Til Stortinget
Det kjøpes og selges boliger for store verdier i Norge, og i
2013 ble det omsatt boliger for om lag 370 mrd. kroner. For de fleste
er det å kjøpe egen bolig den største og mest langsiktige investeringen
man gjør i løpet av livet. Det er også knyttet risiko til det å
selge og kjøpe bolig, og i en undersøkelse lagt frem av Forbrukerrådet
i juli 2014 kommer det frem at den største bekymringen hos boligkjøpere
er at boligens tilstand er dårligere enn ventet.
Ifølge Forbrukerrådet oppdager 40 prosent av boligkjøpere uopplyste
feil eller mangler etter overtakelsen, og hvert femte boligsalg
ender i dag i konflikt. Tvistene er primært mellom kjøper og selger,
er ofte langvarige og dyre å bringe inn for rettsapparatet og skaper
belastninger for alle involverte parter. Forslagsstillerne mener
det derfor er viktig å dempe konfliktnivået ved kjøp og salg av
bolig, og mener god informasjon om boligen i forkant av kjøp og
salg er et viktig virkemiddel.
Forslagsstillerne mener det derfor var prisverdig at Eiendom
Norge, Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO Takst) og
Norges Takseringsforbund (NTF) i 2013 inngikk en avtale om obligatorisk bruk
av boligsalgsrapport. Dette bransjeinitiativet strandet imidlertid
like før jul 2014 da Eiendom Norge trakk seg fra avtalen. Bruken
av boligsalgsrapport er i dag avhengig av om selger ser seg tjent
med å benytte boligsalgsrapport og om kjøper etterspør rapporten.
Forslagsstillerne mener derfor at lovgiver må bidra til å trygge
bolighandelen og dempe konfliktnivået ved kjøp og salg av bolig.
Forslagsstillerne mener at avhendingsloven må revideres for å klargjøre
både selgers og kjøpers rettigheter og plikter, og at krav til teknisk
tilstandsvurdering kan være et element av selgers informasjonsplikt.
I Danmark kan en selger velge mellom to ulike regelsett når en
bolig skal selges. Den kan enten selges etter de ulovfestede reglene
om boligsalg, som har likhetstrekk med de norske reglene i avhendingsloven,
eller den kan selges etter reglene i forbrugerbeskyttelsesloven.
Dersom det siste alternativet velges, kan selger bli fri for ansvar
for skjulte feil og mangler dersom selger fremlegger en tilstandsrapport
og en elinstallasjonsrapport for kjøper. Selger må også innhente
tilbud om eierskifteforsikring for kjøper og gi kjøper skriftlig
tilsagn om at selger vil betale et beløp tilsvarende halvparten
av forsikringspremien på den tilbudte forsikringen. Kjøper trenger
ikke å akseptere det forsikringstilbudet som selger har lagt frem
og kan således kjøpe eierskifteforsikring fra en annen leverandør.
Selger er imidlertid kun forpliktet til å betale halvparten av premien
på det billigste forsikringstilbudet som han har gitt kjøperen.
Videre må selgeren informere kjøperen om at det alminnelige ansvaret
for mangler bortfaller som følge av tilstandsrapporten/elinstallasjonsrapporten
og tilbudet om eierskifteforsikring. Den danske ordningen sikrer både
kjøper og selger mot skjulte feil og mangler som ikke blir avdekket
i tilstandsrapport eller el-installasjonsrapport. Dette innebærer
at risikoen for skjulte feil og mangler bæres av profesjonelle aktører.
Ordningen har vært evaluert to ganger, og har ifølge Forbrukerrådet
ført til en nedgang av antall saker i domstolen på omtrent 80 prosent.
Avhendingsloven regulerer partenes rettigheter og plikter ved
salg av fast eiendom, og ble vedtatt i 1992. Boligmarkedet har siden
den gang gjennomgått store forandringer både når det gjelder antallet omsetninger,
verdien på boliger og tempo i bolighandelen. Utfordringen er at
loven er vag og en rekke skjønnsmessige vilkår kan bidra til et
høyt antall tvister mellom kjøper og selger. Mange av konfliktsakene
ender i domstolen, hvor det kan ta mange år før rettskraftig dom
foreligger. Dette kan være belastende og kostbart for alle involverte
parter.
Forslagsstillerne mener dette er en lite effektiv konfliktløsning,
og mener det er behov for politiske initiativ som kan dempe konfliktnivået.
Mange aktører har påpekt behovet for å revidere avhendingsloven.
Postdoktor Harald Benestad Anderssen ved Handelshøyskolen BI skriver
i sin doktoravhandling at avhendingsloven har åpenbare mangler når
det gjelder spørsmål om avtaleinngåelsen og at bestemmelsene om
hvilke plikter og rettigheter selger og kjøper har, er for vage.
En arbeidsgruppe bestående av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF),
NITO Takst og NTF har også konkludert med at avhendingsloven har
ført til flere tvister mellom kjøper og selger. Disse organisasjonene
mener det er behov for å revidere avhendingsloven ved blant annet
å klargjøre selgers opplysningsplikt og kjøpers undersøkelsesplikt.
NEF, NITO Takst og NTF ønsker en effektiv lovrevisjon med fokus
på de svake punktene i dagens lovgivning.
Forslagsstillerne mener derfor det er behov for en gjennomgang
og oppdatering av lovverket knyttet til boligomsetning, og at alle
relevante aktører og bransjer bør inkluderes i dette arbeidet.
Ifølge tall fra Takstingeniørene benyttes tilstandsvurdering
kun ved 40 prosent av bolighandlene, til tross for at en tilstandsvurdering
gir mer og bedre informasjon om boligens faktiske tilstand enn en
verditakstvurdering.
Avhendingsloven regulerer i dag ikke noe om hvilke forhold selger
plikter å gi informasjon om, men regulerer kun følgen av at kjøperen
ikke har fått opplysninger om forhold ved eiendommen som selgeren
kjente eller måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å
få opplysninger om. NEF, NITO og NTF mener det er behov for en lovbestemmelse
som tydelig redegjør for selgers opplysningsplikt ved salget. Organisasjonene
argumenterer også med at det er behov for en klarere regulering
av kjøperens undersøkelsesplikt. En undersøkelse utført for Forbrukerrådet
viser at nesten halvparten av kjøperne unnlater å lese salgsdokumentene
før de legger inn bud. Forslagsstillerne mener det derfor også bør
stilles krav til kjøperens undersøkelsesplikt i avhendingsloven.
Forslagsstillerne mener at selgers informasjonsplikt bør reguleres
i avhendingsloven, og at denne plikten bør omfatte boligens tekniske
tilstand. Bedre informasjon vil kunne bidra til å dempe konfliktnivået,
og det faktum at mange kjøper bolig relativt sjelden i løpet av
et liv, taler for å styrke forbrukernes rettigheter. Forslagsstillerne
mener at innhold og kvalitetskrav i en tilstandsvurdering må vurderes
i en gjennomgang av avhendingsloven.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen sette i gang en rask revisjon av avhendingsloven
med formål om å tydeliggjøre selgers og kjøpers rettigheter og plikter.
I en slik gjennomgang må det vurderes om selgers informasjonsplikt
skal omfatte boligens tekniske tilstand, og om de gode erfaringene
fra den danske ordningen kan overføres til norsk lovverk.
5. mars 2015