Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2744 (2021-2022)
Innlevert: 29.08.2022
Sendt: 29.08.2022
Besvart: 06.09.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Nå som høyere utdanningsministeren har fått sett nøyere på tallene, er han enig med sin partikollega i utdanning og forskningskomiteen om at det er en lærerkrise?

Begrunnelse

Det pågår en interessant debatt om rekrutteringen til læreryrket. I juli kom søkertallene til høyere utdanning, som viste nedgang i antallet studenter som har fått studieplass ved lærerutdanningene for tredje år på rad. Spesielt stor var nedgangen i søkere til barnehagelærerutdanningen, men det var også færre som søkte seg til grunnskolelærer 1-7 og 5-10 i 2022.
Da SSB i fjor prognoserte at det vil bli et overskudd på lærere var det blant annet basert på studenttall og fullføringsgrad fra 2019. Med nedgangen som har vært i søkertallene, kan denne situasjonen ha endret seg. Flere lærerorganisasjoner er nå i streik, blant annet på grunn av at de mener læreryrket gir for dårlige lønnsbetingelser for å rekruttere nok studenter til å ta lærerutdanning. Utdanningsforbundet karakteriserer nedgangen i søkertall til lærerutdanningene “alarmerende“ og “dramatisk“.
Første nestleder i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Marit Knutsdottir Strand fra Senterpartiet, uttalte 21. august at «lærerkrisa er reell. Vi mangler også rektorer og barnehagelærere. Det er streik i sektoren. Siste ord om lærermangel er ikke sagt!» Dette står i kontrast til uttalelsene fra forskning og høyere utdanningsministeren fra Senterpartiet om at «nedgangen innenfor lærerfagene er ikke stort mer enn man kunne forvente. Vi trenger å se nærmere på tallene, men det er ingen grunn til å karakterisere dette som en krise».

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: I år ble det gitt 10 651 tilbud om å starte en lærerutdanning. Det er verdt å merke seg at 1038 studenter kvalifiserte seg gjennom de nye opptakskravene til grunnskolelærer- og lektorutdanning, som ble innført i 2022.
Regjeringen er opptatt av å bruke ulike virkemiddel for å rekruttere og beholde lærere i hele landet. Sammen med partene i arbeidslivet og andre relevante aktører foregår det en kontinuerlig og bred innsats for å sørge for at lærerutdanningene blir attraktive for flere søkere, at studentene fullfører utdanningene og at de nyutdannede blir værende i yrket. Siden 2017 er det brukt 84 millioner kroner til rekruttering til lærerutdanning og kvalifisering av lærere. Det er mange variabler som spiller inn når framskrivninger gjøres. Like viktig som søkertall er også tall på antall studenter som tas opp til utdanningene og ikke minst som fullfører. Jeg vil følge nøye med på denne utviklingen.
Når det gjelder lønn og arbeidsvilkår er dette noe som ligger til partene i arbeidslivet og forhandlinger mellom dem. Dette er i tråd med den norske arbeidslivsmodellen.
Som stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand er jeg opptatt av rekruttering til læreryrket og at alle barn og unge skal ha gode lærere. Vi må hele tiden fortsette arbeidet med å rekruttere og beholde lærere framover og følge nøye med på hvilke tiltak som har effekt, og om nye skal settes inn. Jeg mener det er spesielt viktig å følge rekrutering av lærere i Nord-Norge, samt barnehagelærerutdanning i hele landet.