Bakgrunn
I 2022 vedtok Stortinget endringer i arbeidsmiljøloven om å begrense
adgangen til innleie fra bemanningsbyråer for arbeid av midlertidig
karakter. Det ble i tillegg innført et særskilt forbud mot innleie
i byggebransjen på det sentrale Østlandet. Samtidig ble det gjort
unntak fra de nye innleierestriksjonene for helsesektoren, landbruket
og for spesialister og konsulenter, med den begrunnelse at disse
bransjene hadde et særlig behov for å leie inn arbeidskraft. I ettertid
har det også kommet midlertidige unntak for deler av kultur- og arrangementsbransjen.
Siden lovendringene trådte i kraft, har blant annet en rapport
fra Institutt for samfunnsforskning (ISF) konkludert med at innleiebegrensingene
gir flere midlertidige ansatte og mer overtid blant eksisterende
personell. Formålet med innstrammingene i innleieregelverket var
at det skulle føre til flere faste ansettelser. Forslagsstillerne
er helt enige i at faste og hele stillinger er og skal være hovedregelen
i arbeidslivet. Samtidig mener forslagsstillerne at det må være
adgang til å leie inn arbeidskraft i forbindelse med arbeid av midlertidig
karakter, og at endringene som ble gjort i 2019 etter initiativ
fra regjeringen Solberg var tilstrekkelige og balanserte.
Innleierestriksjonene har i praksis hatt uheldige konsekvenser
for mange bransjer som ikke var så heldige å få unntak fra dem.
Næringsliv og industri har i perioder behov for arbeidskraft for
å kunne tilpasse produksjonen til svingninger i etterspørselen.
Samtidig har regelverket skapt usikkerhet, blant annet om hvem som skal
regnes som tillitsvalgt med myndighet til å inngå avtale om innleie
på en arbeidsplass. Konsulenter som driver eget AS, blir ikke lengre
godkjent for å leie seg selv ut og det har hersket mye usikkerhet
rundt hvordan reglene skal forstås. Seriøse aktører i bemanningsbransjen har
måttet si opp tusenvis av ansatte som hadde fast stilling i bemanningsselskapet
med tilhørende rettigheter som lønn mellom oppdrag og krav til likebehandling med
andre ansatte.
Forslagsstillerne viser også til at ikke alle kan eller ønsker
å jobbe i en full og fast stilling, enten av helsemessige grunner
eller fordi man befinner seg i et studieløp. En ansettelse i et
bemanningsbyrå kan åpne mange dører til arbeidslivet, både for mennesker
som har falt utenfor og for studenter. Forslagsstillerne viser til
at 40 pst. av alle som fikk fast jobb i et bemanningsbyrå før innstramningene,
kom fra arbeidsledighet. Forslagsstillerne viser videre til at mange
nyutdannede sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet fordi de mangler
erfaring. Mange arbeidsgivere avviser nyutdannede mennesker nettopp
med den begrunnelsen. Arbeidserfaring gjennom ansettelse i bemanningsbyrå
kan bidra til å gjøre det lettere å komme inn i fast arbeid også
for denne gruppen.
I Dokument 8:174 S (2024–2025) Representantforslag om å forby
innleie, viser Sosialistisk Venstreparti og Rødt at de ønsker ytterligere
innstramminger i regelverket. Forslagsstillerne vil på det sterkeste
advare mot dette. Høsten 2025 er det en ny parlamentarisk situasjon
i Stortinget, der partiene på venstresiden skal forhandle med regjeringspartiet
Arbeiderpartiet om flertall for statsbudsjettene. Forslagsstillerne
frykter at nye innstramminger i innleieregelverket kan bli et tema
for forhandlinger mellom de sosialistiske partiene og Arbeiderpartiet.
På denne bakgrunn mener forslagsstillerne at det av hensyn til industrien,
helsesektoren, kultur- og arrangementssektoren, reiselivet, konsulentbransjen
og andre næringer som opplever et rigid regelverk og en uforutsigbar
politisk situasjon, må gis et tydelig signal fra Stortinget om at
det ikke vil bli ytterligere innstramminger eller forbud mot innleid
arbeidskraft.