Margret Hagerup (H): Kan kunnskapsministeren forsikre at opplæringskontorene vil beholde de samme oppgavene og ansvaret for å ivareta og følge opp framtidens lærlinger, slik jeg har beskrevet i begrunnelsen til dette spørsmålet, i ny opplæringslov?
Begrunnelse
Takk for oppklarende svar på mitt spørsmål nr. 1916 (2023-2024). Jeg opplever at vi har en felles interesse i å etablere tydelige ansvarsforhold og rollefordeling i laget rundt lærlingen og at både lærebedriften, opplæringskontoret og fylkeskommunen er sentrale aktører i så måte. Jeg registrerer at det er uklart hva jeg la i ansvarlig part og ansvarlig leder i ovennevnte spørsmål. Jeg vil derfor forsøke å være veldig konkret i dette oppfølgingsspørsmålet ved å ta utgangspunkt i lærlingens behov og situasjon.
Det er anslått at ca. 20 % av dagens lærlinger bytter lærebedrift gjennom læretiden sin. Det kan være av praktiske (f.eks. flytting), økonomiske (f.eks. konkurs) eller faglige (f.eks. lærebedriftens faglige ansvarlige slutter) årsaker . I en av fem tilfeller faller altså ansvaret «bort» fra opprinnelig lærebedrift. Da er det avgjørende for lærlingens fullføring av sin utdanning at vedkommende ikke blir overlatt til seg selv, men at en annen funksjon overtar som ansvarlig part. I dag er dette regulert i lærekontraktene ved at opplæringskontorene signerer som ansvarlig part og trer inn i situasjonen og sikrer kontinuitet i læreløpet. Det er sannsynligvis unødvendig å peke på at det er de omtalte 20 % som er de mest sårbare i lærlingeopplæringen og som det er avgjørende at vi har gode og klare strukturer for å ivareta. Det er også dette området som ofte omtales som «den hemmelige ingrediensen» i lærlingordningen.