År 2002 den 4. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
Lov om registrering av finansielle instrumenter (verdipapirregisterloven)
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1 Lovens formål
Lovens formål er å legge til rette for
sikker, ordnet og effektiv registrering av finansielle instrumenter
og rettigheter i slike instrumenter med de rettsvirkninger som er
bestemt i denne lov.
§ 1-2 Verdipapirregisterets
utfyllende regler
Et verdipapirregister skal fastsette regler for virksomheten
i henhold til bestemmelsene i denne loven. Reglene skal godkjennes
av Kredittilsynet.
§ 1-3 Definisjoner
Med verdipapirregister menes i denne lov foretak med tillatelse
etter denne lov til å drive registrering av finansielle
instrumenter.
Kapittel 2. Rett og plikt til registrering i et
verdipapirregister
§ 2-1 Finansielle instrumenter som skal
innføres i verdipapirregister
Følgende finansielle instrumenter skal innføres
i et verdipapirregister som nevnt i § 3-1:
1. aksjer og tegningsrettigheter i norske allmennaksjeselskaper,
og
2. norske ihendehaverobligasjoner.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
plikt til å innføre finansielle instrumenter i
et verdipapirregister, herunder regler som presiserer, utvider og
innskrenker plikten etter første ledd.
§ 2-2 Finansielle instrumenter som kan innføres
i verdipapirregister
Andre finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
annet ledd kan innføres i et verdipapirregister, med de
rettsvirkninger som følger av denne lov. Departementet
kan bestemme at registrering av rettigheter i enkelte finansielle
instrumenter ikke skal gis de rettsvirkninger som følger
av denne lov. Departementet kan i forskrift fastsette at andre formuesobjekter
kan innføres i et verdipapirregister.
Innføring etter første ledd kan ikke
skje dersom det allerede er utstedt et dokument som representerer det
finansielle instrumentet på en måte som kan komme
i strid med det som følger av denne loven. Innføring
etter første ledd kan likevel skje dersom slikt dokument
makuleres, legges i sikker forvaring eller på annen måte
sikres mot å komme i omsetning. Når det finansielle
instrumentet er innført i et verdipapirregister, har ikke
lenger dokument som nevnt i første punktum rettsvirkninger
som kan komme i strid med denne loven. Departementet kan gi nærmere
regler om innkalling av dokumenter ved overgang til innføring
i et verdipapirregister.
Innføring etter første ledd kan ikke
skje dersom det finansielle instrumentet allerede er innført
i et annet norsk verdipapirregister, eller i et utenlandsk register
med rettsvirkninger som kan komme i strid med det som følger
av denne loven. Innføring i strid med bestemmelsen i første
punktum er uten rettsvirkninger etter kapittel 7.
§ 2-3 Beslutning om
innføring i verdipapirregister
Dersom annet ikke er bestemt i eller i medhold av lov,
beslutter utstederen av finansielle instrumenter om disse skal innføres
i et verdipapirregister. Verdipapirregistre skal fastsette nærmere
regler om hvem som skal anses som utsteder.
Et verdipapirregister kan ikke nekte innføring med
mindre registerets virksomhetsområde ifølge vedtektene
er begrenset eller registeret for øvrig har saklig grunn
for nektelse.
§ 2-4 Nærmere regler om innføring
Verdipapirregisteret fastsetter regler om innføring i
registeret og om fremgangsmåten der et finansielt instrument
ikke lenger skal være innført i verdipapirregisteret.
Kapittel 3. Krav om tillatelse mv.
§ 3-1 Vilkår
for å drive virksomhet som verdipapirregister
Virksomhet som består i registrering av finansielle
instrumenter med de virkninger som bestemt i denne lov, kan bare
drives av foretak med tillatelse fra departementet.
Et verdipapirregister skal være organisert som
allmennaksjeselskap, og skal oppfylle de krav som følger
av denne lov.
Annet ledd gjelder ikke utenlandske verdipapirregistre
som oppfyller krav i regler gitt av departementet.
§ 3-2 Søknad
om tillatelse
Søknad om tillatelse skal inneholde de opplysninger
som er av betydning for behandling av søknaden og som viser
at de lovbestemte krav er oppfylt. Departementet kan be om ytterligere
opplysninger.
Vedtak om tillatelse skal meddeles søkeren snarest
mulig og senest seks måneder etter at søknaden ble
mottatt. Dersom søknaden ikke inneholder de opplysninger
som er nødvendige for å avgjøre om tillatelse
skal gis, regnes fristen fra det tidspunkt da slike opplysninger
ble mottatt.
§ 3-3 Endring og tilbakekall
av tillatelse
Departementet kan helt eller delvis endre, herunder sette
nye vilkår for, eller tilbakekalle tillatelse til å drive
verdipapirregister dersom:
1. verdipapirregisteret ikke gjør bruk av
tillatelsen innen tolv måneder, gir uttrykkelig avkall
på tillatelsen, eller har opphørt å drive
registeret i mer enn seks måneder,
2. verdipapirregisteret har fått tillatelsen ved
hjelp av uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter,
3. verdipapirregisteret ikke lenger oppfyller de vilkår
som kreves for tillatelsen,
4. verdipapirregisteret foretar alvorlige eller systematiske
overtredelser av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov,
5. mislige forhold hos verdipapirregisteret gir grunn til å frykte
at en fortsettelse av virksomheten kan skade allmenne interesser,
eller
6. verdipapirregisteret ikke etterkommer pålegg
gitt av Kredittilsynet.
§ 3-4 Virksomhet i
utlandet
Et verdipapirregister som skal utøve virksomhet
i utlandet ved etablering av datterselskap eller filial, skal melde
dette til Kredittilsynet.
Kapittel 4. Selskapsrettslige bestemmelser
§ 4-1 Styre og ledelse
Et verdipapirregister skal ha et styre med minst fem medlemmer.
Daglig leder kan ikke være medlem av styret.
Styremedlemmer, daglig leder og andre som faktisk deltar
i ledelsen av verdipapirregisteret skal ha relevante kvalifikasjoner
og yrkeserfaring, ha en hederlig vandel og for øvrig ikke
ha utvist utilbørlig adferd som gir grunn til å anta
at stillingen eller vervet ikke vil kunne ivaretas på forsvarlig
måte.
Verdipapirregisteret skal gi Kredittilsynet melding ved
endring av styrets sammensetning, skifte av daglig leder eller andre
personer som faktisk deltar i ledelsen av virksomheten. Meldingen
skal så vidt mulig gis på forhånd, og
inneholde nødvendige opplysninger om kvalifikasjoner, yrkeserfaring,
vandel, samt verv eller stilling i annen virksomhet. Kredittilsynet kan
gi pålegg om at endringen ikke skal iverksettes dersom
endringen kan antas å medføre at kravene i annet
ledd ikke oppfylles.
