År 2004 den 18. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Formål
Lovens formål er å bidra til å oppnå et
inkluderende arbeidsliv gjennom et velfungerende arbeidsmarked med
høy yrkesdeltakelse og lav arbeidsledighet.
§ 2 Virkeområde
Kapittel 1-7 gjelder for alle personer med lovlig opphold
i riket og for alle som driver lovlig virksomhet i Norge. Aetat
skal også yte tjenester til andre rettssubjekter når
dette følger av internasjonale forpliktelser.
Kongen kan fastsette særlige regler for Svalbard og
Jan Mayen.
Departementet kan gi forskrift om at virkemidler med hjemmel
i denne lov kan anvendes utenfor landets grenser når dette
er hensiktsmessig for å fremme lovens formål,
og om tjenester Aetat yter som følge av internasjonale
forpliktelser.
§ 3 Aetats oppbygging
Aetat utøver den offentlige arbeidsmarkedspolitikken
under styring av departementet.
Aetat Arbeidsdirektoratet leder Aetats virksomhet. Arbeidsdirektøren
har den daglige ledelsen av Aetat Arbeidsdirektoratet.
Aetat skal være representert på de steder
som Aetat Arbeidsdirektoratet bestemmer.
§ 4 Brukermedvirkning
Aetat skal sørge for at brukerrepresentanter blir hørt
i forbindelse med planlegging og evaluering av Aetats tjenester.
§ 5 Aetats hovedoppgaver
Aetat har ansvaret for gjennomføringen av arbeidsmarkedspolitikken
ved å bistå arbeidssøkere med å få jobb,
bistå arbeidsgivere med å skaffe arbeidskraft
og forebygge og dempe skadevirkningene av arbeidsledighet.
Sentrale oppgaver er å innhente informasjon om arbeidsmarkedet,
gi informasjon til arbeidssøkere og arbeidsgivere om arbeidsmarkedet,
veilede brukerne, formidle og kvalifisere arbeidssøkere
til arbeid, bistå arbeidsgivere ved rekruttering og omstilling,
organisere og gjennomføre arbeidsmarkedstiltak og forvalte ytelser
etter folketrygdloven kapittel 4 og 11, tjenestemannsloven § 13
nr. 6 og loven her. Det skal føres kontroll med forvaltningen
av disse ytelsene.
De tjenester Aetat tilbyr etter denne lov skal være vederlagsfrie.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser om Aetats
virksomhet og kan pålegge Aetat andre oppgaver enn dem
som følger av denne bestemmelsen.
§ 6 Samarbeid
Aetat skal samarbeide med andre når dette kan
bidra til å løse de oppgavene som etaten er pålagt.
§ 7 Arbeidsgivers plikt til å melde
ledige stillinger
Arbeidsgiver skal straks melde ledig stilling til Aetat.
Blir det med en gang satt en inn i stillingen, faller meldeplikten
bort.
Meldeplikten gjelder ikke når stillingen er blitt
ledig på grunn av lockout eller streik som er godkjent
av hovedsammenslutning for de arbeidsgivere eller arbeidstakere
konflikten gjelder, og den ikke er kjent ulovlig ved dom.
En arbeidsgiver som har henvendt seg til Aetat for å få arbeidskraft,
skal straks melde fra til Aetat dersom oppdraget faller bort.
Arbeidsgiver som selv ønsker å annonsere
etter arbeidskraft uten å oppgi sitt navn, skal samtidig
med melding etter første ledd oppgi grunnen til en slik fremgangsmåte.
Kongen kan gi forskrift om unntak fra bestemmelsene i første
ledd for ledige stillinger i staten, fylkeskommuner, kommuner og
hel- og halvoffentlige institusjoner. Kongen kan videre gi forskrift
om i hvilken utstrekning disse skal benytte Aetat når de
skal tilsette arbeidstakere.
§ 8 Arbeidsgivers meldeplikt og Aetats oppfølging ved
masseoppsigelser og permitteringer
Arbeidsgiver som vurderer å gå til masseoppsigelser,
jf. arbeidsmiljøloven § 56A nr. 1, skal tidligst
mulig og senest samtidig med at arbeidsgiver innkaller til drøftinger,
gi Aetat melding som fastsatt i arbeidsmiljøloven § 56A
nr. 3. Tilsvarende melding skal gis Aetat dersom arbeidstakerne
vil bli permittert uten lønn eller i mer enn 4 uker vil
få sin ukentlige arbeidstid innskrenket med mer enn 50
prosent. Melding skal også gis ved masseoppsigelser eller
permitteringer av arbeidstakere som omfattes av tjenestemannsloven.
