År 2007 den 29. mai holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Lovens formål
Lovens formål er å legge til rette for
effektive, velordnede og tillitvekkende markeder for finansielle
instrumenter.
§ 2 Lovens virkeområde
(1) Loven gjelder virksomhet som regulert marked i Norge.
Lovens kapittel 6 gjelder kun for regulerte markeder som er børser.
(2) Loven gjelder også virksomhet som norsk regulert
marked driver i utlandet gjennom filial eller ved grenseoverskridende
virksomhet, med mindre annet er fastsatt av departementet.
(3) Kongen gir forskrift om lovens anvendelse på Svalbard
og kontinentalsokkelen, og kan fastsette særlige regler
under hensyn til de stedlige forhold.
§ 3 Definisjoner mv.
(1) Med regulert marked menes foretak med tillatelse etter § 4
som beslutter opptak til handel av finansielle instrumenter på markedet,
og som organiserer eller driver et multilateralt system som legger
til rette for regelmessig omsetning av noterte instrumenter i samsvar
med lov, forskrift og objektive handelsregler fastsatt av markedet
selv.
(2) Med børs menes regulert marked med særskilt tillatelse
etter § 33.
(3) Departementet kan i forskrift fastsette regler om hva
som menes med regulert marked, samt organiseringen og driften av
regulert marked.
§ 4 Tillatelse til å drive virksomhet
som regulert marked
(1) Virksomhet som regulert marked kan bare drives av foretak
som har tillatelse til dette fra departementet.
(2) Foretak som ikke har tillatelse som regulert marked
etter denne lov kan ikke benytte betegnelsen regulert marked i eller
som tillegg til sitt navn, eller ved omtale av sin virksomhet, dersom
bruken er egnet til å gi inntrykk av at foretaket har tillatelse
etter denne loven.
§ 5 Konsesjonsmyndighet. Søknad
om tillatelse
(1) Departementet kan gi tillatelse som regulert marked
til foretak som oppfyller kravene i loven her. Søknad om
tillatelse som regulert marked skal inneholde
Utkast til regler og forretningsvilkår i henhold
til § 22 tredje ledd skal vedlegges søknaden.
Departementet kan be om ytterligere opplysninger.
(2) Vedtak om tillatelse skal meddeles søker snarest
mulig og senest seks måneder etter at søknaden ble
mottatt. Dersom søknaden ikke inneholder opplysninger som
er nødvendige for å avgjøre om tillatelse skal
gis, regnes fristen fra det tidspunkt slike opplysninger ble mottatt.
§ 6 Bortfall, endring og tilbakekall av
tillatelse
(1) Tillatelse etter § 5 bortfaller dersom regulert marked
kommer under konkursbehandling eller tvangsakkord.
(2) Departementet kan helt eller delvis endre, herunder
sette nye vilkår, eller tilbakekalle tillatelse for regulert
marked dersom:
a) foretaket ikke gjør bruk av tillatelsen
innen tolv måneder, gir uttrykkelig avkall på tillatelsen
eller har opphørt å drive virksomhet som regulert
marked i mer enn seks måneder,
b) foretaket har fått tillatelsen ved hjelp av
uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter,
c) foretaket ikke lenger oppfyller de vilkår som
kreves for tillatelsen, herunder kravene til ansvarlig kapital og
likviditet,
d) foretaket alvorlig eller systematisk overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av lov,
e) mislige forhold hos foretaket gir grunn til å frykte at
en fortsettelse av virksomheten kan skade allmenne interesser, eller
f) foretaket ikke etterkommer pålegg gitt i medhold av § 47
eller lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner,
forsikringsselskaper og verdipapirhandel mv. § 4 første
ledd nr. 7.
§ 7 Sammenslåing
og deling av regulert marked mv.
Vedtak om sammenslåing og deling av regulert marked
skal meddeles departementet minst tre måneder før
vedtaket gjennomføres. Tilsvarende gjelder ved avhendelse
av en vesentlig del av regulert markeds konsesjonspliktige virksomhet.
Departementet avgjør i tvilstilfelle om en avhendelse omfatter
en vesentlig del av den konsesjonspliktige virksomheten. Departementet
kan innen tre måneder fra melding er mottatt nekte sammenslåing,
deling eller avhendelse, sette vilkår for gjennomføring
av transaksjonen eller endre konsesjonen.
§ 8 Virksomhet i utlandet
Norsk regulert marked som skal utøve virksomhet i
utlandet gjennom datterselskap eller filial, skal ha tillatelse
fra departementet.
§ 9 Organisasjonsform
Regulert marked skal være organisert som allmennaksjeselskap.
§ 10 Styre og ledelse
(1) Regulert marked skal ha et styre med minst fem medlemmer.
Daglig leder kan ikke være medlem av styret.
(2) Styremedlemmer, daglig leder og andre som faktisk deltar
i ledelsen av regulert marked skal ha relevante kvalifikasjoner
og yrkeserfaring, ha ført en hederlig vandel og for øvrig
ikke ha utvist utilbørlig atferd som gir grunn til å anta
at stillingen eller vervet ikke vil kunne ivaretas på forsvarlig
måte.