§ 4-2 Kontrollkomité
Verdipapirregister skal ha kontrollkomité på minst
tre medlemmer som velges av generalforsamlingen. Kontrollkomiteen
skal føre tilsyn med at foretaket følger lover,
forskrifter og konsesjonsvilkår, samt vedtekter og vedtak
truffet av foretakets organer, og skal vurdere sikkerhetsmessige
forhold ved virksomheten. Generalforsamlingen skal fastsette instruks for
kontrollkomiteen. Instruksen skal godkjennes av Kredittilsynet.
Kontrollkomiteen skal gi melding til generalforsamlingen og Kredittilsynet
om sitt arbeid. Kredittilsynet kan gi nærmere forskrift
om sammensetningen av og virksomheten til verdipapirregistres kontrollkomité.
§ 4-3 Vedtekter
Verdipapirregisterets vedtekter og endringer i disse skal
godkjennes av departementet. Departementet kan gi forskrift om vedtektenes
innhold.
§ 4-4 Internkontroll
mv.
Styret skal fastsette retningslinjer for internkontroll
og forvisse seg om at internkontrollen etableres, gjennomføres
og dokumenteres på en forsvarlig måte i samsvar
med styrets retningslinjer og pålegg. Kredittilsynet kan
gi forskrift med nærmere bestemmelser om internkontroll.
Daglig leder skal sørge for at internkontroll
etableres og gjennomføres i henhold til lov og forskrifter. Det
samme gjelder for styrets vedtatte retningslinjer og pålegg.
Styret skal fastsette retningslinjer for ansattes og tillitsvalgtes
handel med finansielle instrumenter og for ansattes og tillitsvalgtes
habilitet. Styret skal også fastsette retningslinjer for
ansattes og tillitsvalgtes adgang til å inneha verv i selskaper
som har innført finansielle instrumenter i verdipapirregisteret.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
de forhold som nevnt i annet og tredje ledd.
§ 4-5 Kapitalforhold
Et verdipapirregister skal til enhver tid ha en ansvarlig
kapital som er forsvarlig ut fra omfanget og risikoen ved foretakets
virksomhet. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler
om hva som skal regnes som foretakets ansvarlige kapital, samt om
minstekrav til ansvarlig kapital.
§ 4-6 Vedtak om sammenslåing, deling
og
avhendelse av virksomhet
Vedtak om avhendelse av en vesentlig del av foretakets
konsesjonspliktige virksomhet skal treffes av generalforsamlingen
med flertall som for vedtektsendring. Departementet avgjør
i tvilstilfelle om en avhendelse omfatter en vesentlig del av den
konsesjonspliktige virksomheten.
Vedtak som nevnt i første ledd og vedtak om fusjon
og fisjon av foretaket etter allmennaksjeloven skal meddeles departementet.
Departementet kan innen tre måneder fra den dag melding
er mottatt nekte sammenslåing, deling eller avhendelse,
samt sette vilkår for gjennomføringen av transaksjonen
eller endre den konsesjon som foreligger. Vedtak som nevnt i første
punktum kan ikke gjennomføres før utløpet
av perioden nevnt i annet punktum.
Kapittel 5. Virksomhets- og eierbegrensningsregler
mv.
§ 5-1 Virksomhetsbegrensninger
I tillegg til verdipapirregistrering kan et verdipapirregister
bare drive annen virksomhet som har naturlig sammenheng med verdipapirregistrering
og som ikke svekker tilliten til verdipapirregisterets integritet og
uavhengighet. Departementet kan i forskrift gi nærmere
regler og treffe enkeltvedtak om hvilken virksomhet et verdipapirregister
kan drive.
Kredittilsynet kan pålegge foretaket å drive
tilknyttet virksomhet som nevnt i første ledd i eget foretak.
Annen konsesjonspliktig virksomhet skal alltid drives i eget foretak.
Et verdipapirregister kan ikke være deltaker i
annet foretak med ubegrenset ansvar for foretakets forpliktelser,
ha eiendeler i annen næringsvirksomhet eller ha slik innflytelse
som nevnt i allmennaksjeloven § 1-3 annet ledd, dersom
dette svekker verdipapirregisterets integritet og uavhengige stilling.
§ 5-2 Eierbegrensninger
Ingen kan eie aksjer som representerer mer enn ti prosent
av aksjekapitalen eller stemmene i et verdipapirregister. Likestilt
med aksjeeie regnes erverv av rett til å bli eier av aksjer
når dette må anses som reelt erverv av aksjene.
Departementet kan i særlige tilfeller gjøre
unntak fra første ledd, og sette vilkår for slikt
vedtak.
Begrensningene i første ledd er ikke til hinder
for at et verdipapirregister eies 100 prosent av et foretak med
hovedkontor i Norge som ikke driver annen virksomhet enn å forvalte
eierinteresser i datterselskaper, når datterselskapene
ikke driver annen virksomhet enn verdipapirregistrering eller virksomhet
som har naturlig sammenheng med dette. Første ledd gjelder tilsvarende
for foretak som eier verdipapirregisteret.
Departementet kan gi tillatelse til at et norsk eller utenlandsk
verdipapirregister eller et annet foretak kan ha eierandeler som
representerer inntil 25 prosent av aksjekapitalen eller stemmene
i et verdipapirregister som ledd i en strategisk samarbeidsavtale
mellom foretakene vedrørende verdipapirregistrering. Avtalen må være
vedtatt av generalforsamlingen i det eide verdipapirregisteret med
flertall som for vedtektsendring, så lenge avtalen gjelder.
Dersom en aksjeeier besitter aksjer i strid med reglene
i paragrafen her, kan departementet fastsette en frist for å bringe
eierforholdet i overensstemmelse med loven. Dersom denne fristen
overskrides, kan departementet selge aksjene etter reglene om tvangssalg av
omsettelige verdipapirer så langt de passer. Tvangsfullbyrdelsesloven § 10-6
jf. § 8-16 kommer ikke til anvendelse. Vedkommende aksjeeier
skal varsles om at tvangssalg vil bli foretatt to uker før
salg foretas.
Inntil eierforholdet er brakt i orden etter femte ledd
kan aksjeeieren for den del av aksjene som overstiger tillatt nivå,
ikke utøve andre rettigheter i selskapet enn retten til å heve
utbytte og til å utøve fortrinnsrett ved kapitalforhøyelse.
§ 5-3 Stemmerettsbegrensninger
På generalforsamlingen i et verdipapirregister
kan ingen stemme for mer enn 10 prosent av stemmene i foretaket
eller for mer enn 20 prosent av de stemmene som er representert
på generalforsamlingen.