Meldingen skal gis til Aetat i det distriktet virksomheten
ligger.
Planlagte masseoppsigelser får tidligst virkning 30
dager etter at Aetat er underrettet. Dersom det er nødvendig
for å få til slik avtale som nevnt i arbeidsmiljøloven § 56A
nr. 2, kan Aetat forlenge fristen etter første punktum
med inntil 30 dager. Dersom Aetat endrer denne fristen, skal det
gis skriftlig melding til arbeidsgiver om dette. Fristen kan ikke
forlenges når en virksomhet opphører som følge
av en rettsavgjørelse.
Aetat skal benytte fristen etter tredje ledd, første eller
andre punktum, til å finne løsninger på de
problemer som de planlagte oppsigelsene reiser. Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om hvordan retten til utsettelse
av oppsigelser skal nyttes og Aetats rolle ved utsettelse.
Aetat Arbeidsdirektoratet kan fastsette innskrenkninger
i meldeplikten.
§ 9 Informasjon om Aetats tjenester
Enhver som henvender seg til Aetat har rett til informasjon
om retten til å registrere seg som arbeidssøker,
hvilke tjenester Aetat tilbyr og hvilke ytelser den forvalter.
§ 10 Registrering som arbeidssøker
Enhver som omfattes av denne lov har rett til å bli registrert
som arbeidssøker hos Aetat.
For å ha rett til å stå registrert,
må arbeidssøker melde seg til Aetat på slik
måte og så ofte som Aetat bestemmer.
§ 11 Behovsvurdering
Registrerte arbeidssøkere har rett til å få vurdert sitt
behov for bistand og tjenester fra Aetat. Vurderingen skal ta utgangspunkt
i arbeidssøkerens real- og formalkompetanse, sett i forhold
til mulighetene på arbeidsmarkedet.
Det skal vurderes om bistand utover Aetats ordinære
formidlings- og oppfølgingsbistand anses nødvendig
og hensiktsmessig. Ved vurderingen skal Aetat blant annet
ta i betraktning søkerens helse, alder og ledighetsperiode
sett i forhold til situasjonen på arbeidsmarkedet. Slik
bistand kan blant annet omfatte virkemidler som veiledning, avklaring,
handlingsplanlegging eller kvalifisering. Det skal angis hvilke virkemidler
som kan være aktuelle og når disse antas å kunne
tas i bruk. Det skal fastsettes en frist for når videre
oppfølging skal skje.
Ved vesentlige endringer i arbeidssøkerens situasjon
i forhold til arbeidsmarkedet, skal Aetat foreta en ny behovsvurdering.
§ 12 Arbeidsmarkedstiltak
Arbeidsmarkedstiltak skal utformes og organiseres i samsvar
med lovens formål, de mål og retningslinjer som
ligger til grunn for Stortingets bevilgninger, tildelingsbrev fra
departementet og forskrifter.
Departementet kan gi nærmere regler om arbeidsmarkedstiltakene
og fastsette nærmere formål, innhold, personkrets
og organisering av tiltakene.
§ 13 Ytelser til gjennomføring
av arbeidsmarkedstiltak
Departementet kan fastsette nærmere vilkår
for og størrelsen på ytelser til tiltaksdeltakere,
og vilkår for og størrelsen på tilskudd
til tiltaksarrangører. Departementet kan gi bestemmelser
om arbeidsgivers lønnsplikt overfor deltakere i tiltak.
Departementet kan gi nærmere regler om tilskudd i
oppholdsperioder mellom dagpenger og tiltak og mellom ulike tiltak
og om vilkårene for og størrelsen på slikt
tilskudd.
§ 14 Generelle saksbehandlingsregler
Forvaltningsloven gjelder med de særregler som er
fastsatt i loven her.
I saker som gjelder dagpenger under arbeidsløshet og
ytelser under yrkesrettet attføring gjelder saksbehandlingsreglene
mv. i folketrygdloven kapittel 21, 22 og 25.
§ 15 Hvor krav om stønad skal settes
fram
Krav om stønad i forbindelse med arbeidsmarkedstiltak
etter kapittel 5 i denne loven, settes fram for Aetat på vedkommendes
bosted eller oppholdssted.
§ 16 Begrepene part og enkeltvedtak i visse
saker
Flere som har behov for eller ønsker den samme tjenesten,
regnes ikke som parter i samme sak, og kan ikke klage over at en
annen har fått tjenesten.
Aetats avgjørelser overfor en tiltaksarrangør
om etablering av en tiltaksplass regnes ikke som enkeltvedtak etter
forvaltningsloven. Det samme gjelder for avgjørelser som
arbeidsgiver treffer på vegne av Aetat om inntak på arbeidsmarkedstiltak
eller opphør av tiltaksforholdet.
§ 17 Klagefrist
Fristen for å klage over enkeltvedtak er seks
uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet fram til
vedkommende part. For Aetats tildeling av tiltaksplass hos en arbeidsgiver
gjelder likevel tre ukers klagefrist fra det tidspunkt underretning
om vedtaket er kommet fram til arbeidssøker.
§ 18 Underretning om vedtak
Departementet kan gi forskrifter om at underretning om
vedtak ikke behøver å gis når vedtaket
gjelder stans av ytelse av grunner som er åpenbart kjent
for parten, og det er gitt forhåndsorientering om at retten til
ytelse bortfaller i slike tilfeller.
§ 19 Opplysningsplikt overfor Aetat
Aetat kan pålegge arbeidssøkere, arbeidstakere, arbeidsgivere,
offentlige myndigheter, utdanningsinstitusjoner, Statens lånekasse
for utdanning, forsikringsselskaper, banker, private pensjonsordninger
og tiltaks- og formidlingsaktører å gi opplysninger
som er nødvendige for at Aetat skal kunne utføre
sine oppgaver etter denne loven.
De som blir pålagt å gi opplysninger,
plikter å gjøre dette uten godtgjørelse.
Opplysningene skal gis uten ugrunnet opphold og uten hinder av taushetsplikt.
§ 20 Særlige begrensninger i taushetsplikten
Lovhjemlet taushetsplikt er ikke til hinder for at opplysninger
om utbetalte ytelser kan gis til skattemyndighetene for kontrollformål.
Lovhjemlet taushetsplikt er heller ikke til hinder for
nødvendig utveksling av opplysninger i ytelsessaker mellom
Aetats organer og det eller de organer som er fastsatt med hjemmel
i folketrygdloven § 21-15 tredje ledd.
§ 21 Bistand og opplysningsplikt overfor
sosialtjenesten
Aetat skal gi sosialtjenesten bistand i klientsaker.
Aetat skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold
som bør føre til tiltak fra sosialtjenestens side,
og skal av eget tiltak gi sosialtjenesten opplysninger om slike
forhold. Opplysninger kan bare gis etter samtykke fra klienten eller
med hjemmel i lov.
Opplysninger om ytelsessaker og arbeidsforhold kan gis
uten hinder av taushetsplikt.
Aetats plikter etter paragrafen her gjelder tilsvarende
i forhold til kommunenes virksomhet etter lov 6. juli 2003 nr. 80
om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere.
§ 22 Tilbakekreving
Dersom noen har mottatt en ytelse i strid med redelighet
og god tro, kan beløpet kreves tilbakebetalt. Feil utbetalt
ytelse kan også kreves tilbakebetalt dersom mottakeren
eller noen som har handlet på dennes vegne, uaktsomt har
gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger. Det samme gjelder
dersom utbetalingen skyldes en feil fra Aetat eller annet organ
som foretar utbetaling på Aetats vegne, og mottakeren burde
ha forstått dette.
I andre tilfeller enn nevnt i første ledd kan
det som er utbetalt for mye, kreves tilbake dersom særlige grunner
gjør det rimelig. Ved vurderingen av om det foreligger
særlige grunner, skal det blant annet legges vekt på hvor
lang tid det er gått siden den feilaktige utbetalingen
fant sted og om vedkommende har innrettet seg i tillit til utbetalingen.
Kravet om tilbakebetaling etter dette leddet er begrenset til det
beløp som er i behold når vedkommende blir kjent
med at utbetalingen var feilaktig.
