I Stortingets møte 16. juni 2014 ble det gjort slikt
1. I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov
gjøres følgende endringer:
I § 28 c første ledd, slik ny § 28 c første
ledd lyder etter endringer ved lov 20. januar 2012 nr. 6 del I,
skal første ledd lyde:
Ungdomsstraff med ungdomsstormøte og ungdomsplan etter
konfliktrådsloven kapittel IV kan idømmes i stedet
for fengselsstraff når
a) lovbryteren var under 18 år på handlingstidspunktet,
b) lovbryteren har begått gjentatt eller alvorlig kriminalitet,
c) lovbryteren samtykker og har bosted i Norge, og
d) hensynet til straffens formål ikke med tyngde taler
mot en reaksjon i frihet.
I § 28 c tredje og fjerde ledd, slik ny § 28 c tredje
og fjerde ledd lyder etter endringer ved lov 20. januar 2012 nr.
6 del I, skal tredje og fjerde ledd lyde:
Når en dom på ungdomsstraff blir lest opp eller forkynt
for den domfelte, skal han gjøres nærmere kjent med hva dommen går
ut på, og med følgene av brudd på bestemmelsene gitt i eller i medhold
av konfliktrådsloven § 31, og av at det begås
en ny straffbar handling før utløpet av gjennomføringstiden.
Etter begjæring kan tingretten ved dom bestemme at hele
eller deler av den subsidiære fengselsstraffen skal fullbyrdes når
den domfelte har
a) brutt bestemmelser gitt i eller i medhold
av konfliktrådsloven § 31, eller
b) begått en ny straffbar handling før utløpet av gjennomføringstiden.
I § 53, slik § 53 lyder etter endringer ved lov 20.
januar 2012 nr. 6 del I, skal nr. 3 bokstav h lyde:
h) at den domfelte møter til megling i konfliktrådet og
oppfyller eventuell avtale som inngås i meglingsmøte, eller
gjennomfører oppfølging i konfliktrådet med en gjennomføringstid
på inntil ett år, forutsatt at saken egner seg for slik behandling
og at det foreligger samtykke både fra fornærmede og domfelte og
deres eventuelle verger.
I § 53, slik § 53 lyder etter endringer ved lov 20.
januar 2012 nr. 6 del I, skal nr. 3 ny bokstav i lyde:
i) at den domfelte gjennomfører ungdomsoppfølging
i konfliktrådet med en gjennomføringstid på inntil ett år, forutsatt
at den domfelte var mellom 15 og 18 år på handlingstidspunktet,
at saken egner seg for slik behandling og at det foreligger samtykke
fra domfelte og dennes eventuelle verger.
§ 60 nytt tredje ledd skal lyde:
Er ungdomsstraff idømt, skal fradraget gjøres
i den subdiære fengselsstraffen.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
2. I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning
gjøres følgende endring:
§ 6-3 nr. 2 bokstav d skal lyde:
3. I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i
straffesaker gjøres følgende endringer:
§ 67 fjerde ledd skal lyde:
Politiet kan beslutte at saker om forbrytelser skal overføres
til megling i konfliktråd, oppfølging i konfliktråd eller
ungdomsoppfølging i konfliktråd når ikke spørsmålet om
tiltale hører under Kongen i statsråd eller riksadvokaten. Politimesteren
kan delegere påtalekompetanse til lensmenn og politistasjonssjefer til
å overføre straffesaker for overtredelse av straffeloven §§ 147,
257, 258, 260, 291, 391, 391a og 228 første ledd til megling i
konfliktrådet, dersom dette er nødvendig.
§ 69 tredje ledd første punktum skal lyde:
Unnlatelse av påtale kan også gjøres betinget av slike
vilkår som er nevnt i straffeloven § 53 nr. 2, nr. 3 bokstavene
a–i, nr. 4 og nr. 5.
§ 71 a skal lyde:
Når straffeskyld anses bevist, kan påtalemyndigheten beslutte
at saken skal overføres til megling i konfliktrådet eller
til oppfølging i konfliktrådet med varighet på inntil ett år. Overføring
forutsetter at saken egner seg for slik behandling, og at det foreligger samtykke
fra både fornærmede og siktede og deres eventuelle verger.
For siktede som var mellom 15 og 18 år på handlingstidspunktet,
kan påtalemyndigheten, når straffeskyld anses bevist, beslutte at
saken skal overføres til ungdomsoppfølging i konfliktrådet med varighet
på inntil ett år. Overføring forutsetter at saken egner seg for
slik behandling, og at det foreligger samtykke fra siktede og dennes
eventuelle verger.
Det kan settes som vilkår for overføring til oppfølging
i konfliktrådet etter første ledd og ungdomsoppfølging i konfliktrådet
etter annet ledd at siktede ikke begår nye straffbare handlinger
under oppfølgingen.
Overføring til ungdomsoppfølging etter annet ledd
kan gjøres betinget av at siktede yter slik erstatning og oppreisning
som den fornærmede eller andre skadelidte har rett til og gjør krav
på, og som påtalemyndigheten mener den siktede har evne til å betale.
I § 100, slik § 100 lyder etter endringer ved lov
20. januar 2012 nr. 6 del IV, skal annet ledd annet punktum lyde:
Når offentlig forsvarer oppnevnes etter første punktum
for å delta i ungdomsstormøte, jf. straffeloven § 28 c og konfliktrådsloven
§ 24 tredje ledd, har fornærmede rett til å få oppnevnt bistandsadvokat.
