1.6.2 Rammen
Etter noen år med
stagnasjon og delvis tilbakegang i etterspørselen etter husdyrprodukter,
har markedsinntektene i jordbruket igjen økt i 2020 og 2021. Det
er stor usikkerhet om utviklingen til 2022, som dette oppgjøret
skal legge rammebetingelser for. Det må legges til grunn at matmarkedene,
grensehandelen og økonomien i stor grad normaliseres i 2022. Det
vil antagelig medføre redusert etterspørsel og økte kostnader. Samtidig har
Budsjettnemnda anslått en reduksjon igjen i arbeidsforbruket i 2022,
som følge av normaliseringen i grøntsektoren og en fortsatt underliggende
reduksjon i arbeidsforbruket i øvrige produksjoner.
Ved dimensjonering
av rammen er det tatt utgangspunkt i anslag for utviklingen i jordbrukets
produksjon, kostnadsutvikling, samt arbeidsforbruk og anslag på lønnsvekst,
jf. tabell 6.1 i proposisjonen. For de makroøkonomiske størrelsene
er i stor grad SSBs prognoser lagt til grunn. De tekniske forutsetningene
om utviklingen fra 2021 til 2022 er de samme som Jordbrukets forhandlingsvalg
benyttet i kravet. Prognosen om prisøkning på 2,6 pst. for varer
som ikke har målpris kan synes optimistisk.
Det gir følgende
anslag:
-
Reduksjon i produksjonsvolum
på 0,65 pst. fra 2021 til 2022.
-
Prisøkning på 2,6
pst. i gjennomsnitt for inntektsposter som ikke er avtaleregulert.
-
Reduksjon i volumet
av ikke-varige driftsmidler med 0,9 pst.
-
Prisøkning på jordbrukets
ikke-varige driftsmidler på 1,8 pst.
-
Kapitalslit og leasing
er beregnet av Budsjettnemndas sekretariat med grunnlag i generell
prisvekst, og SSBs prognose for renteøkning.
-
Normalisert rentekostnad
er beregnet med samme forutsetninger og økning i lånemassen til
en samlet næringsgjeld på 62,4 mrd. kroner.
-
I sum er det lagt
til grunn en kostnadsvekst på 775 mill. kroner, som jordbruket kompenseres
for, jf. tabell 6.1.
-
2,9 pst. reduksjon
i arbeidsforbruk, som prognosert av Budsjettnemnda.
-
3,1 pst. lønnsøkning
for lønnsmottagerne.
Budsjettnemndas
prognose for reduksjon i arbeidsforbruket i 2022 på 2,9 pst. henger
særlig sammen med at det i 2020 og 2021 ligger inne et forhøyet
arbeidsforbruk i grøntsektoren, pga. pandemien. I 2022 forutsettes
arbeidsforbruket per dekar i grøntsektoren å være normalisert. For
øvrige produksjoner er det med støtte i modellberegninger anslått
en reduksjon i arbeidsforbruket på 1,1 pst., bl.a. med grunnlag
i SSBs landbruksundersøkelse i 2020. Dette er ikke et effektivitetskrav, men
en teknisk prognose på utviklingen, som også henger sammen med prognosen
om en reduksjon i produksjonen på 0,65 pst.
Med de tekniske anslagene
vil det kunne legges til rette for samme prosentvise inntektsutvikling
som andre grupper, fra det høye nivået i 2021 til 2022, med en ramme
på 690 mill. kroner. I tillegg foreslås en økning i avtalerammen
på 272 mill. kroner, slik at samlet ramme er 962 mill. kroner.
Forslaget legger
til rette for en inntektsøkning i jordbruket fra 2021, før oppgjør,
til 2022, på om lag 4 1/2 pst. (18 700 kroner). Dette legger til
rette for at inntektsforskjellen mellom jordbruket og lønnsmottagerne
reduseres vesentlig for hele perioden 2014–2022. Økningen i målprisene
fra 1. juli 2021 gjør at noe av inntektsveksten tas ut allerede
i inneværende år, og det resterende i 2022. På grunn av pandemien
er det betydelig usikkerhet om prognosene for 2022.
Vanligvis regner
avtalepartene inntektseffekt av hele rammen. Denne rammen er høyere
enn det som skal til for å legge til rette for en inntektsvekst
på 4 1/2 pst., for å bidra til finansiering av klima- og miljøtiltak og
en forsvarlig forvaltning av Landbrukets utviklingsfond. Regjeringen
mener det er nødvendig å intensivere klima- og miljøarbeidet i jordbruket,
for å følge opp klimaavtalen og oppnå resultater tidlig i gjennomføringsperioden.
Det er ikke regnet
inntektseffekt av 50 mill. kroner av økningen i bevilgningene. Det
skyldes både kapitalsituasjonen i LUF og sterk prioritering av klima-
og miljøtiltak. Bevilgningen til LUF foreslås økt med 83 mill. kroner.
Innenfor Landbrukets utviklingsfond foreslås en sterk prioritering,
som gir en økning i utbetaling på ordninger som utbetales til jordbruksforetakene
på over 50 mill. kroner.
Regjeringen viser
også til at i revidert nasjonalbudsjett er det for 2021 foreslått
bevilget 40 mill. kroner til opplæring i grøntnæringen og 3,5 mill.
kroner til CWD-tiltak.
Finansieringen av
rammen går frem av tabell 6.2 i proposisjonen. Målprisene økes fra
1. juli 2021 med en årsvirkning på 400 mill. kroner. Fra 2020 er
det om lag 32 mill. kroner i overførte midler, som ikke ligger inne
i grunnlagsmaterialet fra Budsjettnemnda. Disse midlene disponeres
som en del av rammen. Bevilgningen over kap. 1150 foreslås økt med
490 mill. kroner i 2022. Med prognosene i tabell 6.1 i proposisjonen
vil verdien av jordbruksfradraget øke med 40 mill. kroner.