År 2000 den 19. oktober holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1-1 Lovens formål
Lovens formål er å legge til rette for
effektive, velordnede og tillitvekkende markeder for finansielle instrumenter.
§ 1-2 Lovens stedlige virkeområde
Loven gjelder virksomhet som børs eller autorisert
markedsplass i Norge. Kongen gir forskrift om denne lovs anvendelse
på Svalbard og kontinentalsokkelen og kan fastsette særlige
regler under hensyn til de stedlige forhold.
Loven gjelder også virksomhet som norsk børs
eller autorisert markedsplass driver i utlandet gjennom filial eller
ved grensekryssende virksomhet, med mindre annet er fastsatt av
departementet.
§ 1-3 Definisjoner
Med autorisert markedsplass menes foretak som organiserer
eller driver et marked for finansielle instrumenter der det legges
til rette for handel ved regelmessig og offentlig kursnotering av
finansielle instrumenter.
Med børs menes foretak som organiserer eller driver
et marked for finansielle instrumenter der det legges til rette
for handel ved regelmessig og offentlig kursnotering og opptak av
finansielle instrumenter til børsnotering i overensstemmelse
med kravene i § 5-6 med forskrifter.
§ 1-4 Lovens anvendelse
for markedsplasser for
varederivater
Departementet kan i forskrift fastsette at denne lov og
forskrifter gitt i medhold av denne lov helt eller delvis skal få anvendelse
for foretak som organiserer eller driver et marked for varederivater.
Departementet kan også i forskrift gi regler for slike
foretak som utfyller, supplerer eller avviker fra regler gitt i
eller i medhold av loven.
§ 2-1 Tillatelse til å drive
virksomhet som børs eller autorisert markedsplass
Virksomhet som børs eller autorisert markedsplass
kan bare drives av foretak som har tillatelse til dette fra departementet.
Departementet avgjør i tvilstilfelle om en virksomhet
omfattes av bestemmelsen i første ledd.
Foretak som ikke har tillatelse som børs etter
denne lov kan ikke benytte betegnelsen børs i eller som tillegg
til sitt navn, eller ved omtale av sin virksomhet, dersom bruken
er egnet til å gi inntrykk av at foretaket har tillatelse
som børs etter denne loven. Foretak som ikke har tillatelse
som autorisert markedsplass etter denne loven kan ikke benytte betegnelsen
autorisert markedsplass i eller som tillegg til sitt navn, eller
ved omtale av sin virksomhet, dersom bruken er egnet til å gi
inntrykk av at foretaket har konsesjon som autorisert markedsplass
etter denne loven.
Med regulert marked menes foretak med tillatelse som børs
eller autorisert markedsplass. Foretak som ikke har tillatelse som
børs eller autorisert markedsplass kan ikke benytte betegnelsen
regulert marked i eller som tillegg til sitt navn, eller ved omtale
av sin virksomhet, dersom bruken er egnet til å gi inntrykk av
at foretaket har konsesjon som børs eller autorisert markedsplass
etter denne loven.
§ 2-2 Konsesjonsmyndighet. Søknad
om tillatelse
Departementet kan gi tillatelse som børs eller
autorisert markedsplass til foretak som oppfyller kravene i loven
her. Søknad om tillatelse som børs eller autorisert
markedsplass skal inneholde de opplysninger som er av betydning
for behandling av søknaden og som viser at de lovbestemte
krav er oppfylt. Utkast til regler og forretningsvilkår
i henhold til kapittel 5 eller kapittel 6 skal vedlegges søknaden.
Departementet kan be om ytterligere opplysninger.
Vedtak om tillatelse skal meddeles søker snarest mulig
og senest seks måneder etter at søknaden ble mottatt.
Dersom ikke søknaden inneholder opplysninger som er nødvendige
for å avgjøre om tillatelse skal gis, regnes fristen
fra det tidspunkt slike opplysninger ble mottatt.
§ 2-3 Bortfall, endring og tilbakekall av
tillatelse
Tillatelse etter § 2-2 bortfaller dersom børs
eller autorisert markedsplass kommer under konkursbehandling eller
offentlig akkordforhandling.
Departementet kan helt eller delvis endre, herunder sette
nye vilkår, eller tilbakekalle tillatelse som børs
eller autorisert markedsplass dersom:
a. foretaket ikke gjør bruk av tillatelsen
innen tolv måneder, gir uttrykkelig avkall på tillatelsen
eller har opphørt å drive virksomhet som børs
eller autorisert markedsplass i mer enn seks måneder,
b. foretaket har fått tillatelsen ved hjelp av
uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter,
c. foretaket ikke lenger oppfyller de vilkår som
kreves for tillatelsen, herunder kravene til ansvarlig kapital og
likviditet,
d. foretaket alvorlig eller systematisk overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av lov,
e. mislige forhold hos foretaket gir grunn til å frykte at
en fortsettelse av virksomheten kan skade allmenne interesser, eller
f. foretaket ikke etterkommer pålegg gitt i medhold av § 8-4
eller lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner,
forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. § 4 første
ledd nr. 7.
§ 2-4 Sammenslåing og deling av
børs m.v.
Vedtak om sammenslåing og deling av foretak med
tillatelse som børs skal meddeles departementet minst tre
måneder før vedtaket gjennomføres. Tilsvarende
gjelder ved avhendelse av en vesentlig del av børsens konsesjonspliktige
virksomhet. Kongen avgjør i tvilstilfelle om en avhendelse
omfatter en vesentlig del av den konsesjonspliktige virksomhet.
Departementet kan innen tre måneder fra den dag melding
er mottatt nekte sammenslåing, deling eller avhendelse
som nevnt i første og annet punktum, sette vilkår
for gjennomføring av transaksjonen eller endre den konsesjon
som foreligger.
§ 2-5 Virksomhet i utlandet
Norsk børs eller autorisert markedsplass som skal utøve
virksomhet i utlandet gjennom datterselskap eller filial, skal ha
tillatelse fra departementet.
§ 3-1 Organisasjonsform
Børs skal være organisert som allmennaksjeselskap.
Vedtektene og endringer i disse skal forelegges departementet
til godkjennelse. Departementet kan gi forskrift om innhold og godkjenning
av børsers vedtekter.
Vedtak om avhendelse av en vesentlig del av den konsesjonspliktige
virksomheten skal treffes av generalforsamlingen med flertall som
for vedtektsendring.
§ 3-2 Styre og ledelse
Børs skal ha et styre med minst fem medlemmer. Daglig
leder kan ikke være medlem av styret.
Styremedlemmer, daglig leder og andre som faktisk deltar
i ledelsen av børs skal ha relevante kvalifikasjoner og
yrkeserfaring, ha ført en hederlig vandel, og for øvrig
ikke ha utvist utilbørlig adferd som gir grunn til å anta
at stillingen eller vervet ikke vil kunne ivaretas på forsvarlig
måte.
Børs skal gi Kredittilsynet melding ved endring av
styrets sammensetning og ved skifte av daglig leder eller andre
som faktisk deltar i ledelsen av virksomheten. Meldingen skal så vidt
mulig gis på forhånd, og inneholde nødvendige
opplysninger om kvalifikasjoner og yrkeserfaring, vandel, verv eller stilling
i annen virksomhet.
Kredittilsynet kan gi pålegg om at endringer ikke skal
iverksettes dersom endringen kan antas å medføre
at vilkårene i første og annet ledd ikke oppfylles.
