Til Stortinget
Den private eigedomsretten er djupt rotfesta i norsk kultur og
hjå det norske folk. Eigedomsretten gjev ei personleg interesse
for å forvalte eigedomen i eit langsiktig perspektiv, og at verdiane
på den måten vert haldne i hevd i generasjonar. Det er på same tid brei
semje om at eigedomsretten må ha sine grenser, og at det i visse
tilfelle er naudsynt å krevje at eigaren seier frå seg eigedomen
eller råderetten over eigedomen når sterke samfunnsinteresser tilseier
det.
Det er allmenn aksept for plikta til å ta vare på miljøet slik
at komande generasjonar kan ha like stor glede og nytte av naturen
som menneskja som lev i dag. I denne samanheng står forvaltinga
av landet sine areal sentralt. Noreg er eit vakkert land, med store
naturverdiar. Dei fleste av desse ligg i distrikts-Noreg, og utviklinga
og vedlikehaldet av naturverdiane har skjedd gjennom varsam lokal
bruk.
Det biologiske mangfaldet er utvikla naturleg over lang tid og
gjennom kulturpåverknad. Forslagsstillarane vil ta vare på det biologiske
mangfaldet for komande generasjonar, og meiner det vert gjort best gjennom
ein kombinasjon av vern og berekraftig bruk. Skal ein sikre det
biologiske mangfaldet, må ein også sikre områda der artene lever.
Forslagsstillarane vil difor framleis verne område med urørd natur gjennom
oppretting av naturreservat, nasjonalparkar og landskapsvernområde.
Oppretting og utviding av verneområde er eit ansvar statlege styresmakter
har etter naturmangfaldlova.
På same tid er det grunn til å sjå nærare på ulike modellar for
korleis verneområda vert forvalta og å være kritisk til måten staten
utøver si forvalting i verneområda på. Dei siste10 åra har råderetten
over store areal og verdiar vorte overført frå lokale styresmakter
og grunneigarar til statlege styresmakter. Dette er eit brot på
ein lang tradisjon der lokalsamfunn og enkeltmenneskje sjølv tek
vare på område og verdiar. Ein opplever at denne prosessen fører
til konflikt og ei form for tillitskrise mellom mange lokalsamfunn
og grunneigarar på den eine sida, og sentrale styresmakter på den
andre. Med statleg vern og forvalting opplever ein:
Tap av eigedomsrett.
Umyndiggjering og innskrenka råderett.
Byråkratisk detaljstyring.
Demokratisk underskot.
Manglande dialog mellom staten og grunneigarane/brukarane.
Mange stader ser ein at når staten tek over ansvaret for verneområde
som tidlegare har vore forvalta av private grunneigarar, så fører
det til at grunneigarane trekk seg tilbake og forfallet startar.
Det er ingen tente med, verken grunneigarane eller naturverdiane.
Eit døme på slike konfliktar ser ein i Ormtjernkampen – Skaget
nasjonalpark i Valdres. Grunneigarane i Skrautvål sameige, Steinsbygda
sameige og Ton og Lenningen utmarkslag i Nord-Aurdal og Etnedal
kommunar har i alle tider teke vare på naturområda på ein god måte.
Sjølvråderetten har gjeve dei makt til å stå imot styresmaktene
sine planar om kraftutbygging og storstilt hytteutbygging. Skjøtselen
har alltid gått i retning av å verne naturen, drive jakt og fiskepleie
og ta vare på støls- og hyttedrift. No opplever desse sameigene
at staten «takkar for innsatsen» ved å ønskje å ta råderetten frå
dei og innlemme området i Ormtjernkampen – Skaget nasjonalpark.
Mange protestar frå lokalmiljøet understrekar at konsekvensen
ved eit statleg vern vil gå på kostnad av ulike former for husdyrbruk,
mellom anna beiting, støling og andre aktivitetar knytte til både
primærnæring og lokalt engasjement. Næringane er i grenseland for
det lønsame i dag, og meir byråkrati, tap av eigedomsrett og statleg
innblanding kan føre til at fleire gjev opp. Tidlegare drift av
området har tilsvara mange tital, til dels uløna stillingar, sidan
mykje av aktiviteten som finst er tufta på engasjement og dugnadsånd.
Dette frivillige engasjementet forsvinn når staten overtek forvaltinga
av området.
Forslagsstillarane er ikkje i tvil om at grunneigarstyrt forvalting
er eit langt betre alternativ for alle partar. Skrautvål sameige
har, gjennom brev til dåverande miljøvernminister Erik Solheim,
føreslege eit alternativ til statleg vern – den såkalla «Fullsennmodellen»
med grunneigarstyrt forvalting. Dette alternativet kunne halde oppe
grunneigarengasjementet og danna grunnlaget for ei vidare forvalting
som tok vare på områda på ein fullt ut forsvarleg måte.
Grunneigarstyrt forvalting må byggje på:
Lokalkunnskap og ansvar
Dugnadsånd
Demokrati
Forslagsstillarane meiner at miljø- og arealforvalting i langt
større grad må byggje på lokalt sjølvstyre og respekt for eigedomsretten.
Omsynet til enkeltpersonar og lokalsamfunn må takast betre vare
på. Samanhengen mellom bruk og vern av natur er viktig. Aktiv næringsverksemd
er i dei fleste tilfelle det same som forsvarleg naturforvalting.
Dette er bygd på tillit til at grunneigarane forvaltar sin eigedom
ut frå prinsippet om fridom under ansvar.
Forslagsstillarane ønskjer difor at styresmaktene prøver ut ulike
modellar med grunneigarstyrt forvalting. Den eine modellen er der
grunneigarstyrt forvalting kan kome i staden for statleg vern. Den
andre modellen er der statlege styresmakter vedtek oppretting og
utviding av verneområde, men der dei aktuelle grunneigarane sjølv
står for forvaltinga gjennom avtaler med miljøstyresmaktene med
rammer for kva slag aktivitet som kan tillatast i verneområde. Slike forsøksprosjekt
bør ha ei lengd på minimum 5 år, og deretter ei evaluering og tilbakemelding
til Stortinget.
I ein forvaltingsmodell med grunneigarstyrt forvalting får demokratiske
og inkluderande sameiger i oppgåve å utforme ei tidsrett, sosial,
kulturell, økonomisk og økologisk berekraftig forvalting. Denne skal
vere i dialog med miljøstyresmaktene. Døme på kva ein slik forvaltingsplan
kan handle om:
1. Sikre livs- og berekraftig bruk
og pleie gjennom landbruksverksemd, jakt, fiske og vern av bufe, noko
som er ein føresetnad for å ta vare på det verdifulle kulturmiljøet
og biologisk mangfald i området.
2. Sikre eventuelle leveområde for trua arter gjennom frivillig
vern av nøkkelbiotopar.
3. Vere eit langsiktig styringsreiskap som også opnar for
innsyn for styresmaktene og interesseorganisasjonar slik at kontroll
med sameiga i praksis vert mogleg.
Ein slik modell vil ta omsyn til naturen og område som er spesielt
sårbare for inngrep. Sameiga vil ved gjennomføring av prosjektet
rådføre seg med faglege kompetente miljø, for å overføre meir kompetanse
til brukarane og folk som vitjar området, i tillegg til at praktiske
røynsler vert ført tilbake til det akademiske miljøet. Dette vil
for framtida byggje større kunnskap om vern av området og grunnverdiane
i området, og vil vekse seg sterkare i komande generasjonar.
Gjennomføring av ein slik forvaltingsmodell vil kunne føre til:
Framleis stort engasjement frå grunneigarar
og bygdefolk, og truleg redusert «eksport» av ungdom til sentrale
strøk.
Hindre ei større vernekonflikt.
Styrka bruks- og verneverdi gjennom å arbeide mot gjengroing,
og vedlikehald av kulturlandskapet – gjerder, beitemark, ferdsleårer
m.m. Rydding av gytebekker og viltpleie.
Stor glede for ålmenta ved å sjå levande bygder, vern av
arbeidsplassar og støtte til framtidig matvareproduksjon i bygdene.
Eit svært godt styresett både når det gjeld eigarstruktur
og lokaldemokrati.
Moglegheit for innsyn for lokale og sentrale styresmakter.
Mindre byråkrati.
Framleis sikring av det biologiske mangfaldet og utvikling
av kulturlandskapet i samsvar med dagens og framtida sitt jordbruk,
jakt, fiske og friluftsliv.
At storsamfunnet kan få glede av dette også i andre deler
av landet der ein ser at verneverdiane er i forfall når engasjement
frå lokalbefolkninga ikkje lenger er til stades.
På denne bakgrunn legg ein fram følgjande
forslag:
Stortinget ber regjeringa setje i verk forsøksprosjekt med ulike
modellar for grunneigarstyrt forvalting av område som vert verna
eller som vert vurdert verna, og på ein eigna måte melde tilbake
til Stortinget om erfaringane med dette etter avslutning av forsøksperioden.
8. mai 2013