Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:271 (2021-2022)
Innlevert: 05.11.2021
Sendt: 05.11.2021
Besvart: 16.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal utarbeide en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbane. Jeg vil gjerne høre fra statsråden hva som ligger i denne planen.
Er dette en egen plan som skal lages i tillegg til Nasjonal transportplan og Jernbanedirektoratets handlingsprogram, og hvem skal utarbeide og følge opp planen, er det Samferdselsdepartementet eller Jernbanedirektoratet?

Begrunnelse

I NTP 2022-2033 er det lagt til grunn 131,8 mrd. kroner til drift, vedlikehold og fornying av jernbanen. Dette gir en gjennomsnittlig årlig ramme som er vesentlig høyere enn saldert budsjett for 2021. Størstedelen av dagens satsing er rettet mot å ivareta sikkerhet og pålitelighet.
Jernbanedirektoratet er nå i gang med å utarbeide et Handlingsprogram for jernbanen, som skal konkretisere NTP og vil danne grunnlaget for fordelingen av midler til ulike jernbaneformål i de årlige statsbudsjettene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er viktig å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet for å gi bedre driftsstabilitet for de reisende og bedre betingelser for godstransporten. Siden 2017 har vedlikeholdsetterslepet økt med om lag 1 mrd. kroner i året og er ved utgangen av 2021 forventet å være 23 mrd. kroner. Planen vil bli sett i sammenheng med NTP 2022-2033 og vil bli utarbeidet i samarbeid med Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Bruk av teknologi til å kartlegge tilstanden på jernbanenettet og bruk av nye metoder for å utføre vedlikehold effektivt og til rett tid vil være en viktig del av planen.
Jeg vil på et senere tidspunkt og på egnet måte komme tilbake til Stortinget med omtale av planen for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen.