Til Stortinget
Et enstemmig storting opphevet i 2005 løsgjengerloven (lov 31. mai
1900 om Løsgjengeri, Betleri og Drukkenskap). Lovens straffebud
i § 11 mot tigging ble ikke videreført i annen lovgivning, slik
at tigging dermed ble avkriminalisert.
Dette var gjeldende rettspraksis knyttet til tigging helt fram
til Stortinget i juni 2013, med stemmene fra de daværende regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vedtok
endringer i politiloven § 14 om at kommunene i politivedtekten kan
sette vilkår for pengeinnsamling. Det ble videre åpnet for at politiet
kan pålegge meldeplikt og føre et register over pengeinnsamlere,
jf. Innst. 427 L (2012–2013) og Prop. 152 L (2012–2013).
Ved behandlingen av Innst. 275 L (2013–2014), Prop. 83 L (2013–2014),
vedtok Stortinget, med stemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Senterpartiet, den 16. juni 2014 endringer i politiloven som innebar
at kommunene fikk hjemmel til å fastsette i politivedtektene at
tigging på offentlig sted skal være forbudt eller underlagt nærmere
regulering i samsvar med lovforslaget fra regjeringen gjennom endring
av politiloven § 14 (politivedtekter), første ledd nr. 8.
Stortinget, med stemmene fra de samme partiene, fattet samtidig
følgende vedtak (nr. 489):
«Stortinget ber regjeringen fremme en proposisjon til Stortinget
om et nasjonalt forbud rettet mot de organiserte formene for tigging,
og mot tigging som kan være knyttet til menneskehandel og annen
kriminalitet. Saken må fremmes slik at et eventuelt nasjonalt forbud
kan være iverksatt før sommeren 2015.»
På bakgrunn av dette vedtaket sendte Justis- og beredskapsdepartementet
22. januar 2015 ut høringsbrev med forslag til endring i straffeloven
1902 og 2005 (ny § 350a og ny § 181a om forbud mot organisert tigging).
Dette forslaget ble trukket 5. februar 2015 fordi det ikke lenger
var flertall for forslaget om et nasjonalt tiggeforbud i og med
at Senterpartiet ikke lenger støtter dette. I begrunnelsen for den
prisverdige snuoperasjonen uttalte Senterpartiets parlamentariske
leder Marit Arnstad følgende til bl.a. NTB:
«Hovedbegrunnelsen er likevel at høringsnotatet slår fast at
dagens lovverk er et godt virkemiddel for å motvirke menneskehandel
og annen kriminalitet. Det var dette som var hovedsaken for Senterpartiet
da landsmøtet vårt gikk inn for et tiggeforbud.»
Forslagsstillerne deler Senterpartiets vurdering av at dagens
lovverk er tilstrekkelig for å motvirke menneskehandel og annen
organisert kriminalitet, og forslagsstillerne mener at dette er
gyldig både når det gjelder nasjonale og kommunale forbud mot tigging. Forslagsstillerne
konkluderer således med at det derfor heller ikke er et flertall
i Stortinget for adgang til kommunale tiggeforbud slik gjeldende
§ 14 første ledd nr. 8 i politiloven gir adgang til.
Forslagsstillerne viser til at Venstre har stemt imot samtlige
endringer og innstramminger knyttet til tigging og tiggere i Stortinget
siden løsgjengerloven ble opphevet i 2005. Et forbud mot tigging
– det være seg nasjonalt eller kommunalt – vil ikke løse fattigdomsutfordringene,
verken i Norge eller i Europa. Det er det helt andre virkemidler
som må bidra til. Sosiale problemer må løses med sosiale verktøy
og sosiale tiltak, ikke gjennom straff og forbud. Forslagsstillerne
mener tigging er et sammensatt problem, som må løses gjennom internasjonalt
samarbeid og målrettede sosiale tiltak i tiggernes hjemland. Kjernen
i problemet løses ikke med enkle og overfladiske virkemidler som
forbud. På lang sikt må det arbeides internasjonalt for å løse utfordringer
med tigging og fattigdom. På kort sikt må det sikres et minimum
av menneskeverd og humanitet gjennom praktiske tiltak.
Forslagsstillerne viser også til at representanten Sveinung Rotevatn
fra Venstre uttalte i Stortinget 16. juni 2014 i forbindelse med
debatten knyttet til både kommunalt og nasjonalt tiggeforbud:
«Frå Venstres ståstad er det noko vi sjølvsagt kjem til å stemme
imot, og kjem til å jobbe for å reversere så fort som mogleg, slik
vi gjorde då den førre borgarlege regjeringa styrte, og ein omsider
vart kvitt lausgjengarparagrafen. At den skulle innførast igjen
av den neste borgarlege regjeringa, trur eg ikkje nokon hadde sett
føre seg, og det er det ein god grunn til.»
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i politiloven (oppheving av adgang til kommunale tiggeforbud)
I
I lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet gjøres følgende endring:
§ 14 første ledd nr. 8 oppheves.
II
Loven trer i kraft straks.
10. februar 2015