Innledning
Med bakgrunn i lokale
vedtak om ny revidert Oslopakke 3, legger Samferdselsdepartementet
fram forslag om å forlenge bompengeinnkrevingen i Oslo og Akershus
til 2036 samt å innføre nytt takstsystem med tids- og miljødifferensierte
bompengetakster i eksisterende bompengering i Oslo. Det arbeides
med sikte på å innføre det nye takstsystemet 1. oktober 2017, men
det er usikkerhet knyttet til tidspunktet. Departementet orienterer
også om den reviderte avtalen for Oslopakke 3 for perioden 2017–2036
som Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har vedtatt.
Oslopakke 3 er et
samarbeid mellom Akershus fylkeskommune, Oslo kommune, Jernbanedirektoratet
og Statens vegvesen om utbygging og finansiering av veg-
og kollektivtiltak i perioden 2008–2032. Samarbeidet omfatter riksveger,
fylkesveger i Akershus, kommunale veger i Oslo, jernbane samt T-bane,
buss, trikk og båt i Oslo og Akershus. Finansieringen skjer hovedsakelig
gjennom bevilgninger fra staten, Akershus fylkeskommune og Oslo
kommune og bompenger.
Det overordnede målet
for Oslopakke 3 er å utvikle et effektivt, miljøvennlig, sikkert
og tilgjengelig transportsystem i Oslo og Akershus. Oslopakke 3 har
videre to hovedmål. Det ene er god framkommelighet for alle trafikantgrupper
med prioritering av kollektiv-, nærings-, gang- og sykkeltrafikk.
Det andre er å ta forventet vekst i persontransporten med kollektivtransport,
sykling og gåing.