(3) Regulert marked skal gi Kredittilsynet melding ved
endring av styrets sammensetning og ved skifte av daglig leder eller
andre som faktisk deltar i ledelsen av virksomheten. Meldingen skal
så vidt mulig gis på forhånd, og skal
inneholde nødvendige opplysninger om kvalifikasjoner og
yrkeserfaring, vandel, verv eller stilling i annen virksomhet.
(4) Kredittilsynet kan gi pålegg om at endringer ikke
skal iverksettes dersom endringen kan antas å medføre
at vilkårene i første og annet ledd ikke vil oppfylles.
§ 11 Internkontroll
(1) Styret skal fastsette retningslinjer for internkontroll,
og skal forvisse seg om at internkontrollen etableres, gjennomføres
og dokumenteres på en forsvarlig måte i samsvar
med styrets retningslinjer og pålegg. Kredittilsynet kan
gi nærmere regler om gjennomføringen av internkontroll.
(2) Daglig leder skal sørge for at internkontroll etableres
og gjennomføres i henhold til lov og forskrifter samt styrets
retningslinjer og pålegg.
§ 12 Revisor
Kredittilsynet kan gi nærmere regler om revisors arbeidsoppgaver
i regulert marked.
§ 13 Organisatoriske
krav
Regulert marked skal fastsette interne regler og treffe
nødvendige tiltak som til enhver tid sikrer:
a) identifisering og håndtering av interessekonflikter
mellom det regulerte markedet eller dets eiere på den ene
siden og markedets oppgaver og funksjoner på den annen,
b) identifisering og håndtering av signifikante
risikoer som virksomheten utsettes for,
c) gjennomsiktige og faste handelsregler og prosedyrer i
henhold til § 24, herunder etablering av objektive kriterier
for effektiv gjennomføring av ordre,
d) at markedet har systemer for en forsvarlig drift av det
tekniske systemet, herunder effektive ordninger i tilfelle av teknisk
avbrudd (reserveløsninger), og
e) at det legges til rette for effektiv og rettidig gjennomføring
av transaksjoner.
§ 14 Taushetsplikt
(1) Tillitsvalgte, ansatte og revisor ved regulert marked
plikter å hindre at noen får adgang eller kjennskap
til det som de i sitt arbeid får vite om andres forretningsmessige
eller personlige forhold med mindre annet følger av denne
eller annen lov. Vedkommende må heller ikke gjøre
bruk av slike opplysninger ved ervervsvirksomhet eller ved kjøp
og salg av finansielle instrumenter. Bestemmelsene i forvaltningsloven §§ 13a
til 13e får tilsvarende anvendelse.
(2) Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende
har sluttet i tjenesten eller vervet.
(3) Taushetsplikt etter første og annet ledd i
denne bestemmelse er ikke til hinder for at opplysninger gis tilsynsmyndighetene.
(4) Departementet kan i forskrift eller ved enkeltvedtak
gjøre unntak fra taushetsplikten overfor annet regulert
marked, verdipapirregister, oppgjørssentral, og utenlandske
tilsynsmyndigheter.
§ 15 Habilitetsregler
(1) Tillitsvalgte og ansatte ved regulert marked må ikke
delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål
som har slik særlig betydning for egen del eller for noen
nærstående at vedkommende må anses for å ha
en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse
i saken. Vedkommende må heller ikke delta i behandlingen
eller avgjørelsen av noe spørsmål som
har fremtredende økonomisk særinteresse for selskap,
forening eller annen offentlig eller privat institusjon som vedkommende
er knyttet til.
(2) Departementet kan i forskrift fastsette begrensninger
i ansattes og tillitsvalgtes adgang til å ha styreverv
eller bierverv i selskap hvis finansielle instrumenter er opptatt
til notering og handel på vedkommende regulerte marked.
Departementet kan fastsette tilsvarende begrensning for ansatte
og tillitsvalgte i foretak som inngår i samme konsern som
regulert marked.
§ 16 Adgangen til å eie
finansielle instrumenter m.m.
(1) Regulert marked kan ikke eie finansielle instrumenter
som er opptatt til notering og handel på vedkommende marked,
eller rettigheter til slike, med unntak av obligasjoner og sertifikater
utstedt av en EØS-stat.
(2) Ansatte i regulert marked kan bare erverve eller avhende
finansielle instrumenter i den utstrekning det følger av
forskrift fastsatt av departementet. Departementet kan i forskrift
fastsette begrensninger i tillitsvalgtes adgang til å foreta
slike transaksjoner. Departementet kan fastsette forskrift om at
ansatte og tillitsvalgte skal melde egne handler og handler foretatt av
nærstående til det regulerte markedet eller Kredittilsynet.
Reglene i annet og tredje punktum gjelder tilsvarende for ansatte
og tillitsvalgte i foretak som inngår i samme konsern som
regulert marked.
