90-poster behandles av
finanskomiteen utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 | | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-11 |
| | | | | |
Utgifter i hele kroner |
Fiskeridepartementet |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | 77 317
000 | | 77 317
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 74 817 000 | | 74 817 000 |
| 70 | Tilskudd diverse formål, kan overføres | 500 000 | | 500 000 |
| 71 | Tilskudd til kystkultur, kan overføres | 2 000 000 | | 2 000 000 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 6 590
000 | | 6 590
000 |
| 70 | Tilskudd, kan
overføres | 6 590 000 | | 6 590 000 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 251 170
000 | | 251 170
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 249 570 000 | | 249 570 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 600 000 | | 1 600 000 |
1040 | | Fiskeristøtte
og strukturtiltak (jf. kap. 4040) | 77 000
000 | | 120 000
000 |
| 70 | Tilskudd til støtte
til fiskeriene, kan overføres | 0 | | 50 000 000 |
| 71 | Tilskudd til strukturtiltak
for kapasitetstilpasning av fiskeflåten, kan overføres | 77 000 000 | | 70 000 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 7 070
000 | | 7 070
000 |
| 71 | Sosiale tiltak, kan overføres | 3 000 000 | | 3 000 000 |
| 74 | Erstatninger, kan overføres | 2 070 000 | | 2 070 000 |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning, kan overføres | 2 000 000 | | 2 000 000 |
|
Statsbankene |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 10 165
000 | | 10 165
000 |
| 73 | Rentestøtte stønadslån | 165 000 | | 165 000 |
| 75 | Marint innovasjonsprogram, kan overføres | 10 000 000 | | 10 000 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 10 | 429
312 000 | | 472
312 000 |
|
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | 10 000 | | 10 000 |
| 1 | Refusjoner. | 10 000 | | 10 000 |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 36 389
000 | | 36 389
000 |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 000 | | 10 000 |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 79 000 | | 79 000 |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet | 10 000 | | 10 000 |
| 5 | Gebyr kjøperregistering | 420 000 | | 420 000 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet | 650 000 | | 650 000 |
| 8 | Gebyr havbruk | 13 450 000 | | 13 450 000 |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 19 000 000 | | 19 000 000 |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse | 2 760 000 | | 2 760 000 |
| 14 | Refusjoner | 10 000 | | 10 000 |
4040 | | Fiskeristøtte
og strukturtiltak (jf. kap. 1040) | 77 000
000 | | 35 000
000 |
| 1 | Strukturavgift for kapasitetstilpasning
av fiskeflåten | 77 000 000 | | 35 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 10 | 113
399 000 | | 71
399 000 |
| | Netto
rammeområde 10 | 315 913
000 | | 400 913
000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeridepartementet
i 2004 kan overskride bevilgningen under kap. 1040 post 71 mot tilsvarende
merinntekter under kap. 4040 post 1.
III
Fullmakt til overdragelse
av distriktslaboratorier
Stortinget gir Fiskeridepartementet fullmakt
til å overdra Fiskeridirektoratets distriktslaboratorier
i Ålesund, Svolvær og Tromsø til nye
eiere.
IV
Strukturavgift
Stortinget samtykker i at strukturavgiften på førstehåndsomsetning
av fisk i 2004 settes til 0,35 pst. av førstehåndsverdi
av landet fisk i 2004.
Ved Stortingets vedtak av 26. november 2003
er netto utgiftsramme for rammeområde 10 fastsatt til kr 390
913 000. Dette er en reduksjon på kr 10 000 000 i forhold
til framlegget fra regjeringen Bondevik II i St.prp. nr. 1 (2003-2004)
og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 9.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag til
budsjett som for ramme 10 er et budsjett for en bærekraftig
fiskeriforvaltning, der hensynet til både fiskebestanden,
næringsutøverne og kystsamfunnet ivaretas. En
lønnsom og bærekraftig fiskerinæring
er en forutsetning for verdiskaping og sysselsetting langs kysten. Disse
medlemmer legger også til grunn at næringsvirksomhet
basert på marint råstoff skal bidra til et betydelig
og økt tilskudd til verdiskapning i et nasjonaløkonomisk
perspektiv. Den marine næring skal utgjøre en
del av grunnfjellet i norsk økonomi. Dette medfører
at betydningen av en høy og målrettet FoU-innsats
samt nyskapnings- og omstillingsevne er forutsetninger for at den
norske fiskeri- og havbruksnæringen skal være
konkurransedyktig også i en fremtidig, globalisert næring. Disse
medlemmer mener også at fiskeri- og havbruksnæringen
fortsatt skal bidra til gode og trygge arbeidsplasser gjennom markedsorientering
og økt verdiskaping. Styrking av kompetanse og rekruttering
av ungdom til næringen er også svært
viktige element i arbeidet for økt verdiskaping.
Disse medlemmer viser til at
budsjettprioriteringene under forskning og utvikling styrker Tromsø-miljøet
ytterligere som tyngdepunkt for nasjonal forskning knyttet
til utvikling av torsk som oppdrettsart, med en bevilgning til avls-programmet
for torsk i regi av Fiskeriforskning som styrkes med 12 mill. kroner
til 22 mill. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at etablering av en marin biobank er viktig både ut fra
et forvaltningsmessig, vitenskapelig og kommersielt perspektiv og
at det er satt av inntil 4 mill. kroner for etableringen av den
marine biobank i 2004.
Disse medlemmer er enig i at
forskning knyttet til trygg og sunn sjømat har høy
prioritet også i 2004.
Disse medlemmer synes det er
positivt at sjøsikkerhet og beredskap styrkes i 2004 ved
at det er satt av midler til Kystverket for innleie av ett slepefartøy
for Nord-Norge samtidig som Forsvaret stiller to fartøyer
med slepekraft til disposisjon.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og foreslår
at rammeområde 10 bevilges med kr 390 913 000, som er kr
10 000 000 lavere enn det som følger av Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
bekymret for situasjonen i primærnæringene og mener
det er viktig å føre en aktiv politikk for økt
verdiskaping, omstilling og bevaring av arbeidsplasser i fiskerisektoren
og i foredlingsindustrien.
Disse medlemmer viser til Norges
fortrinn innen fiskeri og havbruk og mener potensialet for verdiskaping
i marin sektor er stort. I tillegg til fortsatt vekst i oppdrettsnæringen
og verdiskaping basert på teknologiutvikling og videreforedling
i fiskeindustrien, viser disse medlemmer til at det
er et stort potensial basert på utvikling i nye næringsgrener
som bioteknologi, bioprospektering, bedre utnyttelse av biprodukter
og utnyttelse av hittil uutnyttede marine ressurser.
Disse medlemmer understreker
at det er en utfordring for fiskeindustrien å øke
videreforedlingen og skape en bredere utnyttelse av ressursene.
Et sterkere offentlig engasjement er etter disse medlemmers vurdering
nødvendig for å utløse dette. Disse medlemmer vil
derfor i sitt alternative budsjett videreføre satsingen
på arbeidet med omstilling og nyskaping i fiskerinæringen,
gjennom blant annet satsingen på oppdrett av skjell, kveite,
steinbit og torsk og bevilge 30 mill. kroner til dette. I tillegg
mener disse medlemmer det er behov for å øke
bevilgningen til marint innovasjonsprogram og vil bevilge 20,7 mill. kroner
til dette.
Det er bekymringsfullt når det meldes
om tilfeller hvor mottak må stoppes som følge
av manglende driftskreditt gjennom det private bankvesenet. Disse medlemmer mener
at mottaket av fisk kan sikres gjennom å etablere tiltak
som gir tilgang på driftskreditt til fiskerinæringen,
og vil derfor videreføre vedtaket fra Revidert nasjonalbudsjett
om en statlig garantiramme for fiskeindustrien, med en garantiramme
på 200 mill. kroner med et tapsfond på 50 mill. kroner.
Gjennom Fiskerinæringens kompetansesenter (FINKO)
drives det et strategisk og målrettet arbeid med rekruttering
og kompetanseheving i fiskeri- og havbruksnæringen for å bidra
til økt verdiskaping gjennom kompetanseheving innenfor
hele verdikjeden, disse medlemmer understreker betydningen
av dette tiltaket og vil videreføre FINKO gjennom å bevilge
10 mill. kroner til dette i 2004.
Disse medlemmer mener Regjeringens
budsjettforslag svekker muligheten til å føre
en offensiv politikk på dette området, da rammene
er for små.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overbevist om at den maritime sektoren vil ha svært stor
betydning for Norges økonomi, samfunnsliv og næringsliv
i årene som kommer. Dette krever imidlertid at det legges
til rette for en bærekraftig utnyttelse av fisk, skalldyr,
sjøpattedyr, skjell, tang og alger m.m., og at det legges
til rette for at de marine ressursene kan utnyttes på en
kommersiell god måte.
Disse medlemmer har som målsetning å gi næringen
så gode rammevilkår at offentlige overføringer
ikke blir nødvendig. Dette innebærer at næringen
kan få utvikle seg uten byråkratiske hindre og
på en måte som næringen selv mener den
er best tjent med.
Disse medlemmer erkjenner imidlertid
at fiskerinæringen må reguleres til en viss grad,
blant annet fordi ingen har naturlig eiendomsrett til havets ressurser.
Ressursene i havet skal forvaltes på en måte som
er tjenlig for hele landet og for befolkningen langs kysten. Disse
medlemmer mener det er behov for omfattende endringer slik
at rike fiskefelt kan utnyttes på en måte som
gir bedre lønnsomhet. Det er blant annet behov for en mer
effektiv struktur på flåteleddet i næringen. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til sine merknader i
Innst. S. nr. 271 (2002-2003). Disse medlemmer mener
et system med omsettelige kvoter innen den tradisjonelle fiskerinæringen
vil avklare hvor mange arbeidsplasser det er grunnlag for. Et slikt
system vil oppmuntre til en tilpasning som gir størst mulig
fortjeneste av den begrensede mengde fisk det er tillatt å ta
opp. Dette vil føre til kostnadseffektivitet i fangstleddet
samt gi bedre samsvar mellom investeringer og ressursgrunnlag.
Disse medlemmer ser viktigheten
av en bærekraftig høsting av ressursen sjøpattedyr. Bestanden
av sel blant annet i Øst- og Vestisen er nå blitt
så stor at den er i ferd med å bli en betydelig
trussel for enkelte fiskebestander. Disse medlemmer vil derfor
arbeide for en økning av selfangsten. Produkter av sjøpattedyr
er en viktig eksportartikkel for Norge, og en økt fangst
av sjøpattedyr vil bidra til økt vekst i kystområdene.
Disse medlemmer viser til at
den norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig og bærekraftig
næringsvei. Fangsten bidrar til å skape lønnsomme arbeidsplasser
for fangere, produsenter og tilhørende næringer
langs kysten.
Disse medlemmer mener det er
for strenge vilkår for tildeling av konsesjon for havbruk/oppdrett og
at dette virker negativt for næringen. Disse medlemmer mener
derfor primært at konsesjonsordningen skal fjernes og at
begrensningene kun skal være de som følger av
forurensning og veterinære hensyn.
Disse medlemmer vil arbeide for
at de kommuner som har naturgitte forhold for havbruk/oppdrett, skal
tilrettelegge for slik næringsvirksomhet i sine reguleringsplaner.
Videre mener disse medlemmer at forkvoter innen havbruk/oppdrettsnæringen
er et utidig inngrep i den enkelte bedrift og derfor må bringes
til opphør.
Disse medlemmer mener at dagens
reguleringer med hensyn til volumbegrensninger i oppdrettsanlegg er
for strenge, og vil derfor overlate til den enkelte næringsdrivende å bestemme
størrelse på sitt anlegg så lenge veterinær-
og forurensningshensyn ikke tilsier noe annet.
Disse medlemmer ser behovet for å skille
mellom konsesjoner for laks og ørret. Videre må det
legges til rette for oppdrett av andre maritime arter som f.eks. kveite,
torsk, skjell, piggvar m.m. Det er et stort verdiskapingspotensiale
i oppdrett av nye arter, noe som må utnyttes til kystsamfunnenes
beste. Disse medlemmer ser i den sammenheng behovet
for å kanalisere en større del av dagens forskningsmidler
til fiskeri- og oppdrettsnæringen.
Disse medlemmer viser videre
til at fraksjonens primære standpunkt vil fremgå i
særmerknadene til de enkelte budsjettkapitler og i tabellene
til innstillingen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til at fisk er Norges nest største eksportartikkel med
ein eksportverdi på nesten 30 mrd. kroner. Vi ser no ei
utvikling mot at volumet aukar, utan at verdien aukar tilsvarande.
Derfor treng vi grep som kan bidra til å auke verdiskapinga
i fiskerinæringa. Omstilling og nyskapning må til.
Fiskerinæringa er grunnlaget for busetnaden
i mange lokalsamfunn langs kysten. 2003 har vore prega av utfordringar
for alle ledd i fiskerinæringa. Låge prisar, høg
rente og kronekurs har ramma desse eksportretta næringane
hardt. Det har til dømes vore 18 konkursar i fiskeindustrien
i Nord-Norge dette året, og dette gir seg tydelege utslag
på arbeidsløysestatistikken. Desse medlemene meiner
at lågare rente og svakare krone åleine ikkje
løyser alle utfordringane i fiskerinæringa. Ansvar
for nyskaping og omstilling kan heller ikkje overlatast til næringsaktørane åleine;
fellesskapet må bidra med kunnskap og kapital for å få meir
verdi ut av fisken i havet, og for å sørgje for
aktivitet og arbeidsplassar til sjøs og på land.
Om næringa blir forvalta ut frå omsyn
til økonomisk og økologisk berekraft, vil fiskeria
også i framtida vere berebjelken i kystsamfunna. Desse
medlemene meiner derfor den sentrale utfordringa i fiskeripolitikken
er omlegging til eit meir kystnært fiske.
Desse medlemeneviser
til at dei marine næringane er spådd ei framtid
som nasjonale vekstnæringar. Skal dette skje, må vi
forvalte ressursane våre rett, og premissen for at veksten
skal bli realitet, nemleg intensivt forsknings- og utviklingsarbeid,
må få høgare prioritet.
Det har i den seinare tida vore merksemd rundt forgubbing
av fiskerinæringa. Det er nødvendig å gjere grep
i forhold til rekrutteringa til fiskerinæringa. Regjeringa
sin motvilje mot å opprettholde Fiskerinæringens
Kompetansesenter (FINKO), er eit steg i feil retning i så måte.
Desse medlemenemeiner
at om den norske havbruksnæringa skal vere verdsleiande
i framtida, må det satsast på kunnskap. Næringa
er eksportorientert og avhengig av tillit i marknaden, og dermed
sårbar. Ei havbruksnæring som i større
grad tar omsyn til miljøet, er derfor nødvendig
for å trygge arbeidsplassane. Desse medlemene viser
til at Regjeringa utlyser nye laksekonsesjonar i ei tid der ein
først og fremst fryktar for marknadstilhøva. Dei
usikre og raskt skiftande rammevilkåra som møter
havbruksnæringa er eit problem.
Desse medlemene viser til at
det under behandlinga av Revidert nasjonalbudsjett 2003 vart funne rom
for ei påplussing til marint innovasjonsprogram og til
SND, nyskaping og omstilling samt garantiordning for fiskeindustrien.
Regjeringa har ikkje fulgt opp desse bevilgningane i forslaget til
Statsbudsjett for 2004. Desse medlemene ønskjer å vidareføre denne
satsinga i 2004.
Desse medlemene viser vidare
til at det vart brot mellom staten og Norges Fiskarlag under forhandlingane
om fiskeriavtalen for 2004. Det er eit tydeleg politisk signal frå sitjande
Regjering at ein prioriterer kondemnering av den minste kystflåten
framfor føringstilskott og tilskott til lineegningssentralar. Desse
medlemene er usamde i denne priorieringa.
Desse medlemene viser ut over
dette til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, og til merknader
til dei enkelte kapittel og postar der forslag til løyvingar
kjem fram.
Desse medlemene viser til at
budsjettforliket mellom Arbeidarpartiet og Regjeringa førte
til ein reduksjon på kr 10 000 000 på ramme 10.
Det vart heller ikkje rom for auke av fiskeriavtalen. Desse medlemene finn
ikkje rom for eigne prioriteringar innanfor den vedtatte ramma.
Spesielt på grunn av statens halvering av fiskeriavtalen
vil desse medlemene avstå frå å fremme
forslag innanfor ramma.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett og Budsjett-innst. S. I
(2003-2004), og foreslår at rammeområde 10 bevilges
med kr 465 913 000, som er 65 mill. kroner mer enn Regjeringens
budsjettforslag for 2003.
Dette medlem vil understreke
den betydning fiskerinæringen har for bosetting og sysselsetting
langs hele kysten, og vil legge til rette for videre vekst i fiskerinæringen
samtidig som det tas vare på det beste i vår ressursforvaltning
på dette området. Verdiene i havet er en fornybar
ressurs som må forvaltes på en bærekraftig
måte også i et generasjonsperspektiv. Dette
medlem vil påpeke at en slik utvikling krever økt
satsning på fiskeri- og havbruksnæringen gjennom Fiskeridepartementets
budsjett og et aktivt forsknings- og utviklingsarbeid i hele marin
sektor. Det ligger store muligheter for verdiskaping dersom Norge
satser på marin og biomarin sektor for å øke
kunnskapsinnholdet i produkter, på å utvikle bedre
produkter i fiskeindustrien, og i å utvikle torsk og andre
marine arter til oppdrettsformål.
Samarbeidsregjeringas tro på næringsnøytralitet
og generelle virkemidler har i Samarbeidsregjeringens tid redusert
SNDs og forskningsmiljøenes mulighet til å bidra
til innovasjon og framtidig verdiskaping.
Dette medlem foreslår å øke
bevilgningene til de marine forskningsmiljøene, marin innovasjon
i SND-regi, og til fiskerinæringens kompetansesenter. Dette medlem viser
videre til at Senterpartiet vil gi skattelette gjennom å heve
fiskerfradraget.
Dette medlem viser til det betydelige
antall konkurser i fiskeindustrien i Nord-Norge det siste året. Lavere
rente og svekket krone er ikke tilstrekkelig til å møte
industriens utfordringer. Det offentlige må ta aktivt del
i nyskaping og omstilling i næringa, blant annet gjennom
bevilgninger over SND sitt budsjett.
Dette medlem viser til at det
ikke kom til enighet mellom staten for Norges Fiskarlag om en fiskeriavtale for
2004. Dette er svært alvorlig, spesielt med bakgrunn i
den vanskelige situasjon næringa nå er inne i.
En reduksjon av tilskudd til føring vil få store
konsekvenser først og fremst for de små mottak,
og sammen med gjennomføring av strukturtiltak vil det være
en betydelig risiko for at små mottak nedlegges med de konsekvenser
dette får for mindre fiskerisamfunn.
Dette medlemvil
i budsjettet for 2004 prioritere forskning, utvikling og kommersialisering
i marin og biomarin sektor, utvikling av nye marine arter og å utvikle
bedre produkter for landindustrien. Det må satses på utvikling
av ny teknologi som øker kvaliteten på fisk fra
hav til marked, og på å få fram flere
enkle og forbrukervennlige produkter. FoU-midler må også investeres
slik at det kan gjøres bruk av biprodukter fra fisk som
i dag i stor grad er en ubenyttet ressurs. Dette medlem foreslo
derfor å styrke denne budsjettposten med 5,9 mill. kroner
sammenlignet med Regjeringens opplegg.
Dette medlem viser for øvrig
til Senterpartiets alternative budsjett og til merknader til de
enkelte kapittel og poster der forslag til bevilgning framkommer.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes
primærstandpunkter under rammeområde 10 presentert.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Høyre og Kristelig Folkeparti innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1(2003-2004) og primærbudsjettene
til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet slik de framkommer i finansinnstillingen. Avvik
i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 med Tillegg
nr. 1-11 | H, KrF | A | FrP | SV | Sp |
| | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | 77 317 | 75 317 (-2 000) | 77 317 (0) | 70 317 (-7 000) | 77 317 (0) | 77 317 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 74 817 | 73 317 (-1
500) | 74 817 (0) | 67 817 (-7
000) | 74 817 (0) | 74 817 (0) |
| 70 | Tilskudd diverse formål | 500 | 500 (0) | 500 (0) | 500 (0) | 500 (0) | 500 (0) |
| 71 | Tilskudd til kystkultur | 2 000 | 1 500 (-500) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale
organisasjoner | 6 590 | 6 590 (0) | 6 590 (0) | 6 590 (0) | 6 590 (0) | 6 590 (0) |
| 70 | Tilskudd | 6 590 | 6 590 (0) | 6 590 (0) | 6 590 (0) | 6 590 (0) | 6 590 (0) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 251 170 | 246 670 (-4 500) | 251 170 (0) | 241 170 (-10 000) | 251 170 (0) | 251 170 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 249 570 | 245 070 (-4
500) | 249 570 (0) | 239 570 (-10
000) | 249 570 (0) | 249 570 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 1 600 | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) |
1040 | | Fiskeristøtte
og strukturtiltak (jf. kap. 4040) | 120 000 | 120 000 (0) | 120 000 (0) | 77 000 (-43 000) | 165 000 (+45 000) | 165 000 (+45 000) |
| 70 | Tilskudd til støtte
til fiskeriene | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 0 (-50
000) | 95 000 (+45
000) | 95 000 (+45
000) |
| 71 | Tilskudd til strukturtiltak
for kapasitetstilpasning av fiskeflåten | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 77 000 (+7
000) | 70 000 (0) | 70 000 (0) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 7 070 | 3 570 (-3 500) | 17 070 (+10 000) | 4 070 (-3 000) | 12 070 (+5 000) | 17 070 (+10 000) |
| 71 | Sosiale tiltak | 3 000 | 0 (-3
000) | 3 000 (0) | 0 (-3
000) | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
| 73 | FINKO | 0 | 0 (0) | 10 000 (+10
000) | 0 (0) | 5 000 (+5
000) | 0 (0) |
| 73 | Fiskerinæringas
kompetansesenter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 (+10
000) |
| 74 | Erstatninger | 2 070 | 2 070 (0) | 2 070 (0) | 2 070 (0) | 2 070 (0) | 2 070 (0) |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning | 2 000 | 1 500 (-500) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre regionalpolitiske
tiltak | 10 165 | 10 165 (0) | 60 865 (+50 700) | 10 165 (0) | 80 165 (+70 000) | 20 165 (+10 000) |
| 72 | Nyskaping, omstilling og
kapasitetstilpasning i fiskerinæringen | 0 | 0 (0) | 30 000 (+30
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 72 | Nyskapning osb i fiskerinæringa | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 60 000 (+60
000) | 0 (0) |
| 73 | Rentestøtte stønadslån | 165 | 165 (0) | 165 (0) | 165 (0) | 165 (0) | 165 (0) |
| 75 | Marint innovasjonsprogram | 10 000 | 10 000 (0) | 30 700 (+20 700) | 10 000 (0) | 20 000 (+10 000) | 20 000 (+10 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 472
312 | 462
312 (-10 000) | 533
012 (+60
700) | 409
312 (-63 000) | 592
312 (+120 000) | 537
312 (+65
000) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
| 1 | Refusjoner | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 36 389 | 36 389 (0) | 36 389 (0) | 21 789 (-14 600) | 36 389 (0) | 36 389 (0) |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 79 | 79 (0) | 79 (0) | 79 (0) | 79 (0) | 79 (0) |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
| 5 | Gebyr kjøperregistrering | 420 | 420 (0) | 420 (0) | 420 (0) | 420 (0) | 420 (0) |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet | 650 | 650 (0) | 650 (0) | 650 (0) | 650 (0) | 650 (0) |
| 8 | Gebyr havbruk | 13 450 | 13 450 (0) | 13 450 (0) | 13 450 (0) | 13 450 (0) | 13 450 (0) |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 19 000 | 19 000 (0) | 19 000 (0) | 4 400 (-14
600) | 19 000 (0) | 19 000 (0) |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse | 2 760 | 2 760 (0) | 2 760 (0) | 2 760 (0) | 2 760 (0) | 2 760 (0) |
| 14 | Refusjoner | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
4040 | | Fiskeristøtte
og strukturtiltak
(jf. kap. 1040) | 35 000 | 35 000 (0) | 35 000 (0) | 77 000 (+42 000) | 35 000 (0) | 35 000 (0) |
| 1 | Strukturavgift
for kapasitetstilpasning av fiskeflåten | 35 000 | 35 000 (0) | 35 000 (0) | 77 000 (+42 000) | 35 000 (0) | 35 000 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 71
399 | 71
399 (0) | 71
399 (0) | 98
799 (+27
400) | 71
399 (0) | 71
399 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 400 913 | 390 913 (-10 000) | 461 613 (+60 700) | 310 513 (-90 400) | 520 913 (+120 000) | 465 913 (+65 000) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2003-2004) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 9 (2003-2004)
og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (2003-2004)
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2003-2004) med de endringer som fremgår
av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 9 (2003-2004) og St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 10 (2003-2004), hvor ikke annet fremgår av merknadene
under det enkelte kapittel.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, er nøgd med Regjeringa si utgreiing for
arbeidet med å avgrense utbreiinga av kongekrabben ved å sette i
gang dei tiltak som fleirtalet i komiteen ba om i høve handsaminga
av Dokument nr. 8:29 (2002-2003). Fleirtalet er bekymra
for moglege konsekvensar av utbreiinga av kongekrabben for dei økologiske forholda
i Barentshavet og langs norskekysten. Fleirtalet meiner
at dei tiltak som fleirtalet ba om skulle setjast
i verk, må virke i nokre sesongar før ein kan
gjere endelege konklusjonar om kva for konsekvensar desse vil få for
storleiken på bestanden. Fleirtalet meiner
at ein må halde fram med å auke kvotane. Fleirtalet er
derfor nøgd med at ein i forhandlingane med Russland har
funne rom for å utvide kvoten til 280 000 krabbar i norsk
sone. Fleirtalet er vidare
godt nøgd med at norske styresmakter har fått
aksept av russiske styresmakter om å setje ei vestgrense. Fleirtaletber Regjeringa om å følgje situasjonen
nøye og varsle Stortinget dersom dei tiltak ein set i verk
ikkje gir den ønska effekten. Fleirtalet er
uroa over at ein har funne kongekrabbe ved Lofoten. Fleirtalet vil
be Regjeringa om å undersøkje påstandane
som har kome fram i media om at krabbane er utsette, noko som komiteen
meiner er ein alvorleg miljøkriminalitet. Men det er òg
alvorleg dersom kongekrabben verkeleg har kome hit på eigne
bein. Fleirtalet har ikkje fleire kommentarar og
rår til at orienteringa om kongekrabben vert lagt ved protokollen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet under behandling av Dokument nr. 8:29 (2002-2003)
om å forvalte kongekrabben som en uønska introdusert
art, mellom anna føreslo å setje eit forvaltningsmål
som seier at kongekrabben er ein uønska introdusert art,
og at bestanden derfor må haldast på eit så lågt
nivå som mogleg.
Desse medlemene viser til at
fleirtalet i komiteen uttalte at det måtte
"tillates økt fangst på kongekrabben
inntil verifiserte forskningsresultater om bestanden foreligger.
Flertallet ber om at Norge i Den norsk-russiske fiskerikommisjon
vurderer økt fangst på krabben og at det tillates fangst
på hunnkrabber. Flertallet er også av den oppfatning
at det må tillates fangst av kongekrabbe som bifangst og
at det må innføres et forbud mot utkast av kongekrabbe
som bifangst".
Desse medlemene oppfattar at
departementet i si orientering til komiteen i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 10 (2003-2004) ikkje tar utgangspunkt i at dei tiltaka som komiteen
ba departementet vurdere, var motivert av behovet for å innskrenke
bestanden. Departementet seier f.eks. at fordi det ikkje finst nokon
kjent kommersiell marknad for hokrabbar, vil det vere eit marknadsproblem å tillate
fangst av hokrabbar. Desse medlemene meiner derfor
at departementet på nytt må vurdere auke av kvotane,
opning for fangst av hokrabbar og utkastforbod i lys av behovet
for å innskrenke bestanden.
Det foreslås bevilget kr 77 317 000
på kap. 1000 og kr 10 000 på kap. 4000.
Komiteen viser til
Fiskeridepartementets tildelingsbrev til Norges Forskningsråd
for 2004, hvor det bes om at det legges til rette for at satsingen
på kveite i Bodø kan realiseres innenfor de opprinnelige
bestemte rammer og forutsetninger. Komiteen ber departementet
i samarbeid med Norges Forskningsråd sørge for
at denne satsingen gjennomføres, og at de mål
som er satt for kveitesatsingen, gjennomføres.
Komiteen viser til at Regjeringen
i løpet av 2004 vil fremme en stortingsmelding om oljevernberedskap langs
kysten. Komiteen viser til den økende trafikken
av oljelaster og andre fartøyer langs kysten og til den økende
oljeaktiviteten i nordområdene. Komiteen ber
i denne sammenheng Regjeringen utrede behovet for tilfredsstillende
base- og vedlikeholdsløsninger i nord, og ber
spesielt om at Harstad vurderes i en slik sammenheng.
Komiteenviser
til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2002-2003) hvor en enstemmig komité sto
bak følgende merknad:
"Komiteen har merket seg det initiativ som er tatt
for å etablere et nasjonalt havbrukssenter, Ægir,
på Hitra. Planene har full tilslutning fra havbruksnæringens organisasjoner,
og skal etableres som en stiftelse opprettet av FHL havbruk og Kystmuseet
i Sør-Trøndelag. Komiteen ber om at Regjeringen
avklarer den statlige ansvarsfordelingen."
Komiteen ber om at Regjeringen
følger dette opp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at de tidligere landgangsfartøyene
til Forsvaret er solgt til norske eiere for bruk til private og offentlige
oppdrag, og at det er en dialog mellom departementet og de nye eierne
om å leie disse båtene inn til flere nødvendige
offentlige oppdrag, bl.a. i kyst- og oljevernberedskapen.
Flertallet ser positivt på en
slik utnyttelse av disse fartøyene til oppdrag de er egnet
for.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen med Arbeiderpartiet hvor det ble enighet
om en reduksjon på kap. 1000 post 1 Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) med 1 500 000 kroner og på kap. 1000 post
70 Fiskeridepartementet (jf. kap. 4000) med 500 000 kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
rasjonalisering, effektivisering og sterkere prioritering av departementets arbeidsoppgaver
gir rom for besparelser. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1000 post 1 Driftsutgifter med kr 7 000 000, fra kr 74 817 000 til
kr 67 817 000.
Det foreslås bevilget kr 6 590 000
på kap. 1001.
Komiteen viser til
Regjeringens forslag til bevilgning til deltakelse i internasjonale
organisasjoner. Komiteen viser til at utformingen
av norsk fiskeri- og kystforvaltning foregår i nært
samspill med de internasjonale organisasjonene Norge er medlem av. Komiteen mener
Norge bør ha en sterk posisjon i disse organisasjonene,
for effektivt å kunne påvirke utviklingen av internasjonal
havrett og forvaltningen av levende marine ressurser. Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å bevilge kr 6 590 000 på kap. 1001.
Det foreslås bevilget kr 251 170 000
på kap. 1030 og kr 36 389 000 på kap. 4030.
Komiteen er kjent
med at Fiskeridirektoratets Ernæringsinstitutt er skilt
ut fra Fiskeridirektoratet og at Fiskeridirektoratets sjømatvirksomhet
i 2004 vil bli skilt ut og overført til det nye Mattilsynet. Komiteen viser
også til at det foreslås å innføre årsavgift
for å stå oppført i merkeregisteret.
Hjemmel er gitt i deltakerloven § 25. Forskriftsendring
vil bli sendt ut på høring slik at avgiften kan
innføres i 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at Stortinget den 19. desember
2002 behandlet bl.a. omorganisering av Fiskeridirektoratets ytre
etat. Regjeringen foreslo at det skulle deles inn i fem regioner.
Stortingets flertall ba imidlertid Regjeringen omgjøre
sitt vedtak, og det ble besluttet at Fiskeridirektoratet skulle
ha sju likeverdige regioner.
Flertallet er kjent med at Fiskeridirektøren
foreslår endringer som innebærer at ansvaret og
ledelse for ressurskontroll, en av basisoppgavene i Fiskeridirektoratet,
flyttes fra region Finnmark til region Troms. En slik beslutning
vil være i strid med Stortingets ønsker og fiskeriministerens
forsikringer til Stortinget om at en ikke ville svekke gjenværende
regioner verken formelt eller uformelt.
Flertallet forutsetter at Stortingets
vedtak blir fulgt opp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen med Arbeiderpartiet hvor det ble enighet
om en reduksjon på kap. 1030 post 1 Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) med kr 5 000 000 i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det fortsatt er muligheter for ytterligere
effektivisering av Fiskeridirektoratets arbeid. Disse medlemmer vil
hevde at økt bruk av IKT-løsninger samt sterkere
prioriteringer innenfor direktoratets arbeidsområder vil
bidra til å oppnå besparelser. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1030 post 1 Driftsutgifter med kr 10 000 000, fra kr 249 570 000
til kr 239 570 000.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet meiner at totaliteten i Regjeringa sin
politikk overfor fiskerinæringa, spesielt uttrykt gjennom
halveringa av fiskeriavtalen, tilseier at dette er gale tidspunkt
for å påleggje næringa auka avgifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
ikke at næringen skal påføres økte
kostnader ved innføring av nye gebyrer, avgifter og lignende. Disse
medlemmer vil derfor gå imot innføringen
av en årsavgift til merkeregisteret og innføring
av et engangsgebyr. Det fremkommer av forslaget at registeret ikke
er riktig oppdatert og at dette vil medføre økte
kostnader. Disse medlemmer er av den oppfatning at
næringen ikke skal belastes på grunn av mangelfullt
arbeid fra den offentlige forvaltning og at kostnadene ved oppdatering
av merkeregisteret må dekkes innenfor Fiskeridirektoratets eksisterende
budsjett. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 4030 post 9 med kr 14 600
000, fra kr 19 000 000 til kr 4 400 000.
Det foreslås bevilget kr 120 000 000
på kap. 1040, og kr 35 000 000 på kap. 4040.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at staten
og Norges Fiskarlag ikke har kommet til enighet om en fiskeriavtale
for 2004. Regjeringa fremmer på denne bakgrunn forslag
for Stortinget med ei ramme på 50 mill. kroner som er i
tråd med Regjeringas endelige tilbud under forhandlingene.
I tillegg kommer forslag om endring i bevilgningene til strukturtiltak,
der Regjeringa fremmer forslag om en bevilgning på 35 mill.
kroner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
mener at behovet for føringsmidler er stort, og vil be
Regjeringen om å prioritere dette området spesielt.
Dette flertallet viser videre
til at et samlet Storting har tatt til orde for øket uttak
av sel. Dette betinger også at de nødvendige midler
er til stede for å gjennomføre tiltakene.
Dette flertallet ber Regjeringen
om å følge utviklingen i bruken av midler fra
fiskeriavtalen nøye og om nødvendig komme tilbake
til Stortinget dersom situasjonen tilsier dette.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til at Stortinget gjennom de overordna fiskeripolitiske mål
har gitt fiskerinæringa en spesiell rolle i nærings-
og distriktspolitikken. Fiskerinæringa spiller en viktig
rolle for norsk økonomi, og er i dag ei subsidiefri næring med
et svært stort potensial.
Dette flertallet vil imidlertid
vise til at en del av de overordna fiskeripolitiske mål
kun kan nås gjennom fortsatt statlige bidrag på enkelte
områder.
Dette flertallet vil i denne
forbindelse spesielt peke på tilskudd til føring,
sosiale tiltak, strukturtiltak, garantilott, tilskudd til lineegnesentraler
og tiltak i forbindelse med fangst av sjøpattedyr.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at dette er viktige tiltak som
etter disse medlemmers oppfatning ikke kan imøtekommes
på en tilfredsstillende måte innafor det tilbud
Regjeringa har framsatt.
Disse medlemmer har merket seg
at fiskeriministeren i Stortingets spørretime hevdet at
Norges Råfisklag bedrev desinformasjon ved å påstå at
Regjeringens forslag til fiskeriavtale vil innebære kutt
i blant annet tilskudd til føring. Disse medlemmer mener Norges
Råfisklag har sine ord i behold med mindre Regjeringa har
til hensikt å redusere bevilgningene betydelig på andre
viktige områder. Disse medlemmer kan imidlertid
ikke se at det er akseptabelt sett i lys av de utfordringer næringa
står overfor, og fremmet på denne bakgrunn forslag
om at kap. 1040 post 70 bevilges med kr 95 000 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fremheve den betydning som fiskerinæringen har for det
norske samfunn og for verdiskaping i Norge. En aktiv og fremtidsrettet
fiskerinæring vil være en av de viktigste næringer
i årene som kommer i Norge. Det er derfor viktig at næringen gis
rammevilkår og utviklingsmuligheter som gjør at den
kan konkurrere internasjonalt og sikre nye markedsandeler. Innføring
av overføringer og subsidier vil ikke bidra til å skape
en slik fremtidsrettet næring som kan bidra til verdiskaping
i Norge. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning
at overføringer til fiskerinæringen kun skal skje
i særskilte tilfeller og vil derfor gå imot det
fremlagte forslaget til ramme for fiskeriavtale for 2004. Disse
medlemmer mener imidlertid at det må avsettes et
større beløp til selfangst slik at selbestanden
kan bli redusert til et akseptabelt nivå. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at staten må gå inn
med ekstra midler for å få redusert den store
selbestanden.
Disse medlemmer mener at det
burde avsettes om lag 20 mill. kroner til støtte for norsk
selfangst i 2004, og ber Regjeringen prioritere selfangsten innenfor
rammen av fiskeriavtalen.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. S. nr. 271 (2002-2003) hvor disse medlemmer gikk
imot en statlig andel til strukturfondet for kystfiskeflåten. Disse
medlemmer vil derfor gå imot at det bevilges 35
mill. kroner til dette formål.
Det foreslås bevilget kr 7 070 000
på kap. 1050.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at rekrutteringsbehovet til
fiskeri- og fangstnæringen er meget stort og at det er
stor mangel på praksisplasser for de unge som vil inn i
næringa.
Flertallet er kjent med at det
i Nord-Norge i lengre tid har vært arbeidet med å få etablert
et eget moderne opplæringsfartøy for unge som
vil inn i fiskeryrket, og hvor det skal gis både
praktisk og teoretisk opplæring i faget.
Flertallet ber om at Regjeringen
vurderer dette prosjektet som et tiltak for å bedre rekrutteringen
til fiske- og fangstyrkene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
anmoder Regjeringen om å foreta en gjennomgang av de eksisterende
velferdsordninger for fiskere, med sikte på å kunne
vedlikeholde kvalitet og nivå på velferdsordningene.
Flertallet ber Regjeringen om å holde
en nær dialog med organisasjonene i fiskerinæringen
i dette arbeidet.
Flertallet ber om at Regjeringen
orienterer Stortinget om denne saken på egnet måte.
Flertallet foreslår å tilføre
velferdsordningen for fiskere, post 71, 0,5 mill kroner innenfor
den vedtatte budsjettramme.
Flertallet viser til budsjettforliket
med Arbeiderpartiet hvor det er enighet om en reduksjon på kr
2 500 000 under kap. 1050 Diverse fiskeriformål post 71 Sosiale
tiltak.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet meiner at velferdsstasjonane for fiskarar
er viktige sosiale treffpunkt i små og større
lokalsamfunn langs kysten, og "Velferden" er dessutan viktige kulturberarar. Desse medlemene føreslo
derfor at kap. 1050 post 71 skulle løyvast med kr 3 000
000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
gå imot tiltak under departementets ansvarsområde
som ikke er av næringspolitisk karakter. Dissemedlemmer vil
understreke betydningen av å ha et næringsperspektiv
på fiskerinæringen og at andre forhold må vurderes
uavhengig av næringen. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1050 post 71 Sosiale tiltak med kr 3 000 000, fra kr 3 000 000 til
kr 0.
Det er ikke foreslått bevilget midler
på post 73.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietviser til at
det ikkje vart bevilga midlar til Fiskerinæringens Kompetansesenter,
FINKO, i budsjettet for 2003, og at det heller ikkje er foreslått
midlar etter avtalen mellom Regjeringa og Arbeiderpartiet. Desse
medlemene viser til behovet for å ta grep i forhold
til rekrutteringa til fiskerinæringa. Som konsekvens av
manglande bevilgning over statsbudsjettet for 2004 vil FINKO truleg bli
lagt ned, fordi næringa sjølv ikkje er i stand
til å finansiere dette. Desse medlemene finner
dette uheldig.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti føreslo
at kap. 1050 post 73 skulle løyvast med kr 5 000 000.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslo å bevilge
kr 10 000 000 på post 73.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet vil
vise til Framstegspartiet sine merknader i Innst. S. nr. 12 (2003-2004)
kap. 223 post 71 der ein har lagt inn 3 mill. kroner til vidareføring
av FINKO. Desse medlemene viser vidare til kap. 249
post 21 i same innstilling der ein har løyvd 14,5 mill.
kroner for å sikre vidareføring av tryggleiksopplæringa
for fiskarar i si noverande form og med kursfartøy.
Det foreslås bevilget kr 2 000 000
på post 79.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket med Arbeiderpartiet hvor det er enighet
om en reduksjon på kr 500 000 under kap. 1050 Diverse fiskeriformål
post 79 Informasjon ressursforvaltning.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at post 79 Informasjon ressursforvaltning
er redusert med kr 500 000 til kr 1 500 000 som følgje
av budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og Regjeringa. Midlane
over denne posten blir brukt til å fremme auka kunnskap, forståing
og aksept for berekraftig bruk av levande marine ressursar, herunder
sjøpattedyr. Desse medlemene meiner dette
er eit arbeid som burde styrkast og ikkje svekkast, og føreslo
at kap. 1050 post 79 skulle løyvast med kr 2 000 000.
Det foreslås bevilget kr 10 165 000
på kap. 2415.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at fisk er Noregs nest største
eksportartikkel med ein eksportverdi på nesten 30 mrd.
kroner. Vi ser no ei utvikling mot at volumet aukar, utan at verdien
aukar tilsvarande. Derfor treng vi grep som kan bidra til å auke
verdiskapinga i fiskerinæringa. Omstilling og nyskaping
må til.
Desse medlemene viser til at
det under behandlinga av Revidert nasjonalbudsjett 2003 vart funne rom
for ei påplussing til marint innovasjonsprogram og til
SND, nyskaping og omstilling samt garantiordning for fiskeindustrien.
Regjeringa fulgte ikkje opp desse bevilgningane i forslaget til
Statsbudsjett for 2004, og det har heller ikkje komme midlar i budsjettforliket mellom
Regjeringa og Arbeidarpartiet.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti ønskjer å vidareføre
denne satsinga i 2004 og føreslo ein samla auke på kap.
2415 med kr 70 000 000. Post 72 skulle løyvast med kr 60
000 000. Post 75 skulle løyvast med til saman kr 20 000
000.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslo å øke
bevilgningen med kr 10 000 000 på kap. 2415 post 75.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til Regjeringens
forslag i parentes
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-11 | A, H
og KrF |
Utgifter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 74 817 | 73 317 (-1
500) |
| 71 | Tilskudd til kystkultur | 2 000 | 1 500 (-500) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 249 570 | 244 570 (-5
000) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | | |
| 71 | Sosiale tiltak | 3 000 | 500 (-2
500) |
| 79 | Informasjon
ressursforvaltning | 2 000 | 1 500 (-500) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 472
312 | 462
312 (-10 000) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 71
399 | 71
399 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 10 | 400
913 | 390
913 (-10 000) |
| | Sum rammeområde
10 - rammevedtak | 10 000 | 0 |