Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:49 (2021-2022)
Innlevert: 15.10.2021
Sendt: 15.10.2021
Svart på: 22.10.2021 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Vil den nye fiskeriministeren vil skjære igjennom og se på en sak som betyr mye for ungdommer som velger en alternativ opplæring, og sørge for at de får samme rammevilkår som ungdommer som velger den tradisjonelle opplæringsveien med Vg1 Natur bruk og deretter vg2 Fiske og fangst (Begge alternativer fører tross alt til samme fagbrevet, Fiske og fangst)?

Grunngiving

Nærings- og fiskeridepartementet innførte fra 1. januar 2015 ordningen med lærlingekvoter, en ordning som skulle gjøre det mer attraktivt å ta inn lærlinger. Hver lærling/lærekandidat kvalifiserer til en kvote med minst en verdi på kr. 60 000 pr. år. Det ble fra flere fylkeskommuner etterlyst at ordningen også burde gjelde for lærekandidater og fra 1.desember 2016 ble ordningen også utvidet til å omfatte lærekandidater. Lærekandidater ble dermed sidestilt med lærlinger. Lærekandidater får et tilpasset kompetansebevis og ikke et fullt fagbrev. Til tross for dette har Nordland Fylkeskommune avslått en søknad om lærlingekvoter fordi ungdommen ikke innfrir krav om Vg1 Naturbruk og Vg2 fiske og fangst.
Det er nå sendt inn en klag på Nordland fylkeskommune sin avgjørelse med følgende begrunnelse:
1. «Det hevdes i avslaget at det kun er lærlinger/lærekandidater med Vg1 Naturbruk og Vg2 Fiske og fangst som kan få lærlingekvote.
Det kan ikke stemme at lærlingen/lærekandidaten må ha både Vg1 Naturbruk og Vg2 Fiske og fangst for å utløse lærlingekvote, fordi dette innebærer at det da ikke er noen lærlinger/lærekandidater som kan få tildelt mer enn 2 kvoter ila læretida.
2. I Fiskeridirektoratets skriv av 16.11.16 om Utvidelse av ordningen med lærlingekvoter står det i pkt.4: Det kan ikke tildeles mer enn til sammen 2 kvoter for den enkelte lærling. Dersom læretiden er 4 år, kan det likevel tildeles totalt inntil 4 kvoter til lærlingen/lærekandidaten.
Dette betyr at lærlingen/lærekandidaten kan få tildelt 2, 3 eller 4 lærlingekvoter alt etter hvor lang læretida i bedrift blir.
Dette betyr at:
a) for å få 2 kvoter må lærlingen ha Vg1 Naturbruk og Vg2 Fiske og fangst,
b) for å få 3 kvoter må lærlingen ha Vg1 Naturbruk + 3 år i lære på fiskebåt (FOB1 kontrakt), c) for å få 4 kvoter må lærlingen ha 4 år i lære på fiskebåten (FOB kontrakt).
Spørsmålet er om Fiskeridirektoratet tolker ordningen av tildeling av lærling kvoter på feilt grunnlag. Jeg mener Fiskeridirektoratets tolkning vil ramme ungdom spesielt i distriktene som ønsker seg en alternativ opplæring i rederi (FOB kontrakter). Dette kan også medføre flere ungdommer i kategorien «drop out». Ungdom som ønsker å benytte seg av denne ordningen kan starte utdannelsen sin etter 10.klasse på hjemstedet, og evnt. året etter forsetter opplæring i den videregående skole.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Regjeringen er svært opptatt av rekrutteringen til fiskeryrket og av at vi har treffsikre virkemidler som legger til rette for økt rekruttering. Formålet med lærlingekvoteordningen er å bidra til at flere rederier ønsker å ta om bord lærlinger, og på denne måten legge til rette for at ungdommer får høste verdifull erfaring om bord på et fiskefartøy. Lærlingekvoteordningen er sånn sett et av de viktigste virkemidlene vi har til rådighet for å oppnå målet om økt rekruttering.
Ordningen har vært evaluert og utvidet flere ganger, senest i 2021. Sidestillingen av lærlinger og lærekandidater har vært viktig for at ordningen skal favne bredere, og sammen med økning av kvoten for hver enkelt deltaker synes ordningen å ha positiv effekt for å oppnå formålet om økt rekruttering.
Det er riktig som representanten refererer til, at det etter gjeldende regelverk kun er lærlinger og lærekandidater i faget Fangst og fiske som kvalifiserer til lærlingekvote. Imidlertid deler jeg representantens engasjement når det gjelder å la flere ungdommer høste av fordelene med lærlingekvoteordningen. Fiskeridirektoratet fikk i 2020 i oppdrag å evaluere lærlingekvoteordningen, og forslag til endringer i ordningen er oversendt departementet for vurdering. Her anbefales det blant annet å se nærmere på praksisen ved tildeling av lærlingekvoter, og vurdere å la ordningen omfatte alle undervisningsløp som fører frem til et fagbrev i faget Fangst og fiske. Dette er noe jeg i vil se nærmere på før rammene for lærlingeordningen for 2022 fastsettes.
Når det gjelder avslaget fra Nordland fylkeskommune som representanten henviser til, må klage på dette avslaget behandles av Fiskeridirektoratet. Jeg ønsker ikke å kommentere en enkeltsak før forvaltningen er ferdig med sin klagebehandling.