§ 17. Eierkontroll
(1) Erverv av betydelig eierandel i regulert marked kan
bare gjennomføres etter at melding om dette på forhånd
er sendt til Kredittilsynet.
(2) Med betydelig eierandel menes direkte eller indirekte
eierandel som representerer minst 10 prosent av aksjekapitalen eller
stemmene, eller som på annen måte gjør
det mulig å utøve betydelig innflytelse over forvaltningen
av selskapet. Likt med vedkommende aksjeeiers egne aksjer regnes
i denne sammenheng aksjer som eies av aksjeeiere som nevnt i § 18.
(3) Kredittilsynet skal innen tre måneder fra
den dag melding som nevnt i første ledd er mottatt, nekte slikt
erverv dersom vedkommende aksjeeier ikke anses egnet til å sikre
en god og fornuftig forvaltning av foretaket.
(4) Ved avhendelse av eierandel som medfører at eierandelens
størrelse kommer under grensene som nevnt i annet ledd,
skal det gis melding til Kredittilsynet.
§ 18 Konsolidering
(1) Likt med aksjeeierens egne aksjer regnes i forhold
til reglene i § 17 de aksjer som eies eller overtas av
aksjeeiernes nærstående, jf. verdipapirhandelloven § 2-5.
(2) Departementet avgjør i tvilstilfelle om aksjer som
aksjeeieren ikke eier skal likestilles med egne aksjer etter reglene
i første ledd.
§ 19 Opptak til notering av finansielle
instrumenter utstedt av regulert marked
(1) Regulert marked kan ikke oppta til notering omsettelige
verdipapirer utstedt av det regulerte markedet, eller finansielle
instrumenter knyttet til slike.
(2) Departementet kan gi samtykke til at et regulert marked
opptar til notering omsettelige verdipapirer som er utstedt av et
foretak som inngår i konsernforhold med vedkommende marked
eller finansielle instrumenter knyttet til slike. Det kan stilles
vilkår for slikt samtykke, herunder at slikt foretak skal
underlegges særlig tilsyn fra Kredittilsynet, samt at foretaket skal
ha opplysningsplikt overfor Kredittilsynet.
(3) Departementet kan gi nærmere regler om prosedyrer,
beslutning og kontroll vedrørende slikt opptak, om løpende
notering og om tilsyn med utsteder og det regulerte markedet.
§ 20 Krav til ansvarlig kapital
(1) Regulert marked skal til enhver tid ha en ansvarlig
kapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten
i foretaket.
(2) Ved vurderingen av foretakets risiko skal det blant
annet tas hensyn til virksomhetsrisiko, kontraktsrisiko, operasjonell
risiko og annen særlig risiko som foretakets virksomhet
er eksponert for.
(3) Departementet kan gi nærmere regler om hva som
skal regnes som foretakets ansvarlige kapital, samt om minstekrav
til ansvarlig kapital.
§ 21 Likviditetskrav
Regulert marked skal ha en beholdning av likvide midler,
eller tilgang på slike, som anses betryggende ut fra foretakets
virksomhet og situasjon. Departementet kan gi nærmere regler
om beregning av likvide midler og om hva som kan anses som betryggende
beholdning.
§ 22 Generelle krav til virksomheten
(1) Regulert marked skal drive sin virksomhet med tilbørlig
hensyn til prinsipper om effektivitet, nøytralitet og likebehandling
av aktører samt for å sikre at markedet har god
gjennomsiktighet og at kursnoteringen gjenspeiler de noterte instrumentenes
markedsverdi.
(2) Regulert marked skal ha de systemer for gjennomføring
av handel, kursnoteringer, gjennomsiktighet, informasjonsgivning
og markedsovervåking som er nødvendige i forhold
til den måten virksomheten er organisert på.
(3) Regulert marked skal sende sine regler og forretningsvilkår,
og endringer i disse, til Kredittilsynet. Kredittilsynet kan kreve
reglene eller forretningsvilkårene endret dersom de ikke
oppfyller lov eller forskrift. Kredittilsynet kan fastsette frist
for innsending av endring og tillegg i regler og forretningsvilkår
før endringen eller tillegget settes i verk.
§ 23 Virksomhetsbegrensninger
(1) Regulert marked kan i tillegg til virksomhet som regulert
marked bare drive virksomhet som har naturlig sammenheng med markedsplassvirksomhet og
som ikke svekker tilliten til markedsplassens integritet og uavhengighet.
Departementet avgjør i tvilstilfelle om vilkårene
i første punktum er oppfylt.
(2) Dersom et regulert marked driver oppgjørsvirksomhet
etter verdipapirhandelloven kapittel 13, må virksomheten
drives i eget foretak. Departementet kan i forskrift eller enkeltvedtak
gjøre unntak fra bestemmelsen i første punktum.
(3) Kredittilsynet kan pålegge regulert marked som
driver annen virksomhet, å drive denne i et eget foretak.