§ 3-3 Kontrollkomité
Børs skal ha en kontrollkomité på minst
tre medlemmer valgt av generalforsamlingen. Kontrollkomiteen skal
føre tilsyn med at børsen følger lover,
forskrifter og konsesjonsvilkår, samt vedtekter og vedtak truffet
av børsens organer, og herunder vurdere sikkerhetsmessige
forhold ved virksomheten. Generalforsamlingen skal fastsette instruks
for kontrollkomiteen. Instruksen skal godkjennes av Kredittilsynet. Kontrollkomiteen
skal hvert år gi melding til generalforsamlingen og Kredittilsynet
om sitt arbeid. Kredittilsynet kan gi nærmere regler om
sammensetningen av og virksomheten til børsers kontrollkomité.
§ 3-4 Internkontroll
Styret skal fastsette retningslinjer for internkontroll,
og forvisse seg om at internkontrollen etableres, gjennomføres
og dokumenteres på en forsvarlig måte i samsvar
med styrets retningslinjer og pålegg. Kredittilsynet kan
gi nærmere regler om gjennomføringen av internkontroll.
Daglig leder skal sørge for at internkontroll
etableres og gjennomføres i henhold til lov og forskrifter, samt
styrets retningslinjer og pålegg.
§ 3-5 Revisor
Kredittilsynet kan gi nærmere regler om revisors arbeidsoppgaver
i børs.
§ 3-6 Taushetsplikt
Tillitsvalgte, ansatte og revisor ved børsen plikter å hindre
at noen får adgang eller kjennskap til det som de i sitt
arbeid får vite om andres forretningsmessige eller personlige
forhold hvis ikke annet følger av denne eller annen lov.
Vedkommende må heller ikke gjøre bruk av slike
opplysninger ved ervervsvirksomhet eller ved kjøp og salg
av finansielle instrumenter. Bestemmelsene i forvaltningsloven §§ 13a
til 13e får tilsvarende anvendelse.
Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende
har sluttet i tjenesten eller vervet.
Taushetsplikt etter første og annet ledd i denne
bestemmelse er ikke til hinder for at opplysninger gis tilsynsmyndighetene.
Departementet kan i forskrift eller ved enkeltvedtak gjøre
unntak fra taushetsplikten overfor annen børs, verdipapirsentral,
oppgjørssentral, autorisert markedsplass og utenlandske
tilsynsmyndigheter.
§ 3-7 Habilitetsregler
Tillitsvalgte og ansatte ved børs må ikke
delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål
som har slik særlig betydning for egen del eller for noen
nærstående at vedkommende må anses for å ha
en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse
i saken. Vedkommende må heller ikke delta i behandlingen
eller avgjørelsen av noe spørsmål som
har fremtredende økonomisk særinteresse for selskap, forening
eller annen offentlig eller privat institusjon som vedkommende er
knyttet til.
Departementet kan i forskrift fastsette begrensninger i
ansatte og tillitsvalgtes adgang til å ha styreverv eller
bierverv i selskap hvis finansielle instrumenter er opptatt til
notering og handel på vedkommende børs. Departementet
kan fastsette tilsvarende begrensning for ansatte og tillitsvalgte
i foretak som inngår i samme konsern som børs.
§ 3-8 Adgang til å eie finansielle
instrumenter m.m.
Børs kan ikke eie finansielle instrumenter som
er opptatt til notering og handel på vedkommende børs, eller
rettigheter til slike, med unntak av obligasjoner og sertifikater
utstedt av en EØS-stat.
Børsens ansatte kan bare erverve eller avhende
finansielle instrumenter i den utstrekning det følger av forskrift
fastsatt av departementet. Departementet kan i forskrift fastsette
begrensninger i tillitsvalgtes adgang til å foreta slike
transaksjoner. Departementet kan fastsette forskrift om at ansatte
og tillitsvalgte skal melde til børsen eller Kredittilsynet
egne handler og handler foretatt av nærstående.
Reglene i annet og tredje punktum gjelder tilsvarende for ansatte
og tillitsvalgte i foretak som inngår i samme konsern som børs.
§ 4-1 Eierbegrensninger
Ingen kan eie aksjer som representerer mer enn 10 prosent
av aksjekapitalen eller stemmene i en børs. Likestilt med
aksjeeie regnes erverv av rett til å bli eier av aksjer
når dette må anses som reelt erverv av aksjene.
Departementet kan i særlige tilfelle gjøre unntak fra
reglene i leddet her.
Begrensningene i første ledd er ikke til hinder
for at en børs eies 100 prosent av et foretak med hovedkontor
i Norge som ikke driver annen virksomhet enn å forvalte
eierinteresser i datterselskaper, og datterselskapene ikke driver
annen virksomhet enn børsvirksomhet eller virksomhet som
har naturlig sammenheng med dette. Første ledd gjelder
tilsvarende for slike foretak.
Departementet kan gi tillatelse til at norsk eller utenlandsk
børs eller annet foretak kan ha eierandeler svarende til
inntil 25 prosent av aksjekapitalen eller stemmene i en børs
som ledd i en strategisk samarbeidsavtale mellom foretakene vedrørende
børsvirksomheten, når dette er vedtatt av generalforsamlingen i
den eide børsen med flertall som for vedtektsendring, så lenge
avtalen gjelder.
Dersom en aksjeeier besitter aksjer i strid med reglene
i paragrafen her kan departementet fastsette frist for å bringe
eierforholdet i overensstemmelse med loven. Dersom denne fristen
overskrides, kan departementet selge aksjene etter reglene om tvangssalg
av omsettelige verdipapirer så langt de passer. Tvangsfullbyrdelsesloven § 10-6
jf. § 8-16 kommer ikke til anvendelse. Vedkommende aksjeeier
skal varsles om at tvangssalg vil bli foretatt to uker før
salg foretas.
Inntil nedsalg eller tvangssalg har funnet sted kan aksjeeieren
for den del av aksjene som overstiger tillatt nivå, ikke
utøve andre rettigheter i selskapet enn retten til å heve
utbytte og til å utøve fortrinnsrett ved kapitalforhøyelse.
§ 4-2 Stemmerettsbegrensninger
På generalforsamlingen i børs kan ingen
stemme for mer enn 10 prosent av stemmene i foretaket eller for
mer enn 20 prosent av de stemmer som er representert på generalforsamlingen.
Reglene i denne paragraf gjelder ikke på generalforsamling
i børs som omfattes av bestemmelsene i § 4-1
første ledd tredje punktum, og annet og tredje ledd.
§ 4-3 Konsolidering av eierandeler
Likt med aksjeeierens egne aksjer regnes i forhold til
reglene i § 4-1 og § 4-2 de aksjer som eies eller overtas
av
a) aksjeeierens ektefelle og en person som vedkommende
bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
b) aksjeeierens mindreårige barn samt mindreårige barn
til en person som nevnt i bokstav a) som aksjeeieren bor sammen
med,
c) selskap hvor aksjeeieren har slik innflytelse som nevnt
i allmennaksjeloven § 1-3 annet ledd,
d) selskap innen samme konsern som aksjeeieren, og
e) noen som det må antas aksjeeieren har forpliktende
samarbeid med når det gjelder å gjøre
bruk av rettighetene som aksjonær.
Departementet avgjør i tvilstilfelle om aksjer
som aksjeeieren ikke eier skal likestilles med egne aksjer etter
reglene i første ledd.
