Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:379 (2022-2023)
Innlevert: 11.11.2022
Sendt: 11.11.2022
Besvart: 18.11.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hvilke konkrete tiltak vil statsråden iverksette for å sikre tilstrekkelig bemanning i PPT og dermed at elevene med behov for spesialpedagoger får et tilbud innen rimelig tid?

Begrunnelse

PP-tjenesten (pedagogisk-psykologisk tjeneste) skal hjelpe skoler og barnehager med å legge til rette for barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. Hensikten er at de får et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud.
Bemanningen i dagens PP-tjeneste er ikke tilstrekkelig til få utført lovpålagte oppgaver, viser en ny rapport fra Nordlandsforskning om PP-tjenesten som ble publisert 8. november. I undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten deltar PP-ledere fra hele landet. 83 % av lederne i PPT sier at de ikke har nok bemanning, og 77 % sier de ikke har nok ansatte til å veilede skolene.
Konsekvensen av dette er at mange elever med lærevansker må vente opptil ett år før de får hjelp av spesialpedagoger. PP-tjenesten er en av lærernes viktigste støttespillere, og er en sentral del av profesjonsfellesskapet som utgjør laget rundt barn, unge og voksne i utdanning.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg tar sikte på å fremme forslag om ny opplæringslov for Stortinget våren 2023. Forslaget til ny opplæringslov har vært på høring, og der ble det blant annet foreslått å presisere PP-tjenestens oppgaver. Jeg vurderer nå forslagene som var på høring og hvordan bestemmelsen om PP-tjenesten bør være i den nye opplæringsloven.
Jeg mener at kommunene skal ha handlingsrom og fleksibilitet til å innrette sine tjenester utfra lokale behov og variasjoner så lenge PP-tjenesten etterlever sitt mandat i henhold til regelverket.
Det er et mål at barn og elever som trenger det skal få raskest mulig oppfølging og tilrettelegging, enten gjennom det ordinære tilbudet eller etter en sakkyndig vurdering i PP-tjenesten. Vi bør kontinuerlig vurdere om vi gjør nok eller om det er behov for nye tiltak for å gjøre tilbudet bedre.
Ansatte i PP-tjenesten inngår i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, som er under oppbygging, og som skal bidra til at alle kommuner og fylkeskommuner har tilstrekkelig kompetanse til å forebygge, fange opp og følge opp alle barn og elever slik at de får et godt tilrettelagt pedagogisk tilbud. Utdanningsdirektoratet har også utviklet støtteressurser og kompetansepakker som skal støtte PP-tjenestene i sitt arbeid.
Statped skal fremdeles bistå PP-tjenesten på særlig spesialiserte områder og i særlig komplekse saker, når det gjelder barn og elever som trenger varig og omfattende tilrettelegging.
I tillegg til å styrke kompetansen i PP-tjenesten, fortsetter vi gjennom ulike ordninger for etter- og videreutdanning å utvikle kompetansen til de ansatte i barnehagene og skolene når det gjelder allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Gjennom det vil vi bedre kvaliteten i det pedagogiske tilbudet for alle, noe som også vil komme barn med behov for særskilt tilrettelegging til gode.