§ 24 Opptak til og
handel av finansielle instrumenter mv.
(1) Regulert marked skal ha regler om opptak av finansielle
instrumenter til handel.
(2) Regler fastsatt i medhold av første ledd,
skal sørge for at finansielle instrumenter kan handles
på en redelig, velordnet og effektiv måte, samt
at omsettelige verdipapirer etter verdipapirhandelloven § 2-2
annet ledd er fritt omsettelige. Ved opptak av derivater til handel
skal reglene sørge for at derivatkontraktene er utformet
på en slik måte at de legger til rette for en velordnet
prisdannelse og effektive oppgjørsbetingelser.
(3) Regulert marked skal være innrettet på en
slik måte at det påser at utstedere av omsettelige
verdipapirer som er tatt opp til handel, oppfyller sine forpliktelser
etter verdipapirhandelloven kapittel 5 og 7.
(4) Regulert marked skal være innrettet på en
slik måte at det letter medlemmenes tilgang til opplysninger
som offentliggjøres i medhold av verdipapirhandelloven
kapittel 5 og 7.
(5) Regulert marked skal være innrettet slik at
det regelmessig påser at vilkårene for opptak
til handel av finansielle instrumenter oppfylles.
(6) Regulert marked kan uten utsteders samtykke ta opp
til handel omsettelige verdipapirer som allerede er tatt opp til
handel på et annet regulert marked, forutsatt at reglene
i verdipapirhandelloven kapittel 7 oppfylles. Utstederen skal gis
melding av det regulerte markedet om at opptak til handel finner
sted. Utstederen skal ikke underlegges informasjonsforpliktelser som
følge av opptaket.
(7) Regulert marked kan kreve at utsteder av finansielle
instrumenter som er eller søkes tatt opp til handel, utstederes
tillitsvalgte og ansatte uten hinder av taushetsplikt gir regulert
marked de opplysninger som er nødvendig for at markedet
skal kunne oppfylle sine lovbestemte plikter. Første punktum
gjelder tilsvarende for annen person som har søkt om opptak
til handel av finansielle instrumenter.
(8) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler om opptak av finansielle instrumenter til handel, herunder
om utstederes rettigheter og plikter som følge av opptaket.
§ 25 Suspensjon og strykning av finansielle
instrumenter
(1) Regulert marked kan suspendere eller stryke et finansielt
instrument hvis det ikke lenger tilfredsstiller det regulerte markedets
vilkår eller regler eller særlige grunner for øvrig
tilsier det. Regulert marked kan likevel ikke suspendere eller stryke
et finansielt instrument hvis dette kan ventes å medføre
vesentlig ulempe for eierne av instrumentet eller markedets oppgaver og
funksjon.
(2) Regulert marked som suspenderer eller stryker et finansielt
instrument fra handel, skal umiddelbart offentliggjøre
og gi Kredittilsynet opplysninger om dette.
(3) Kredittilsynet kan beslutte at et regulert marked skal
suspendere eller stryke et finansielt instrument i medhold av første
ledd hvis det ikke lenger tilfredsstiller vilkårene for
opptak til handel eller særlige grunner for øvrig
tilsier det.
(4) Departementet kan gi nærmere regler om suspensjon
og strykning av finansielle instrumenter.
§ 26 Medlemskap i regulert marked
(1) Regulert marked skal ha ikke-diskriminerende regler
basert på objektive kriterier om medlemskap og tilgang
til markedet.
(2) Reglene som nevnt i første ledd, skal beskrive et
medlems forpliktelser som følger av:
a) reguleringen av og virksomheten til det regulerte markedet,
b) handelsreglene til markedet,
c) profesjonelle standarder for ansatte i verdipapirforetak
eller kredittinstitusjoner som deltar på markedet,
d) vilkårene som gjelder for medlemmer som ikke er
verdipapirforetak eller kredittinstitusjoner etter tredje ledd,
og
e) regler og prosedyrer for oppgjør av transaksjoner som
gjelder på markedet.
(3) Regulert marked kan oppta verdipapirforetak og kredittinstitusjoner
som medlem. Medlemmet skal ha en forsvarlig kapital, formålstjenlig
organisasjon, tilstrekkelige tekniske systemer og for øvrig
anses skikket til å delta i handelen i forhold til de forpliktelser
medlemskapet innebærer. Regulert marked kan også oppta
andre juridiske og fysiske personer som medlem, såfremt
denne personen:
a) anses egnet,
b) har tilstrekkelig kompetanse knyttet til handel og transaksjoner,
c) har, der hvor det er relevant, tilstrekkelige organisatoriske
foranstaltninger, og
d) har nødvendige finansielle ressurser i forhold
til den stilling personen legger opp til å ha i markedet.
(4) Kravene i verdipapirhandelloven §§ 10-11, 10-12
og 10-13 gjelder ikke for transaksjoner som sluttes mellom medlemmer
i et regulert marked. Kravene i verdipapirhandelloven §§ 10-11,
10-12 og 10-13 gjelder imidlertid overfor medlemmers kunder.