Dersom det etterbetales lønn eller erstatning
for lønn for tidsrom det allerede er utbetalt dagpenger
under arbeidsløshet for, kan det for mye utbetalte beløp for
samme tidsrom kreves tilbakebetalt. Dersom ytelser etter folketrygdloven
kapittel 4 og 11 eller ytelser etter denne lov utbetales som forskudd,
kan det som er utbetalt for mye, kreves tilbake.
Dersom feilutbetalingen har medført høyere
utlignet skatt, herunder trygdeavgift, kan tilbakebetalingsbeløpet
reduseres med den merskatten som skyldes feilutbetalingen.
Aetat kan fra utbetalingstidspunktet kreve renter med 0,5
prosent pr. måned ved tilbakekreving av ytelser etter første
ledd første punktum. Det kan ellers ikke kreves renter.
§ 23 Innkreving og tvangsgrunnlag
Aetat Arbeidsdirektoratet kan bestemme at innkreving skal
skje gjennom Statens innkrevingssentral.
Krav på tilbakebetaling etter § 22 første
og tredje ledd er tvangsgrunnlag for utlegg.
Aetat og Statens innkrevingssentral kan inndrive krav som
nevnt i andre ledd ved trekk i lønn og andre liknende ytelser
etter reglene i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen
kan også inndrive kravet ved å stifte utleggspant
for kravet dersom panteretten kan gis rettsvern ved registrering
i et register eller ved underretning til en tredjeperson, jf. panteloven
kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på innkrevingssentralens
kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9 første
ledd. Innkreving kan videre skje ved motregning etter reglene i
lov 21. november 1952 nr. 2 om betaling og innkreving av skatt.
§ 24 Statens partsstilling i innkrevingssaker
Ved tvangsforretning for namsmannen og annen rettslig inndriving
og sikring av krav som skriver seg fra Aetats virksomhet, utøver
Aetat lokal statens partsstilling. Dersom kravet innkreves gjennom
Statens innkrevingssentral, jf. § 23 første ledd,
utøver denne statens partsstilling.
Aetat Arbeidsdirektoratet kan bestemme at direktoratet
eller Statens innkrevingssentral skal overta utøvelsen
av partsstillingen i enkeltsaker, i grupper av saker eller på bestemte
stadier ved inndrivingen eller sikringen av kravet.
I forhandlinger om gjeldsordning etter gjeldsordningsloven
utøver Aetat lokal statens partsstilling med mindre annet
er bestemt i medhold av andre ledd.
Ved alminnelige søksmål som er knyttet
til Aetats virksomhet utøves statens partsstilling
av departementet. Departementet kan delegere utøvelsen
av partsstillingen til Aetat Arbeidsdirektoratet i enkeltsaker.
§ 25 Definisjoner og virkeområde
Med privat arbeidsformidling menes all aktiv kobling mellom
arbeidssøker og arbeidsgiver som utføres av andre
enn Aetat i den hensikt å etablere et arbeidsgiver/arbeidstakerforhold.
Med utleie av arbeidstakere menes leie av arbeidstakere
fra en arbeidsgiver (utleier) til en oppdragsgiver (innleier) der
de innleide er underlagt oppdragsgivers ledelse.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser om hva
som menes med privat arbeidsformidling og utleie av arbeidstakere.
Bestemmelsene i dette kapittelet gjelder virksomhet som
drives i Norge.
§ 26 Privat arbeidsformidling
Virksomhet som driver privat arbeidsformidling, kan ikke
kreve betaling av arbeidssøkeren for formidlingstjenesten.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere vilkår
for melding, rapportering, tilsyn, organisering og drift av formidlingsvirksomheten,
og kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra forbudet
i første ledd.
Departementet kan i forskrift fastsette særlige
regler for virksomheter som driver formidling av sjøfolk.
§ 27 Utleie av arbeidstakere
Virksomheter som leier ut arbeidstakere må oppfylle
følgende betingelser:
1. Virksomhet som har leiet ut en arbeidstaker, kan ikke
begrense arbeidstakerens mulighet til å ta arbeid hos innleier
etter at ansettelsesforholdet hos utleier er avsluttet.
2. Virksomheten kan ikke leie ut en arbeidstaker til en
av arbeidstakerens tidligere arbeidsgivere før det har
gått seks måneder siden arbeidstakeren sluttet
hos denne.
3. Virksomheten kan ikke kreve betaling av arbeidstakeren
for utleietjenester.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere vilkår
for melding, rapportering, tilsyn, organisering og drift av utleievirksomheten.
§ 28 Utestengning
Arbeidsgivere og arbeidstakere som ikke fyller rimelige
krav Aetat stiller i forbindelse med sine tjenester, kan utestenges
fra hele eller deler av Aetats tilbud for en tidsavgrenset periode.
§ 29 Straff for å gi uriktge opplysninger
og for å ikke gi nødvendige opplysninger
Dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud,
straffes med bøter
a) den som etter bestemmelse eller pålegg
med hjemmel i denne loven plikter å gi opplysninger og
meldinger, men som forsettlig eller uaktsomt forsømmer å gjøre
dette,
b) den som mot bedre vitende gir uriktige opplysninger eller
holder tilbake opplysninger som er viktige for rettigheter eller
plikter etter denne loven.
Påtale etter denne bestemmelsen finner bare sted etter
krav fra Aetat Arbeidsdirektoratet eller den det gir fullmakt.
§ 30 Straff for overtredelse av bestemmelser
fastsatt eller med hjemmel i §§ 26 og 27
Dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud,
straffes med bøter den som forsettlig eller uaktsomt overtrer
de bestemmelser som er fastsatt i eller med hjemmel i §§ 26
og 27.
Overtredelser etter første ledd påtales
bare dersom allmenne hensyn tilsier dette.
§ 31 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
§ 32 Endringer i annen
lovgivning
Fra den tid loven her trer i kraft, gjøres følgende endringer
i annen lovgivning:
I oversikten, innledningsvis i kapittel 4, strykes det
siste strekpunktet, slik det lyder i dag. Nytt siste strekpunkt
skal lyde:
§ 4-28 skal lyde:
Utestengning
Dersom et medlem har gitt uriktige opplysninger om
forhold som har betydning for retten til dagpenger under arbeidsløshet
og vedkommende var klar over eller burde vært klar over
dette, kan Aetat gjøre vedtak om å utestenge vedkommende
fra retten til dagpenger i inntil tolv uker første gang
og inntil 26 uker ved gjentakelser innen de siste tre årene.
Det samme gjelder dersom vedkommende har unnlatt å gi opplysninger
av betydning for retten til stønad.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om utestengningstidens lengde.
§ 21-3 skal lyde:
Medlemmets opplysningsplikt
En person som krever en ytelse, plikter å gi de opplysninger
og levere de dokumenter som er nødvendige
for at trygdens organer skal kunne vurdere om vedkommende
har rett til ytelsen. Den som mottar en ytelse, plikter å underrette trygdens
organer om endringer i forhold som kan være avgjørende
for om vedkommende fortsatt har rett til ytelsen eller for å kunne kontrollere ytelsens
størrelse.
Trygdens organer kan kreve at den som
mottar eller har mottatt en ytelse, gir de opplysninger
og leverer de dokumenter som er nødvendige
for å kontrollere ytelsens størrelse eller vilkårene
for rett til ytelsen.
Trygdens organer kan kreve at den som
krever eller mottar en ytelse, lar seg undersøke eller
intervjue av lege eller annen sakkyndig dersom de finner
at det er nødvendig.
§ 21-4 skal lyde:
Innhenting av opplysninger og uttalelser
Ved behandling av krav om ytelser eller kontroll av løpende
ytelser og tidligere utbetalte ytelser etter denne
loven har trygdens organer rett til å innhente nødvendige
opplysninger fra behandlingspersonell og andre som yter tjenester
for trygdens regning. Det samme gjelder i forhold til arbeidsgiver, tidligere
arbeidsgivere, offentlig myndighet, bank, forsikringsselskap,
privat pensjonsordning, utdanningsinstitusjon, samt Statens
lånekasse for utdanning. De som blir pålagt å gi
opplysninger, plikter å gjøre dette uten godtgjørelse.
De som gir behandling eller yter tjenester for trygdens
regning, plikter etter krav fra trygdens organer å gi de
erklæringer og uttalelser som er nødvendige for at trygdens
organer skal kunne vurdere rettigheter og plikter etter
denne loven. Det samme gjelder andre særskilt sakkyndige.
I en legeerklæring om sykefravær plikter legen å opplyse
om en sykdom eller en skade kan ha sammenheng med arbeidssituasjonen.
Trygdens organer kan pålegge helseinstitusjoner, fengsler
og boformer for heldøgns omsorg og pleie å gi
rutinemessige meldinger om innskriving og utskriving av klienter.
De som blir pålagt å gi opplysninger,
erklæringer og uttalelser, plikter å gjøre
dette uten ugrunnet opphold og uten hinder av taushetsplikt.
Trygdens organer har videre rett til å innhente nødvendige
opplysninger ved bevisopptak etter reglene i tvistemålsloven,
eller ved politiet.
§ 21-5 skal lyde:
Bistand fra barnevernstjenesten, sosialtjenesten og
kommunale organer etter lov om introduksjonsordning for
nyankomne innvandrere
Barnevernstjenesten, sosialtjenesten og kommunale organer
etter lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning for nyankomne
innvandrere plikter å innhente opplysninger og gi uttalelser
til trygdens organer om forhold som har betydning
for behandlingen av saker etter denne loven.
Departementet gir forskrifter om samarbeid mellom
trygdens organer og barnevernstjenesten, sosialtjenesten
og kommunale organer etter lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning
for nyankomne innvandrere.
§ 21-6 nytt fjerde punktum skal lyde:
Adgangen til å fastsette nytt dagpengegrunnlag
er uttømmende regulert i § 4-16.
§ 21-9 tredje ledd skal lyde:
Opplysninger til andre forvaltningsorganer, se forvaltningsloven § 13
b nr. 5 og 6, kan gis bare når det er nødvendig
for å fremme trygdens oppgaver eller for å forebygge
vesentlig fare for liv eller alvorlig skade på noens helse.
I saker om dagpenger under arbeidsløshet etter
kapittel 4 og yrkesrettet attføring etter kapittel
11 kan nødvendige opplysninger utveksles mellom Aetat og
trygdeetaten uten hinder av taushetsplikten. En brukerkontakt som
nevnt i § 15-12 femte ledd, kan få oppgitt navn
og adresse på enslige forsørgere som mottar overgangsstønad
innenfor brukerkontaktens virkeområde, uten hinder av taushetsplikten.
§ 21-10 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om at underretning
om vedtak ikke behøver å gis når vedtaket
gjelder stans av dagpenger eller ytelser under yrkesrettet attføring
av grunner som er åpenbart kjent for medlemmet, og det
er gitt forhåndsorientering om at retten til ytelse bortfaller
i slike tilfeller.
§ 21-12 A skal lyde:
Klage og anke i trygdesaker - Aetat
Aetats vedtak etter folketrygdloven kan påklages til
det nærmest overordnede forvaltningsorgan. Klagen fremsettes
for det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket.
Vedtak i klagesak etter folketrygdloven kapittel
4 og 11, og vedtak i klagesak etter arbeidsmarkedsloven § 22
om ytelser etter folketrygdloven kan ankes inn for Trygderetten
etter bestemmelsene i lov 16. desember 1966 nr. 9 om anke til Trygderetten.
Fristen for klage og anke er seks uker.
Vedtak som nevnt i bestemmelsen her, kan ikke bringes
inn for de alminnelige domstolene før mulighetene til å klage
og anke er nyttet fullt ut.
§ 21-14 skal lyde:
Ytelser ved yrkesrettet attføring
Aetat gjør vedtak om forhold
som etter andre ledd i paragrafen her ikke skal avgjøres
av trygdeetaten.
Trygdeetaten gjør vedtak om
a)de medisinske vilkår
etter § 11-11 tredje ledd,
b)hvorvidt særreglene
i § 11-20 kommer til anvendelse.
Krav om ytelser etter folketrygdloven kapittel
11 settes fram for Aetat på vedkommendes bosted.
En person som oppholder seg i utlandet skal sette fram
krav for det organ Aetat Arbeidsdirektoratet bestemmer.
§ 21-15 skal lyde:
Dagpenger under arbeidsløshet
Aetat gjør vedtak om dagpenger under
arbeidsløshet etter kapittel 4.
Krav om dagpenger under arbeidsløshet
settes fram for Aetat på vedkommendes bosted eller oppholdssted.
Dagpenger under arbeidsløshet for fiskere
og fangstmenn etter § 4-18 behandles av de organer og etter
de regler som departementet bestemmer.
Lovhjemlet taushetsplikt er ikke til hinder for
nødvendig utveksling av opplysninger i ytelsessaker mellom
Aetats organer og de organer som er fastsatt med hjemmel i tredje
ledd.
