Bakgrunn
I 2022 vedtok Stortinget endringer i arbeidsmiljøloven
om å begrense adgangen til innleie fra bemanningsbyråer for arbeid
av midlertidig karakter. Det ble i tillegg innført et særskilt forbud
mot innleie i byggebransjen på det sentrale Østlandet. Samtidig
ble det gjort unntak fra de nye innleierestriksjonene for helsesektoren
og landbruket og for spesialister og konsulenter, med den begrunnelse
at disse bransjene hadde et særlig behov for å leie inn arbeidskraft.
I ettertid har det også kommet midlertidige unntak for deler av
kultur- og arrangementsbransjen.
Siden lovendringene trådte i kraft, har blant
annet en rapport fra Institutt for samfunnsforskning (ISF) konkludert
med at innleiebegrensningene gir flere midlertidig ansatte og mer
overtid blant eksisterende personell. Formålet med innstrammingene
i innleieregelverket var at det skulle føre til flere faste ansettelser.
Forslagsstillerne er helt enige i at faste og hele stillinger er og
skal være hovedregelen i arbeidslivet. Samtidig mener forslagsstillerne
at det må være adgang til å leie inn arbeidskraft i forbindelse
med arbeid av midlertidig karakter, og at endringene som ble gjort
i 2019 etter initiativ fra regjeringen Solberg, var tilstrekkelige
og balanserte.
Innleierestriksjonene har i praksis hatt uheldige konsekvenser
for mange bransjer som ikke var så heldige å få unntak fra dem.
Næringsliv og industri har i perioder behov for arbeidskraft for
å kunne tilpasse produksjonen til svingninger i etterspørselen.
Samtidig har regelverket skapt usikkerhet, blant annet om hvem som skal
regnes som tillitsvalgt med myndighet til å inngå avtale om innleie
på en arbeidsplass. Konsulenter som driver eget AS, blir ikke lenger
godkjent for å leie seg selv ut, og det har hersket mye usikkerhet
rundt hvordan reglene skal forstås. Seriøse aktører i bemanningsbransjen
har måttet si opp tusenvis av ansatte som hadde fast stilling i
bemanningsselskapet med tilhørende rettigheter som lønn mellom oppdrag
og krav til likebehandling med andre ansatte.
Forslagsstillerne viser også til at ikke alle
kan eller ønsker å jobbe i en full og fast stilling, enten av helsemessige
grunner eller fordi man befinner seg i et studieløp. En ansettelse
i et bemanningsbyrå kan åpne mange dører til arbeidslivet, både
for mennesker som har falt utenfor, og for studenter. Forslagsstillerne
viser til at 40 pst. av alle som fikk fast jobb i et bemanningsbyrå
før innstrammingene, kom fra arbeidsledighet. Forslagsstillerne
viser videre til at mange nyutdannede sliter med å komme inn på
arbeidsmarkedet fordi de mangler erfaring. Mange arbeidsgivere avviser
nyutdannede mennesker nettopp med den begrunnelsen. Arbeidserfaring
gjennom ansettelse i bemanningsbyrå kan bidra til å gjøre det lettere
å komme inn i fast arbeid også for denne gruppen.
I Dokument 8:174 S (2024–2025), Representantforslag
om å forby innleie, viser Sosialistisk Venstreparti og Rødt at de
ønsker ytterligere innstramminger i regelverket. Forslagsstillerne
vil på det sterkeste advare mot dette. Høsten 2025 er det en ny
parlamentarisk situasjon i Stortinget, der partiene på venstresiden
skal forhandle med regjeringspartiet Arbeiderpartiet om flertall
for statsbudsjettene. Forslagsstillerne frykter at nye innstramminger
i innleieregelverket kan bli et tema for forhandlinger mellom de
sosialistiske partiene og Arbeiderpartiet. På denne bakgrunn mener
forslagsstillerne at det av hensyn til industrien, helsesektoren,
kultur- og arrangementssektoren, reiselivet, konsulentbransjen og andre
næringer som opplever et rigid regelverk og en uforutsigbar politisk
situasjon, må gis et tydelig signal fra Stortinget om at det ikke
vil bli ytterligere innstramminger eller forbud mot innleid arbeidskraft.