§ 226 første ledd skal lyde:
Formålet med etterforskningen er å skaffe til veie de nødvendige
opplysninger for
a. å avgjøre spørsmålet om tiltale,
b. å tjene som forberedelse for rettens behandling av spørsmålet
om straffeskyld og eventuelt spørsmålet om fastsettelse av reaksjon,
c. å avverge eller stanse straffbare handlinger,
d. å fullbyrde straff og andre reaksjoner,
e. å tjene som forberedelse for barneverntjenestens behandling
av spørsmålet om det skal sette i verk tiltak etter lov 17. juli
1992 nr. 100 om barneverntjenester, og
f. å tjene som forberedelse for behandling i konfliktrådet.
§ 455 første ledd fjerde punktum skal lyde:
For dom som beslutter å fullbyrde subsidiær fengselsstraff
etter straffeloven § 28 b første ledd bokstav a eller §
28 c fjerde ledd bokstav a, reststraff etter prøveløslatelse
etter straffegjennomføringsloven § 44 annet ledd og fengselsstraff
etter straffeloven § 54 nr. 2, treffes vedtak om fullbyrding av
regionalt nivå i kriminalomsorgen.
4. I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og
inntekt gjøres følgende endring:
I § 5-15, slik § 5-15 lyder etter endringer
ved lov 20. januar 2012 nr. 6 del VII, skal første ledd bokstav
k lyde:
5. I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell mv. gjøres
følgende endring:
I § 12, slik § 12 lyder etter endringer ved
lov 20. januar 2012 nr. 6 del VIII, skal tredje ledd lyde:
Ved anmodning om rusprøve fra politiet, ved vilkår for
påtaleunnlatelse, fra kriminalomsorgen, ved vilkår for betinget
dom, og fra ungdomskoordinator, ved gjennomføring av ungdomsstraff og
ungdomsoppfølging, skal lege, sykepleier og bioingeniør
ta blodprøve eller lignende rusprøve av personer som var under 18
år på handlingstidspunket. Plikten inntrer når personen møter opp
til prøvetaking.
6. I lov 18. mai 2001 nr. 21 om gjennomføring av straff
mv. gjøres følgende endringer:
§ 2 annet ledd skal lyde:
Det skal gis tilbud om gjenopprettende prosess under
straffegjennomføringen.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 16 nytt åttende ledd skal lyde:
Domfelte og fornærmede skal tilbys gjenopprettende
prosess. Dersom de ved avtale kommer frem til enighet om å overholde
bestemmelser om oppholdssted, eller unnlate å ha samkvem med bestemte
personer, skal kriminalomsorgen ta hensyn til avtalen ved fastsettelse
av vilkår for gjennomføring av straffen utenfor fengsel. Kriminalomsorgen
trenger ikke å ta hensyn til avtalen dersom den blir urimelig for
fornærmede eller domfelte.
§ 36 nytt fjerde ledd skal lyde:
Domfelte og fornærmede skal tilbys gjenopprettende
prosess. Dersom de ved avtale kommer frem til enighet om å overholde
bestemmelser om oppholdssted, eller unnlate å ha samkvem med bestemte
personer, skal kriminalomsorgen ta hensyn til avtalen ved fastsettelse
av vilkår for permisjon eller straffavbrudd. Kriminalomsorgen trenger
ikke å ta hensyn til avtalen dersom den blir urimelig for fornærmede
eller domfelte.
§ 43 nytt femte ledd skal lyde:
Domfelte og fornærmede skal tilbys gjenopprettende
prosess. Dersom de ved avtale kommer frem til enighet om å overholde
bestemmelser om oppholdssted, eller unnlate å ha samkvem med bestemte
personer, skal kriminalomsorgen ta hensyn til avtalen ved fastsettelse
av vilkår for prøveløslatelse. Kriminalomsorgen trenger ikke å ta
hensyn til avtalen dersom den blir urimelig for fornærmede eller
domfelte.
7. I lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff gjøres følgende
endringer:
I § 30, slik § 30 lyder etter endringer ved
lov 20. januar 2012 nr. 6 del X, skal første ledd bokstav g lyde:
g) overføring av saken til mekling i
konfliktråd, oppfølging i konfliktråd eller til
ungdomsoppfølging i konfliktråd, jf. straffeprosessloven
§ 71 a første og annet ledd, og
I § 37, slik § 37 lyder etter endringer ved lov 20.
januar 2012 nr. 6 del X, skal første ledd bokstav i og ny bokstav
j lyde:
i) møte til mekling i konfliktrådet og oppfylle
eventuelle avtaler som inngås i meklingsmøte, eller gjennomføre
oppfølging i konfliktråd med varighet på inntil ett år, forutsatt
at saken egner seg for slik behandling og at det foreligger samtykke både
fra fornærmede, domfelte og deres eventuelle verger,
j) gjennomføre ungdomsoppfølging i konfliktrådet med
varighet på inntil ett år, forutsatt at domfelte var mellom 15 og
18 år på handlingstidspunktet, at saken egner seg for slik behandling
og at det foreligger samtykke fra domfelte og domfeltes eventuelle
verger, eller
Nåværende bokstav j blir ny bokstav k.
I § 52 a, slik ny § 52 a lyder etter endringer ved lov 20.
januar 2012 nr. 6 del X, skal første ledd innledningen lyde:
Ungdomsstraff med ungdomsstormøte og ungdomsplan etter
konfliktrådsloven kapittel IV kan idømmes i stedet
for fengselsstraff når
I § 52 b, slik ny § 52 b lyder etter endringer ved
lov 20. januar 2012 nr. 6 del X, skal annet ledd lyde:
Når en dom på ungdomsstraff blir lest opp eller forkynt
for den domfelte, skal han gjøres nærmere kjent med hva dommen går
ut på, og med følgene av brudd på bestemmelsene gitt i eller i medhold
av konfliktrådsloven § 31, og av at det begås
en ny straffbar handling før utløpet av gjennomføringstiden.