Reglene i denne paragraf gjelder ikke på generalforsamling
i verdipapirregister som omfattes av bestemmelsene i § 5-2
annet, tredje og fjerde ledd.
§ 5-4 Konsolidering av eierandeler
Likt med aksjeeierens egne aksjer regnes i forhold til
reglene i § 5-2 og § 5-3 de aksjer som eies eller overtas
av:
a) aksjeeierens ektefelle eller en person som
aksjeeieren bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
b) aksjeeierens mindreårige barn samt mindreårige barn
til en person som nevnt i bokstav a som aksjeeieren bor sammen med,
c) selskap hvor aksjeeieren har slik innflytelse som nevnt
i allmennaksjeloven § 1-3 annet ledd,
d) selskap innen samme konsern som aksjeeieren, og
e) noen som det må antas aksjeeieren har forpliktende
samarbeid med når det gjelder å gjøre
bruk av rettighetene som aksjeeier.
Departementet avgjør i tvilstilfelle om aksjer
som aksjeeieren ikke eier skal likestilles med egne aksjer etter
reglene i første ledd.
Kapittel 6. Registrering av rettigheter til
finansielle instrumenter
§ 6-1 Registreringsberettigede
Berettiget til å melde registrering er den som
ifølge registeret fremstår som berettiget, eller
den som godtgjør at retten er gått over til ham.
Berettiget til å melde slettelse av panterett
eller annen heftelse er den berettigede etter heftelsen. Slik slettelse
kan også skje dersom det godtgjøres at rettigheten
er falt bort.
Utstederen av et finansielt instrument er berettiget til å melde
slettelse av instrumentet fra registeret, dersom det godtgjøres
at det finansielle instrumentet er opphørt å eksistere
på grunn av innfrielse eller annet forhold.
Berettiget til å melde registrering er videre
enhver som etter annen lovgivning har rett eller myndighet til å stifte
eller overføre rettigheter i eller til finansielle instrumenter
uten samtykke av den som er nevnt i første ledd.
§ 6-2 Enkeltkonti og forvalterkonti
Med mindre annet er bestemt i eller i medhold av lov, kan
finansielle instrumenter registreres på enkeltkonti som
tilhører de enkelte investorer, eller på forvalterkonti
for to eller flere investorer. Registeret plikter å opprette
investor- eller forvalterkonti til registrering av finansielle instrumenter
som er innført i registeret.
Verdipapirregisteret kan i sine regler bestemme at visse
typer finansielle instrumenter bare skal kunne registreres på enkeltkonti,
og at det må opprettes egne konti for bestemte formål.
§ 6-3 Forvalterkonti
Det skal fremgå av registeret at en konto er en
forvalterkonto, og hvem som forvalter kontoen. Forvalteren må være
godkjent av Kredittilsynet. Departementet kan gi forskrift om godkjennelse
og tilbakekall av godkjennelse av forvalter.
Forvalteren har fullmakt til å råde over
beholdninger på kontoen med bindende virkning for investor,
og for øvrig med slike rettsvirkninger som er bestemt i kapittel
7.
Finansielle instrumenter som tilhører forvalteren, kan
ikke være registrert på forvalterkonto som forvaltes
av vedkommende. I forhold til reglene i § 6-8 og § 8-2
regnes forvalteren som innehaver av finansielle instrumenter på forvalterkonto.
På en forvalterkonto kan det ikke registreres finansielle
instrumenter som tilhører forvalteren selv.
Forvalter plikter å gi opplysninger om de reelle
eierne i samme omfang og på samme måte som verdipapirregisteret
plikter å gi opplysninger etter § 8-2 eller annen
lov. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
forvalterens opplysningsplikt og plikt til oppbevaring av opplysningene.
Dersom et norsk verdipapirregister er forvalter av en forvalterkonto
i et annet norsk verdipapirregister, gjelder reglene i kapittel
7 ved overføringer mellom forskjellige beholdninger på forvalterkontoen.
Departementet kan gi nærmere regler om dette. For øvrig
har overføringer av finansielle instrumenter mellom forskjellige
beholdninger på samme forvalterkonto ikke rettsvirkninger
etter kapittel 7.
§ 6-4 Sanksjoner ved
brudd på reglene i § 6-3
Dersom noen forvalter en forvalterkonto uten godkjennelse
etter § 6-3 første ledd, eller godkjennelsen trekkes
tilbake, kan Kredittilsynet kreve kontoen sperret. Ved sperring
mister forvalteren retten til å disponere over de finansielle
instrumentene som er registrert på kontoen, herunder til å motta
utbetalinger knyttet til de finansielle instrumentene med frigjørende
virkning for betaleren. Sperringen er ikke til hinder for gjennomføringen
av transaksjoner som er godkjent av Kredittilsynet.
Første ledd gjelder tilsvarende dersom en forvalter ikke
oppfyller sin plikt til å gi opplysninger etter § 6-3
fjerde ledd.
§ 6-5 Organisering av registreringsvirksomheten
Verdipapirregisteret fastsetter regler om organiseringen
av registreringsvirksomheten, bruk av eksterne registerførere,
adgang til å foreta registreringer direkte i registeret,
krav til dokumentasjon av identitet, og fullmaktsforhold.
§ 6-6 Retting og sletting av opplysninger
fra
rettighetsregisteret
Registeret skal rette feil i en registrering dersom det
finner at registreringen er uriktig.
Verdipapirregisteret kan slette opplysninger fra rettighetsregisteret
dersom de åpenbart er uten betydning.
Opplysninger som er slettet fra rettighetsregisteret skal
oppbevares i minst ti år.
§ 6-7 Endringsmeldinger og beholdningsoversikter
Verdipapirregisteret skal sende melding til rettighetshavere
ved enhver endring i registeret som kan ha betydning for deres rettigheter,
med mindre noe annet er avtalt. Tilsvarende gjelder andre som har
meldt en registrering.
Verdipapirregisteret skal én gang i året
sende rettighetshavere en oversikt over deres beholdning av eller
rettigheter i registrerte finansielle instrumenter. Det skal framgå av
oversikten også andre opplysninger som kan ha betydning
for deres rettigheter.
Verdipapirregisteret fastsetter nærmere regler
om endringsmeldinger og beholdningsoversikter.
§ 6-8 Opplysninger som skal fremgå av
registeret
Registeret skal inneholde opplysninger om de finansielle
instrumentene og om innehavere av rettigheter til disse.
Departementet gir forskrift om hvilke opplysninger etter
første ledd som skal fremgå av registeret, og om
hvordan opplysningene skal sammenstilles.
§ 6-9 Vederlag for registeringstjenester
Departementet kan i forskrift gi regler om verdipapirregisterets
vederlag for registreringstjenester.
Kapittel 7. Rettsvirkninger av registrering
§ 7-1 Kolliderende rettigheter
En registrert rettighet går foran en rettighet
som ikke er registrert eller som er registrert på et senere tidspunkt.
En eldre rettighet går uten hensyn til første
ledd foran en yngre rettighet, dersom den yngre rettigheten er ervervet
ved avtale og erververen av den yngre rettigheten ved registreringen
kjente eller burde kjent til den eldre rettigheten.
En eldre rettighet går uten hensyn til første
ledd foran en yngre rettighet, dersom den yngre rettigheten er ervervet
ved arv.
Rettighetsregisteret skal fastsette regler for når
en rettighet er registrert. Reglene skal godkjennes av departementet.
§ 7-2 Mangler ved avhenderens
rett
Når en rettighet som er ervervet ved avtale er
registrert etter § 7-1, kan det ikke gjøres gjeldende
mot erververen at avhenderens rett ikke var i samsvar med registerets
innhold. Dette gjelder ikke dersom erververen var eller burde ha
vært kjent med avhenderens manglende rett da rettigheten
ble registrert. Første punktum gjelder ikke konflikter
mellom kolliderende rettigheter som nevnt i § 7-1.
§ 7-3 Utstederens innsigelse
Når en rettighet som er ervervet ved avtale er
registrert etter § 7-1, kan ikke utstederen av andre finansielle
instrumenter enn aksjer og grunnfondsbevis gjøre gjeldende
mot erververen innsigelser som nevnt i gjeldsbrevloven § 15.
Innsigelsen kan likevel gjøres gjeldende dersom erververen
var eller burde ha vært kjent med utstederens innsigelse
da rettigheten ble registrert. Gjeldsbrevloven § 18 gjelder
tilsvarende.
Utstederen kan i alle tilfelle gjøre gjeldende
innsigelser som nevnt i gjeldsbrevloven §§ 16
og 17.
§ 7-4 Frigjørende betaling
Utbetaling fra en skyldner til den som etter registeret
er berettiget til å motta betaling på forfallstidspunktet
i henhold til registerets innhold er frigjørende for skyldneren,
selv om mottakeren ikke hadde rett til å ta imot betaling.
Dette gjelder ikke dersom skyldneren var eller burde ha vært
kjent med betalingsmottakerens manglende rett da utbetalingen fant
sted.
Kapittel 8. Taushetsplikt og innsynsrett
§ 8-1 Taushetsplikt
Tillitsvalgte, ansatte og revisor i et verdipapirregister
plikter å hindre at noen får adgang eller kjennskap
til det som de i sitt arbeid får vite om noens forretningsmessige
eller personlige forhold, hvis ikke noe annet følger av
denne eller annen lov. Det samme gjelder andre som utfører
arbeid eller oppdrag på vegne av et verdipapirregister.
Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende
har avsluttet tjenesten, oppdraget eller vervet.
§ 8-2 Innsynsrett
Uten hinder av taushetsplikten etter § 8-1 gjelder følgende
om rett til å få opplysninger fra et verdipapirregister:
1. En kontohaver har rett til å få alle
opplysninger som er registrert på kontoen.
2. En panthaver eller rettighetshaver til en annen begrenset
rettighet registrert på en konto, har rett til å få alle
opplysninger som er registrert på kontoen som kan ha betydning
for rettigheten.
3. Skifteretten, namsmyndighetene og vergemålsretten
har rett til å få opplyst hvilke registrerte finansielle
instrumenter som tilhører en saksøkt, en skyldner
eller en umyndiggjort, og om det er øvrige begrensede rettigheter
i disse. Skifteretten, bostyrer og leder av gjeldsnemnd som er oppnevnt av
skifteretten, har rett til å få alle opplysninger som
er registrert om en konkursskyldner eller en skyldner som er under
gjeldsforhandling, eller om en avdød ved skifte av insolvent
dødsbo, herunder alle opplysninger om finansielle instrumenter
som er innført i verdipapirregisteret. Tilsvarende gjelder
for leder av administrasjonsstyret for finansinstitusjon oppnevnt
av Finansdepartementet eller Kredittilsynet.
4. Enhver har rett til å få opplysninger
som er registrert om et finansielt instrument, med mindre noe annet
følger av lov eller forskrift.
5. Dersom noen med hjemmel i lov har krav på opplysninger
og opplysningene finnes i et verdipapirregister, har vedkommende
rett til å få disse opplysningene fra verdipapirregisteret.
§ 8-3 Vederlag
Verdipapirregisteret kan kreve vederlag for utlevering
av opplysninger til kontohavere, rettighetshavere og andre, herunder
ved utlevering av endringsmeldinger og beholdningsoversikter. Dette
gjelder likevel ikke for opplysninger offentlige myndigheter har
krav på i medhold av lov eller forskrift.
Kapittel 9. Erstatningsansvar, sikkerhetsstillelse, klage
§ 9-1 Registerets erstatningsansvar
Verdipapirregisteret er ansvarlig for økonomisk tap
noen påføres som følge av feil som er
oppstått i tilknytning til registreringsvirksomheten.
Dette gjelder ikke dersom registeret godtgjør at feilen
skyldes forhold utenfor registerets kontroll som registeret ikke med
rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene
av.
For annet økonomisk tap er verdipapirregisteret ansvarlig
dersom tapet skyldes uaktsomhet fra registerets side eller hos noen
registeret svarer for.
Erstatningsansvar som nevnt i første ledd omfatter kun
direkte tap, og slikt ansvar er i alle tilfelle begrenset til 500
millioner kroner for samme feil.
§ 9-2 Sikkerhetsstillelse
Verdipapirregisterets erstatningsansvar etter § 9-1 skal
til enhver tid være dekket av forsikring eller annen garantistillelse
til fordel for tredjemann. Sikkerhetsstillelsen skal være
godkjent av Kredittilsynet.
§ 9-3 Skadelidtes medvirkning
Har skadelidte selv forsettlig eller uaktsomt forårsaket
eller medvirket til skaden, kan erstatningen nedsettes eller bortfalle.
§ 9-4 Behandling av erstatningskrav
Krav om erstatning skal behandles etter reglene i § 9-5.
Erstatningskrav skal fremsettes overfor verdipapirregisteret. Oppnås
det ikke enighet mellom partene om kravet, bringes saken inn for
klagenemnden.
§ 9-5 Klage
Verdipapirregisteret skal opprette en uavhengig klagenemnd
som behandler klager over avgjørelser som er truffet av
verdipapirregisteret eller en representant for registeret. Klagen
skal fremsettes overfor verdipapirregisteret. Verdipapirregisteret
kan selv ta klagen til følge eller fremsette forslag til
løsning overfor klageren.
Regler om klagenemndens oppnevning og sammensetning skal
fastsettes av verdipapirregisteret.
