Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2950 (2021-2022)
Innlevert: 20.09.2022
Sendt: 20.09.2022
Besvart: 27.09.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): På hvilken måte har statsråden fortløpende vurdert om det er behov for ytterligere tiltak for å styrke skolenes arbeid med å følge opp de elevene som kan ha behov for ekstra støtte i forbindelse med streiken mellom at hun besvarte mitt spørsmål om dette 5. september og NRK sin avsløring av at regjeringen verken har fått eller bestilt en eneste rapport innen 16. september?

Begrunnelse

Den 30. august stilte jeg statsråden spørsmål om regjeringen ville komme med en helhetlig tiltaksplan for oppfølging av elever som er rammet av streiken i skolen og ettervirkningene av pandemien, fordi jeg tok på alvor de bekymringsmeldingene som kom fra blant annet Barneombudet knyttet all den undervisningstiden en del elever har mistet under streiken. Ombudet fortalte at mange barn og unge har hatt en vanskelig tid under pandemien, og mistet undervisning og samvær med andre elever og lærere, og at dette har hatt store konsekvenser. Da er det spesielt viktig at sårbare barn og unge fortsatt får den oppfølgingen de trenger.
I sitt svar til meg skrev statsråden:

«Vi vil fortløpende vurdere om det er behov for ytterligere tiltak for å styrke skolens arbeid med å følge opp de elevene som kan ha behov for ekstra støtte i tiden fremover».

Fredag 16. september kunne NRK avsløre at regjeringen fram til da ikke hadde verken fått eller bestilt en eneste rapport om konsekvensene av streiken. Kvelden mandag den 19. september ble det bekreftet at Utdanningsdirektoratet har begynt å undersøke hvilke konsekvenser streiken har fått gjennom å snakke med utdanningsseksjonene hos statsforvalterne, tre måneder etter streiken begynte og en måned etter skolestart.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Skole-Norge er i en krevende situasjon, og streiken er en alvorlig belastning for mange. Mange elever blir berørt, både når det gjelder skolemiljø, opplæring og oppfølging. Det er kommunene og fylkeskommunene som har ansvaret for å følge opp elevene både før, under og etter en streik. Behovet for oppfølging vil variere ettersom situasjonen er svært ulik rundt om i landet. Nasjonale utdanningsmyndigheter vil naturligvis støtte opp under arbeidet i kommunene og fylkeskommunene.
Det er ikke riktig, slik representanten hevder, at NRK har «avslørt» at nasjonale utdanningsmyndigheter ikke følger med på konsekvensene av streiken. Departementet og underliggende etater følger situasjonen tett og innhenter informasjon som gir innsikt i omfanget av hvordan streiken rammer elevene.
Utdanningsmyndighetene har et stående oppdrag om å følge med på situasjonen i skolen, og under en streik eller andre alvorlige situasjoner følger vi ekstra godt med. Statsforvalterne skal varsle Utdanningsdirektoratet dersom for eksempel en streik fører til store problemer for enkeltelever eller grupper av elever. Utover i streiken har departementet hentet inn hyppig og systematisk informasjon fra Utdanningsdirektoratet og Statsforvalterne om konsekvensene.
Det er partene som eier konflikten og som må finne en løsning. Jeg har gjentatte ganger oppfordret partene til å komme fram til en løsning så snart som mulig. Senest fredag 23. september kalte jeg inn partene til et møte, hvor jeg uttrykte min bekymring over situasjonen i skolen.