I § 52 c, slik ny § 52 c lyder etter endringer ved
lov 20. januar 2012 nr. 6 del X, skal første ledd bokstav a lyde:
I § 53, slik § 53 lyder etter endringer ved lov 20.
januar 2012 nr. 6 del X, skal fjerde ledd fjerde punktum lyde:
I tillegg kan retten fastsette særvilkår som nevnt i § 36
og § 37 bokstav a til j.
§ 83 nytt åttende ledd skal lyde:
Ved idømming av ungdomsstraff gis varetektsfradraget
i den subsidiære fengselsstraffen.
Nåværende åttende ledd blir nytt niende ledd.
8. I lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling av opplysninger
i politiet og påtalemyndigheten gjøres følgende endringer:
§ 41 nr. 1 bokstav a skal lyde:
a) overføring til konfliktråd etter straffeprosessloven
§ 71a første og annet ledd, dersom vedkommende
ikke har begått nye lovbrudd 2 år etter at det er inngått
godkjent avtale, ungdomsplan eller plan i konfliktrådet,
9. I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endring:
§ 16-3 annet ledd bokstav d skal lyde:
§ 1 Konfliktrådets formål og oppgaver
Konfliktrådet skal arrangere møter mellom parter i konflikter
som oppstår fordi én eller flere personer har påført andre en skade,
et tap eller en annen krenkelse.
Konfliktrådet gjennomfører de strafferettslige reaksjonene
mekling i konfliktråd, oppfølging i konfliktråd, ungdomsoppfølging
og ungdomsstraff.
Konfliktrådet behandler sivile saker innbrakt av partene
eller offentlige etater, hvis saken egner seg for konfliktrådsbehandling.
Et møte i konfliktrådet kan være meklingsmøte, stormøte,
ungdomsstormøte, tilrettelagt møte, oppfølgingsmøte eller andre
møter i regi av konfliktrådet.
Konfliktrådets virksomhet skal bygge på en gjenopprettende
prosess som legger til rette for at partene og andre som er berørt
av et lovbrudd eller en konflikt i fellesskap bestemmer hvordan
virkningene skal håndteres.
Partene skal ikke betale gebyr for møter i konfliktrådet.
Departementet kan gi forskrift med utfyllende bestemmelser
om konfliktrådets organisering.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder også for Svalbard. Departementet kan gi forskrift
om lovens anvendelse på Svalbard og kan fastsette særlige regler
etter forholdene på stedet.
§ 3 Konfliktrådsleder, ungdomskoordinator og
meklere
I hvert konfliktråd skal det være en konfliktrådsleder
og én eller flere ungdomskoordinatorer. Ungdomskoordinatoren har
ansvaret for å gjennomføre ungdomsoppfølging og ungdomsstraff etter
kapittel IV.
I hvert konfliktråd skal det oppnevnes én eller flere konfliktrådsmeklere
for hver kommune konfliktrådet dekker. Konfliktrådet kan gjøre unntak
fra dette kravet dersom særlige forhold tilsier det.
§ 4 Oppnevning av konfliktrådsmeklere
Vervet som mekler er frivillig. Sammensetningen av meklere
skal være allsidig, slik at befolkningen er best mulig representert.
Meklere oppnevnes av et oppnevningsutvalg som består av
én representant utpekt av kommunestyret eller kommunestyrene, én
representant fra politiet og konfliktrådslederen. På Svalbard oppnevnes
konfliktrådsmeklere av én representant utpekt av Longyearbyen lokalstyre,
én representant fra Sysselmannen på Svalbard og konfliktrådslederen
i Troms.
Konfliktrådslederen får meklerkompetanse ved ansettelse.
Oppnevningen gjelder for en periode på fire år. Perioden
er ikke tidsbegrenset for konfliktrådslederen og ansatte i konfliktrådet
som er oppnevnt som meklere.
Oppnevningsutvalget skal frata meklere vervet dersom de
ikke lenger oppfyller kravene i § 5, § 6 eller § 7.
§ 5 Generelle krav til konfliktrådsledere, ungdomskoordinatorer
og meklere
Konfliktrådsledere, ungdomskoordinatorer og meklere må
være
Meklere må også være bosatt i kommunen hvor vervet søkes.
§ 6 Utelukkelse på grunn av vandel
Utelukket fra ansettelse som konfliktrådsleder og ungdomskoordinator
og fra oppnevning som mekler er
1. den som er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg
eller er dømt for seksuelle overgrep mot barn
2. den som er idømt forvaring
3. den som er idømt overføring til tvungent psykisk helsevern
eller tvungen omsorg
4. den som er idømt ubetinget fengselsstraff i mer enn
tre år
5. den som er idømt ubetinget fengselsstraff i ett til tre
år, og det ved ansettelse eller oppnevning er mindre enn 15 år siden
dommen var rettskraftig
6. den som er idømt ubetinget fengselsstraff i mindre enn
ett år, og det ved ansettelse eller oppnevning er mindre enn 10
år siden dommen var rettskraftig
7. den som er idømt ungdomsstraff, og det ved ansettelse
eller oppnevning er mindre enn 10 år siden dommen var rettskraftig
8. den som er idømt betinget fengselsstraff, og det ved
oppnevning eller ansettelse er mindre enn fem år siden dommen var
rettskraftig
9. den som har fått betinget påtaleunnlatelse eller domsutsettelse
for et forhold som etter loven kan medføre fengsel i mer enn ett
år, og det ved ansettelse eller oppnevning er mindre enn to år siden
avgjørelsen var endelig
10. den som har fått ilagt reaksjonen overføring til konfliktrådet
for et forhold som etter loven kan medføre fengsel i mer enn ett
år, og det ved ansettelse eller oppnevning er mindre enn to år siden
avgjørelsen om overføring var endelig
11. den som er idømt eller har vedtatt bøtestraff for et forhold
som etter loven kan medføre fengsel i mer enn ett år, og det ved
ansettelse eller oppnevning er mindre enn to år siden vedtakelsen,
eller dommen var rettskraftig
Dom på samfunnsstraff medfører utelukkelse etter første
ledd, avhengig av lengden av den subsidiære fengselsstraffen. Ved
delvis betinget fengselsstraff vurderes hver del for seg etter første
ledd.