Klagenemnden skal avvise klagen dersom saken klagen gjelder
er brakt inn for domstolene.
Enhver med rettslig klageinteresse kan klage. Klagenemnden
kan beslutte at en klage ikke skal tas under behandling, dersom
den finner at det spørsmålet klagen reiser bør
fremmes til avgjørelse for domstolene.
Klagen må fremsettes innen tre uker fra den dag klageren
har eller burde ha fått kjennskap til det forhold klagen
gjelder.
Klagenemnden kan etter begjæring fra klageren beslutte
at klagen skal registreres på samme måte som en
begrenset rettighet.
Dersom noen har opptrådt som motpart eller kan betraktes
som motpart i klagesaken, skal vedkommende så vidt mulig
gis anledning til innen rimelig tid å uttale seg før
klagenemnden treffer avgjørelse i klagesaken.
Melding om at en avgjørelse er påklaget
skal sendes til alle med registrerte rettigheter i de finansielle instrumentene
klagen gjelder dersom klagen kan ha betydning for vedkommendes rettigheter.
Tilsvarende melding skal sendes registrerte rettighetshavere og
de som har opptrådt som part i klagesaken når
denne er avgjort.
Bringes klagenemndens avgjørelse inn for domstolene
skal megling i forliksrådet ikke finne sted.
Kapittel 10. Tilsyn og straff
§ 10-1 Tilsyn
Foretak som driver verdipapirregister er underlagt tilsyn
av Kredittilsynet etter lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for
kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirhandel mv.
§ 10-2 Opplysningsplikt
overfor Kredittilsynet
Verdipapirregister og selskap i samme konsern har plikt
til å gi de opplysninger som Kredittilsynet krever om forhold
som angår foretakets virksomhet, samt til å fremvise
og utlevere til Kredittilsynet dokumentasjon som angår
virksomheten. Tilsvarende gjelder overfor den som handler på vegne
av verdipapirregisteret.
§ 10-3 Pålegg fra Kredittilsynet
Kredittilsynet kan gi verdipapirregister pålegg
om retting dersom foretaket opptrer i strid med lov, bestemmelser
gitt med hjemmel i lov eller egne regler og forretningsvilkår.
Tilsvarende gjelder overfor den som handler på vegne av
verdipapirregisteret. Tilsvarende gjelder også dersom foretakets
ledelse eller styremedlemmer ikke oppfyller kravene til hederlig
vandel og erfaring som fastsatt i § 4-1.
§ 10-4 Straff
Tillitsvalgte, ansatte og revisor i foretak som driver
verdipapirregister og som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsene
i denne lov eller i forskrifter gitt med hjemmel i loven, eller
som medvirker til slik overtredelse, straffes med bøter
og under særlig skjerpende omstendigheter med fengsel inntil
tre måneder, hvis handlingen ikke går under noen
strengere straffebestemmelse.
Kapittel 11. Avvikling mv.
§ 11-1 Avvikling
Vedtak om å oppløse eller avvikle virksomheten
i et verdipapirregister treffes av generalforsamlingen med flertall
som for vedtektsendring, med mindre noe annet følger av
lov. Vedtaket skal godkjennes av departementet, som kan sette vilkår
for godkjennelsen.
Vedtak om oppløsning eller avvikling av et verdipapirregister
skal offentliggjøres i Norsk lysingsblad og minst to riksdekkende
aviser.
§ 11-2 Meldeplikt
Styret og daglig leder i et verdipapirregister har hver
for seg plikt til å melde fra til Kredittilsynet hvis det
er grunn til å frykte at:
1. det vil kunne oppstå svikt i verdipapirregisterets evne
til å oppfylle sine forpliktelser etterhvert som de forfaller,
2. det er inntrådt forhold som kan medføre
alvorlig tillitssvikt eller tap som vesentlig vil svekke eller true
soliditeten,
3. verdipapirregisteret ikke vil være i stand til å utføre
konsesjonspliktige registreringsfunksjoner.
Hvis verdipapirregisterets revisor blir kjent med forhold
nevnt i første ledd, skal denne gi slik melding til Kredittilsynet
som nevnt i første ledd, med mindre vedkommende har fått
bekreftelse fra Kredittilsynet på at slik melding allerede
er gitt.
Meldingen skal inneholde opplysninger om institusjonens
likviditets- og kapitalsituasjon, og gjøre rede for grunnen
til vanskelighetene.
§ 11-3 Offentlig administrasjon
Reglene i lov 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger
for banker og offentlig adminstrasjon m.v. av finansinstitusjoner
kapittel 4 gjelder så langt de passer.
Kapittel 12. Ikrafttredelses- og overgangsregler
§ 12-1 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. På samme
tid oppheves lov 14. juni 1985 nr. 62 om Verdipapirsentral. Verdipapirsentralen
må innen ett år fra lovens ikrafttredelse søke
om tillatelse etter denne lovs kapittel 3. Departementet kan gi
nærmere overgangsregler.
§ 12-2 Omdannelse av Verdipapirsentralen
Omdannelse skal skje ved at Verdipapirsentralens eiendeler
og forpliktelser overdras til et nystiftet allmennaksjeselskap mot
at Verdipapirsentralen får aksjene i selskapet som vederlag.
Kreditorer etter de overførte forpliktelser kan ikke kreve
dekning på grunn av omdannelsen eller motsette seg omdannelsen.
Aksjene i det nystiftede selskapet eller i foretak som
nevnt i § 5-2 tredje ledd, skal selges. Den del av vederlaget
ved salget som svarer til bokført egenkapital i Verdipapirsentralen
skal overføres til et finansmarkedsfond. Den overskytende
del av vederlaget overføres til staten. Verdipapirsentralen
skal deretter avvikles.
Bokført egenkapital som nevnt i tredje ledd skal fremgå av
en avslutningsbalanse utarbeidet av Verdipapirsentralen tidligst
fire uker før overdragelse som nevnt i annet ledd. Avslutningsbalansen
skal utarbeides etter de samme prinsipper som siste årsregnskap til
Verdipapirsentralen, og være godkjent av en revisor. I
tillegg skal avslutningsbalansen godkjennes av departementet.
Verdipapirsentralen skal utarbeide en plan for omdannelsen
som skal godkjennes av departementet. Departementet kan i forskrift
gi nærmere bestemmelser om omdannelsen og salg av aksjene.
Kapittel 13. Endringer i andre lover
§ 13-1 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trår i kraft gjøres
følgende endringer i andre lover:
1. I lov 17. juli 1953 nr. 2 om erstatning for krigsskade
på eiendom og interesse skal § 3 tredje ledd tredje punktum
lyde:
Departementet kan også gi samtykke til at det
for lånet utstedes ihendehaverobligasjoner eller obligasjoner
registrert i et verdipapirregister.
