Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2765 (2021-2022)
Innlevert: 30.08.2022
Sendt: 31.08.2022
Besvart: 05.09.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Vil regjeringen komme med en helhetlig tiltaksplan for oppfølging av elever som er rammet av streiken i skolen og ettervirkningene av pandemien?

Begrunnelse

Det pågår en streik i skolen som blant annet har som konsekvens at mange elever ikke får et opplæringstilbud i begynnelsen av skoleåret. Lærerorganisasjonene streiker fordi de er tilbudt for dårlige lønnsvilkår over tid, særlig for de lærerne med høyest utdanning og ansiennitet. Det er varslet at streiken kan bli langvarig.
Barneombudet har i den forbindelse uttalt en bekymring for elevene som mister opplæring som følge av streiken i skolen. Barn har en grunnlovfestet rett til opplæring. Ombudet sier at mange barn og unge har hatt en vanskelig tid under pandemien, og mistet undervisning og samvær med andre elever og lærere, og at dette har hatt store konsekvenser. Samtidig er retten til å streike en grunnleggende rett i arbeidslivet, og knytter seg til behovet for at de samme elevene skal møte kvalifiserte lærere i klasserommene.
Etter to år med pandemi er det alvorlig når elever går glipp av enda mer undervisning og oppfølging. Som Barneombudet understreker i sine uttalelser er det spesielt viktig at sårbare barn og unge fortsatt får den oppfølgingen de trenger. Utdanningsforbundet uttaler også at situasjonen er alvorlig. Ombudet etterlyser en plan for å følge opp de elever som mister undervisning som følge av streiken i skolen, og som også mistet mye tid på skolen under pandemien.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Streik er et lovlig virkemiddel for arbeidstakere å ta i bruk når de ikke kommer til enighet med arbeidsgiversiden. Det er representanter for disse partene som drøfter og forhandler lønns- og arbeidstidsspørsmål for lærerne. Regjeringen er ikke en del av dette.
Det er selvsagt uheldig for elevene at det kommer en streik etter en lang periode med pandemi. Jeg tror likevel ikke det vil være hensiktsmessig at vi fra nasjonalt hold pålegger skolene en særskilt tiltaksplan. Jeg har tidligere orientert Stortinget om at regjeringen heller ikke har ønsket en fjernstyring av hvilke tiltak skolene setter inn for å følge opp konsekvensene av pandemien. Det er de ansatte på skolen som er best egnet til å se hvilke elever som eventuelt trenger spesiell oppfølging og målrettede tiltak. Vi vet at pandemien har rammet ulikt, både geografisk og blant elevene, og at det er behov for lokale, målrettede tiltak for noen elever. Regjeringen har derfor styrket kommuneøkonomien med 2,5 milliarder kroner sammenlignet med Solberg-regjeringens forslag i 2022, og det er bevilget 291 millioner kroner i ekstra øremerkede midler til de områdene som har hatt de strengeste tiltakene over tid. De siste 75 mill. kronene ble nylig overført til kommunene.
Som jeg tidligere har informert Stortinget om, er det satt i gang flere forskningsprosjekter som ser på konsekvensene av pandemien for barn og unge både på kort og på lang sikt. Vi vil fortløpende vurdere om det er behov for ytterligere tiltak for å styrke skolens arbeid med å følge opp de elevene som kan ha behov for ekstra støtte i tiden fremover.