Ved ansettelse og oppnevning skal konfliktrådsledere, ungdomskoordinatorer
og meklere levere en uttømmende og utvidet politiattest, jf. politiregisterloven
§ 41, til konfliktrådet. Ungdomskoordinatorer og meklere har plikt
til å underrette konfliktrådet dersom de ikke lenger fyller kravene
til tilfredsstillende vandel. Konfliktrådsledere har en tilsvarende
plikt til å underrette Sekretariatet for konfliktrådene.
§ 7 Utelukkelse på grunn av stilling
Ansatte ved påtalemyndigheten med påtalekompetanse, ansatte
i politiet med politimyndighet og politihøgskolestudenter i praksisåret
kan ikke oppnevnes som meklere.
Utelukkelse etter første ledd gjelder ikke ved permisjon
fra stillingen.
§ 8 Forvaltningsloven
Forvaltningsloven gjelder for konfliktrådenes virksomhet.
Når konfliktrådet avviser en sak eller nekter å godkjenne
en avtale, skal dette begrunnes etter reglene i forvaltningsloven
§§ 24 og 25.
§ 9 Taushetsplikt
Med mindre annet er fastsatt i eller i medhold av lov,
plikter meklere og andre som utfører tjeneste eller arbeid for konfliktrådet
å bevare taushet om det de i forbindelse med tjenesten eller arbeidet
får vite om noens personlige forhold eller andre forhold som nevnt
i forvaltningsloven § 13 første ledd. Som personlige forhold regnes
også partenes navn, fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold,
sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted.
Plikten til å bevare taushet etter første ledd gjelder alle
som er til stede i konfliktrådsmøtet. For øvrig gjelder reglene
i forvaltningsloven §§ 13 til 13 e så langt de passer.
Brudd på taushetsplikten etter første og annet ledd kan
straffes etter straffeloven § 121. Konfliktrådet plikter å informere
deltakerne i møtet om dette.
Domstolen kan ikke ta imot forklaringer som et vitne ikke
kan gi uten å krenke taushetsplikten etter første og annet ledd
med mindre retten etter en avveining av hensynet til taushetsplikten
og hensynet til sakens opplysning ved kjennelse bestemmer at vitnet
likevel skal avgi forklaring. Med mindre begge parter samtykker,
kan vitnet ikke forklare seg om hva partene har erkjent eller tilbudt
under meklingen.
§ 10 Egnethetsvurdering og hurtig saksbehandling
I saker som bringes inn av partene eller andre offentlige
etater enn påtalemyndigheten, avgjør konfliktrådslederen om saken
egner seg for konfliktrådsbehandling.
Konfliktrådet skal behandle saken så snart som mulig.
§ 11 Samtykke
Konfliktrådsbehandling krever partenes samtykke med mindre
annet er fastsatt i eller i medhold av loven her. Samtykket skal
være reelt og informert. Partene skal i hovedsak være enige om saksforholdet
som konflikten gjelder. I en sak med flere fornærmede eller skadelidte
må samtlige samtykke til konfliktrådsbehandling.
Dersom en part er under 18 år, må også partens verger samtykke
i at en sak blir behandlet av konfliktrådet. Vergene skal varsles
om konfliktrådsmøtet og har rett til å være til stede i møtet. Dersom
vergen ikke kan eller vil ivareta partens interesse i saken, skal
midlertidig verge oppnevnes etter vergemålslovens regler.
I sivile saker kan samtykke og varsel etter annet ledd
unnlates i den grad den mindreårige kan inngå avtale på egenhånd,
og konfliktrådslederen eller mekleren finner det ubetenkelig.
Ved gjennomføring av ungdomsstraff og ungdomsoppfølging
etter kapittel IV kreves bare samtykke fra domfelte eller siktede
og domfeltes eller siktedes verger.
§ 12 Personlig møte
Partene må møte personlig og kan ikke la seg representere
ved fullmektig i konfliktrådsmøtet med mindre annet er fastsatt
i eller i medhold av loven her. Ved gjennomføring av ungdomsstraff
og ungdomsoppfølging etter kapittel IV kreves det ikke at fornærmede
og fornærmedes verger er til stede i ungdomsstormøtet.
Konfliktrådet kan tillate at det mekles indirekte mellom
partene. Indirekte mekling kan være mekling via telefon eller videooverføring,
eller at mekler opptrer som budbringer mellom partene.
I en straffesak hvor ingen enkeltperson er påført en skade,
et tap eller en annen krenkelse, jf. § 1 første ledd, kan konfliktrådsbehandling
likevel gjennomføres dersom noen som er berørt, møter. I slike saker
kan det ikke inngås avtale om økonomisk erstatning.
Når et foretak er påført en skade, et tap eller en annen
krenkelse, jf. § 1 første ledd, kan konfliktrådet tillate at en
person som er berørt, møter på foretakets vegne.
Tillatelse etter annet til fjerde ledd skal bare gis når
formålet med konfliktrådsordningen ivaretas. I tillegg må fordelene
ved å gjennomføre mekling etter en samlet vurdering være større
enn ulempene.