§ 22-14 femte ledd skal lyde:
Trekk etter § 22-15 tredje ledd og avregning etter § 22-16
tredje ledd avbryter foreldelse. Det samme gjelder for
trekk etter arbeidsmarkedsloven § 23. Dersom
slikt trekk opphører, varer virkningen av avbrutt foreldelse
i ett år etter at trekket opphørte.
§ 22-15 femte ledd skal lyde:
For dagpenger under arbeidsløshet etter
kapittel 4 og ytelser under yrkesrettet attføring etter
kapittel 11 gjelder arbeidsmarkedsloven §§ 22
og 23.
§ 25-10 femte ledd oppheves.
§ 11 første ledd skal lyde:
Anke til Trygderetten skal fremsettes skriftlig eller muntlig
til vedkommende trygdekontor når det gjelder vedtak etter
lovgivning som hører under Rikstrygdeverket, til Aetat
i vedkommendes distrikt når det gjelder vedtak
etter lovgivning som hører under Aetat Arbeidsdirektoratet,
og for øvrig til den institusjon som saken hører
under.
§ 11 tredje ledd skal lyde:
Trygdekontor, Aetat eller vedkommende
annen institusjon som mottar muntlig anke, skal sørge for å sette
den opp skriftlig og underskrive den sammen med den ankende part.
§ 23 fjerde skal lyde:
Departementet skal anses som part i relasjon til bestemmelsen
i andre og tredje ledd etter lovgivning som hører under
Aetat Arbeidsdirektoratet.
Nåværende fjerde ledd blir nytt femte
ledd.
§ 56 A skal lyde:
Informasjon ved masseoppsigelser
1. Med masseoppsigelser menes oppsigelser som foretas
overfor minst 10 arbeidstakere innenfor et tidsrom på 30
dager, uten at oppsigelsene er begrunnet i de enkelte arbeidstakeres
forhold. Andre former for opphør av arbeidskontrakter som
ikke er begrunnet i de enkelte arbeidstakeres forhold, skal tas
med i beregningen såfremt minst fem sies opp.
2. Arbeidsgiver som vurderer å gå til
masseoppsigelser, skal så tidlig som mulig innlede drøftinger med
arbeidstakernes tillitsvalgte med sikte på å komme
fram til en avtale for å unngå masseoppsigelser
eller for å redusere antall oppsagte. Dersom oppsigelser
ikke kan unngås skal de uheldige sidene ved dem søkes
redusert. Drøftingene skal omfatte mulige sosiale tiltak
med sikte på blant annet støtte til omplassering
eller omskolering av de oppsagte. Arbeidstakernes representanter
kan la seg bistå av sakkyndige. Arbeidsgiver har
plikt til å innlede drøftinger selv om de planlagte
oppsigelsene skyldes andre enn arbeidsgiver og som har beslutningsmyndighet
overfor denne, f.eks. en konsernledelse.
3. Arbeidsgiver har plikt til å gi arbeidstakernes
tillitsvalgte alle relevante opplysninger, herunder skriftlig melding
om grunnene til eventuelle oppsigelser, antall arbeidstakere som
vil kunne bli oppsagt, hvilke arbeidsgrupper de tilhører,
antall arbeidstakere som normalt er ansatt, hvilke arbeidstakergrupper
som normalt er sysselsatt og over hvilken periode oppsigelsene vil
kunne skje. Den skriftlige meldingen skal også inneholde
kriterier for utvelgelse av de som eventuelt skal sies opp og kriterier
for beregning av eventuelle ekstraordinære sluttvederlag.
Meldingen skal gis tidligst mulig, senest samtidig med at arbeidsgiver innkaller
til drøftinger. Tilsvarende melding skal også gis
til Aetat, jf. arbeidsmarkedsloven § 8.
4. Arbeidstakernes tillitsvalgte kan kommentere meldingen
direkte overfor Aetat.
5. Planlagte masseoppsigelser får tidligst virkning 30
dager etter at Aetat er underrettet. Aetat
kan forlenge fristen i henhold til arbeidsmarkedsloven § 8
tredje ledd.
5. I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under
permittering gjøres følgende endring:
Ny § 3 a skal lyde:
Meldeplikt til offentlig myndighet (Aetat)
Før permittering skal arbeidsgiver gi
melding til offentlig myndighet (Aetat) i henhold til arbeidsmarkedsloven § 8.
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |