Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:1165 (2020-2021)
Innlevert: 02.02.2021
Sendt: 03.02.2021
Besvart: 11.02.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Et velfungerende skattesystem er en grunnpilar i den nordiske samfunnsmodell. Skattesnyteri undergraver velferdsstaten og er konkurransevridende. Nordisk råd har spurt de ulike skattemyndigheter om tiltak som kan motvirke skatteunndragelse og bedt Nordisk Ministerråd følge opp.
Mener statsråden at det nordiske skattesamarbeid bør styrkes ytterligere og på hvilke måte vil han følge opp?

Begrunnelse

I notat fra Skatteministeriet i Danmark datert 1. oktober fikk Nordisk råd svar på status for nordisk skattesamarbeid og innspill på tiltak.
Det vises til Nordisk Agenda som ble etablert i 2010 og er et samarbeid mellom skatteadministrasjonene i de nordiske land, der formålet er økt effektivitet, bedre service og forenkling, samt styrking av den nordiske deltagelsen i internasjonalt samarbeid. Samarbeidet er i utgangspunktet svært godt, men kriminelle miljøer utvikler stadig mer avanserte metoder og skattemyndighetene må hele tiden være i utvikling.
I Notatet pekes det på følgende forbedringsmuligheter:
- forbedre kvaliteten på opplysningene, spesielt de fra utlandet
- bedre utnyttelse av data via risikobaserte analyser og teknologisk utvikling
- automatisk utveksling av skatteopplysninger. gi løpende tilbakemelding til avsenderland ved feilaktig eller ufullstendige opplysninger av skatteyter eller skattepliktig. Det er spesielt utfordrende med opplysninger fra utlandet. Finland har inngått et samarbeid med Estland om sanntidsutveksling som reaksjon på økende internasjonal skatteunndragelse.
-automatisk utveksling av opplysninger i henhold til bistandsavtaler. opplysningene er ofte basert på de ulike landenes skattelovgivning
- mangel på effektive krypteringsverktøy spesielt ved utveksling av skatteopplysninger etter anmodning. det bør utvikles mer enhetlige dataplattformer og søkeverktøy
- behov for mer operasjonelle prosesser for internasjonalt samarbeid for deling av informasjon. for eksempel regler om fortrolighet, krav til utlevering av skatteopplysninger til utlandet og begrensninger på bruk av opplysninger mottatt fra en annen stat.
- behov for tredjepartskontroll for eksempel opplysninger fra bank, eller kontroll av utenlandske finansielle institusjoner overholder rapporteringsplikten i henhold til CRS.
- det bør arbeides for en felles plattform som gir rask tilgang på andre lands skatteregler, praksis og prosedyrer om innholdet i skatter, innkreving osv. En slik plattform ville også kunne bedre rettsikkerheten og gjøre det enklere å være skatteborger i Norden.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen arbeider aktivt for økt åpenhet og internasjonalt samarbeid på skatteområdet. I en stadig mer digitalisert økonomi er internasjonalt samarbeid for å hindre skatteunndragelser på tvers av landegrensene viktigere enn noen gang. Skatteunndragelser utgjør en trussel mot det norske velferdssamfunnet, og skatteunndragelser virker generelt hemmende på folks skattemoral. Regjeringen har lenge prioritert arbeidet med å sikre at norske skattemyndigheter har de nødvendige verktøyene for å oppnå en effektiv og riktig skattlegging.
Samarbeidet mellom skatteadministrasjonene i Norden er svært godt og velfungerende. Det er generelt en god løpende dialog mellom de nordiske landene, og det er etablert en rekke samarbeidsforum både på skatteadministrasjonsnivå og mellom departementene.
Selv om det nordiske samarbeidet er meget godt og effektivt, jobbes det kontinuerlig for å forbedre og videreutvikle dette samarbeidet. De fleste utfordringene knyttet til samarbeid mellom skatteadministrasjoner er imidlertid ikke begrenset til samarbeid mellom de nordiske landene, men gjelder generelt. Innenfor Norden er det allerede utviklet løsninger eller samarbeidsforum for å møte flere av utfordringene. Dette gjelder blant annet utfordringer knyttet til effektive krypteringsverktøy, hvor det innenfor Norden allerede er utviklet sikre kanaler for slik utveksling.
Det er viktig å finne gode løsninger for et effektivt samarbeid mellom de nordiske landene. Der utfordringene er av generell karakter, f.eks. utfordringer knyttet til kvalitet av opplysninger mottatt fra utlandet, mener jeg det også er nødvendig å finne gode løsninger utenfor det nordiske samarbeidet. Gjennom OECD er det igangsatt et arbeid for å evaluere og videreutvikle standardene for automatisk utveksling av finansielle kontoopplysninger og land-for-land rapporter. Dette arbeidet vil øke kvaliteten og effektivisere bruken av slike opplysninger generelt, også mellom de nordiske landene.
For enkelte utfordringer kan det likevel være hensiktsmessig å utvikle særløsninger innenfor det nordiske samarbeidet. Dette gjelder blant annet utfordringer knyttet til gjennomføring av tredjepartskontroller i utlandet. Videre kan utfordringer knyttet til begrensninger i bruk av opplysninger mottatt fra et nordisk land og muligheten til å videreformidle slike opplysninger også være egnet til særskilt regulering innenfor Norden. Den nordiske bistandsavtalen, som gir grunnlag for administrativt samarbeid mellom de nordiske landene på skatteområdet, er fra 1991. Norge har flere ganger tatt initiativ til å reforhandle denne avtalen. Forhandlingene har pågått over lengre tid, og en reforhandlet avtale vil forhåpentligvis inneholde egnede mekanismer for å kunne løse enkelte utfordringer som de nordiske skatteadministrasjonene opplever i dag. Jeg vil derfor fortsette å arbeide for å ferdigstille reforhandlingen av denne avtalen.
Avslutningsvis vil jeg fremheve at jeg ser positivt på mulighetene for en større grad av harmonisering av regelverk og rapportering av skatteopplysninger, særlig gjennom utarbeidelse av internasjonale standarder for innhenting og utveksling av opplysninger. På enkelte områder er det likevel viktig med nasjonale særløsninger for tredjepartsrapportering og andre opplysningsplikter for å sikre at nasjonale rapporteringskrav korresponderer med nasjonale skatteregler.