§ 4-4 Opptak til notering
av finansielle instrumenter utstedt av børsen m.v.
Børs kan ikke oppta til notering omsettelige verdipapirer
utstedt av børsen, eller finansielle instrumenter knyttet
til slike.
Departementet kan gi samtykke til at en børs opptar
til notering omsettelige verdipapirer som er utstedt av et foretak
som inngår i konsernforhold med vedkommende børs
eller finansielle instrumenter knyttet til slike. Det kan stilles
vilkår for slikt samtykke, herunder at slikt foretak skal
underlegges særlig tilsyn fra Kredittilsynet, samt at foretaket
skal ha opplysningsplikt overfor Kredittilsynet.
Departementet kan gi nærmere regler om prosedyrer,
beslutning og kontroll vedrørende slikt opptak, om løpende
notering og om tilsyn med utsteder og børsen.
§ 4-5 Krav til ansvarlig kapital
Børs skal til enhver tid ha en ansvarlig kapital
som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten
i foretaket.
Ved vurderingen av foretakets risiko skal det blant annet
tas hensyn til virksomhetsrisiko, kontraktsrisiko, operasjonell
risiko og annen særlig risiko som foretakets virksomhet
er eksponert for.
Departementet kan gi nærmere regler om hva som skal
regnes som foretakets ansvarlige kapital, samt om minstekrav til
ansvarlig kapital.
§ 4-6 Likviditetskrav
Børs skal ha en beholdning av likvide midler,
eller tilgang på slike, som anses betryggende ut fra foretakets
virksomhet og situasjon. Departementet kan gi nærmere regler
om beregning av likvide midler og om hva som kan anses som betryggende
beholdning.
§ 5-1 Generelle krav
til virksomheten m.v.
Børsvirksomhet skal drives med tilbørlig
hensyn til prinsipper om effektivitet, nøytralitet og likebehandling
av aktører samt for å sikre at markedet har god
gjennomsiktighet og at kursnoteringen gjenspeiler de noterte instrumentenes
markedsverdi.
Børs skal ha de systemer for gjennomføring
av handel, kursnoteringer, gjennomsiktighet, informasjonsgivning
og markedsovervåking som er nødvendige i forhold
til den måten virksomheten er organisert på.
Til utfylling av denne lov med forskrifter skal børsen
fastsette regler og forretningsvilkår om opptak til børsnotering,
kursnotering, samt om rettigheter og plikter for utsteder av børsnoterte
finansielle instrumenter og børsmedlemmer. En børs" regler
og forretningsvilkår, og endringer i disse, skal innsendes
til Kredittilsynet. Kredittilsynet kan kreve disse endret dersom
de ikke oppfyller lov eller forskrift. Kredittilsynet kan fastsette
frist for innsending av endring og tillegg i regler og forretningsvilkår
før endringen eller tillegget settes i verk.
§ 5-2 Virksomhetsbegrensninger
I tillegg til børsvirksomhet kan børs
bare drive virksomhet som har naturlig sammenheng med børsvirksomhet
og som ikke svekker tilliten til børsens integritet og
uavhengighet. Departementet avgjør i tvilstilfelle om vilkårene
i første punktum er oppfylt.
Dersom børs driver oppgjørsvirksomhet
etter verdipapirhandelloven kapittel 6 må virksomheten
drives i eget foretak. Departementet kan i forskrift eller enkeltvedtak
gjøre unntak fra bestemmelsen i første punktum.
Kredittilsynet kan pålegge børs som driver
annen virksomhet, å drive denne i et eget foretak.
§ 5-3 Kursnotering
Kursnotering foregår gjennom de kjøps-
og salgstilbud som fremsettes på børs, samt de
avsluttede handler som finner sted på eller rapporteres
til vedkommende børs.
Børs skal offentliggjøre kursnoteringene
på en måte som sikrer god gjennomsiktighet.
Børs skal oppbevare innrapporterte opplysninger og
holde dem offentlig tilgjengelige i minst 10 år.
Departementet kan gi nærmere regler om kursnotering,
om børsmedlemmenes rapporteringsplikt og om børsens
offentliggjøring av opplysninger innrapportert etter denne
paragraf.
§ 5-4 Deltagelse i kursnotering. Børsmedlemskap
Bare børsmedlemmer opptatt av vedkommende børs
kan delta i den handel og kursnotering som organiseres av børsen.
Børs kan bare oppta medlemmer som har en forsvarlig
kapital, formålstjenlig organisasjon, og tilstrekkelige
tekniske systemer, og som for øvrig anses skikket til å delta
i kursnoteringen i forhold til de forpliktelser medlemskapet innebærer.
Børsmedlem må ha de nødvendige offentlige
tillatelser til å drive den virksomhet børsmedlemskapet
etter sin art innebærer, og må oppfylle betingelser
og plikter knyttet til børsmedlemskapet.
Børs skal gi foretak med hovedkontor i annen EØS-stat
som i sitt hjemland har tillatelse til å yte investeringstjenester
som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2 første
ledd nr. 1 til 4 adgang til å delta i handel og kursnotering
på like vilkår som andre børsmedlemmer.
Departementet kan fastsette nærmere regler om vilkår
for medlemskap og medlemmers forpliktelser.
Børsmedlemmer samt tillitsvalgte og ansatte hos børsmedlem
er uten hinder av taushetsplikt forpliktet til å gi vedkommende
børs de opplysninger som er nødvendig for at den
skal kunne oppfylle sine plikter etter denne lov og annen lovgivning.
§ 5-5 Opphør og suspensjon av børsmedlemskap
Børs kan bestemme at børsmedlemskapet
skal opphøre dersom et børsmedlem opptrer i strid
med lov eller forskrifter gitt i medhold av lov, ikke lenger tilfredsstiller
vilkårene for medlemskap eller vesentlig misligholder sine
plikter etter børsens regler og forretningsvilkår
eller på annen måte viser seg uskikket som børsmedlem.
Børs kan på samme vilkår som
nevnt i første ledd, suspendere et børsmedlem.
Suspensjonen må ikke vare lenger enn påkrevet
og ikke ut over 21 dager. Børsen kan dersom særlige
grunner tilsier det vedta forlenget suspensjon for et bestemt tidsrom
ut over 21 dager. Vedtak om suspensjon av børsmedlem, unntatt vedtak
om ny suspensjon, kan ikke påklages.
§ 5-6 Opptak til børsnotering
Finansielle instrumenter kan opptas til børsnotering
dersom vedkommende børs finner at de finansielle instrumentene
er egnet for dette og kan forventes å bli gjenstand for
regelmessig omsetning. Opptak til børsnotering av omsettelige
verdipapirer kan bare skje etter søknad fra utstederen.
Ved avgjørelsen av om et omsettelig verdipapir skal anses
egnet for børsnotering skal det blant annet legges vekt
på utstederforetakets økonomi. Opptak til børsnotering
av finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
annet ledd nr. 4 til 7, kan skje dersom det foreligger en betydelig
handel med betryggende kursfastsettelse i det eller de underliggende
finansielle instrumentene eller dersom det av et prospekt etter
annet ledd i paragrafen her eller etter verdipapirhandelloven § 5-1
fremgår at slik handel må forventes å skje
innen seks måneder fra tidspunktet fra offentliggjøring
av prospektet.
Utsteder som søker opptak til børsnotering
av omsettelige verdipapirer skal i samsvar med regler gitt i medhold
av tredje ledd og § 5-1 tredje ledd utarbeide prospekt
som skal offentliggjøres før kursnoteringen begynner.
Børsen kan bestemme at det skal utarbeides prospekt eller
annet informasjonsmateriale også ved opptak av finansielle
instrumenter som ikke er omsettelige verdipapirer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
vilkår for å oppta finansielle instrumenter til
børsnotering, herunder om utsteders løpende forpliktelser, om
utarbeidelse og offentliggjøring av prospekt eller andre
opplysninger. Departementet kan i forskrift fastsette unntak fra
kravet i første ledd om søknad fra utsteder av
omsettelige verdipapirer som er børsnotert ved annen børs,
samt fra reglene om utsteders opplysningsplikt i § 5-7
for omsettelige verdipapirer som er børsnotert.
§ 5-7 Opplysningsplikt for utstedere
Etter nærmere regler fastsatt av departementet skal
utstederen av omsettelige verdipapirer offentliggjøre opplysninger
av betydning for en riktig vurdering av verdipapirene, og sende
slike opplysninger til den børs der verdipapirene er notert.
Børs kan kreve at utstedere av børsnoterte
omsettelige verdipapirer, utstederes tillitsvalgte og ansatte uten
hinder av taushetsplikt gir børsen de opplysninger som
er nødvendige for at børsen skal kunne oppfylle
sine lovbestemte plikter.
§ 5-8 Strykning fra børsnotering
Børs kan vedta at et finansielt instrument skal strykes
fra børsnotering hvis det ikke lenger tilfredsstiller vilkårene
for opptak eller hvis særlige grunner for øvrig
tilsier det.
Utsteder av børsnoterte omsettelige verdipapirer kan
søke om at disse skal strykes fra børsnotering.
Søknad om at aksjer skal strykes fra børsnotering kan
bare fremmes dersom generalforsamlingen i utstederselskapet har
besluttet dette med flertall som for vedtektsendringer. Søknad
om at grunnfondsbevis skal strykes fra børsnotering kan
bare fremmes dersom forstanderskapet i sparebanken har besluttet
dette etter reglene for vedtektsendringer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
strykning av finansielle instrumenter fra børsnotering.
§ 5-9 Suspensjon fra børsnotering
Børs kan vedta at et finansielt instrument skal
suspenderes fra børsnotering dersom særlige grunner
tilsier det. Suspensjonen må ikke vare lenger enn påkrevet
og ikke i noen tilfelle utover 21 dager. Børsens vedtak
om suspensjon kan ikke påklages.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
suspensjon av finansielle instrumenter fra børsnotering.
§ 5-10 Stans av handel og notering
Departementet kan i ekstraordinære situasjoner vedta
at all notering og handel ved børs skal stanses. Så vidt
mulig skal børsens og Kredittilsynets uttalelse innhentes
før beslutning fattes. Dersom departementets vedtak ikke
kan avventes, kan Kredittilsynet treffe slik avgjørelse.
Dersom Kredittilsynets vedtak ikke kan avventes, kan børs
treffe slik avgjørelse.
§ 5-11 Markedsovervåking
Børs skal overvåke handelen og kursnoteringene og
sørge for at dette skjer i overensstemmelse med lov og
forskrifter samt børsens regler og forretningsvilkår.
Departementet kan gi nærmere regler om markedsovervåkingen
og om børsers medvirkning i myndighetenes tilsyn med verdipapirhandelen.
Børs kan kreve at verdipapirsentral og oppgjørssentral
uten hinder av taushetsplikt gir slike opplysninger som er nødvendige
for at børsen skal kunne oppfylle sine plikter etter første
ledd. Opplysningene kan ikke benyttes til andre formål.
Departementet kan gi nærmere regler om opplysningsplikten
etter annet ledd, herunder om innskrenkninger i denne og om det
formål opplysningene kan benyttes til, samt om og i hvilken
utstrekning det skal kunne kreves betaling for kostnader ved utlevering
av opplysninger.
§ 5-12 Overtredelsesgebyr
Ved brudd på denne lov, forskrifter gitt i medhold av
denne lov eller vesentlige brudd på børsens regler og
forretningsvilkår, kan børs pålegge utsteder
av finansielle instrumenter notert på vedkommende børs eller
børsmedlemmer å betale et overtredelsesgebyr til børsen.
Departementet kan gi nærmere regler om ileggelse av overtredelsesgebyr.
§ 5-13 Løpende mulkt
Børs kan pålegge et foretak eller en
person som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter denne lov
§ 5-4 femte ledd eller § 5-7 eller forskrift
gitt i medhold av § 5-4 fjerde ledd eller § 5-7
første ledd, en daglig løpende mulkt inntil opplysningsplikten
er oppfylt. Pålegg om mulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan gi nærmere regler om ileggelse av løpende
mulkt.
§ 5-14 Forvaltningslovens
anvendelse på
avgjørelser truffet av børs
Når børs treffer avgjørelser
etter denne lov §§ 5-4, 5-5, 5-6, 5-8, 5-9, 5-12
og 5-13, samt verdipapirhandelloven kapittel 4 og 5, skal forvaltningslovens kap.
III, IV, V, VI og VIII, med unntak av § 13, få anvendelse.
Departementet kan fastsette nærmere regler om saksbehandlingen.
§ 5-15 Begrensninger
i styrets handlefrihet i en
overtagelsessituasjon
Styret i et børsnotert allmennaksjeselskap som
befinner seg i en overtagelsessituasjon, kan ikke foreta en rettet
emisjon til en eller flere bestemt angitte personer eller foretak
på grunnlag av en fullmakt fra generalforsamlingen etter
reglene i allmennaksjeloven § 10-14, med mindre fullmakten
går ut på dette. Kongen kan fastsette nærmere
regler om når et allmennaksjeselskap skal anses for å være
i en overtagelsessituasjon etter denne bestemmelse.
§ 6-1 Organisasjonsform
Autorisert markedsplass skal være organisert som allmennaksjeselskap.
§ 6-2 Krav til aksjeeiere
Erverv av betydelig eierandel i autorisert markedsplass
kan bare gjennomføres etter at melding om dette på forhånd
er sendt til Kredittilsynet.
Med betydelig eierandel menes direkte eller indirekte eierandel
som representerer minst 10 prosent av aksjekapitalen eller stemmene,
eller som på annen måte gjør det mulig å utøve
betydelig innflytelse over forvaltningen av selskapet. Likt med
vedkommende aksjeeiers egne aksjer regnes i denne sammenheng aksjer
som eies av aksjeeiere som nevnt i § 6-3 nedenfor.
Kredittilsynet skal innen tre måneder fra den
dag melding som nevnt i første ledd er mottatt, nekte slikt erverv
dersom vedkommende aksjeeier ikke anses egnet til å sikre
en god og fornuftig forvaltning av foretaket.
Ved avhendelse av eierandel som medfører at eierandelens
størrelse kommer under grensene som nevnt i annet ledd,
skal det gis melding til Kredittilsynet.
Kredittilsynet kan gi nærmere regler om plikten
til å gi melding om foretakets aksjeeiere som nevnt i denne
paragraf.