(5) Regulert marked skal gi foretak med hovedkontor i annen
EØS-stat og som har tillatelse til å yte investeringstjenester,
adgang til medlemskap på like vilkår som andre
medlemmer.
(6) Regulert marked skal gi Kredittilsynet melding hvis
det har til hensikt å etablere ordninger i annen EØS-stat
som kan lette fjernmedlemmers adgang til og mulighet for å handle
på markedet. Kredittilsynet skal innen én måned
gi opplysningene til tilsynsmyndigheten i den andre EØS-staten.
(7) Medlem på regulert marked samt tillitsvalgte og
ansatte hos medlem er uten hinder av taushetsplikt forpliktet til å gi
vedkommende regulerte marked de opplysninger som er nødvendig
for at markedet skal kunne oppfylle sine plikter etter denne lov
og annen lovgivning.
(8) Departementet kan fastsette nærmere regler om
vilkår for medlemskap og medlemmers forpliktelser.
§ 27 Markedsovervåking
(1) Regulert marked skal etablere effektive ordninger og
prosedyrer som sikrer en regelmessig overvåking av medlemmers
etterlevelse av markedets egne regler. Regulerte markeder skal overvåke
transaksjoner på markedet med sikte på å avdekke
brudd på relevante lover og regler, markedets egne regler
og rettsstridige handelsforhold.
(2) Regulert marked skal umiddelbart gi melding til Kredittilsynet
ved mistanke om vesentlige brudd på relevante lover og
regler, markedets egne regler og rettsstridige handelsforhold.
(3) Regulert marked kan kreve at verdipapirregister og
oppgjørssentral uten hinder av taushetsplikt gir slike
opplysninger som er nødvendige for at markedet skal kunne
oppfylle sine plikter etter første og annet ledd. Opplysningene
kan ikke benyttes til andre formål.
(4) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler om markedsovervåkingen. Departementet kan videre
fastsette nærmere regler om opplysningsplikten etter tredje
ledd, herunder om innskrenkninger i opplysningsplikten og om det
formål opplysningene kan benyttes til, samt om og i hvilken
utstrekning det skal kunne kreves betaling for kostnader ved utlevering
av opplysninger.
§ 28 Offentliggjøring av opplysninger
om ordre mv.
(1) Regulert marked skal offentliggjøre kjøps-
og salgstilbud i aksjer, herunder ordredybde på ulike prisnivåer,
som legges inn i markedets handelssystem. Opplysningene skal på alminnelige
forretningsmessige vilkår offentliggjøres løpende
i løpet av handelsdagen. Regulert marked skal fastsette
regler om offentliggjøring av opplysninger om ordre mv.
(2) Regulert marked kan på alminnelige forretningsmessige
vilkår og ikke-diskriminerende basis gi verdipapirforetak
som omfattes av verdipapirhandelloven § 10-19,
tilgang til de ordningene som benyttes for offentliggjøring
av opplysningene nevnt i første ledd.
(3) Kredittilsynet kan frita regulert marked fra forpliktelsene
i henhold til første ledd.
(4) Departementet kan i forskrift fastsette regler om offentliggjøring
av opplysninger om ordre mv., herunder at det skal gis opplysninger
om andre finansielle instrumenter enn aksjer, samt om Kredittilsynets fritaksadgang
etter tredje ledd.
§ 29 Offentliggjøring
av opplysninger om handler mv.
(1) Regulert marked skal offentliggjøre pris,
volum og tidspunkt for transaksjoner i aksjer opptatt til handel
på vedkommende marked. Opplysningene skal på alminnelige
forretningsmessige vilkår offentliggjøres så raskt
som mulig etter gjennomføring av transaksjonene. Regulert
marked skal fastsette regler om offentliggjøring av opplysninger
om handler mv.
(2) Regulert marked kan på alminnelige forretningsmessige
vilkår og ikke-diskriminerende basis gi verdipapirforetak
som omfattes av verdipapirhandelloven § 10-19,
tilgang til de ordningene som benyttes for offentliggjøring
av opplysningene nevnt i første ledd.
(3) Kredittilsynet kan gi regulert marked adgang til å utsette
offentliggjøring etter første ledd.
(4) Departementet kan i forskrift fastsette regler om offentliggjøring
av opplysninger om handler mv., herunder at det skal gis opplysninger
om andre finansielle instrumenter enn aksjer, samt om Kredittilsynets fritaksadgang
etter tredje ledd.
§ 30 Løpende
mulkt
Regulert marked kan pålegge et foretak eller en person
som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter §§ 24
syvende ledd og 26 syvende ledd eller forskrift gitt i medhold av
disse, en daglig løpende mulkt inntil opplysningsplikten
er oppfylt. Pålegg om mulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan gi nærmere regler om ileggelse av løpende
mulkt.
