Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2470 (2022-2023)
Innlevert: 07.06.2023
Sendt: 08.06.2023
Besvart: 14.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): Hvilke forsikringsselskaper viste statsråden til i sin besvarelse av 11.10.2022?

Begrunnelse

Viser til spørsmål av 4.10.2022 og besvarelse fra statsråden 11.10.2022 om forsikringstilbydere for private sparkesykkelutleiere. Statsråden skrev i sitt svar at det hadde vært utfordringer med å få et tilstrekkelig antall forsikringstilbydere, men at situasjonen nå var vesentlig forbedret. I sum skulle det ifølge statsråden være 4 forsikringsaktører som nå tilbyr ansvarsforsikring for utleieaktørene av elsparkesykler. Ifølge statsråden skulle det bidra til at prisnivået ville bli redusert som følge av konkurransen. Det viser seg dog at de mindre aktørene i bransjen, som gjerne er norske oppstartsselskaper med lokal forankring utenfor de store byene i Norge, får beskjed om at denne forsikringen ikke tilbys sparkesykkelaktører. De har i praksis fortsatt kun én aktør å forholde seg til som kan sette prisen uten konkurranse fra andre. Det gjør det svært vanskelig for de mindre norske aktørene. De større utenlandske aktørene benytter gjerne internasjonale forsikringsselskaper, men disse har gjerne krav om selskapsregistrering i andre land enn Norge. Hvis situasjonen vedvarer, kan kravet om ansvarsforsikring slik det i dag er innrettet, begrense muligheten for mikromobilitet og gründervirksomhet på mindre steder i Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg viste til i mitt svar 11. oktober 2022 til representanten Westgaard-Halle har det, for å ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av små elektriske kjøretøy og deres medtrafikanter vært nødvendig å gjøre en rekke innstramminger i regelverket knyttet til bruken av disse kjøretøyene.
Blant tiltakene er at elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy, både utleide og privateide nå også omfattes av bilansvarsloven, herunder krav til ansvarsforsikring. Formålet er i større grad å ansvarliggjøre både de kommersielle aktørene og private eiere, og gi økonomiske incentiver til å redusere ulykkeskostnadene og dermed bidra til risikoreduserende adferd. I tillegg vil det gi sikre skadede bedre erstatningsdekning ved ulykker.
I mitt svar 11. oktober 2022 viste jeg til at det ifølge opplysninger fra Trafikkforsikringsforeningen da var to nasjonale og et internasjonalt forsikringsselskap som tilbød slik forsikring til utleieaktørene. I tillegg var ytterligere en nasjonal aktør i ferd med å etablere tilbud som ville være fullt tilgjengelig fra 1. november 2022.
Trafikkforsikringsforeningen opplyser nå at de ikke kjenner til endringer om dette, altså at det fortsatt er fire aktører i dette markedet. Det er tre nasjonale selskaper i tillegg til en internasjonal aktør. Ifølge opplysninger fra Trafikkforsikringsforeningen er de tre nasjonale aktørene Tryg, If og Eika, mens den internasjonale er Wakam. Med tre aktører i det nasjonale markedet er forutsetningene til stede for et fungerende marked, også for mindre nasjonale og lokale selskaper.
Prisen på forsikringen settes av forsikringsselskapene og er basert blant annet på vurderinger av risikoen for skader som må dekkes av forsikringen.
Forsikringsplikten for utleieaktører bidrar til å flytte deler av det økonomiske ansvaret for skader fra fellesskapet og privatpersoner som skades til selskapene som driver utleie. Det innebærer samtidig at utleieaktørene får økonomiske incentiver til å redusere risikoen ved sin virksomhet. Jeg mener fortsatt det er riktig at kommersielle utleieaktører, store som små, som leier ut denne type motorvogner på denne måten har ansvar for risikoen som virksomheten medfører. I tillegg kan det ha stor betydning at elsparkesykkelen er forsikret, for de som får permanente skader etter ulykker der slike kjøretøy er involvert.