Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:188 (2021-2022)
Innlevert: 29.10.2021
Sendt: 29.10.2021
Besvart: 08.11.2021 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Når kan en forvente en forskriftsfestelse av responstiden for ambulansetjenesten?

Begrunnelse

Stortinget vedtok i mars 2021 å be regjeringen om å forskriftsfeste responstider for ambulansetjenesten. Nylig har både Nordlandssykehuset og kommunene i Salten og Lofoten debattert ambulansestruktur, og en fremtidig struktur både i Salten, Lofoten og resten av Nordland vil være avhengig av en evt. forskriftsfesting av responstid.
En forskriftsfesting vil kunne sikre at hele Norges befolkning får lik tilgang til beredskap og grunnleggende prehospitale helsetjenester. I verste fall vil en mangel av forskriftsfesting medføre at beredskapen i distrikts-Norges svekkes, og at liv vil gå tapt.
Responstiden til brannberedskapen er allerede forskriftsfestet, noe som alle Norges kommuner er nødt til å forholde seg i sin beredskap og budsjetter.
En styrket og nær ambulansetjeneste vil også være et viktig fundament i fødselsomsorgen.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Ambulanseberedskapen er viktig for å sørge for at befolkningen får akuttmedisinske tjenester. I forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 5 (2020-2021) Samfunnssikkerhet i en usikker verden, jf. Innst. 275 S (2021-2021), ble det fattet følgende vedtak:

"Stortinget ber regjeringen forskriftsfeste responstider for ambulansetjenesten og sette en standard for kompetanse og akuttmedisinsk utstyr i ambulansebilene og på ambulansebasene."

I innstillingen framgår det ikke hvordan responstid for ambulansetjenesten skal innføres eller hvilke økonomiske og administrative konsekvenser vedtaket har for helseforetakene. Helsedirektoratet har derfor fått i oppdrag å vurdere og utrede hvordan forslaget om å forskriftsfeste responstid kan innføres, slik at Helse- og omsorgsdepartementet får et beslutningsgrunnlag.
Helsedirektoratet skal skissere modeller for hvordan forskriftsfesting av responstid for ambulansetjenesten kan innføres. Modellene skal se hen til helheten av kvalifisert helsehjelp; som legevakt, bil- og luftambulanse, annet helsepersonell i beredskap og akutthjelpere. Innen desember 2022 skal direktoratet komme med forslag til ordlyd i akuttmedsinforskriften og utrede de økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget. Helse- og omsorgsdepartementet vil vurdere videre prosess etter at Helsedirektoratet har levert sin utredning. Svaret på representanten Olsens spørsmål er derfor at arbeidet med å følge opp Stortingets vedtak er i gang. Jeg vil orientere Stortinget på egnet måte etter at Helse- og omsorgsdepartementet har vurdert Helsedirektoratets forslag.
Jeg er enig med representanten Olsen i at befolkningen i hele Norge skal ha rask og god hjelp ved akutt sykdom og skade. I Hurdalsplattformen slår vi fast at vi vil sikre ambulanseberedskapen, særlig der det er lange avstander til sykehus. I Nord-Norge er beredskapen styrket de senere årene, blant annet med nye luftambulansebaser i Midtre Hålogaland og Kirkenes. Helse Nord RHF leder arbeidet med å legge til rette for et jetfly i Tromsø. Det skal også etableres en ny redningshelikopterbase i Tromsø for å styrke redningsberedskapen i Nord-Norge.
Det er de regionale helseforetakene og kommunene som har ansvaret for å sørge for akuttmedisinske tjenester til befolkningen. Gode akuttmedisinske tjenester bygger på samarbeid og samhandling mellom helseforetak og kommuner. I Hurdalsplattformen har vi derfor varslet en stortingsmelding om de prehospitale tjenestene, som omfatter hele akuttkjeden, herunder legevakt, responstider og en faglig standard for ambulansetjenesten.