§ 31 Overtredelsesgebyr
Ved brudd på denne lov eller forskrifter gitt
i medhold av denne lov eller ved vesentlige brudd på regulert
markeds regler og forretningsvilkår, kan regulert marked
pålegge utsteder av finansielle instrumenter notert på vedkommende
regulerte marked eller medlemmer i vedkommende regulerte marked å betale
et overtredelsesgebyr. Departementet kan gi nærmere regler
om ileggelse av overtredelsesgebyr.
§ 32 Forvaltningslovens
anvendelse på avgjørelser truffet av regulert
marked
Departementet kan i forskrift fastsette i hvilken utstrekning
forvaltningsloven skal gjelde når regulert marked treffer
avgjørelser. Departementet kan fastsette nærmere
regler om saksbehandlingen.
I. Krav om tillatelse mv.
§ 33 Tillatelse til å drive virksomhet som
børs mv.
(1) Virksomhet som børs kan bare drives av foretak
som har tillatelse til dette fra departementet. Foretak som ikke
har tillatelse som børs etter denne lov, kan ikke benytte
betegnelsen børs i eller som tillegg til sitt navn, eller
ved avtale av sin virksomhet, dersom brukeren er egnet til å gi
inntrykk av at foretaket har tillatelse etter denne loven.
(2) Vedtektene og endringer i disse skal forelegges departementet
til godkjennelse. Departementet kan gi forskrift om innhold og godkjenning
av børsers vedtekter.
(3) Vedtak om avhendelse av en vesentlig del av den konsesjonspliktige
virksomheten skal treffes av generalforsamlingen med flertall som
for vedtektsendring.
II. Opptak til notering, eierbegrensninger mv.
§ 34 Opptak til handel av finansielle instrumenter
på børs
(1) Finansielle instrumenter kan opptas til handel på børs
etter reglene i § 24 og forskrift gitt i medhold av denne,
og børsens egne regler dersom vedkommende børs
finner at de finansielle instrumentene er egnet for dette og kan
forventes å bli gjenstand for regelmessig omsetning.
(2) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler om børsnotering av finansielle instrumenter.
§ 35 Eierbegrensninger
(1) Ingen kan eie aksjer som representerer mer enn 10 prosent
av aksjekapitalen eller stemmene i en børs. Likestilt med
aksjeeie regnes erverv av rett til å bli eier av aksjer
når dette må anses som reelt erverv av aksjene.
Departementet kan i særlige tilfelle gjøre unntak fra
reglene i leddet her.
(2) Begrensningene i første ledd er ikke til hinder for
at en børs eies 100 prosent av et foretak med hovedkontor
i Norge som ikke driver annen virksomhet enn å forvalte
eierinteresser i datterselskaper, og datterselskapene ikke driver
annen virksomhet enn børsvirksomhet eller virksomhet som
har naturlig sammenheng med dette. Første ledd gjelder
tilsvarende for slike foretak.
(3) Departementet kan gi tillatelse til at norsk eller utenlandsk
børs eller annet foretak kan ha eierandeler svarende til
inntil 25 prosent av aksjekapitalen eller stemmene i en børs
som ledd i en strategisk samarbeidsavtale mellom foretakene vedrørende
børsvirksomheten, når dette er vedtatt av generalforsamlingen i
den eide børsen med flertall som for vedtektsendring, så lenge
avtalen gjelder.
(4) Dersom en aksjeeier besitter aksjer i strid med reglene
i paragrafen her, kan departementet fastsette frist for å bringe
eierforholdet i overensstemmelse med loven. Dersom denne fristen
overskrides, kan departementet selge aksjene etter reglene om tvangssalg av
omsettelige verdipapirer så langt de passer. Tvangsfullbyrdelsesloven § 10-6,
jf. § 8-16, kommer ikke til anvendelse. Vedkommende aksjeeier
skal varsles om at tvangssalg vil bli foretatt to uker før
salg foretas.
(5) Inntil nedsalg eller tvangssalg har funnet sted kan
aksjeeieren for den del av aksjene som overstiger tillatt nivå,
ikke utøve andre rettigheter i selskapet enn retten til å heve
utbytte og til å utøve fortrinnsrett ved kapitalforhøyelse.
§ 36 Stemmerettsbegrensninger
(1) På generalforsamlingen i børs kan
ingen stemme for mer enn 10 prosent av stemmene i foretaket eller
for mer enn 20 prosent av de stemmer som er representert på generalforsamlingen.
(2) Reglene i denne paragraf gjelder ikke på generalforsamling
i børs som omfattes av bestemmelsene i § 35 første
ledd tredje punktum og § 35 annet og tredje ledd.
§ 37 Konsolidering
(1) Likt med aksjeeierens egne aksjer regnes i forhold
til reglene i § 35 og § 36 aksjer som eies eller overtas
av aksjeeiernes nærstående i henhold til verdipapirhandelloven § 2-5.
(2) Departementet avgjør i tvilstilfelle om aksjer som
aksjeeieren ikke eier, skal likestilles med egne aksjer etter reglene
i første ledd.