§ 6-3 Konsolidering av eierandeler
Likt med aksjeeierens egne aksjer regnes i forhold til
reglene i § 6-2 de aksjer som eies eller overtas av
a) aksjeeierens ektefelle og en person som vedkommende
bor sammen med i ekteskapsliknende forhold,
b) aksjeeierens mindreårige barn samt mindreårige barn
til en person som nevnt i bokstav a) som aksjeeieren bor sammen
med,
c) selskap hvor aksjeeieren har slik innflytelse som nevnt
i allmennaksjeloven § 1-3 annet ledd,
d) selskap innen samme konsern som aksjeeieren, og
e) noen som det må antas aksjeeieren har forpliktende
samarbeid med når det gjelder å gjøre
bruk av rettighetene som aksjonær.
Departementet avgjør i tvilstilfelle om aksjer
som aksjeeieren ikke eier skal likestilles med egne aksjer etter
reglene i første ledd.
§ 6-4 Generelle krav til virksomheten m.v.
Virksomhet som autorisert markedsplass skal drives med
tilbørlig hensyn til prinsipper om effektivitet, nøytralitet
og likebehandling av aktører samt for å sikre
at markedet har god gjennomsiktighet og at kursnoteringene gjenspeiler
de noterte instrumentenes markedsverdi.
Markedsplassen skal ha de systemer for gjennomføring
av handel, kursnoteringer, gjennomsiktighet, informasjonsgivning
og markedsovervåking som er nødvendige i forhold
til den måten virksomheten er organisert på.
Til utfylling av denne lov med forskrifter skal markedsplassen
fastsette regler og forretningsvilkår om opptak til notering
og handel, kursnotering, samt om rettigheter og plikter for utsteder
av finansielle instrumenter som er opptatt til notering og handel
og for markedsplassens medlemmer. Markedsplassens regler og forretningsvilkår,
og endringer i disse skal innsendes til Kredittilsynet. Kredittilsynet
kan kreve disse endret dersom de ikke oppfyller lov eller forskrift. Kredittilsynet
kan fastsette frist for innsending av endring og tillegg i regler
og forretningsvilkår før endringen eller tillegget
settes i verk.
§ 6-5 Virksomhetsbegrensninger
I tillegg til virksomhet som markedsplass kan autorisert
markedsplass bare drive virksomhet som har naturlig sammenheng med
markedsplassvirksomheten og som ikke svekker tilliten til markedsplassens integritet
og uavhengighet. Departementet avgjør i tvilstilfelle om
vilkårene i første punktum er oppfylt.
Dersom en autorisert markedsplass driver oppgjørsvirksomhet
etter verdipapirhandelloven kapittel 6 må virksomheten
drives i et eget foretak. Departementet kan i forskrift eller enkeltvedtak
gjøre unntak fra bestemmelsen i første punktum.
Kredittilsynet kan pålegge autorisert markedsplass
som driver annen virksomhet, å drive denne i et eget foretak.
§ 6-6 Investeringsforetak
med hovedkontor i annen EØS-stat
Autoriserte markedsplasser skal gi foretak med hovedkontor
i annen EØS-stat som i sitt hjemland har tillatelse til å yte
investeringstjenester som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
første ledd nr. 1 til 4, adgang til å delta i
handel og kursnotering på markedsplassen på like
vilkår som andre medlemmer. Departementet kan gi nærmere
regler til utfylling av bestemmelsene i denne paragraf.
§ 6-7 Opptak til notering
og handel på autorisert markedsplass
Opptak til notering og handel av omsettelige verdipapirer
kan bare skje etter søknad fra utsteder.
Utsteder som søker om opptak av omsettelige verdipapirer
til notering og handel på autorisert markedsplass, skal
i samsvar med regler gitt i medhold av annet punktum og § 6-4
tredje ledd utarbeide prospekt som skal offentliggjøres
før kursnotering begynner. Departementet kan gi nærmere
regler om utarbeidelse og offentliggjøring av prospekt.
Autorisert markedsplass kan bestemme at det skal utarbeides prospekt
eller annet informasjonsmateriale også ved opptak av finansielle
instrumenter som ikke er omsettelige verdipapirer.
Autoriserte markedsplasser kan oppta børsnoterte finansielle
instrumenter til notering og handel. Departementet kan i forskrift
fastsette unntak fra kravet i første ledd om søknad
fra utsteder av omsettelige verdipapirer som er børsnotert,
samt fra reglene om utsteders opplysningsplikt i § 6-8,
jf. § 5-7 for omsettelige verdipapirer som er børsnotert.
Markedsplassen skal rapportere gjennomførte transaksjoner
ved markedsplassen i slike finansielle instrumenter til vedkommende
børs etter nærmere regler fastsatt av departementet.
§ 6-8 Øvrige
bestemmelsers anvendelse for autoriserte markedsplasser
Følgende regler for børsvirksomhet i
denne lov kommer tilsvarende til anvendelse for autoriserte markedsplasser:
§ 3-2 om styre
og ledelse
§ 3-4 om internkontroll
§ 3-6 om taushetsplikt
§ 3-7 om habilitet
§ 3-8 om adgang til å eie finansielle
instrumenter m.m.
§ 4-4 om opptak til notering av finansielle instrumenter
utstedt av børsen selv m.m.
§ 4-5 om krav til ansvarlig kapital
§ 4-6 om likviditetskrav
§ 5-3 om kursnotering
§ 5-4 femte ledd om opplysningsplikt for børsmedlem
§ 5-7 om opplysningsplikt for utsteder
§ 5-8 om strykning fra børsnotering
§ 5-9 om suspensjon fra børsnotering
§ 5-11 første ledd om markedsovervåking
§ 5-12 om overtredelsesgebyr
§ 5-13 om løpende mulkt
Departementet kan fastsette nærmere regler for organiseringen
av autoriserte markedsplassers virksomhet. Slike regler kan utfylle,
supplere eller avvike fra regler gitt i eller i medhold av denne
lov. Videre kan fastsettes om og i hvilken utstrekning § 5-11
annet og tredje ledd skal gis tilsvarende anvendelse for autoriserte
markedsplasser.
§ 6-9 Forvaltningslovens
anvendelse for avgjørelser truffet av autoriserte markedsplasser
Departementet kan i forskrift fastsette i hvilken utstrekning
forvaltningsloven skal gjelde når autorisert markedsplass
treffer avgjørelser. Departementet kan fastsette nærmere
regler om saksbehandlingen.
§ 7-1 Oppnevning og
kompetanse m.v.
Departementet kan oppnevne en egen klagenemnd for å avgjøre
klager på slike vedtak som nevnt i § 5-14. Klagenemnden
skal ha en leder og en nestleder som begge skal ha juridisk embetseksamen.
Departementet kan i forskrift fastsette at også andre vedtak
fattet av børs enn de som er nevnt i § 5-14 skal kunne
påklages, og fastsette unntak fra klageadgangen. Departementet
kan i forskrift fastsette i hvilken utstrekning avgjørelser
truffet av autorisert markedsplass kan bringes inn for klagenemnden.
I tvister mellom private parter som har tilknytning til
de børsnoterte selskaper eller børsomsetningen
eller tilsvarende tilknytning til en autorisert markedsplass, kan
partene avtale at klagenemnden skal opptre som voldgiftsnemnd etter
nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift.
Forvaltningsloven kommer til anvendelse for klagenemndens
virksomhet. Departementet kan fastsette nærmere regler
om frister, innholdet av klage, tilsvar og muntlig forhandling og
om klagenemndens sammensetning og virksomhet. Slike regler kan utfylle, supplere
eller avvike fra regler gitt i eller i medhold av denne lov.
§ 7-2 Dekning av klagenemndens utgifter
Klagenemndens utgifter dekkes av børser og autoriserte
markedsplasser etter fordeling fastsatt av departementet etter forslag
fra klagenemnden. Departementet fastsetter medlemmenes godtgjørelse.
Det kan kreves gebyr for behandling av klage som angitt
i § 7-1 første ledd. Departementet kan gi nærmere
regler om når gebyr skal kreves, om gebyrenes størrelse
og om innkrevingen.
Departementet kan gi nærmere regler om når
en part kan bli tilkjent saksomkostninger fra det offentlige og
om en parts rett til dekning av saksomkostninger fra andre parter.
§ 7-3 Søksmålsadgang
Søksmål mot vedtak som omhandlet i § 5-14
kan ikke reises før klageadgangen er utnyttet. Klagenemnden
kan i særlige tilfeller gjøre vedtak om at det
likevel kan reises søksmål mot avgjørelsen.
Frist for søksmål er 6 måneder fra det
tidspunkt klagen er avgjort eller tillatelse til søksmål
er gitt.
Søksmål mot vedtak truffet av en børs
eller autorisert markedsplass reises mot vedkommende foretak. Staten
kan på ethvert trinn tre inn i saken som hjelpeintervenient
og kan etter avtale med børsen eller den autoriserte markedsplassen
overta saken.
§ 8-1 Tilsynsmyndighet
Kredittilsynet forestår tilsyn med børser
og autoriserte markedsplasser.
§ 8-2 Opplysningsplikt overfor Kredittilsynet
Børs, autorisert markedsplass og selskap i samme konsern
som slike, har plikt til å gi de opplysninger som Kredittilsynet
krever om forhold som angår foretakets virksomhet, samt
til å fremvise og utlevere til Kredittilsynet dokumentasjon
som angår virksomheten.
Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko
for at børs eller autorisert markedsplass ikke vil kunne
oppfylle de fastsatte krav til ansvarlig kapital og likviditet,
eller det oppstår andre forhold som kan innebære
betydelig risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket
straks gi melding til Kredittilsynet om dette.
Utsteder av finansielle instrumenter som er børsnotert
eller opptatt til handel på en autorisert markedsplass,
plikter å gi Kredittilsynet de opplysninger som Kredittilsynet
anser nødvendige for å avgjøre om det har
skjedd overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne
lov vedrørende de finansielle instrumentene. Børsmedlemmer
samt tillitsvalgte og ansatte hos børsmedlem plikter å gi
Kredittilsynet de opplysninger som Kredittilsynet anser nødvendig
for å avgjøre om det har skjedd overtredelse av
bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov vedrørende medlemskapet
eller deltagelsen i handel på børs eller autorisert
markedsplass.
§ 8-3 Innskrenking av Kredittilsynets taushetsplikt
Dersom Kredittilsynet gjennom sitt tilsyn med børser
og autoriserte markedsplasser får grunn til å anta
at noen er eller vil bli påført tap som følge
av at bestemmelser i lov eller i medhold av lov ikke er overholdt,
kan Kredittilsynet uten hinder av lovbestemt taushetsplikt underrette
vedkommende om forholdet.
§ 8-4 Pålegg fra Kredittilsynet
Kredittilsynet kan gi børs eller autorisert markedsplass
pålegg om retting dersom foretaket opptrer i strid med
lov eller bestemmelser gitt med hjemmel i lov eller egne regler
og forretningsvilkår. Tilsvarende gjelder dersom foretakets
ledelse eller styremedlemmer ikke oppfyller kravene til hederlig
vandel og erfaring som fastsatt i § 3-2 annet ledd.
Dersom en aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses
egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket,
eller en aksjeeier ikke har gitt melding til Kredittilsynet etter § 6-2
første ledd, eller erverver aksjer i strid med Kredittilsynets
vedtak etter § 6-2 tredje ledd, kan Kredittilsynet gi pålegg
om at stemmerettighetene knyttet til aksjene ikke kan utøves.
§ 9-1 Straff
Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt
driver virksomhet som børs eller autorisert markedsplass
uten tillatelse etter § 2-1 første ledd, eller benytter
betegnelsen børs eller autorisert markedsplass i strid
med § 2-1 tredje ledd.
Den som forsettlig eller uaktsomt tilsidesetter sin opplysningsplikt
etter § 5-4 femte ledd eller § 5-7 straffes med
bøter eller fengsel inntil 1 år eller begge deler.
Tilsvarende gjelder for den som forsettlig eller uaktsomt tilsidesetter
sin opplysningsplikt etter § 6-8, jf. § 5-4 femte
ledd eller § 6-8, jf. § 5-7. Foreligger det særlig
skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 3 år anvendes.
Tillitsvalgte eller ansatte ved børs eller autorisert markedsplass
som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne lov, straffes med bøter eller under
særlig skjerpende omstendigheter med fengsel inntil 1 år
eller begge deler hvis ikke handlingen går inn under noen
strengere straffebestemmelse.
Medvirkning straffes på samme måte.
§ 10-1 Ikrafttredelses-
og overgangsbestemmelser
Denne lov trer i kraft og lov 17. juni 1988 nr. 57 om verdipapirbørs
(børsloven) oppheves fra den tid Kongen bestemmer. De enkelte
bestemmelser kan settes i kraft eller oppheves til ulik tid.
Børs som har tillatelse med hjemmel i lov 17.
juni 1988 nr. 57 om verdipapirbørs (børsloven)
gis en frist på inntil to år fra lovens ikrafttredelse
til å avvikle sin virksomhet. Eventuell søknad
om tillatelse som børs etter denne lov må fremmes
innen ett år fra lovens ikrafttredelse.
Kongen kan gi nærmere overgangsregler, herunder
bestemme at hele eller deler av lov 17. juni 1988 nr. 57 om verdipapirbørs
med forskrifter inntil videre skal gjelde for børs med
tillatelse etter nevnte lov. Kongen kan gi bestemmelser om avvikling
av eksisterende børser.
§ 10-2 Omdannelse
Selveiende institusjon som har tillatelse etter lov 17.
juni 1988 nr. 57 om verdipapirbørs ved denne lovs ikrafttredelse
skal innen to år fra ikrafttredelsen omdannes til allmennaksjeselskap.
Omdannelsen skal skje ved at børsens eiendeler og
forpliktelser overføres til et nystiftet allmennaksjeselskap.
Aksjene i det nystiftede selskapet skal selges. Den formue som oppstår
ved salget av aksjene skal overføres til staten, og den
selveiende institusjonen skal avvikles.
Kreditorer etter de overførte forpliktelser kan
ikke kreve utløsing på grunn av omdannelsen eller
motsette seg omdannelsen.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om omdannelsen, salg av aksjene og disponeringen av formuen.
§ 10-3 Endringer i andre lover
Det gjøres følgende endringer i andre
lover. Disse endringene tar til å gjelde fra den tid Kongen
bestemmer. De enkelte bestemmelser kan settes i kraft til ulik tid:
§ 1 første ledd nr. 10 skal lyde:
10. Børser og autoriserte markedsplasser.
§ 3 annet ledd annet punktum skal lyde:
Institusjonen plikter når som helst å gi
alle opplysninger som tilsynet måtte kreve og å la
tilsynet få innsyn i og i tilfelle få utlevert
til kontroll institusjonens protokoller, registrerte regnskapsopplysninger,
regnskapsmateriale, bøker, dokumenter, datamaskiner
eller annet teknisk hjelpemiddel og materiale som er tilgjengelig
ved bruk av slikt hjelpemiddel samt beholdninger av enhver art.
§ 4 første ledd nr. 2 og 3 skal
lyde:
2. å innrette sin internkontroll
etter de bestemmelser tilsynet fastsetter,
3. å sende inn oppgaver og
opplysninger på den måten Kredittilsynet
bestemmer og som tilsynet mener det trenger for å kunne
utføre sitt verv, herunder til statistiske formål,
§ 4 første ledd nr. 4 oppheves.
§ 4 første ledd nr. 5 til 9 blir
nye nr. 4 til 8.
§ 4 første ledd ny nr. 7 skal lyde:
7. å rette på forholdet
dersom en institusjons organerikke har overholdt
sine plikter i henhold til bestemmelser gitt i eller eller i medhold
av lov, eller handlet i strid med konsesjonsvilkår. Det
samme gjelder dersom institusjonens organer ikke har overholdt vedtekter
eller interne retningslinjer fastsatt etter bestemmelser gitt i
eller i medhold av lov.
§ 9 første ledd fjerde punktum
skal lyde:
Slike utgifter skal allikevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak
og inkassoforetak og revisorer eller revisjonsselskap og
regnskapsførere, regnskapsførerselskap eller regnskapslag.
§ 10 annet ledd skal lyde:
Hvis et pålegg av tilsynet med hjemmel
i bestemmelse gitt i eller i medhold av lov ikke blir
etterkommet, kan vedkommende departement bestemme at de personer
eller den institusjon, institusjonenes morselskap eller morselskapet
i det konsern som institusjonen er en del av, som skal oppfylle
pålegget, skal betale en daglig løpende mulkt
til forholdet er rettet. Pålegg om mulkt er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 4-4. Kapitalinnskudd i verdipapirfond kan bare plasseres
i verdipapirer som:
a) er opptatt til offisiell notering på børs
i en stat som er part i EØS-avtalen, herunder
verdipapirer som er opptatt til børsnotering på norsk
børs
b) omsettes på et annet regulert marked som fungerer
regelmessig og er åpent for allmennheten i stat som er
part i EØS-avtalen
c) er opptatt til offisiell notering på børs
i en stat som ikke er part i EØS-avtalen eller som omsettes
i slik stat på et annet regulert marked som fungerer regelmessig
og er åpent for allmennheten, dersom børs og marked
er angitt i verdipapirfondets vedtekter eller godkjent av tilsynsmyndigheten
d) er nyutstedte dersom utstedelsesvilkårene inneholder
bindende tilsagn om at det vil bli søkt om opptak til offisiell
notering på børs, herunder børsnotering
på norsk børs, eller marked som nevnt
i bokstavene a, b og c. Opptak til offisiell notering,
herunder børsnotering på norsk børs, må ha
funnet sted senest innen ett år fra tegningsfristens utløp.
§ 4-4 bokstav g) skal lyde:
g) I aksjeselskap og allmennaksjeselskap skal
de meldepliktige opplyse om aksjetegning er skjedd uten prospekt
som nevnt i verdipapirhandelloven § 5-1. De meldepliktige
skal i tilfelle vedlegge en underskrevet erklæring om hvorfor
prospekt ikke var nødvendig. Er prospekt nødvendig,
skal prospektet og alt annet tegningsmateriale vedlegges, og de
meldepliktige skal bekrefte at alt tegningsmaterialet er innsendt
til børsen i samsvar med verdipapirhandelloven § 5-7 og
til foretaksregisteret i samsvar med verdipapirhandelloven § 5-8. Plikten
etter første punktum til å vedlegge prospekt gjelder
ikke dersom prospektet allerede er innsendt til Foretaksregisteret
i samsvar med verdipapirhandelloven § 5-8. Disse
reglene kommer tilsvarende til anvendelse på grunnfondsbevis
og andel i kommandittselskap.
§ 5-1 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
Når grunnlaget for det som innkommer til registrering
er tegning av aksje, grunnfondsbevis eller andel i kommandittselskap,
skal registerføreren prøve om tegningsinnbydelse
var nødvendig og i tilfelle om tegningsmaterialet er innsendt
til børsen for kontroll som nevnt i verdipapirhandelloven § 5-7
eller til foretaksregisteret for registrering som nevnt i verdipapirhandelloven § 5-8.
§ 2-11a Begrensning av kredittinstitusjoners
bruk av opplysninger om sikringsordninger i markedsføring
Kongen kan ved forskrift fastsette regler som
begrenser kredittinstitusjoners adgang til å bruke opplysninger
om sikringsordninger i sin markedsføring.
§ 1-3 oppheves.
§§ 1-4 til 1-6 blir nye §§ 1-3
til 1-5.
§ 1-7 blir ny § 1-6 og skal lyde:
§ 1-6 Lovens anvendelse ved omsetning på autorisert
markedsplass
Departementet kan fastsette at bestemmelser i denne lov
som gjelder børsnoterte finansielle instrumenter, helt
eller delvis skal gjelde tilsvarende for finansielle instrumenter
som noteres på autorisert markedsplass etter børsloven § 2-1
første ledd.
Departementet kan fastsette at kompetanse som i denne lov kapittel
4 er tillagt børsen, skal tillegges Kredittilsynet.
§ 2-1 første ledd første
punktum skal lyde:
Tegning, kjøp, salg eller bytte av finansielle
instrumenter som er eller søkes notert på norsk
børs eller norsk autorisert markedsplass eller
tilskyndelse til slike disposisjoner, må ikke foretas av
noen som har presise og fortrolige opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederne av
disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke
kursen på de finansielle instrumentene vesentlig.
§ 2-2 tredje ledd skal lyde:
Et foretak med børsnoterte finansielle instrumenter eller
med finansielle instrumenter notert på autorisert markedsplass, skal
føre lister over personer som mottar opplysninger som nevnt
i § 2-1 første ledd og som ikke er ansatt eller
tillitsmann i foretaket. Dersom de aktuelle opplysningene skal oversendes børs
eller autorisert markedsplass etter børsloven § 5-7
eller § 6-8 jf. § 5-7, skal listen
vedlegges oversendelsen, samt oversendes Kredittilsynet.
Foretaket plikter å oppbevare listene i minst 10 år.
§ 2-3 første ledd første
punktum skal lyde:
Personer som nevnt i § 2-1 annet ledd kan ikke foreta
tegning, kjøp, salg eller bytte av børsnoterte
finansielle instrumenter eller finansielle instrumenter notert
på norsk autorisert markedsplass utstedt av det foretaket
de er tilknyttet i tidsrommet to måneder før offentliggjøring
av av styrets forslag til utsteders årsregnskap eller to
måneder før foreløpig årsregnskap dersom
dette offentliggjøres tidligere.
§ 2-3 tredje ledd skal lyde:
Kredittilsynet kan i særlige
tilfelle gjøre unntak fra denne bestemmelsen.
§ 2-6 første ledd skal lyde:
Ingen må søke uredelig å påvirke
kursen på et finansielt instrument som er notert på norsk
børs eller norsk autorisert markedsplass.
§ 2a-4 nytt tredje punktum skal lyde:
Ansatte i Folketrygdfondet kan likevel delta i
beslutninger som nevnt i første punktum, selv om vedkommende
er medlem av bedriftsforsamlingen i utstederforetaket. Departementet
kan i forskrift gjøre tilsvarende unntak for ansatte i
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, Husbanken,
Norges Bank, Statens Bankinvesteringsfond og Statens Banksikringsfond.
§ 3-1 første ledd skal lyde:
Personer som nevnt i § 2-1 annet ledd skal straks gi norsk
børs og autorisert markedsplass hvor aksjene er notert, melding
om kjøp, salg eller tegning av aksjer utstedt av selskapet
eller av selskaper i samme konsern. Det samme
gjelder for selskapets handel med egne aksjer. Foretak som eier
børsnoterte aksjer i et annet foretak eller aksjer
i et annet foretak som er notert på autorisert markedsplass,
og som på grunn av eierskapet er representert i vedkommende
foretaks styre, må gi melding ved handel i slike aksjer.
Meldingen skal sendes senest innen åpningen
av børsen eller markedsplassen dagen etter at
kjøp, salg eller tegning har funnet sted.
§ 3-1 fjerde og femte ledd skal lyde:
Selskapet skal sende oversikt over personer som nevnt i
første ledd til vedkommende børs og autoriserte
markedsplass. Meldingen skal inneholde den meldepliktiges
navn og adresse, type tillitsverv eller stilling i selskapet og
eventuell øvrig arbeidsstilling.
Meldepliktige etter første ledd skal sende vedkommende
børs og autoriserte markedsplass oversikt over personer
og selskaper som nevnt i tredje ledd dersom disse innehar finansielle
instrumenter som nevnt i første ledd og annet ledd.
§ 3-3 tredje ledd skal lyde:
Vedkommende børs og autoriserte markedsplass skal
offentliggjøre meldinger som nevnt i denne bestemmelse.
§ 5-1 første ledd tredje punktum
skal lyde:
Vedkommende børs, eller Foretaksregisteret
ved tilbud som nevnt i § 5-8, avgjør
i tvilstilfelle om flere adskilte tilbud skal anses som ett tilbud.
§ 5-2 første ledd annet punktum
skal lyde:
Vedkommende børs, eller Foretaksregisteret
ved tilbud som nevnt i § 5-8, kan fastsette krav
til omfanget av investeringsvirksomheten, herunder kapitalforhold,
som vilkår for slik registrering.
§ 5-3 annet, tredje og nytt fjerde ledd
skal lyde:
Ved tilbud som tar sikte på å skaffe
til veie midler til ideelle formål, kan vedkommende
børs, eller Foretaksregisteret ved tilbud som nevnt i § 5-8, gjøre
unntak fra reglene i dette kapittel.
Vedkommende børs, eller Foretaksregisteret
ved tilbud som nevnt i § 5-8, kan i enkeltvedtak
helt eller delvis frita fra plikten til å offentliggjøre
prospekt ved tilbud som gjelder obligasjoner eller tilsvarende omsettelige
verdipapirer, som
1. utstedes fortløpende eller gjentatte
ganger av finansinstitusjoner,
2. utstedes av selskaper eller andre juridiske personer
som utøver sin virksomhet på grunnlag av statsmonopol,
dersom vedkommende juridiske persons innlån er dekket av
en ubetinget og ugjenkallelig statsgaranti, eller
3. utstedes av juridiske personer som er stiftet i henhold
til særlov og hvis obligasjoner ved opptak til offisiell
børsnotering sidestilles i den nasjonale regulering med
obligasjoner som utstedes eller garanteres av staten.
Unntak som nevnt i tredje ledd kan også fastsettes av
departementet i forskrift.
§ 5-5 annet ledd annet punktum skal lyde:
Tillegget skal i samsvar med §§ 5-7
og 5-8 sendes henholdsvis vedkommende børs
eller Foretaksregisteret og offentliggjøres uten
ugrunnet opphold i samsvar med § 5-11.
§ 5-5 tredje ledd skal lyde:
Vedkommende børs, eller Foretaksregisteret
ved tilbud som nevnt i § 5-8, kan kreve at prospekt
utarbeides på norsk.
§ 5-6 innledningen skal lyde:
Vedkommende børs, eller Foretaksregisteret
ved tilbud som nevnt i § 5-8, kan tillate at
enkelte opplysninger utelates i prospekt [...]
§ 5-8 skal lyde:
Ved tilbud som gjelder verdipapirer som ikke er eller søkes
børsnotert, skal prospektet sendes Foretaksregisteret for
registrering før det offentliggjøres.
§ 5-9 skal lyde:
Vedkommende børs og Foretaksregisteret kan kreve
gebyr av tilbyder til dekning av utgifter ved kontroll som nevnt
i § 5-7 og registrering som nevnt i § 5-8.
§ 5-11 annet ledd annet punktum skal lyde:
Vedkommende børs, eller Foretaksregisteret
ved tilbud som nevnt i § 5-8, kan fastsette at
prospektet også skal stilles til disposisjon på andre
måter.
Ny § 5-14 skal lyde:
§ 5-14 Klageinstans for vedtak truffet
av Foretaks-
registeret
Vedtak truffet av Foretaksregisteret med hjemmel i
bestemmelser i dette kapittelet kan påklages til Kredittilsynet.
§ 6-5 nytt annet, tredje og fjerde ledd
skal lyde:
Taushetsplikten etter første ledd er
ikke til hinder for at ansatte, tillitsmenn og andre personer med
bestemmende innflytelse i en oppgjørssentral utleverer opplysninger
til børs som er nødvendige for at børsen skal
kunne oppfylle sine plikter etter børsloven § 5-11 første
ledd.
Departementet kan gi nærmere regler om
utleveringsplikten etter første ledd, herunder om innskrenkninger
i denne og om det formål opplysningene kan benyttes til,
samt om og i hvilken utstrekning det skal kunne kreves betaling
for kostnader ved utleveringen.
Departementet kan fastsette at bestemmelsene i annet
og tredje ledd også skal gjelde i forhold til autorisert
markedsplass.
§ 7-1 annet ledd skal lyde:
Tillatelse kreves ikke for den virksomhet som utøves
av Norges Bank, forvaltningsselskaper for verdipapirfond, forsikringsselskaper,
foretak med tillatelse til å drive virksomhet
som opsjonssentral eller oppgjørssentral eller
for virksomhet som utøves i medhold av tillatelse som børs
eller autorisert markedsplass.
§ 10-1 skal lyde:
Dette kapittel gjelder fremtidige renteavtaler (FRA), rente-
og valutaopsjoner, rente- og valutaterminer, rente- og valutabytteavtaler,
og avtaler om handel med valuta. Departementet kan bestemme at dette
kapittel også skal gjelde avtaler om andre finansielle
instrumenter eller avtaler om omsettelige termin- eller
opsjonskontrakter knyttet til varer eller tjenester etter nærmere
bestemmelser av departementet.
§ 12-1 tredje ledd skal lyde:
Dersom en børs eller autorisert markedsplass har grunn
til å anta at det er benyttet urimelige forretningsmetoder,
opptrådt i strid med god forretningsskikk eller for øvrig
handlet i strid med bestemmelsene i denne lov, skal dette meddeles
Kredittilsynet.
Finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
annet ledd skal vurderes til virkelig verdi dersom de
1. er klassifisert som omløpsmiddel,
2. inngår i en handelsportefølje med
henblikk på videresalg,
3. omsettes på børs eller i et regulert
marked som nevnt i børsloven § 2-1,
og
4. har god eierspredning og likviditet.
Gunnar Skaug |
Anita Apelthun Sæle |
president |
sekretær |