Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1746 (2020-2021)
Innlevert: 22.03.2021
Sendt: 23.03.2021
Besvart: 07.04.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Blomsterimportører og blomsterkjeder er i en svært alvorlig situasjon etter lang nedstenging pga. pandemien. F.eks. har Mester Grønn 570 medarbeidere permittert og 57 butikker stengt. Blomsterproduktene er ferskvare og sesongvare og mange med lang forsendelsestid fra utlandet. Store verdier går nå tapt. Mens dagligvarekjeder kan utvide med mer blomster, har blomsterforretningene påbud om stengning, noe som er sterkt konkurransevridende.
Vil statsråden raskt vurdere å få et nasjonalt unntak slik Oslo har for blomsterbutikker?

Begrunnelse

For å belyse det alvorlige i situasjonen vil jeg vise til et brev mottatt fra Mester Grønn i dag. Her skriver de:

«For leveranse til uken etter påske som er perioden som tiltaksnivå A nå gjelder for, hadde Mester Grønn da butikkene stengte ned tirsdag forrige uke alene produksjonskontrakter totalt for ca. 100 millioner kr. i utsalgsverdi. Av dette er var ca. 35 millioner i Norske varer som i hovedsak består av gule sesongprodukter. Dagligvarens blomsterleverandører har vært på alle våre produsenter for å kjøpe våre varer. Bare i forrige uke overtok en av de store dagligvareaktørene 35 000 påskeliljer i potte fordi vi ikke kunne ta sjansen på at gartneriet skulle lide tap. Dette rammer så mange arbeidsplasser og implisitt så store verdier at det er kjempeutfordrende for hele blomsterbransjen. Som bransje ble vi først rammet av nedstegening i de mest folkerike områdene i Norge til morsdag og Valentin, nå går også påsken!»

Vi skal huske at blomster er også det eneste produktet som følger oss fra vugge til grav. Nettopp i disse tider kan en blomsterhilsen lyse opp i en tung hverdag. Mange eldre er ikke i stand til å bestille på nett. Det er vanskelig å se at ikke blomsterforretninger har like store muligheter for et godt smittevern som dagligvareforretningene. Mester Grønn opplyser at det ikke er dokumentert et eneste smittetilfelle som kan spores tilbake til blomsterbutikker. Aldersgruppen som handler, er i stor grad kvinner 35+ og det er ikke i den gruppe den store økningen i smitte foregår.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Covid-19-forskriften gir ikke et nasjonalt forbud mot å holde butikker åpne. Den regulerer imidlertid et forbud mot å holde butikker åpne i bestemte kommuner som omfattes av forskriftens kapittel 5A (tiltaksnivå A).
For å begrense spredning av mer smittsomme virusmutasjoner har regjeringen innført en ordning med regionale tiltak for å sikre effektiv koordinering av nødvendige tiltak og redusere belastningen på kommunens beredskapsapparat. Det er tre tiltaksnivåer: Tiltaksnivå A, tiltaksnivå B og tiltaksnivå C. Tiltaksnivå A har de strengeste tiltakene, mens tiltaksnivå C har de minst strenge tiltakene. Hensikten med de ulike tiltaksnivåene er raskt å kunne gjøre forskriftens kap. 5A, 5B eller 5C gjeldende for kommuner som har en uoversiktlig smittesituasjon. Tiltaksnivå velges ut ifra alvorlighetsgraden av smittesituasjonen, i samråd med kommunene. Prosessen er at Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, etter dialog med de aktuelle kommunene og statsforvalteren, gir en anbefaling til Helse- og omsorgsdepartementet om hvilke kommuner som bør innføre tiltak etter covid-19-forskriften, og hvilke nivå tiltakene bør ligge på.
Tiltakene i kapittel 5A er inngripende, og tiltaksnivået er satt for å kunne brukes i situasjoner med ukontrollert smitte hvor man ikke ennå har oversikt. Tiltakene har blant annet til hensikt å redusere den totale mobiliteten i samfunnet i så stor grad som mulig. Som representanten sikter til, innebærer dette at det i kapittel 5A er et påbud om stenging av butikker. Påbudet gjelder også butikker der det i seg selv er en lav risiko for smitte. Det er gjort unntak for enkelte butikker. De fleste av disse unntakene er innført fordi befolkningen skal ha tilgang til nødvendige varer som matvarer, apotekvarer, mv.
Ettersom stadig flere kommuner blir innlemmet i stengingsbestemmelsene, mottar både Helsedirektoratet og departementet henvendelser fra virksomheter med gode argumenter for at deres butikk eller næring bør få unntak fra stengingspåbudet. Bestemmelsene i kapittel 5A er ment å ivareta et særlig høyt tiltaksnivå, og kan derfor ikke mykes opp for mye uten gode grunner. Samtidig skal ikke inngripende tiltak vare lenger enn strengt nødvendig. De mest inngripende tiltakene som følger av kapittel 5A forutsettes derfor å vare kun for en kort periode.
I tilfellet med blomsterbutikker tjener stengingen en hensikt fordi det inngår som en del av den strenge tiltakspakken med stenging av steder og virksomheter der det kan oppstå ansamlinger av folk. Å stenge blomsterforretninger bidrar totalt sett til å redusere den samlede mobiliteten i befolkningen. Det er videre slik at blomsterforretninger kan selge blomster gjennom ulike ordninger som f.eks. "klikk og hent", slik covid-19 forskriften § 16 b siste ledd åpner for.
Jeg har forståelse for at tiltakene i kapittel 5A kan medføre store problemer for mange butikker, og særlig de som driver med ferskvare. Med de nye virusmutasjonene er det imidlertid slik at smitten kan spre seg svært fort når den først kommer, og strenge tiltak må derfor iverksettes raskt.