd om produktivitetsforbedringer på en måte som
er rettet mot å støtte den generelle velferden til borgere av New
Zealand, under hensyntagen til et bredt spekter av interessefellesskap
og befolkningsgrupper i det newzealandske samfunnet.
For å oppnå dette skal kommisjonen undersøke og rapportere om
produktivitetsrelaterte forhold, og på eget initiativ foreta og
publisere forskning av produktivitetsrelaterte forhold og fremme
allmenn forståelse av produktivitetsrelaterte forhold.
Australia har betydelig lengre erfaring med sin produktivitetskommisjon,
som ble nedsatt i april 1998. Denne kommisjonen har som mandat å
øke produktiviteten og økonomisk ytelse
til økonomien
redusere unødvendig regulering
oppmuntre utviklingen av effektive og internasjonalt konkurransedyktige
australske industrier
legge til rette for tilpasning av strukturelle endringer
erkjenne samfunnets interesser generelt og alle de som kan
bli berørt av dens forslag
fremme regional sysselsetting og utvikling
ta hensyn til Australias internasjonale forpliktelser og
andre lands handelspolitikk
sørge for at Australia utvikler seg på økologisk bærekraftig
vis
Forslagsstillerne understreker at velferdsnivå og produktivitetsutvikling
avhenger av en rekke forhold, og at nedsettelse av en produktivitetskommisjon
ikke er noen garanti for økt produktivitet og økt velferd. Forslagsstillerne
mener likevel at økt innsikt gjennom faglig begrunnede råd er viktige
bidrag for å kunne ta de riktige valgene.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen opprette en produktivitetskommisjon
som skal finne årsakene til at produktivitetsutviklingen har vært
svak, og gi regjeringen råd om hvordan produktiviteten kan økes.
Kommisjonen bør også vurdere hvordan bruken av oljepenger i større
grad kan bidra til å styrke produktivitetsutviklingen og dermed
legge et bedre grunnlag for økt velferd. Ved utarbeidelse av mandat
bes regjeringen se til mandatet for den danske produktivitetskommisjonen.
17. januar 2013