I proposisjonen legger Kultur- og kirkedepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2006.

Kap. 305 Lotteri- og stiftelsestilsynet

Økte driftsutgifter

Lotteri- og stiftelsestilsynets utgifter blir høyere enn tidligere budsjettert som følge av merutgifter i forbindelse med flytting av tilsynets kontrollseksjon på Hamar og merutgifter i forbindelse med innkreving av registreringsgebyr for stiftelser. Merutgiftene dekkes ved økte inntekter, jf. omtale under kap. 3305 postene 3 og 4 nedenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 305 post 1 Driftsutgifter økes med 1,4 mill. kroner.

Utgifter til oppdrag

Arbeidet mot spilleavhengighet er organisert som oppdrag. Utgiftene til dette arbeidet vil i 2006 beløpe seg til 2,3 mill. kroner. Utgiftene dekkes ved tilsvarende inntekter, jf. omtale under kap. 3305 post 6 nedenfor.

Det foreslås en bevilgning i 2006 under kap. 305 ny post 21 Spesielle driftsutgifter på 2,3 mill. kroner.

Kap. 315 Frivillighetsformål

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner

Tilskuddsordningen under kap. 315 post 70 skal kompensere for merutgifter som de frivillige organisasjonene fikk ved merverdiavgiftsreformen 1. juli 2001. Etter at søknads- og klagebehandlingen for 2005 er gjennomført anslår Lotteri- og stiftelsestilsynet, som forvalter ordningen, at det vil gjenstå et udisponert beløp av bevilgningen for 2006 på om lag 9,5 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 315 post 70 Merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner reduseres med 9,5 mill. kroner.

Kap. 323 Musikkformål

Lønnsmidler

Under kap. 323 post 78 Ymse faste tiltak er det i 2006 bevilget 1,5 mill. kroner til forprosjekt for et opplevelsessenter for pop/rock. Kultur- og kirkedepartementet skal utbetale lønn til prosjektleder som er ansatt av departementet. Lønnsutbetalingen må foretas fra post 1 Driftsutgifter. Lønnsutgiftene er beregnet til kr 320 000.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 323 post 1 Driftsutgifter økes med kr 320 000 og at bevilgningen under kap. 323 post 78 Ymse faste tiltak reduseres tilsvarende.

Kap. 324 Teater- og operaformål

Økte driftsutgifter

Riksteatrets inntekter fra salg av billetter og program m.m. blir høyere enn tidligere budsjettert, jf. omtale under kap. 3324 nedenfor. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter i 2006 på om lag 7,2 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 324 post 1 Driftsutgifter økes med 7,2 mill. kroner.

Kap. 325 Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

Økte oppdragsutgifter

Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får et langt større omfang i 2006 enn tidligere forventet. Som følge av dette kan oppdragsutgiftene i 2006 anslås til 28,5 mill. kroner. Dette er 23,0 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merutgiftene dekkes av økte inntekter, jf. omtale under kap. 3325 nedenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 325 post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 23,0 mill. kroner.

Kap. 326 Språk- litteratur- og bibliotekformål

Økte driftsutgifter

Nasjonalbibliotekets salg av diverse produkter og tjenester blir høyere enn tidligere forventet. Dette innebærer økte driftsutgifter på om lag 2,5 mill. kroner i 2006. Merutgiftene dekkes av økte inntekter, jf. omtale under kap. 3326 post 1 nedenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 326 post 1 Driftsutgifter økes med 2,5 mill. kroner.

Reduserte oppdragsutgifter

Oppdragsvirksomheten ved Nasjonalbiblioteket har fått et mindre omfang i 2006 enn tidligere antatt. Som følge av dette kan oppdragsutgiftene i 2006 anslås til 6,5 mill. kroner. Dette er 2,7 mill. kroner lavere enn budsjettert. Oppdragsinntektene reduseres tilsvarende, jf. omtale under kap. 3326 post 2 nedenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 326 post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres med 2,7 mill. kroner.

Nynorsk-midler

I St.prp. nr. 1 (2005-2006) ble det under kap. 326 post 78 Ymse faste tiltak foreslått en bevilgning på 1,5 mill. kroner til et nynorsk digitalt leksikon. Det vises videre til merknad fra familie- og kulturkomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2005-2006) om ovennevnte. Midlene blir i 2006 disponert til å styrke produksjon av nye artik­ler om nynorsk kulturhistorie på Internett. Kultur- og kirkedepartementet vil følge opp saken videre, jf. forslag under kap. 326 post 78 i vedlegg 2 til St.prp. nr. 1 (2006-2007) om å videreføre bevilgningen på samme nivå som i 2006.

Kap. 334 Film- og medieformål

Midler til utvikling av teknologi for talegjenkjenning

Under post 78 Ymse faste tiltak er det i 2006 bevilget 4,0 mill. kroner til utvikling av teknologi for talegjenkjenning. Det har tatt lengre tid å utvikle prosjektet enn tidligere forutsatt og prosjektet vil gå over flere år. Som følge av dette er det behov for å kunne utbetale bevilgningen over flere budsjetterminer. Bevilgningen må derfor være overførbar.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 334 post 71 Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50, økes med 4,0 mill. kroner og at bevilgningen under kap. 334 post 78 Ymse faste tiltak reduseres tilsvarende.

Kap. 335 Pressestøtte

Tilskudd til avisen Magazinet

Avisen Magazinet har til nå fått tilskudd fra kap. 335 post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner. I 2006 er det bevilget et tilskudd til Magazinet under denne posten på kr 1 013 000. Magazinet tilfredsstiller f.o.m. 2006 kravene til produksjonsstøtte. Tilskuddet til Magazinet bør derfor bevilges under post 71 Produksjonstilskudd f.o.m. inneværende år.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 335 post 71 Produksjonstilskudd økes med 1,0 mill. kroner og at bevilgningen under kap. 335 post 76 Tilskudd til ymse publikasjoner reduseres tilsvarende.

Kompensasjon for portoutgifter

Ved behandlingen av Innst. S. nr. 205 (2005-2006) vedtok Stortinget en bevilgning på 14,3 mill. kroner under kap. 335 post 72 Kompensasjon for portoutgifter. Før bevilgningen kan fordeles og tilskudd utbetales, må det fastsettes et eget regelverk for ordningen. Det har tatt lengre tid å få fastsatt regelverket enn tidligere forutsatt. Regelverket foreligger derfor først nå. Det kan derfor ikke utelukkes at noe av bevilgningen først kan utbetales i 2007. Som følge av dette er det behov for å gjøre bevilgningen for 2006 overførbar.

Det foreslås at kap. 335 post 72 Kompensasjon for portoutgifter gis stikkordet kan overføres, jf. forslag til vedtak II.

Kap. 3305 Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser

Økte refusjoner

Lotteri- og stiftelsestilsynets utgifter til kontroll av spillene til Norsk Tipping AS og Norsk Rikstoto refunderes fra nevnte selskaper. Inntektene under kap. 3305 post 3 Refusjon vil i 2006 bli om lag 1,0 mill. kroner høyere enn budsjettert som følge av økt refusjon fra Norsk Tipping. De økte inntektene skal dekke tilsynets merutgifter i forbindelse med flytting av tilsynets kontrollseksjon på Hamar til nye lokaler utenfor Norsk Tipping, jf. omtale under kap. 305 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 3305 post 3 Refusjon økes med 1,0 mill. kroner.

Økte inntekter fra avgifter og gebyrer

Lotteri- og stiftelsestilsynets inntekter fra avgifter og registreringsgebyr for stiftelser vil i 2006 bli om lag 1,1 mill. kroner høyere enn budsjettert. Økningen skyldes et større antall årsavgifter og registreringsgebyr enn tidligere forventet. 0,4 mill. kroner av dette beløpet skal dekke økte utgifter til innkreving av gebyr, jf. omtale under kap. 305 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 3305 post 4 Avgift, gebyrstiftelser økes med 1,1 mill. kroner.

Inntekter til arbeid mot spilleavhengighet

Lotteri- og stiftelsestilsynets arbeid med gjennomføring av handlingsplanen mot spilleavhengighet dekkes av inntekter under kap. 3305 post 6 Inntekter til arbeid mot spilleavhengighet. Det er behov for å inntektsføre 2,3 mill. kroner til dekning av utgiftene til dette arbeidet i 2006, jf. omtale under kap. 305 ny post 21 ovenfor.

Det foreslås en bevilgning i 2006 under kap. 3305 post 6 Inntekter til arbeid mot spilleavhengighet på 2,3 mill. kroner.

Kap. 3324 Teater- og operaformål

Økte salgs- og billettinntekter

Riksteatrets inntekter fra salg av billetter og program m.m. blir høyere enn tidligere budsjettert. De samlede inntektene i 2006 forventes å utgjøre om lag 16 mill. kroner. Dette gir en merinntekt på om lag 7,2 mill. kroner. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 324 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 3324 post 1 Inntekter ved Riksteatret økes med 7,2 mill. kroner.

Kap. 3325 Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

Økte oppdragsinntekter

Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får et langt større omfang i 2006 enn tidligere antatt. De samlede inntektene i 2006 forventes å utgjøre om lag 28,5 mill. kroner. Dette gir en merinntekt på 23 mill. kroner. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 325.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 3325 post 2 Inntekter ved oppdrag økes med 23,0 mill. kroner.

Kap. 3326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål

Økte salgsinntekter

Nasjonalbibliotekets inntekter fra salg av diverse produkter og tjenester som kopier, mikrofilmer, publikasjoner mv. blir høyere enn tidligere forventet. De samlede inntektene i 2006 forventes å utgjøre om lag 7,1 mill. kroner. Dette gir en merinntekt på om lag 2,5 mill. kroner. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 326 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 3326 post 1 Ymse inntekter økes med 2,5 mill. kroner.

Reduserte oppdragsinntekter

Nasjonalbibliotekets oppdragsvirksomhet får et mindre omfang i 2006 enn tidligere antatt. De samlede inntektene i 2006 forventes å utgjøre om lag 6,5 mill. kroner. Dette gir en mindreinntekt på 2,7 mill. kroner. Oppdragsutgiftene reduseres tilsvarende, jf. omtale under kap. 326 post 21 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen i 2006 under kap. 3326 post 2 Inntekter ved oppdrag reduseres med 2,7 mill. kroner.