Stortinget.no

logo
Hopp til innhald
Til framsida
Byggeplass med gravemaskin, lastebil, røyk og stilaser.

Det stilles store krav til planlegging og rutiner når store maskiner opererer på en trang byggeplass samtidig med stor øvrig aktivitet på plassen. Foto: Stortinget.

HMS-pris til Stortingets entreprenør

Stortingets entreprenør på byggeprosjektet i Prinsens gate 26 og post- og varemottaket, Veidekke Entreprenør, har vunnet en intern pris for sitt HMS-arbeid. 

10. november ble Veidekkes prosjektkontor på Wessels plass gjort kjent med at de hadde vunnet selskapets interne HMS-konkurranse for region øst, som omfatter hele østlandsområdet. Vinneren av hver region går til konsernfinalen hvor ti prosjekter fra Norge, Sverige og Danmark deltar. 

Etter 170 000 timeverk på Wessels plass er skadefasiten: Null skader som har medført fravær, mens det har vært fire skader som ikke har medført fravær.

– Det er klart vi er stolt av utmerkelsen, sier Veidekkes prosjektleder Thomas Julusmoen.

– HMS er høyt prioritert i alle deler av konsernets virksomhet, og det har over tid blitt arbeidet systematisk med å endre og forbedre rutiner og praksis. God planlegging, gode risikovurderinger på alle nivåer og god opplæring har vært fokusområder det siste året, og nå ser vi resultatet av arbeidet, sier Julusmoen.

Mye av rivingen har foregått manuelt, som erfaringsmessig har vist seg å være skadeutsatt. Gode rutiner og opplæring har bidratt til å holde skadestatistikken lav. Foto: Stortinget.

Skadeutsatt bransje

Entreprenørbransjen har i alle år vært skadeutsatt, med mange alvorlige skader og dessverre en del dødsfall. Veidekke har vist stabil nedgang i sykefraværet, hvor de siste tre årene har gitt fravær på henholdsvis 5,4 prosent, 4 prosent og 3,9 prosent i 2015.

– Som et av Skandinavias største entreprenørselskap har vi et ansvar for å være en pådriver i holdningsskapende arbeid i bransjen. Vi har blant annet vært en av initiativtakerne bak HMS-charteret i den norske byggenæringen, som har en nullvisjon for skader og ulykker, sier Julusmoen.

– Fravær representerer direkte og indirekte kostnader, men er også en indikator på trivsel og engasjement i organisasjonen. Vi ser alvorlig på de fire små skadene vi har hatt, til tross for at de ikke medførte fravær. Legger vi til grunn at vi har lagt ned 170 000 arbeidstimer er vi allikevel godt fornøyd med tallene, fortsetter han.

Det er risikabelt når manuelt arbeid pågår parallelt med at større maskiner arbeider på en trang byggeplass. Foto: Stortinget

Over tusen tonn fasade på høye pæler er et kompliserende element som stiller strenge krav til entreprenørens HMS-rutiner. Foto: Stortinget.

 – I tillegg til antall arbeidstimer er det grunn til å vektlegge forholdene i Prinsens gate 26: Registreringen av skadefravær er gjennomført etter nesten et år med riving. Riving av gammel bygningmasse er blant de arbeider som medfører flest skader i vår bransje. I tillegg er arbeidet gjennomført på en svært trang byggeplass, et moment som øker utfordringene. Som et siste, ikke ubetydelige moment bør prosjektets kompleksitet fremheves, sier han.

– Vår bransje er vant til utfordrende oppdrag, men å ha over 1000 tonn fasade stående på ti meter pæler, mens hele fasaden er støttet opp av over 100 tonn stål, er ikke hverdagskost. Disse momentene har bidratt til å vektlegge HMS-arbeidet ytterligere. Med slike rammebetingelser er det ikke rom for feil, avslutter Thomas Julusmoen. 

Resultatet skyldes gode rutiner

– Skadestatistikken Veidekke kan vise til er ikke et resultat av tilfeldigheter, men kommer som følge av god planlegging, ordnet og ryddig byggeplass og god opplæring, sier Rune Almenning, Stortingets prosjektsjef.

– En entreprenørs skadehistorikk kan fortelle mye om selskapet. Du finner ingen byggherrer som ønsker å assosieres med en entreprenør som ikke tar sikkerhet på alvor. Slurves det med HMS, kan man lett se for seg at det kan slurves på andre områder også, avslutter Almenning.  

Sist oppdatert: 11.11.2016 13:05
: