Høringsinnspill fra Asker kommune

Høring: Nasjonal transportplan 2025-2036
Innspillsdato:

ASKER KOMMUNES HØRINGSUTTALELSE TIL FORSLAG TIL NTP 2025-2036 Meld. St. 14 (2023-2024)

Til: Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget 

Fra: Lene Conradi, ordfører i Asker 

Dato: 8/4-2024 

ASKER KOMMUNES HØRINGSUTTALELSE TIL FORSLAG TIL NTP 2025-2036 Meld. St. 14 (2023-2024) 

Asker kommune viser til forslag til Nasjonal transportplan 2025-2036, publisert 22. mars i år. 

Asker kommune ber om at hele E18 vestkorridoren legges inn i NTP 2025-2036 

Asker kommune er svært skuffet over planforslaget, der E18 Vestkorridoren vest for Ramstadsletta i praksis foreslås radert ut av Nasjonal transportplan. E18-etappe II (Sandvika-parsellen) er flyttet over til en «utviklingsportefølje» som innebærer at det pågående reguleringsarbeid som allerede har kostet noen hundre millioner kroner, blir stanset. E18-etappe III (Asker parsellen) er ikke nevnt i planforslaget. Dette innebærer at et helhetlig samferdselsprosjekt gjennom vestregionen som har ligget inne i NTP i flere perioder, blir vingeklippet. Dette betyr at E18 gjennom Asker og Bærum forblir en nasjonal flaskehals, samtidig som stedsutviklingen i vestregionen hindres.  

Dette vil ha store negative konsekvenser for den videre samfunnsutviklingen i de prioriterte vekstområdene i Asker og Bærum, langs et av landets beste togtilbud. Manglende avklaringer rundt trasévalg og framdrift for ny E18 vil sette bolig- og næringsutvikling langs jernbanen i vestkorridoren på vent på ubestemt tid. Manglende oppgradering av E18 medfører at bussen fortsatt står i stampe i lokale bilkøer og sykkelen vil fortsatt være et risikofylt framkomstmiddel mellom Asker, Bærum og Oslo. Manglende oppgradering av E18 medfører at næringstransporten gjennom vestkorridoren fortsatt vil tape milliarder som følge av køer og uforutsigbar tidsbruk. Manglende oppgradering av E18 medfører at mange tusen mennesker fortsatt må bo og oppholde seg i svært støyutsatte områder, med konsekvenser for både trivsel og helse.  

  • Asker kommune ber om at E18-etappe II, Ramstadsletta-Nesbru, legges inn i vegvesenets planportefølje for gjennomføring i perioden 2025-2036. 
  • Asker kommune ber om at E18-etappe III, Nesbru-Drengsrud, legges inn i vegvesenets planportefølje for regulering i perioden 2025-2036. 

By- og stedsutviklingen bremses kraftig opp uten ny E18 gjennom vestkorridoren 

I regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus (RATP Oslo Akershus) er vestregionen, fra Oslo til Asker pekt ut som et av Oslo-områdets prioriterte vekstområder, med bybåndet langs kollektivstammen og to regionale byer, Sandvika og Asker. Vestregionen er et av landets store bo- og næringsområder med et av landets beste kollektivtilbud; tog, t-baner og buss. Asker stasjon er landets 5. mest trafikkerte jernbanestasjon. I Asker-delen av bybåndet bor 50.000 innbyggere og her er 25.000 arbeidsplasser. 

Asker kommune baserer kommuneplanen på regional plan, og statlige retningslinjer, og har lagt opp til omfattende bolig- og næringsutvikling rundt jernbanestasjoner og viktige busstraséer i vestkorridoren. Store områder skal utvikles både rundt Asker sentrum og i Holmen-Billingstad området (mot Bærum). Denne utviklingen er i vesentlig grad avhengig av ny E18, både reguleringsmessige avklaringer og gjennomført anlegg. Manglende reguleringsmessige avklaringer av ny E18, med tilliggende lokalveinett for buss og sykkel, har i mange år allerede forhindret regulering av tilstøtende nærings- og boligområder. Dette skyldes bl.a. at kommunedelplan for E18 båndlegger arealer som kunne vært frigjort gjennom mer detaljerte reguleringsmessige avklaringer.  

Ved gjennomføring av ny E18 åpnes ytterligere store arealer for boligbygging, arealer som i dag er sterkt støybelastet, men som vil skjermes fra veitrafikkstøy gjennom planlagte tunneler og skjermingstiltak. Uten ny E18 blir det ikke mulig å gjennomføre vesentlige deler av bolig- og næringsutviklingen langs jernbanens to dobbeltspor i vestkorridoren. Dette rammer Asker sentrum, Holmen, Billingstad og Slependen, med et utbyggingspotensiale på over 3000 boliger, samt tusener av arbeidsplasser. Uten reguleringsmessige avklaringer hindres betydelige bolig- og næringsprosjekter på ubestemt tid. Dette er stikk i strid med nasjonale og regionale føringer for samordnet areal- og transportutvikling. 

Det grønne skiftet i transporten gjennom vestkorridoren vanskeliggjøres  

Kommunedelplanene for ny E18 gjennom Asker og Bærum omfatter også bussvei og hovedsykkelvei mellom Asker og Oslo, samt en rekke tiltak på lokalveisystemet bl.a. som avlastningsveier ved vedlikehold og hendelser på E18. Uten ny E18 vil bussframkommelighet og tilrettelegging for sykkel på strekningen gjennom Asker og Bærum forbli uforandret, bussen vil fortsatt stå i bilkø på de store fylkesveiene inn mot E18, og syklistene vil fortsatt måtte manøvrere seg gjennom biltrafikken. Dette stimulerer ikke det grønne skiftet i transportsektoren. Ny E18 vil også redusere barrierevirkningen av E18 gjennom kommunene, med de positive konsekvenser dette har for sykkel og gange på tvers av motorveien. Ny E18 planlegges med 3 + 3 felt, det samme som dagens E18. Ett felt i hver retning forutsettes reservert buss. Kapasiteten for personbiltrafikk økes ikke. 

Næringslivet taper milliarder som følge av kø og forsinkelser i vestkorridoren 

E18 gjennom Asker og Bærum er en nasjonal flaskehals. Asker kommune fikk i 2012 utarbeidet en rapport om næringslivets kostander ved forsinkelser i vestkorridoren («Pöyry-rapporten») som fastslo at kø- og forsinkelseskostnader påførte næringslivet et beregnet tap på 1 mrd.kr. årlig (2012). De kumulative kostnadene over 20 år ble beregnet til ca. 28 mrd. kr. ut ifra 2012-situasjonen. Dette er kostnader som rammer næringslivet både lokalt og nasjonalt. Disse kostnadene må sees i sammenheng med investeringskostnadene til ny E18. Ny E18 gir en robust og helhetlig transportkorridor gjennom Asker og Bærum som gir mulighet for å prioritere næringstrafikk.  

Støy og forurensning, redusert livskvalitet vil fortsatt ramme tusenvis av innbyggere 

I konsekvensutredning til kommunedelplan for ny E18 framgår det at nærmere 4000 boliger ligger i støysonen langs dagens E18 i Asker. Dette tallet halveres ved etablering av ny E18, gjennom ulike støyskjermingstiltak. Ny E18 vil sikre bedre folkehelse og livskvalitet for svært mange av de 17.000 som i dag bor innenfor støysonen i Asker og Bærum. Dette er samfunnskostnader som må hensyntas i en kost-/nytte analyse.  

Finansiering av ny E18 

E18 gjennom vestkorridoren forutsettes delfinansiert ved bomavgift. Veien har i dag en ÅDT på rundt 90.000 kjøretøy. I kostnadsanslagene (2020) er det lagt til grunn at staten skal dekke 18% av totalkostnadene, mens brukerfinansieringen utgjør 76% av kostnadene. Det er ikke mange samferdselsprosjekter i landet der brukerandelen er så omfattende. 

Kostnader ved utbedring /skiftning av broene i Bærum og Asker 

Vi minner i denne sammenheng også om at dagens motorveibroer (Oreholtet, Asker sentrum, Holmen, Nesbru, Slependen, Bjørnsvika og Sandvika) er bygget i 1960-70 årene. Disse må utbedres/skiftes ut i løpet av ikke altfor mange år. Det vil være nødvendig å etablere alternative veitraséer, bl.a. gjennom Sandvika og Asker sentrum, i anleggsperioden. Dette er formidable kostnader som ennå ikke er avklart, men foreløpige estimater opererer med 6-8 milliarder for broene i Sandvika-parsellen. En helhetlig kost-/nytte analyse vil vise at ny E18 kommer godt ut i et samfunnsregnskap.  

Øvrige prosjekter i NTP relevante for Asker 

Asker kommune er tilfreds med at Oslofjordtunellen nå endelig iverksettes. Asker kommune vil for øvrig understreke nødvendigheten av å ferdigstille E134 Dagslett-E18 v/ Lier. For øvrig baserer Asker kommune en vesentlig del av stedsutviklingen på jernbanen. Derfor er vi tilfreds med videreutviklingen av togtilbudet i Oslo-regionen, som foreslått i NTP 2025-2036.