Abid Raja (V): Har regjeringen en plan for tiltak som kan gjennomføres for å ta igjen tapt faglig og sosial læring hos elevene som er rammet av streiken når den er over, for eksempel å la pensjonister og lærerstudenter bistå lærerne i å gi tett oppfølging uten avkortning i henholdsvis pensjon og studiestøtte?
Begrunnelse
Den pågående streiken i skolen medfører at mange elever ikke får det opplæringstilbudet de har krav på etter opplæringsloven i begynnelsen av skoleåret. Streik er en grunnleggende rett i arbeidslivet, og lærerorganisasjonene streiker for bedre rammebetingelser for lærere slik at man kan opprettholde rekruttering til yrke og sørge for at alle elever møter kvalifiserte lærere i klasserommene.
Barneombudet har uttalt en bekymring for elevene som mister opplæring som følge av streiken i skolen. Etter to år med pandemi er det alvorlig når elever går glipp av enda mer faglig og sosial læring. Barneombudet understreker at det er spesielt viktig at sårbare barn og unge fortsatt får den oppfølgingen de trenger. Statsråden har i et tidligere svar til meg avvist Barneombudets forslag om en helhetlig tiltaksplan for å følge opp elevene som uhensiktsmessig.
På enkelte skoler er det elever som har mistet om lag 10 % av undervisningstiden i dette skoleåret på grunn av streiken, og det er åpenbart at det kommer til å bli vanskelig for mange elever og lærere å hente inn igjen den tapte tiden til læring i løpet av skoleåret. Elevorganisasjonen er samtidig bekymret for at presset på elevene blir for stort dersom man forsøker å hente inn igjen den tapte læringen på for kort tid.
Noe av det viktigste man kan gjøre når streiken er over er å etablere gode klassemiljø og sosiale fellesskap i skolen, tillit mellom lærer og elev og gi elevene tett og god oppfølging i det faglige arbeidet for å nå kompetansemålene i læreplanen. Uten tilgang på nok utdannede lærere vil det være vanskelig å gi den typen oppfølging, med mindre man klarer å hente inn lærerressurser som ikke jobber i skolen i dag. For å avlaste lærere og gi dem muligheten til å lede det pedagogiske arbeidet i klasserommet med bistand fra kvalifisert personell, kan man f.eks. vurdere å la pensjonerte lærere og studenter bistå lærerne i opplæringen og andre oppgaver uten avkortning.