§ 13 Valg av konfliktråd
Saken skal behandles ved konfliktrådet for den kommunen
hvor klager eller fornærmede bor eller oppholder seg med mindre
annet er fastsatt i eller i medhold av loven her.
Når konfliktrådet finner det hensiktsmessig, kan en sivil
sak overføres til et annet konfliktråd. Partenes syn skal tillegges
vekt ved avgjørelsen av hvilket konfliktråd som skal behandle saken.
Er konfliktrådene uenige om hvor saken skal behandles, avgjør Sekretariatet
for konfliktrådene hvilket konfliktråd som skal behandle saken.
I saker som overføres fra påtalemyndigheten, beslutter
påtalemyndigheten hvilket konfliktråd som skal behandle saken. Konfliktrådet
kan avtale med påtalemyndigheten at saken skal overføres til et
annet konfliktråd. Partene skal på forhånd gis mulighet til å uttale
seg om spørsmålet.
§ 14 Meklere
Konfliktrådet bestemmer hvor mange meklere som skal mekle
i den enkelte saken. I saker som settes med flere enn én mekler,
skal det utpekes en hovedmekler.
§ 15 Støtteperson
Konfliktrådet kan tillate at partene har med seg én eller
flere støttepersoner i møtet.
Partenes advokat eller rettshjelper kan ikke tillates å
delta som støtteperson. Ved gjennomføring av ungdomsstraff etter
kapittel IV kan forsvarer og bistandsadvokat delta som støtteperson
under ungdomsstormøtet.
§ 16 Tolk
Partene har rett til å la seg bistå av kvalifisert tolk etter
nærmere regler som departementet fastsetter i forskrift.
§ 17 Avtalen
I saker oversendt fra påtalemyndigheten, skal en eventuell
avtale settes opp skriftlig og undertegnes av partene. I sivile
saker gjelder tilsvarende dersom partene er enige om det. Er en
part umyndig, må avtalen også godkjennes av vergene. I sivile saker
kan godkjennelse fra vergene unnlates hvis den mindreårige har rett
til å inngå avtale på egenhånd, og mekleren finner det ubetenkelig.
Mekleren avgjør om avtalen partene kommer fram til kan
godkjennes. I straffesaker skal godkjennelsen skje skriftlig. I
saker med flere meklere må alle meklerne være enige dersom avtalen
skal anses godkjent. I sivile saker skal partene gjøres oppmerksom
på at meklers godkjennelse ikke har selvstendig rettslig virkning.
Mekleren skal ikke godkjenne en avtale som i urimelig grad
favoriserer en part, eller som er uheldig av andre tungtveiende
grunner.
En avtale som forutsetter en ytelse til den skadelidte,
skal fastsette omfanget av ytelsen og forfallstid. Det skal også
fastsettes om avtalen representerer det endelige oppgjøret mellom
partene.
En avtale i konfliktrådet avskjærer verken fornærmedes
rett til å søke om erstatning etter voldsoffererstatningsloven eller
statens rett til å søke regress fra skadevolderen.
§ 18 Partenes adgang til å trekke seg fra inngått
avtale
I saker oversendt fra påtalemyndigheten, kan hver av partene
trekke seg fra en avtale ved å gi beskjed til konfliktrådet innen
to uker etter at avtalen er godkjent av mekleren. Dette gjelder
likevel ikke en avtale som er oppfylt. Partene skal opplyses skriftlig
om adgangen til å trekke seg fra avtalen og om konsekvensene av
dette.
I sivile saker skal partene informeres om at det kan avtales
en frist for å trekke seg fra avtalen.
§ 19 Forskriftshjemmel
Departementet kan gi forskrift med utfyllende bestemmelser
om saksbehandling og gjennomføring av møter i konfliktrådet.
§ 20 Konfliktrådets behandling av straffesaker
Konfliktrådet har plikt til å behandle saker som etter
avgjørelse ved påtalemyndigheten eller domstolen er oversendt til
mekling, gjennomføring av oppfølging i konfliktråd, ungdomsoppfølging
eller ungdomsstraff. Behandlingen skal være påbegynt så snart som mulig
etter at saken er mottatt. Dersom utsettelse av saken er påkrevd,
skal påtalemyndigheten gis underretning om når saken forventes å
bli behandlet.
Når et møte i konfliktrådet er avsluttet, skal konfliktrådet
sende sakens dokumenter til påtalemyndigheten med opplysning om
det er inngått en godkjent avtale mellom partene.
Når avtalen er oppfylt, skal konfliktrådet straks sende
en bekreftelse om dette til påtalemyndigheten.
§ 21 Brudd i behandlingen
I saker der mekling i konfliktrådet er satt som vilkår
for påtaleunnlatelse i medhold av straffeprosessloven § 69 tredje
ledd, jf. straffeloven § 53 nr. 3 bokstav h, og møtet ikke gjennomføres,
skal konfliktrådet straks oversende saken til påtalemyndigheten.
Dersom siktede bryter en inngått avtale, skal påtalemyndigheten
varsles. Påtalemyndigheten kan åpne strafforfølgning på nytt dersom
møtet ikke gjennomføres grunnet siktede eller dersom den siktede
bryter en inngått avtale vesentlig.
I saker som er overført til mekling i konfliktrådet i medhold
av straffeprosessloven § 71 a første ledd, og møtet ikke gjennomføres
eller avtale ikke kommer i stand, skal konfliktrådet straks oversende
saken til påtalemyndigheten. Dersom siktede bryter en inngått avtale,
skal påtalemyndigheten varsles. Påtalemyndigheten kan åpne strafforfølgning
på nytt dersom møtet ikke gjennomføres grunnet siktede, avtale ikke
kommer i stand eller den siktede bryter avtalen vesentlig.
I saker der mekling i konfliktrådet er satt som vilkår
for betinget dom i medhold av straffeloven § 53 nr. 3 bokstav h,
og møtet ikke gjennomføres grunnet siktede, skal konfliktrådet straks
oversende saken til påtalemyndigheten. Dersom siktede bryter en
inngått avtale, skal påtalemyndigheten varsles. Påtalemyndigheten
avgjør om saken skal bringes inn for retten for fastsettelse av
nye vilkår eller fullbyrding av straffen, jf. straffeloven § 54.
Brudd ved gjennomføring av ungdomsstraff og ungdomsoppfølging
er regulert i kapittel IV.
§ 22 Reaksjonenes innhold
Reaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging består av
gjennomføring av et ungdomsstormøte, utarbeidelse av en individuelt
tilpasset ungdomsplan og oppfølging av planen.
§ 23 Gjennomføringstid
Ved ungdomsstraff fastsetter domstolen gjennomføringstiden,
jf. straffeloven § 28 c. Gjennomføringstiden kan være fra seks måneder
til to år. Dersom den fengselsstraffen som ville ha blitt idømt
uten ungdomsstraff er klart lengre enn to år, kan en gjennomføringstid
på inntil tre år fastsettes.
Ved ungdomsoppfølging fastsetter påtalemyndigheten gjennomføringstiden
i saker overført i medhold av straffeprosessloven § 71 a annet ledd
og § 69 tredje ledd, jf. straffeloven § 53 nr. 3 bokstav i. Domstolen fastsetter
gjennomføringstiden i saker etter straffeloven § 53 nr. 3 bokstav
i. Gjennomføringstiden kan være i inntil ett år.
§ 24 Ungdomsstormøte
Konfliktrådet starter forberedelsene til et ungdomsstormøte
straks saken er overført fra domstolen etter straffeloven § 28 c
eller § 53 nr. 3 bokstav i, eller fra påtalemyndigheten etter straffeprosessloven
§ 71 a annet ledd eller § 69 tredje ledd, jf. straffeloven § 53 nr.
3 bokstav i.
Ungdomsstormøtet ledes av en ungdomskoordinator som skal
sikre at relevante aktører er representert. Dette kan være representanter
fra kriminalomsorgen, skole, barnevernstjeneste, helse- og omsorgstjenesten
eller andre med tilknytning til domfelte, siktede, fornærmede eller
til saken.
Ved gjennomføring av ungdomsstraff skal domfelte, domfeltes
verger, samt representanter fra kriminalomsorgen og politiet være
til stede i ungdomsstormøtet. Fornærmede og fornærmedes verger har
rett til å være til stede. Det samme gjelder forsvarer og bistandsadvokat
som er oppnevnt etter straffeprosessloven § 100 annet ledd og §
107 a første ledd bokstav d.
Ved gjennomføring av ungdomsoppfølging skal domfelte eller
siktede og dennes verger være til stede i ungdomsstormøtet. Fornærmede
og fornærmedes verger har rett til å være til stede. Representanter
fra politiet skal delta dersom konfliktrådet finner det hensiktsmessig.
Dersom domfeltes eller siktedes verger ikke kan eller vil
være til stede, skal ungdomskoordinatoren vurdere om midlertidig
verge skal oppnevnes etter vergemålslovens regler.
Ungdomsstormøtet kan deles opp i flere møter dersom dette
er hensiktsmessig.
§ 25 Ungdomsplan
Ungdomsstormøtet skal utforme en ungdomsplan. Planen skal
godkjennes av ungdomskoordinatoren, domfelte eller siktede og domfeltes
eller siktedes verger. Planen kan blant annet gå ut på at domfelte
eller siktede skal
a) yte ikke-økonomisk kompensasjon til den som
er påført en skade, et tap eller en annen krenkelse
b) delta i kriminalitetsforebyggende programmer eller andre
tilsvarende tiltak
c) utføre samfunnsnyttige oppgaver
d) overholde bestemmelser om oppholdssted, arbeid eller
opplæring
e) møte for politiet eller kriminalomsorgen
f) avstå fra å bruke alkohol og andre berusende eller bedøvende
midler og avgi nødvendige rusprøver etter helsepersonelloven § 12
tredje ledd
g) overholde bestemmelser om innetid
h) unngå kontakt med bestemte personer
Ved ungdomsstraff kan planen også gå ut på at domfelte
skal oppholde seg i institusjon eller gjennomgå annen behandling.
Ungdomskoordinatoren har ansvaret for at ungdomsplanen
gjennomføres.
I saker der det er idømt ungdomsstraff etter straffeloven
§ 28 c eller ungdomsoppfølging som vilkår for betinget dom etter
straffeloven § 53 nr. 3 bokstav i, sendes saken tilbake til domstolen
dersom det ikke oppnås enighet om en ungdomsplan. Domstolen avgjør
om hele eller deler av den betingede fengselsstraffen skal fullbyrdes.
I saker hvor ungdomsoppfølging er satt som vilkår for påtaleunnlatelse
i medhold av straffeprosessloven § 69 tredje ledd, jf. straffeloven
§ 53 nr. 3 bokstav i, eller hvor saken er overført etter straffeprosessloven
§ 71 a annet ledd, sendes saken tilbake til påtalemyndigheten dersom
det ikke oppnås enighet om en ungdomsplan. Påtalemyndigheten avgjør
om strafforfølging skal åpnes på nytt.
§ 26 Oppfølgingsteam
Oppfølgingsteamet har ansvaret for å gjennomføre tiltakene
fastsatt i ungdomsplanen. Oppfølgingsteamet ledes av ungdomskoordinatoren
og består ellers av domfelte eller siktede, domfeltes eller siktedes verger
og andre som har oppgaver i forbindelse med gjennomføringen av ungdomsplanen.
Ungdomskoordinatoren kan også anmode andre med tilknytning til domfelte,
siktede eller saken om å delta.
Ved ungdomsstraff er representanter fra kriminalomsorgen
og politiet obligatoriske deltakere i oppfølgingsteamet.
§ 27 Generelle pålegg overfor domfelte eller siktede
Domfelte eller siktede skal under ungdomsstormøtet, i møte
med oppfølgingsteamet og i andre møter eller avtaler som fremgår
av ungdomsplanen
Domfelte eller siktede skal ikke
a) vise en atferd som kan true sikkerheten til
personer som deltar under gjennomføringen eller påvirke miljøet
på negativ måte
b) begå nye straffbare handlinger i gjennomføringstiden
c) oppholde seg i utlandet i gjennomføringstiden med mindre
ungdomskoordinatoren gir tillatelse.
§ 28 Forbud mot bruk av alkohol eller andre
berusende eller bedøvende midler
Hvis det fremstår som nødvendig for å motvirke en ny straffbar
handling som er rettet mot noens liv, helse eller frihet, kan ungdomskoordinatoren
på ethvert tidspunkt i løpet av gjennomføringstiden forby den domfelte
eller siktede å bruke alkohol eller andre berusende eller bedøvende
midler.
Ungdomskoordinatoren skal oppheve forbudet når det ikke
lenger fremstår som nødvendig.
§ 29 Ruskontroll
Hvis det i ungdomsplanen er satt vilkår etter § 25 bokstav
f, eller ungdomskoordinatoren har forbudt den domfelte eller siktede
å bruke alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler etter
§ 28, skal ungdomskoordinatoren undersøke om vilkåret eller forbudet
blir overholdt. Undersøkelsen kan innebære uanmeldte besøk i hjemmet.
Når det er satt rusforbud, kan ungdomskoordinatoren pålegge den
domfelte eller siktede å avgi urinprøve, utåndingsprøve eller blodprøve
eller medvirke til annen undersøkelse som kan skje uten fare eller
særlig ubehag. Bestemmelsen i straffeloven § 53 nr. 3 bokstav c
gjelder tilsvarende der rusprøve skal avgis.
Er det grunn til å anta at den domfelte eller siktede møter
påvirket av alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler,
skal ungdomskoordinatoren snarest undersøke forholdet. Den domfelte
eller siktede kan pålegges å avgi urinprøve, utåndingsprøve eller blodprøve
eller å medvirke til annen undersøkelse som kan skje uten fare eller
særlig ubehag. Bestemmelsen i straffeloven § 53 nr. 3 bokstav c
gjelder tilsvarende der rusprøve skal avgis.
Tiltak som er en del av undersøkelse etter første ledd
første punktum annet alternativ eller etter annet ledd, er ikke
en del av ungdomsplanen.
§ 30 Utsatt gjennomføring
Ungdomskoordinatoren kan utsette gjennomføringen av ungdomsstraffen
eller ungdomsoppfølgingen dersom den domfeltes eller siktedes helsetilstand tilsier
det eller det for øvrig foreligger særlig tungtveiende grunner som
gjør det særlig vanskelig å gjennomføre reaksjonen. Ved ungdomsstraff
skal ungdomskoordinatoren, når det fremstår som nødvendig for at
avbruddet skal være sikkerhetsmessig forsvarlig og etter samtykke
fra de obligatoriske deltagerne i ungdomsstormøtet og oppfølgingsteamet,
fastsette slike vilkår som nevnt i § 31 annet ledd.
§ 31 Brudd under gjennomføring av ungdomsstraffen
Hvis den domfelte forsettlig eller uaktsomt bryter bestemmelser
gitt i eller i medhold av § 25 første og annet ledd, § 27 eller
§ 28 første ledd, kan ungdomskoordinatoren pålegge domfelte å møte
til samtale for å motvirke nye brudd. Under samtalen skal den domfelte
gjøres kjent med følgene av gjentatte brudd.
Hvis det fremstår som nødvendig for å motvirke nye brudd,
skal ungdomskoordinatoren, etter samtykke fra de obligatoriske deltagerne
i ungdomsstormøtet og oppfølgingsteamet, fastsette vilkår om at
den domfelte skal
a) overholde bestemmelser om oppholdssted,
b) unnlate å ha kontakt med bestemte personer,
c) unnlate å bruke alkohol eller andre berusende eller
bedøvende midler, eller
d) møte for politiet eller kriminalomsorgen.
Hvis domfelte etter at ungdomskoordinatoren har holdt samtale
som nevnt i første ledd eller fastsatt vilkår etter annet ledd,
på nytt bryter kravene eller vilkår fastsatt etter annet ledd bokstav
a til d, kan ungdomskoordinatoren, etter samtykke fra politiet og
kriminalomsorgen, innkalle til et nytt ungdomsstormøte, eller overføre
saken til kriminalomsorgens regionale nivå med innstilling om at
saken bringes inn for retten med begjæring om at den betingede fengselsstraffen
skal fullbyrdes helt eller delvis i medhold av straffeloven § 28
c fjerde ledd. Når ungdomskoordinatoren har overført saken til kriminalomsorgens
regionale nivå med innstilling om å bringe saken inn for retten,
avbrytes gjennomføringen av straffen fra det tidspunktet begjæringen
er oversendt retten.
Hvis den domfelte unnlater å møte til bruddsamtale etter
første ledd, kan ungdomskoordinatoren beslutte å avbryte gjennomføringen
av straffen. Det samme gjelder der domfelte, etter at bruddsamtalen
er gjennomført, på nytt bryter kravene.
