Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kulturministeren

Dokument nr. 15:1201 (2017-2018)
Innlevert: 20.03.2018
Sendt: 21.03.2018
Besvart: 04.04.2018 av kulturminister Trine Skei Grande

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Nylig kunne NRK fortelle at mange i Den kulturelle skolesekken (DKS) lokalt lurer på hva Kulturtanken i Oslo gjør. Det vises bl.a. til at av de 70 millioner kronene i etatens nettobudsjett har 42 millioner kroner gått til å dekke lønninger til ansatte. Mange etterspør reelle kulturelle aktiviteter, noe de opplever Kulturtanken ikke har levert siden det ble opprettet.
Vil statsråden følge opp denne kritikken og se nærmere på organiseringen og ressursbruken i Kulturtanken?

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Omleggingen av DKS er et pågående utviklingsarbeid som jeg vil følge nøye med på fremover. Kulturtanken er i praksis en ny organisasjon, som har fått helt nye oppgaver sammenliknet med hva Rikskonsertene hadde. Tidligere evalueringer av Den kulturelle skolesekken har pekt på til dels omfattende utfordringer i ordningen, knyttet blant annet til kvalitetssikring, balanse mellom kunstfelt, og ikke minst i samspillet mellom skolen som mottaker og arena og de utøvende kunstnerne. Kulturtanken skal ikke selv drive kunstnerisk produksjon slik Rikskonsertene hadde som del av sitt mandat, men ivareta kvalitetssikring og nasjonale utviklingsoppgaver i samarbeid med kommuner, fylkeskommuner og andre relevante aktører i DKS. Kulturtanken arbeider også med å bedre samarbeidet mellom skole- og kultursektor på alle forvaltningsnivåer, og å redusere byråkrati for kunstnere og andre aktører i DKS blant annet gjennom å utvikle en DKS-portal for å ivareta digitale fellesløsninger. De skal også stimulere til forskning på feltet og publisere analyser og statistikk. Regjeringen vil legge frem en egen melding om barne- og ungdomskultur. I den forbindelse vil Stortinget få anledning til å se på dette i en bredere sammenheng.