Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, frå Høgre,
Trond Helleland, Erlend Larsen og Charlotte Spurkeland, frå Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og leiaren Erling Sande, frå
Framstegspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og frå Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, viser til at Stortinget ga tilslutning
til Askøypakken gjennom handsaminga av Prop. 197 S (2012–2013),
jf. Innst. 40 S (2013–2014). Askøypakken inneheld både prosjekt
og tiltak, og ei ramme til kollektivtrafikk. Komiteen viser til at bompengefinansieringa
som skal bidra til Askøypakken, og som starta innkrevjing i 2014,
opprinneleg skulle avsluttast i 2028. På grunn av ein auke i kostnadane
i prosjekta, lågare trafikk enn forventa og høgare elbil andel vil
ikkje prosjekta kunne la seg realisere med det finansieringsopplegget
som vart vedteke ved oppstart. Komiteen viser til at Askøy
kommune og Vestland fylkeskommune med bakgrunn i dette har gått inn
for eit revidert opplegg for finansiering som medfører auka inntekter
frå bompengeinnkrevjing. Dei auka inntektene skal kome igjennom
etablering av ein ekstra bomstasjon og utviding av perioden for innkrevjing
av bompengar fram til 2033.
Komiteen viser til at Samferdsledepartementet sluttar
seg til det endra investeringsopplegget for å gje høve til fullføring
av dei prosjekta som ikkje kan realiserast ved dagens opplegg. Departementet
peikar mellom anna på dei positive verknadane Askøypakken har hatt for
vegstandard, framkomst og trafikktryggleik, og at det endra opplegget
har lokalpolitisk støtte. Vestland fylkeskommune har vedteke å stille
garanti for bompengelånet. Departementet viser i proposisjonen til
dei nye retningslinjene for bompengefinansierte bypakkar, der det
er lagt til grunn at det ikkje lenger vil vere aktuelt å legge fram
reviderte pakkar for Stortinget utelukkande for å dekke kostnadsauke
i prosjekta eller svikt i inntektene frå bompengar. Når departementet
likevel har valt å gjere det i dette høve, er det fordi vedtaka
om utvida bompengeinnkrevjing vart gjorde av lokale styresmakter
før dei nye retningslinjene vart innførte i 2020 og 2021, og at
retningslinjene såleis ikkje skal ha tilbakeverkande kraft.
Komiteen viser til at det i
retningslinjene også er lagt til grunn ein eigendel på 20 pst. for
dei kommunale og fylkeskommunale prosjekta som ikkje har vore lagde fram
for Stortinget som ein del av bypakkar tidlegare, men at Askøypakken
ikkje er omfatta av dette kravet då prosjektporteføljen er den same
som den var då Stortinget handsama saka i Prop. 197 S (2012–2013).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at det er et sterkt lokalt ønske om
å fullføre prosjektene i Askøypakken. På grunn av at flere prosjekt
har blitt mer kostnadskrevende enn først antatt, og trafikken lavere,
lar ikke alle prosjektene seg gjennomføre innenfor den opprinnelige
økonomiske rammen. Flertallet vil
lytte til de lokale ønskene og bidra til å sikre et revidert finansieringsopplegg
for Askøypakken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet er
motstandere av bompenger. Bompenger er en ekstrabeskatning av bilister
som kommer i tillegg til skatter og avgifter de allerede har betalt
inn til stat og kommune. Belastningen fra bompenger er en bekymring
for mange, en bekymring disse
medlemmer både har forståelse for og deler.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ikke støttet utvidelsen av bompengeinnkrevingen
da den ble behandlet lokalt, og vil følgelig ikke støtte den i Stortinget.
Disse medlemmer mener bygging,
utbedring og vedlikehold av offentlige veier er et offentlig ansvar. Derfor
burde prosjekter som de i Askøypakken finansieres uten bruk av bompenger.
Byrden av utvidelsen av finansieringen i denne pakken er foreslått
å i all hovedsak legges på bilistene. Disse medlemmer mener det blir
galt å straffe bilistene med en ytterligere bomstasjon og 5 år lengre
innkrevingstid fordi mange har fulgt politikernes ønske om å redusere
biltrafikken og kjøpt seg elbil.
Disse medlemmer mener Askøypakken
og veiprosjektene i den må fullføres uten bruk av bompenger. Staten
må bidra med finansiering samtidig som fylkeskommunen må bidra over
sine budsjetter uten å skyve regningen over på sine innbyggere som
er avhengig av bilen i hverdagen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med Vestland fylkeskommune med mål om
å komme frem til en avtale hvor bompengeandelen i Askøypakken erstattes
av statlige og fylkeskommunale midler.»