§ 32 Ny straffbar handling under gjennomføring av ungdomsstraffen
Begår den domfelte en ny straffbar handling før gjennomføringstiden
utløper, kan påtalemyndigheten bringe saken inn for retten med begjæring
om at den betingede fengselsstraffen skal fullbyrdes helt eller delvis
etter straffeloven § 28 c fjerde ledd bokstav b. Ungdomskoordinatoren
kan, etter samtykke fra politiet og kriminalomsorgen, anmode påtalemyndigheten om
å bringe saken inn for retten. Når påtalemyndigheten beslutter å
bringe saken inn for retten, avbrytes gjennomføringen av straffen
fra det tidspunktet begjæringen er oversendt retten.
Hvis den domfelte blir siktet for en straffbar handling
som kan føre til fullbyrding av den betingede fengselsstraffen etter
straffeloven § 28 c fjerde ledd bokstav b, kan påtalemyndigheten
beslutte at gjennomføringen av ungdomsstraffen avbrytes.
§ 33 Brudd under gjennomføring av ungdomsoppfølging
Hvis den siktede eller domfelte forsettlig eller uaktsomt
bryter bestemmelser gitt i eller i medhold av § 25 første ledd,
§ 27 eller § 28 første ledd, kan ungdomskoordinatoren pålegge den
siktede eller domfelte å møte til samtale for å motvirke nye brudd.
Under samtalen skal den siktede eller domfelte gjøres kjent med
følgene av gjentatte brudd.
Hvis det fremstår som nødvendig for å motvirke nye brudd,
skal ungdomskoordinatoren, etter samtykke fra siktede eller domfelte
og dennes verger, fastsette vilkår om at den domfelte skal
a) overholde bestemmelser om oppholdssted
b) unnlate å ha kontakt med bestemte personer
c) unnlate å bruke alkohol eller andre berusende eller
bedøvende midler, eller
d) møte for politiet eller kriminalomsorgen
Hvis siktede eller domfelte, etter at ungdomskoordinatoren
har holdt samtale som nevnt i første ledd eller fastsatt vilkår
etter annet ledd, på nytt bryter kravene eller vilkår fastsatt etter
annet ledd bokstav a til d, kan ungdomskoordinatoren innkalle til
et nytt ungdomsstormøte. Ungdomskoordinatoren kan i stedet overføre
saken til påtalemyndigheten. Påtalemyndigheten vurderer om strafforfølgingen
skal gjenopptas eller om saken skal bringes inn for retten for fastsettelse
av nye vilkår eller fullbyrding av straffen, jf. straffeloven §
54. Gjennomføringen av reaksjonen avbrytes fra det tidspunktet påtalemyndigheten
beslutter at strafforfølgningen gjenopptas eller fra det tidspunktet begjæringen
er oversendt retten.
Hvis den siktede eller domfelte unnlater å møte til bruddsamtale
etter første ledd, kan ungdomskoordinatoren beslutte å avbryte gjennomføringen
av reaksjonen. Det samme gjelder der siktede eller domfelte, etter
at bruddsamtalen er gjennomført, på nytt bryter kravene.
§ 34 Ny straffbar handling under gjennomføring av ungdomsoppfølging
Begår den siktede eller domfelte en ny straffbar handling
før gjennomføringstiden utløper, avgjør påtalemyndigheten om strafforfølgingen
skal gjenopptas eller om saken skal bringes inn for retten for fastsettelse
av nye vilkår eller fullbyrding av straffen, jf. straffeloven §
54. Gjennomføringen av reaksjonen avbrytes fra det tidspunktet påtalemyndigheten
beslutter at strafforfølgningen gjenopptas eller fra det tidspunktet begjæringen
er oversendt retten.
Hvis den siktede eller domfelte blir siktet for en straffbar
handling som kan føre til at påtalemyndigheten gjenopptar strafforfølgningen
eller bringer saken inn for retten etter første ledd, kan påtalemyndigheten beslutte
at gjennomføringen av ungdomsoppfølgingen avbrytes.
§ 35 Forskriftshjemmel
Departementet kan gi forskrift med utfyllende bestemmelser
om gjennomføring av ungdomsstormøte og håndtering av brudd.
§ 36 Innholdet i og gjennomføringen av reaksjonen oppfølging
i konfliktråd
Reaksjonen oppfølging i konfliktråd består av gjennomføring
av et møte i konfliktrådet, utarbeidelse av en individuelt tilpasset
plan og oppfølging av planen. Planen utformes i møtet og skal godkjennes
av konfliktrådet og siktede eller domfelte. Konfliktrådet har ansvaret
for at planen gjennomføres.
Hvis den siktede eller domfelte forsettlig eller uaktsomt
bryter vilkår fastsatt i planen, generelle pålegg etter § 27 eller
øvrige vilkår fastsatt i medhold av loven her, gjelder reglene for
håndtering av brudd i § 33 tilsvarende så langt de passer.
Reglene i §§ 27, 30 første punktum og 34 gjelder tilsvarende
så langt de passer.
Departementet kan gi forskrift med bestemmelser om innholdet
i og gjennomføringen av reaksjonen oppfølging i konfliktråd, herunder
nærmere bestemmelser om møter i konfliktrådet, utformingen av og innholdet
i en plan, oppfølgingsansvar, forbud mot bruk av rusmidler, ruskontroll
og håndtering av brudd. Bestemmelsene skal ikke være mer inngripende
overfor siktede eller domfelte enn det som følger av kapittel IV.
§ 37 Ikraftsetting og overgangsregler
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer.
Fra den tid loven trer i kraft, oppheves lov 15. mars 1991
nr. 3 om megling i konfliktråd.
Kongen kan gi nærmere overgangsregler.
§ 38 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende endringer
i andre lover:
Olemic Thommessen |
president |