§ 38 Kontrollkomité
Departementet kan i forskrift fastsette regler om at børs
skal ha kontrollkomité, herunder om kontrollkomiteens sammensetning,
oppgaver, instruks og melding til Kredittilsynet.
§ 39 Stans i handel
Departementet kan i ekstraordinære situasjoner vedta
at all notering og handel ved børs skal stanses. Så vidt
mulig skal børsens og Kredittilsynets uttalelse innhentes
før beslutning fattes. Dersom departementets vedtak ikke
kan avventes, kan Kredittilsynet treffe slik avgjørelse.
Dersom Kredittilsynets vedtak ikke kan avventes, kan børs
treffe slik avgjørelse.
§ 40 Forvaltningslovens
anvendelse på avgjørelser truffet av børs
Når børs treffer avgjørelser
etter denne lov §§ 25, 26, 30, 31 og 34, samt
verdipapirhandelloven kapittel 6 og 7 og § 17-4 tredje
ledd, skal forvaltningslovens kapittel III, IV, V, VI og VIII, med
unntak av § 13, få anvendelse. Departementet kan
fastsette nærmere regler om saksbehandlingen.
III. Klagenemnd, søksmålsadgang
mv.
§ 41 Oppnevning av klagenemnd
og kompetanse mv.
(1) Departementet kan oppnevne en egen klagenemnd for å avgjøre
klager på slike vedtak som nevnt i § 40. Klagenemnden
skal ha en leder og en nestleder som begge skal ha juridisk embetseksamen.
Departementet kan i forskrift fastsette at også andre vedtak fattet
av børs enn de som er nevnt i § 40 skal kunne
påklages, og fastsette unntak fra klageadgangen. Departementet
kan i forskrift fastsette i hvilken utstrekning avgjørelser
truffet av annet regulert marked kan bringes inn for klagenemnden.
(2) Klagenemnden kan i tvister mellom private parter opptre
som voldgiftsrett etter nærmere regler fastsatt av departementet.
(3) Forvaltningsloven kommer til anvendelse for klagenemndens
virksomhet. Departementet kan fastsette nærmere regler
om frister, innholdet av klage, tilsvar og muntlig forhandling og
om klagenemndens sammensetning og virksomhet. Slike regler kan utfylle,
supplere eller avvike fra regler gitt i eller i medhold av denne
lov.
§ 42 Dekning av klagenemndens
utgifter
(1) Klagenemndens utgifter dekkes av børser og andre
regulerte markeder på bakgrunn av fordeling fastsatt av
departementet etter forslag fra klagenemnden. Departementet fastsetter
medlemmenes godtgjørelse.
(2) Det kan kreves gebyr for behandling av klage som angitt
i § 41 første ledd. Departementet kan gi nærmere
regler om når gebyr skal kreves, om gebyrenes størrelse
og om innkrevingen.
(3) Departementet kan gi nærmere regler om når en
part kan bli tilkjent saksomkostninger fra det offentlige og om
en parts rett til dekning av saksomkostninger fra andre parter.
§ 43 Søksmålsadgang
(1) Søksmål mot vedtak som omhandlet
i § 40 kan ikke reises før klageadgangen er utnyttet.
Klagenemnden kan i særlige tilfeller gjøre vedtak
om at det likevel kan reises søksmål mot avgjørelsen.
Frist for søksmål er 6 måneder fra det
tidspunkt klagen er avgjort eller tillatelse til søksmål
er gitt.
(2) Søksmål mot vedtak truffet av en
børs eller annet regulert marked reises mot vedkommende
foretak. Staten kan på ethvert trinn tre inn i saken som
hjelpeintervenient og kan etter avtale med børsen eller
det regulerte markedet overta saken.
§ 44 Tilsynsmyndighet
Kredittilsynet forestår tilsyn med regulerte markeder.
§ 45 Opplysningsplikt
overfor Kredittilsynet
(1) Regulert marked og selskap i samme konsern har plikt
til å gi de opplysninger som Kredittilsynet krever om forhold
som angår foretakets virksomhet, samt til å fremvise
og utlevere til Kredittilsynet dokumentasjon som angår
virksomheten. Ved mistanke om brudd på verdipapirhandelloven
kapittel 3 eller ureglementerte markedsforhold eller ved vesentlige brudd
på reglene til regulert marked, plikter regulert marked
og selskap i samme konsern straks å melde fra til og bistå Kredittilsynet.
Opplysningene og bistanden skal gis uten kostnad for Kredittilsynet.
(2) Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko
for at regulert marked ikke vil kunne oppfylle de fastsatte krav
til ansvarlig kapital og likviditet, eller det oppstår
andre forhold som kan innebære betydelig risiko knyttet
til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Kredittilsynet
om dette.
(3) Utsteder av finansielle instrumenter som er børsnotert
eller opptatt til handel på et regulert marked, plikter å gi
Kredittilsynet de opplysninger som Kredittilsynet anser nødvendige
for å avgjøre om det har skjedd overtredelse av
bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov vedrørende
de finansielle instrumentene. Medlem i regulert marked samt tillitsvalgte
og ansatte hos børsmedlemmet plikter å gi Kredittilsynet
de opplysninger som Kredittilsynet anser nødvendige for å avgjøre
om det har skjedd overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne lov vedrørende medlemskapet eller deltagelsen
i handel på regulert marked.
§ 46 Innskrenking av
Kredittilsynets taushetsplikt
Dersom Kredittilsynet gjennom sitt tilsyn med regulerte
markeder får grunn til å anta at noen er eller
vil bli påført tap som følge av at bestemmelser
i lov eller i medhold av lov ikke er overholdt, kan Kredittilsynet uten
hinder av lovbestemt taushetsplikt underrette vedkommende om forholdet.
§ 47 Pålegg
fra Kredittilsynet
(1) Kredittilsynet kan gi regulert marked pålegg om
retting dersom foretaket opptrer i strid med lov eller bestemmelser
gitt med hjemmel i lov eller egne regler og forretningsvilkår.
Tilsvarende gjelder dersom foretakets ledelse eller styremedlemmer
ikke oppfyller kravene til hederlig vandel og erfaring som fastsatt i § 10
annet ledd.
(2) Dersom en aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses
egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket,
eller en aksjeeier ikke har gitt melding til Kredittilsynet etter § 17
første ledd, eller erverver aksjer i strid med Kredittilsynets
vedtak etter § 17 tredje ledd, kan Kredittilsynet gi pålegg
om at stemmerettighetene knyttet til aksjene ikke kan utøves.
(3) Dersom Kredittilsynet har grunn til å anta
at noen handler i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne lov, kan Kredittilsynet gi pålegg om å bringe
handlingen til opphør. Pålegget kan omfatte ethvert
tiltak som er nødvendig for å bringe overtredelsen
til opphør.
§ 48 Straff
(1) Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt
driver virksomhet som regulert marked uten tillatelse etter § 4
første ledd eller benytter betegnelsen regulert marked
eller børs i strid med § 4 annet ledd eller § 33
første ledd.
(2) Den som forsettlig eller uaktsomt tilsidesetter sin
opplysningsplikt etter § 24 syvende ledd eller § 26 syvende
ledd straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år
eller begge deler. Foreligger det særlig skjerpende omstendigheter
kan fengsel inntil 3 år anvendes.
(3) Hvis ikke handlingen går inn under noen strengere
straffebestemmelse, straffes tillitsvalgte eller ansatte ved regulert
marked som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne lov, med bøter eller under særlig
skjerpende omstendigheter med fengsel inntil 1 år eller
begge deler.
(4) Medvirkning straffes på samme måte.
§ 49 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid departementet bestemmer. Departementet kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
§ 50 Overgangsregler
(1) Tillatelser gitt etter lov 17. november 2000 nr. 80 om børsvirksomhet m.m. § 2-1 videreføres. Foretak med slike tillatelser må innrette sin virksomhet etter reglene i loven her og i lov om verdipapirhandel fra lovens ikrafttredelse.
(2) Departementet kan gi ytterligere overgangsregler.
§ 51 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
1. Lov 17. november 2000 nr. 80 om børsvirksomhet m.m. oppheves.
2. I lov 16. juni 1989 nr. 53 om eiendomsmegling skal § 1-1 første ledd nr. 4 lyde:
-
4. omsetning av parter i selskap, jf. selskapsloven § 1-2 første ledd bokstav a, eller aksjer i aksjeselskap eller allmennaksjeselskap som ikke er notert på regulert marked, dersom omsetningen hovedsakelig tar sikte på overdragelse av eiendom eller rettighet som nevnt i nr. 1 til 3.
3. I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) skal § 1-3 annet ledd lyde:
Før et krav er misligholdt, kan det ikke gyldig avtales at tvangsdekning skal skje på annen måte enn gjennom namsmyndighetene. For enkle pantsatte krav gjelder panteloven § 4-6. For verdipapirer som er notert på regulert marked og fondsaktiver kan det inngås forhåndsavtale om salg gjennom uavhengig megler. For finansiell sikkerhetsstillelse kan det inngås skriftlig avtale om realisasjon, jf. lov om finansiell sikkerhetsstillelse § 7.
4. I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) skal § 9-11 fjerde ledd bokstav a lyde:
-
a. lånet gjelder aksje, grunnfondsbevis eller ihendehaverobligasjon, tatt opp til notering på regulert marked som definert i lov om regulerte markeder § 3 første ledd, eller tilsvarende notering på utenlandsk børs, og
5. I lov 1. april 2005 nr. 4 om europeiske selskaper ved gjennomføring av EØS-avtalen vedlegg XXII nr. 10a (rådsforordning (EF) nr. 2157/2001) (SE-loven) skal § 7 annet ledd bokstav e lyde:
Berit Brørby |
Henning Skumsvoll |
president |
sekretær |