Skriftleg spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2243 (2021-2022)
Innlevert: 03.06.2022
Sendt: 03.06.2022
Svart på: 16.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Utbyggingen av Kolbotn stasjon er avgjørende for at rullestolbrukere skal kunne nyte godt av flere avganger mellom Oslo og Ski når Follobanen er klar. Utbyggingen skulle starte i 2022, men er nå utsatt.
Hva er status for prosjektet Kolbotn stasjon, og kan statsråden gi en tidsplan for videre framdrift?

Grunngiving

Ryggraden i det norske kollektivtilbudet og en av de viktigste løsningene på fremtidens transportbehov er jernbanen, men på strekningen Ski – Oslo gjelder det ikke for alle. Kolbotn stasjon ble fikk dobbeltspor og elektrisk drift i 1936 og eksisterende undergang ble anlagt i 1998. Slik stasjonen fremstår i dag er den så langt unna universelt utformet som det går an å komme.
Toget fra Kolbotn til Ski tar, i utgangspunktet, ca. 15 minutter, men ikke dersom du er avhengig av rullestol. Toget til Ski går fra spor 3 men plattformen har kun tilgang fra en undergang og via en svært bratt trapp. Trappen er umulig å benytte for rullestolbrukere og det finnes verken heis eller rampe til plattformen.
For å kunne benytte tog fra Kolbotn til Ski må du derfor ta toget fra spor 1, som har påstigning direkte fra gateplan, til Oslo, for så å bytte til nytt tog, som kjører forbi og stopper på Kolbotn, til Ski. Det vil si at det vil ta ca. 1 time å komme fra Kolbotn til Ski, dersom togene er i rute.
Utbyggingen av Kolbotn stasjon er ferdig regulert og skulle hatt oppstart i 2022. Utbyggingen inngår i en portefølje av prosjekter som skal legge til rette for innføring av nytt togmateriell på lokaltogstrekningene Oslo-Ski (L2) og Spikkestad-Lillestrøm (L1).
Bane NOR skriver på sine nettsider at de togreisende vil få flere avganger å velge mellom fra januar 2023 selv om utbyggingen av Kolbotn stasjon er utsatt, takket være Follobanen. Når Follobanen er klar for bruk vil «flere tog kjøre Follobanen mellom Oslo og Ski, istedenfor på lokaltogstrekningen. Dette gjør at det kan gå fire lokaltog i timen istedenfor to fra alle stasjonene langs denne delen av Østfoldbanen.»
Denne utvidelse av tilbudet gjelder for de aller fleste, men altså ikke for passasjerer som er avhengig av rullestol.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingen av Kolbotn stasjon inngår som ett av flere tiltak som skal legge til rette for innføring av nytt togmateriell på lokaltogstrekningene Oslo-Ski (L2) og Spikkestad-Lillestrøm (L1). Den vedtatte reguleringsplanen for Kolbotn stasjon innebærer en ny og oppgradert to-spors stasjon med universell utforming.
Det har imidlertid vist seg at anleggsgjennomføringen er mer tidkrevende og kompleks enn først antatt. Bane NOR har dessuten behov for å gjøre supplerende grunnundersøkelser i området, for å være sikre på at de har nok informasjon om grunnforholdene før anleggsarbeidet startes. Kolbotn stasjon, og de øvrige stasjonene på denne strekningen, skal derfor bygges om etter at det nye signalsystemet ERTMS er på plass i 2025.
Bane NOR skal innen sommeren legge frem en plan for nødvendige tiltak, anleggsstart og fremdrift for alle berørte stasjoner. Det er derfor for tidlig å si noe konkret om når byggearbeidene på Kolbotn stasjon kan settes i gang, eller når den nye stasjonen blir klar til bruk.