2. I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner,
forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. (kredittilsynsloven)
gjøres følgende endringer:
Ny § 1 første ledd nr. 11 skal
lyde:
verdipapirregistre
§ 1 første ledd nr. 11 til 15 blir
ny nr. 12 til 16.
§ 7 første ledd tredje punktum
skal lyde:
Taushetsplikten etter denne bestemmelse og forvaltningslovens
bestemmelser gjelder ikke overfor Norges Bank eller tilsynsmyndigheter
i andre EØS-land som fører tilsyn som nevnt i § 1
første ledd nr. 1-6 eller nr. 14, eller
tilsyn med forvaltningsselskap for verdipapirfond.
§ 7 første ledd fjerde punktum
skal lyde:
Taushetsplikten er heller ikke til hinder for at Kredittilsynet
gir opplysninger til børs med tillatelse etter børsloven § 1-2, et
verdipapirregister eller oppgjørssentral som
nevnt i verdipapirhandelloven §§ 2-3 eller 4-8,
om forhold som er nødvendig for utførelsen av disse
institusjonenes lovbestemte oppgaver.
§ 9 annet ledd skal lyde:
Fordelingen innen de gruppene som er nevnt i § 1 første
ledd nr. 1, 2, 6, 8 og 15 skjer på grunnlag
av størrelsen av institusjonenes forvaltningskapital ved begynnelsen
av året eller på det tidspunkt institusjonen
kommer under tilsyn, likevel slik at departementet for
hvert år fastsetter et minste og et høyeste beløp som
kan utliknes på den enkelte institusjon innen hver gruppe.
For en forretningsbank som er stiftet etter forretningsbanklovens § 4
tredje ledd, kan det fastsettes et særskilt beløp
etter omfanget av tilsynsarbeidet. Fordelingen innen de gruppene
som er nevnt under § 1 første ledd nr.
3, 4 og 12 skjer på grunnlag av størrelsen
av premieinntekt for direkte forsikring avsluttet i Norge. Departementet
kan likevel for hvert år fastsette et minste og et høyeste
beløp som kan utliknes på den enkelte institusjon
innen hver gruppe. Fordelingen innen de grupper som omfattes av § 1
første ledd nr. 5, 7, 9, 10, 11, 13 og 14 skjer
etter regler som fastsettes av departementet. Når tilsynet
følger av § 1 annet ledd eller annen særskilt
lovhjemmel, jf. § 1 første ledd nr. 16,
skjer fordelingen innen den enkelte gruppe etter regler som fastsettes
av departementet. Utlikningen skal utføres av tilsynet,
men skal godkjennes av departementet.
3. I lov 25. juni 1965 nr. 2 om adgang til regulering
av penge- og kredittforholdene skal § 15 lyde:
Kongen kan ved forskrift bestemme at lån mot utstedelse
av ihendehaverobligasjoner eller obligasjoner registrert i et verdipapirregister,
eller lån som ellers gis av flere långivere sammen,
ikke skal kunne tas opp uten etter samtykke fra Kongen.
4. I lov 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer
skal § 5 nr. 1 lyde:
1. Når det er utstedt gjeldsbrev for en
fordring, eller fordringen er registrert i et verdipapirregister,
er foreldelsesfristen 10 år, bortsett fra senere forfalt rente
eller selskapsutbytte og senere forfalte terminytelser som omhandlet
i § 6.
5. I lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant gjøres
følgende endringer:
§ 1-1 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Verdipapirregistre og Løsøreregisterets
motorvognregister regnes ikke som realregistre.
§ 1-6 annet ledd første punktum
skal lyde:
Den som har pant i verdipapirer, finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister, innløsningspapirer
eller enkle pengekrav, kan kreve og motta renter, utbytte og avdrag
som forfaller mens panteretten består.
Overskriften til kapittel 4 skal lyde:
Kap. 4. Avtalepant i verdipapirer, finansielle
instrumenter registrert i etverdipapirregister,
aksjer, enkle pengekrav m.m.
Overskriften til § 4-1 skal lyde:
Verdipapir og finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister
§ 4-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister kan pantsettes ved registrering
i verdipapirregisteret, jf verdipapirregisterloven.
Overskriften til § 4-2a skal lyde:
Aksjer som ikke er registrert i et verdipapirregister
§ 4-2a første ledd skal lyde:
(1) Aksjer som ikke er registrert i et verdipapirregister,
kan pantsettes med mindre noe annet er fastsatt i selskapets vedtekter.
§ 4-4 annet ledd skal lyde:
(2) Som enkelt pengekrav regnes pengekrav som ikke er knyttet
til verdipapir, finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister eller innløsningspapir.
Overskriften til § 5-7 skal lyde:
Utlegg i verdipapir, finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister, innløsningspapir,
aksjer eller enkle krav
§ 5-7 tredje ledd skal lyde:
(3) Utleggspant i aksjer som ikke er registrert i et verdipapirregister,
får rettsvern etter reglene i § 4-2a annet ledd.
§ 5-7 sjette ledd skal lyde:
(6) Utleggspant i finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister får rettsvern
ved registrering i verdipapirregisteret, jf verdipapirregisterloven.
6. I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning
(ligningsloven) gjøres følgende endringer:
§ 6-5 nr. 1 skal lyde:
1. Verdipapirregistre skal ukrevet
gi ligningsmyndighetene oppgave som viser den enkelte investors
samlede beholdning av finansielle instrumenter pr
1. januar og 31. desember siste år, eller
ved opprettelsen eller oppgjør av kontoen i løpet
av året. Oppgaven skal også vise årlig
avkastning på finansielle instrumenter.
§ 6-5 nr. 2 skal lyde:
I § 6-16 bokstav c skal "Verdipapirsentralen"
endres til "verdipapirregistre".
7. I lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond gjøres
følgende endringer:
§ 1-2 første ledd nr. 4
skal lyde:
depotmottaker: foretak under offentlig tilsyn som oppbevarer
verdiene som inngår i et verdipapirfond og mottar innbetalinger
og forestår utbetalinger for fondets regning.
§ 5-1 første ledd første
punktum skal lyde:
Alle finansielle instrumenter, likvider og andre aktiva
som inngår i et verdipapirfond, skal oppbevares eller føres
på konti i et verdipapirregister av én depotmottaker.
§ 6-4 nytt fjerde ledd skal lyde:
En forvalter kan føres inn i den fortegnelse
som er nevnt i første ledd i stedet for andelseier etter
nærmere regler gitt av Kongen.
8. I lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs
(konkursloven) gjøres følgende endringer:
§ 36 første ledd nr. 3 skal lyde:
§ 79 tredje ledd nr. 2 skal lyde:
9. I lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak skal § 5-3
tredje punktum lyde:
Gjelder registerførerens vedtak emisjon av finansielle
instrumenter, skal også verdipapirregisteret underrettes.
10. I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner skal § 2-15 første ledd bokstav
b lyde:
11. I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og
midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) gjøres følgende
endringer:
§ 1-8 første ledd annet punktum
skal lyde:
Verdipapirregistre og Løsøreregisterets
motorvognregister regnes ikke som realregistre
§ 7-13 første ledd annet
punktum skal lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle
instrumenter registrert i et verdipapirregister,
aksjer og adkomstdokumenter til leierett til husrom som saksøkte
er registrert eller meldt som eier av.
§ 7-14 annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle
instrumenter registrert i et verdipapirregister,
aksjer og adkomstdokumenter til leierett til husrom som en tredjeperson
er registrert eller meldt som eier av.
§ 7-20 fjerde ledd skal lyde:
Ved utlegg i finansielle instrumenter som
er registrert i et verdipapirregister, registrerer
namsmannen omgående at bare namsmannen kan disponere kontoen.
§ 7-20 femte ledd første punktum
skal lyde:
Ved utlegg i aksjer som ikke er registrert i et verdipapirregister,
underretter namsmannen snarest selskapet og forbyr selskapet å betale
eller yte til saksøkte.
Overskrift til kapittel 10 skal lyde:
Tvangsdekning i finansielle instrumenter,
pengekrav m m
§ 10-3 første ledd tredje
punktum skal lyde:
Ved begjæring om dekning i finansielle
instrumenter som er registrert i et verdipapirregister eller immaterialrettigheter
som kan registreres i særskilt register, skal utskrift
fra vedkommende register legges ved begjæringen istedenfor
utskrift fra Løsøreregisteret.
Overskrift til kapittel 10 II skal lyde:
Tvangsdekning i finansielle instrumenter
§ 10-4 første ledd første
punktum skal lyde:
Tvangsdekning i omsettelige verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
tredje ledd og i finansielle instrumenter som
er registrert i et verdipapirregister, skjer
ved salg av formuesgodet gjennom medhjelper.
§ 10-5 første ledd skal
lyde:
Når tvangssalg av finansielle instrumenter er
besluttet, skal namsmannen registrere at bare namsmannen kan disponere
kontoen hvis dette ikke allerede er gjort.
§ 15-9 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Tilsvarende gjelder for rettigheter registrert i et verdipapirregister
eller i et særskilt register for immaterialrettigheter.
12. ......
13. I lov 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger
for banker og offentlig administrasjon m.v. av finansinstitusjoner
skal § 4-5 tredje ledd annet punktum lyde:
Vedtaket skal meldes til Foretaksregistret, registreres
i et verdipapirregister og tinglyses i de rettskretser der institusjonen
har fast eiendom.
14. I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper (aksjeloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-2 første ledd nr. 9 skal lyde:
9. om selskapets aksjer skal registreres i et verdipapirregister.
Overskriften til § 4-4 skal lyde:
Registrering av aksjer i et verdipapirregister
§ 4-4 skal lyde:
Er selskapets aksjer registrert i et verdipapirregister,
gjelder reglene i lov om allmennaksjeselskaper om slik registrering
for aksjene.
Overskriften til § 4-11 skal lyde:
Overgang fra aksjeeierbok til aksjeeierregistrering i et
verdipapirregister og omvendt
§ 4-11 første ledd første
punktum skal lyde:
Dersom et aksjeselskap har besluttet at selskapets aksjer
skal registreres i et verdipapirregister, skal selskapet varsle
om at den som aksjeeierboken angir som aksjeeier, vil bli registrert
som eier for det antall aksjer aksjeeierboken viser, med mindre
det godtgjøres at en annen er aksjeeier.
§ 4-11 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Dersom et aksjeselskap har besluttet at selskapets aksjer
ikke lenger skal være registrert i et verdipapirregister,
skal selskapet varsle om at den som er angitt som aksjeeier i aksjeeierregisteret,
vil bli innført i aksjeeierboken som eier for det antall
aksjer aksjeeierregisteret viser, med mindre det godtgjøres
at en annen er aksjeeier.
§ 4-11 tredje ledd fjerde punktum skal lyde:
Rettigheter i en aksje som er registrert i et verdipapirregister,
anses ved overgangen til aksjeeierboken som meldt til
selskapet med den prioritet rettighetene har etter registreringen
i verdipapirregisteret.
§ 4-11 fjerde ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om fremgangsmåten ved overgang
fra aksjeeierbok til aksjeeierregister i et verdipapirregister og
ved overgang fra aksjeeierregister i et verdipapirregister til aksjeeierbok.
15. I lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper
(allmennaksjeloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-4 første ledd skal lyde:
Når et allmennaksjeselskap er stiftet, skal styret uten
opphold sørge for at det opprettes et aksjeeierregister
for selskapet i et verdipapirregister. Opprettes aksjeeierregisteret
før selskapet er registrert i Foretaksregisteret, skal
dette angis. Når registrering i Foretaksregisteret er foretatt,
skal styret straks melde dette til verdipapirregisteret.
§ 4-7 skal lyde:
Tidligere eier skal sørge for at det straks etter
eierskifte sendes melding til verdipapirregisteret om dette.
§ 4-8 annet ledd annet punktum skal lyde:
Når registrering i Foretaksregisteret er foretatt, skal
styret straks melde dette til verdipapirregisteret.
§ 4-10 første ledd nye tredje og
fjerde punktum skal lyde:
Et annet norsk verdipapirregister kan etter forskrift gitt
av Kongen opprette et delregister som føres inn i aksjeeierregisteret
på vegne av aksjeeier. § 4-5 gjelder tilsvarende
for delregisteret.
§ 4-11 første ledd skal lyde:
(1) Selskapet skal ha et tegningsrettsregister i det verdipapirregisteret
selskapets aksjer er registrert i.
§ 4-11 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Tegningsrett som nevnt skal også registreres på konto
som rettighetshaveren har i et verdipapirregister.
§ 4-13 første ledd skal lyde:
Om rettsvirkninger av registrering i et verdipapirregister
gjelder reglene i verdipapirregisterloven §§ 7-1,
7-2 og 7-4.
§ 4-13 annet ledd annet punktum skal lyde:
Annen utdeling enn utbytte er likevel bare frigjørende
i forhold til en senere godtroende erverver dersom den er registrert
på aksjeeierens konto i et verdipapirregister.
§ 4-13 tredje ledd annet punktum nr. 2 skal
lyde:
§ 4-16 første ledd annet punktum
skal lyde:
Styret skal snarest mulig etter at ervervet er meldt til
verdipapirregisteret, avgjøre om samtykke skal gis.
§ 4-16 fjerde ledd skal lyde:
(4) Er erververen ikke underrettet om at samtykke er nektet
innen to måneder etter at melding om ervervet kom inn til
verdipapirregisteret, anses samtykke å være gitt.
§ 4-20 første punktum skal lyde:
Når verdipapirregisteret mottar melding etter § 4-7,
skal det straks varsle selskapet.
§ 4-23 første ledd annet punktum
skal lyde:
Meldingen må være kommet frem til selskapet
senest to måneder etter at verdipapirregisteret eller i
tilfelle selskapet fikk melding om eierskiftet som nevnt i § 4-20.
§ 10-6 skal lyde:
Fortrinnsrett til å tegne nye aksjer skal innføres
i tegningsrettsregisteret i verdipapirregisteret etter reglene
i § 4-11.
§ 12-6 nr. 4 annet punktum skal lyde:
Utdelinger som skjer i forbindelse med kapitalnedsettingen,
skal registreres på aksjeeierens konto i verdipapirregisteret.
§ 13-18 tredje ledd skal lyde:
(3) Utbetaling av vederlag i annet enn aksjer til aksjeeiere
i selskap som er registrert i et verdipapirregister, skal registreres
på aksjeeierens konto i verdipapirregisteret.
§ 13-18 fjerde ledd tredje punktum skal
lyde:
Har det eller de overdragende selskapenes aksjer vært
registrert i et verdipapirregister, skal det overtakende selskapet
også oppbevare en utskrift av aksjeeierregisteret, slik
dette er ved registreringen av fusjonen i Foretaksregisteret.
§ 16-9 tredje ledd skal lyde:
(3) Utdelingen skal registreres på aksjeeierens konto
i verdipapirregisteret.
16. I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
Overskriften til § 9-6 skal lyde:
Handel i finansielle instrumenter som er registrert i et
verdipapirregister
§ 9-6 skal lyde:
Verdipapirforetak skal registrere handler med registrerte
finansielle instrumenter i et verdipapirregister samme dag som avtale
inngås.
§ 12-2 fjerde ledd skal lyde:
Kredittilsynet kan uten hinder av taushetsplikt kreve å få de
opplysninger det finner påkrevet i sin kontrollvirksomhet
fra et verdipapirregister på den måten Kredittilsynet
finner hensiktsmessig.
17. I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) skal § 2-4 annet ledd nr. 4 lyde:
18. I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
Overskriften til § 4-14 skal lyde:
Ihendehaverobligasjon, obligasjon registrert i et verdipapirregister
og lignende verdipapir
§ 4-14 skal lyde:
Ihendehaverobligasjon, obligasjon registrert i et verdipapirregister
og lignende verdipapir verdsettes til kursverdien, eller til antatt
omsetningsverdi dersom kursen ikke er notert.
§ 10-34 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Er selskapet registrert i et verdipapirregister, jf. verdipapirregisterloven §§ 2-1
og 2-2, kan melding sendes av verdipapirregisteret.
19. I lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer
m.v. gjøres følgende endringer:
§ 4-4 annet ledd skal lyde:
Dersom finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
annet ledd er stilt som sikkerhet etter første ledd, og
retten til de finansielle instrumentene er registrert i et register,
en konto eller i et verdipapirregister i en EØS-stat, skal
lovgivningen i dette landet være bestemmende for rettighetene
til innehaver av sikkerhetsstillelsen.
20. I lov 17. november 2000 nr. 80 om børsvirksomhet
m.m. (børsloven) gjøres følgende endringer:
§ 3-6 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift eller ved enkeltvedtak gjøre
unntak fra taushetsplikten overfor annen børs, verdipapirregister,
oppgjørssentral, autorisert markedsplass og utenlandske
tilsynsmyndigheter.
§ 5-11 annet ledd første punktum
skal lyde:
Børs kan kreve at verdipapirregistre og oppgjørssentral
uten hinder av taushetsplikt gir slike opplysninger som er nødvendige
for at børsen skal kunne oppfylle sine plikter etter første
ledd.
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 1-5 skal lyde:
Med oppgjørsvirksomhet menes yrkesmessig virksomhet
som består i å tre inn som part eller på annen
måte garantere for oppfyllelse av avtaler som gjelder handel
med finansielle instrumenter som nevnt i § 1-2
annet ledd og forpliktelser vedrørende
lån av finansielle instrumenter.
§ 3-2 første ledd skal
lyde:
Fører et erverv til at erververens andel av aksjer og/eller
rettigheter til aksjer som er notert på norsk børs
når opp til eller passerer 1/20,
1/10, 1/5, 1/3, 1/2, 2/3
eller 9/10 av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel
av stemmene i selskapet, skal erververen melde ervervet til børsen.
§ 3-2 nytt sjuende ledd skal lyde:
Første til sjette ledd gjelder tilsvarende
for grunnfondsbevis.
§ 3-2 nytt åttende ledd
skal lyde:
Departementet kan i forskrift gjøre unntak
fra reglene i denne paragrafen for verdipapirforetak.
§ 9-4 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Denne bestemmelsen gjelder ikke for tegningsretter eller
kjøpsretter som utstedes på like vilkår,
samtidig og i en gitt mengde dersom utsteder eier de underliggende
verdipapirene, eller der utstedelse av kjøpsretter
eller salgsretter oppfyller nærmere vilkår fastsatt
i forskrift av departementet.
I lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer
mv. gjøres følgende endringer:
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 Rettsvern for avtaler om avregning
og oppgjør
Avtaler om avregning og oppgjør kan gjøres
gjeldende etter sitt innhold selv om det innledes insolvensbehandling
hos en deltaker i systemet når oppdraget er lagt inn i
systemet før det er innledet insolvensbehandling.
Tidspunktet for når et oppdrag skal anses lagt
inn i systemet skal avtales mellom deltakerne i systemet. Det
samme gjelder tidspunktet for når retten til å tilbakekalle
ordrer er bortfalt. Norges Bank kan for interbanksystemer fastsette
nærmere regler om når oppdrag skal anses lagt
inn i systemet etter første ledd. Kredittilsynet
kan fastsette slike regler for verdipapiroppgjørssystemer.
Dersom et oppdrag blir lagt inn i systemet etter at det
er innledet insolvensbehandling etter første ledd, og oppdraget
gjennomføres samme dag som insolvensbehandling innledes,
gjelder første ledd tilsvarende dersom avregningssentralen,
sentral motpart eller oppgjørsbanken etter oppgjørstidspunktet
kan godtgjøre at de ikke hadde eller burde hatt
kunnskap om at insolvensbehandling var innledet da oppdraget
ble lagt inn i systemet.
Endringene under II og III trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene skal tre i kraft
til ulik tid. Kongen kan gi overgangsbestemmelser.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |