Skriftleg spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1667 (2017-2018)
Innlevert: 25.05.2018
Sendt: 28.05.2018
Svart på: 30.05.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva kan statsråden gjøre for at trygdeberettige slipper å vente på utbetalinger når arbeidsgiverperioden er utløpt?

Grunngiving

Brukere av NAV opplever å få forsinkelser i utbetaling av sykepenger etter at arbeidsgiverperioden på 16 dager er utløpt. NAV kan ha sendt ansvaret over til arbeidsgiver, at de ikke har mottatt sykmeldingen, at saksbehandlingstiden må forventes å være lang og at den sykmeldte blir rådet til å be arbeidsgiveren om "forskudd". Når den sykmeldte går flere måneder uten utbetalinger, går dette ut over betalingsevnen for de faste utgiftene så som renter/avdrag på gjeld, telefon og internett, strøm, forsikringer og mat. NAVs nettside skal orientere og informere brukere, men viser også at mange venter på utbetalingene.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og velferdsetaten har ansvar for å behandle søknad om sykepenger og utbetale sykepenger etter at arbeidsgiverperioden er utløpt. Forventet saksbehandlingstid er inntil 4 uker. Saksbehandlingstiden regnes fra det tidspunkt etaten får søknaden om sykepenger og inntektsopplysninger fra arbeidsgiver. Dette er dokumentasjon etaten er avhengig av for å kunne behandle søknad om sykepenger.
Saksbehandlingstiden kan bli lenger dersom det mangler nødvendig dokumentasjon. Noen ganger foreligger ikke inntektsopplysninger fra arbeidsgiver, og da må dette innhentes før søknaden kan behandles.
Arbeids- og velferdsetaten opplever ikke at mange brukere går lenge og venter på å få behandlet søknaden om sykepenger. Det at sykmeldte rådes til å be arbeidsgivere om «forskudd», kjenner Arbeids- og velferdsetaten seg ikke igjen i. Dersom noen har erfart dette, vil det være et forhold som avviker fra vanlig praksis i etaten.
Arbeids- og velferdsetaten er i ferd med å utvikle nye digitale løsninger som vil gjøre saksbehandlingen mer effektiv og brukervennlig. Den nye digitale inntektsmeldingen som etableres i løpet av høsten, vil blant annet medføre at antall saker som ikke kan behandles på grunn av manglende inntektsopplysninger fra arbeidsgiver reduseres.