Hans Fredrik Grøvan (KrF): Ørsta/Volda lufthavn har fram til nå vært med i FOT-rutene som har medført tilskudd fra staten. Det er nå kjent at Oslo-rutene fra Ørsta/Volda lufthavn for perioden 01.04.2016 til 31.03.2020 ikke lenger er en del av FOT-rutene.
Hvorfor velger statsråden å ekskludere denne strekningen fra FOT-rutene med de negative konsekvenser dette kan få for det regionale næringslivet i og med at det statlige tilskuddet til flygningene på denne viktige strekningen dermed utgår?
Begrunnelse
Strekningen Ørsta/Volda - Oslo har fram til og med inneværende anbudsperiode vært en del av FOT-rutene som har vært berettiget statlig tilskudd. I anbudsrunden for perioden 01.04.2016 - 31.03.2020 er denne strekningen tatt ut av FOT-rutene noe som innebærer at flygningene på denne strekningen ikke lenger vil motta statlig tilskudd.
Ørsta/Volda lufthavn er plassert sentralt i et aktivt og oppegående næringsdistrikt som er avhengig av gode og effektive transporttilbud til Oslo og det internasjonale markedet. Næringslivet i denne regionen har utfordringer som er knyttet til rammevilkår som er i rask endring.
Flytilbudet er et viktig nav i transporttilbudet og representerer en betydningsfull og avgjørende del av logistikken for fortsatt å kunne være en ledende leverandør innenfor miljøteknologi/maritimt næringsliv på globalt nivå. En fortsettelse av de statlige vilkårene rundt nevnte flyforbindelse er et viktig bidrag og en betydningsfull støtte til et næringsliv som skal fungere i distrikts-Norge. En kommersialisering av rutenettet Hovden - Oslo vil kunne rive bort en viktig pillar for det gode tilbudet som er bygd opp gjennom et samarbeid mellom næringslivet i regionen og staten. Ei kommersialisering slik det legges opp til fra 2016 vil antakelig føre til færre avganger og høyere billettpriser. Dette er en utvikling som ytterligere vil påføre næringslivet i regionen økte byrder i disse omstillingstider.
Flyplasstilbudet med statlig støtte har styrket konkurransekraften for næringslivet og bidratt på en særdeles positiv måte til å opprettholde bosettingsmønsteret i arbeidsmarkedsregionen.
En samlet region, næringsliv og kommuner i regionen protesterter mot at man fra statens side legger opp til en omlegging av dagens ordning stikk i strid med det som ble presentert for dem seinest i desember 2014.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2015 har en enstemmig komite understreket viktigheten av å ha et framtidsrettet utvikling av lufthavnnettet der man sikrer et godt tilbud for privatpersoner og næringsliv både i distriktene og sentrale områder.
Et flertall i komiteen, bestående av de fire samarbeidspartiene H, FrP, KrF og V påpekte i samme innstilling behovet for å se helheten i infrastrukturen, samt undertrekte viktigheten av grundige vurderinger rundt den samfunnsøkonomiske rollen flyplassene innehar og også kan ha for videre utvikling av regionen.
På dette grunnlag oppleves det å ta ut strekningen Hovden - Oslo av FOT-rutene ikke å være i tråd med intensjonene i komiteens innstilling om flyplassens rolle for videre utvikling av regionen.