90-poster behandles av
finanskomiteen utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 1-11 |
| | | | | |
Utgifter i hele kroner |
Landbruksdepartementet |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | 117 048
000 | | 117 048
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 111 531 000 | | 111 531 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer, kan overføres, kan nyttes under post
50 | 5 053 000 | | 5 053 000 |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte fullmakter
| 214 000 | | 214 000 |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 250 000 | | 250 000 |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | 117 425
000 | | 117 425
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver,
Veterinærinstituttet | 63 181 000 | | 63 181 000 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 40 723 000 | | 40 723 000 |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 13 521 000 | | 13 521 000 |
1115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 4115) | 1 098
348 000 | | 1 098
348 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 031 698 000 | | 1 031 698 000 |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap | 66 650 000 | | 66 650 000 |
1138 | | Støtte
til organisasjoner | 13 600
000 | | 13 600
000 |
| 70 | Støtte til organisasjoner, kan overføres | 13 600 000 | | 13 600 000 |
1139 | | Genressurser,
miljø- og ressursregistreringer | 23 496
000 | | 23 496
000 |
| 70 | Tilskudd til genressurser,
miljø- og ressursregistreringer, kan
overføres | 23 496 000 | | 23 496 000 |
1141 | | Kjøp
av forvaltningsstøtte innen miljø- og næringstiltak
i landbruket | 32 855
000 | | 32 855
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
næringsøkonomisk dokumentasjon og analyse | 19 420 000 | | 19 420 000 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket, Skogforsk | 13 435 000 | | 13 435 000 |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | 314 701
000 | | 314 701
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 144 748 000 | | 144 748 000 |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren, kan overføres | 1 036 000 | | 1 036 000 |
| 71 | Tilskudd til små slakteri, kan overføres | 4 100 000 | | 4 100 000 |
| 72 | Erstatninger, overslagsbevilgning | 302 000 | | 302 000 |
| 73 | Tilskudd til erstatninger
m.m. ved tiltak mot dyre- og plantesykdommer, overslagsbevilgning | 39 848 000 | | 39 848 000 |
| 74 | Tilskudd til prosjekt innen
planteforedling og
oppformering, kan overføres | 15 267 000 | | 15 267 000 |
| 75 | Tilskudd til matkorn, overslagsbevilgning | 109 400 000 | | 109 400 000 |
1144 | | Ressursforvaltning
og miljøtiltak i landbruket | 10 313
000 | | 10 313
000 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m., kan overføres | 10 313 000 | | 10 313 000 |
1145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 4145) | 145 583
000 | | 145 583
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 143 583 000 | | 143 583 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 2 000 000 | | 2 000 000 |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging
(jf. kap. 4146) | 62 793
000 | | 62 793
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 62 793 000 | | 62 793 000 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 52 797
000 | | 52 797
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 35 741 000 | | 35 741 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold, kan overføres | 3 175 000 | | 3 175 000 |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer
| 659 000 | | 659 000 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark, kan overføres | 13 222 000 | | 13 222 000 |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | 96 089
000 | | 96 089
000 |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m., kan overføres | 21 089 000 | | 21 089 000 |
| 71 | Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning | 75 000 000 | | 75 000 000 |
1149 | | Verdiskapings-
og utviklingstiltak i landbruket | 341 066
000 | | 340 066
000 |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets
Utviklingsfond (LUF) | 299 000 000 | | 298 000 000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 066 000 | | 3 066 000 |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket, kan overføres | 39 000 000 | | 39 000 000 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 4150) | 11 183
949 000 | | 11 183
949 000 |
| 50 | Fondsavsetninger | 348 500 000 | | 348 500 000 |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres | 250 500 000 | | 250 500 000 |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning | 1 944 200 000 | | 1 944 200 000 |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres | 6 778 685 000 | | 6 778 685 000 |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres | 228 710 000 | | 228 710 000 |
| 78 | Velferdsordninger, kan overføres | 1 633 354 000 | | 1 633 354 000 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | 95 000
000 | | 95 000
000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 36 500 000 | | 36 500 000 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid
| 5 600 000 | | 5 600 000 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd, kan overføres | 51 100 000 | | 51 100 000 |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 000 | | 1 800 000 |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 24 075
000 | | 24 075
000 |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift
| 16 922 000 | | 16 922 000 |
| 73 | Avviklingskostnader | 224 000 | | 224 000 |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger
| 6 929 000 | | 6 929 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 11 | 13
729 138 000 | | 13
728 138 000 |
| | | | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 1100) | 415 000 | | 415 000 |
| 1 | Refusjon og gebyr | 415 000 | | 415 000 |
4115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 1115) | 654 206
000 | | 654 206
000 |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m. | 654 206 000 | | 654 206 000 |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | 28 256
000 | | 28 256
000 |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 28 256 000 | | 28 256 000 |
4145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 1145) | 14 657
000 | | 14 657
000 |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter
| 12 657 000 | | 12 657 000 |
| 2 | Sideutgifter | 2 000 000 | | 2 000 000 |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging
(jf. kap. 1146) | 18 028
000 | | 18 028
000 |
| 2 | Driftsinntekter | 18 028 000 | | 18 028 000 |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | 29 000 | | 29 000 |
| 1 | Refusjoner m.m. | 29 000 | | 29 000 |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 1150) | 145 000
000 | | 145 000
000 |
| 80 | Markedsordningen for korn
| 145 000 000 | | 145 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 11 | 860
591 000 | | 860
591 000 |
| | Netto
rammeområde 11 | 12 868
547 000 | | 12 867
547 000 |
Forslag til romertallsvedtak
fra St.prp. nr. 1 (2003-2004)
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2004 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 1100 post 1 | kap. 4100 post 1 |
kap. 1143 post 1 | kap. 4143 post 1 |
kap. 1145 post 1 | kap. 4145 post 1 |
kap. 1145 post 21 | kap. 4145 post 2 |
kap. 1146 post 1 | kap. 4146 post 2 |
kap. 1147 post 1 | kap. 4147 post 1 |
III
Forskuttering av utgifter
til tvangsflytting av rein
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2004 kan overskride bevilgningen under kap. 1147 Reindriftsforvaltningen
post 1 Driftsutgifter med inntil kr 500 000 i sammenheng med forskuttering
av utgifter til tvangsflytting av rein.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1148 | | Naturskade, erstatninger
og sikring | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m | 2 mill. kroner |
| 71 | Naturskade, erstatninger
| 50 mill. kroner |
V
Bestillingsfullmakt
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2004 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik
at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1115 | | Mattilsynet | |
| 1 | Driftsutgifter | 37 mill. kroner |
VI
Salg av fast eiendom
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2004 kan selge innkjøpt og opprinnelig statseiendom for
inntil 5 mill. kroner.
VII
Avgifter på matproduksjon
(kap. 4115)
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2004 kan oppkreve følgende avgifter:
1. Avgift på norskprodusert
kjøtt med en sats på kr 0,50 pr. kg.
2. Avgift på andre norskproduserte
animalia med en sats på 1,96 pst.
3. Avgift på norskproduserte vegetabilier
med en sats på 0,88 pst.
4. Avgift på fisk landet fra EØS-fartøy
med en sats på kr 15,50 pr. mottatt tonn råstoff.
5. Avgift på fisk landet fra tredjelandsfartøy
med en sats på kr 29,70 pr. mottatt tonn.
6. Avgift på fisk tatt om bord
på norsk fabrikkfartøy eller omlastet til utenlandsk
fartøy med en sats på kr 15,50 pr. mottatt tonn.
7. Avgift på produksjon av oppdrettsfisk
med en sats på kr 15,90 pr. mottatt tonn fisk til slakting.
8. Avgift på innfrysing av fisk
med en sats på kr 1,40 pr. mottatt tonn.
9. Avgift på fisk som skal benyttes
til mel og olje med en sats på kr 2,10 pr. mottatt tonn.
10. Avgift på importerte råvarer
med en sats på 1,43 pst.
11. Avgift på importerte ferdigvarer
og halvfabrikata med en sats på 0,88 pst.
Ved Stortingets vedtak 26. november 2003 er
netto utgiftsramme for rammeområde 11 fastsatt til kr 12
832 547 000. Dette er en reduksjon på kr 35 000 000 i forhold
til framlegget fra Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2003-2004) og St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 3.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag til
budsjett som for ramme 11 er et budsjett for å sikre trygge
matvarer og fremme mangfold og forbrukerhensyn med grunnlag i et
bærekraftig, utviklingsorientert og markedsbasert
landbruk hvor potensialet for økt verdiskapning og dermed
også levende bygder hvor fellesgoder produseres. Disse
medlemmer ser betydningen av å opprettholde den
gode tilliten til norsk matproduksjon og samtidig gi rammer som
kan øke verdiskapningen. Disse medlemmer ser
også betydningen av å sikre forbrukerne trygge
matvarer ved etableringen av Mattilsynet. Dette tilsynet skal ha et
samlet ansvar for å følge matvarene gjennom hele produksjonskjeden
fra innsatsvarer til ferdig mat. Disse medlemmer er
enig i at det er viktig å ha en bærekraftig ressurs-
og eiendomsforvaltning med et sterkt jordvern slik at det biologiske
mangfold og miljøkvalitetene i kulturlandskapet blir sikret. Disse medlemmer ser
også at landbruket står overfor store utfordringer
både i forhold til internasjonale rammevilkår
og stadig nye krav til effektivisering som gjør at det
er utfordrende å nå målene for både
mat- og landbrukspolitikken. Samtidig ser disse medlemmer betydningen
av å være innforstått med behov for strukturendringer
og effektiviseringer i hele produksjons-kjeden fra primærproduksjon
frem til brukerne. Arbeidet for å utvikle en samlet strategi
er startet ved Regjeringens arbeid for Landbruk Pluss. Samtidig
med en effektivisering i det tradisjonelle landbruket er det et mål
at ressurser som frigjøres settes inn i ny markedsbasert
produksjon av tjenester og produkter. Landbrukets ressurser er avgjørende
for å sikre verdiskapning i alle deler av landet. Dette
vil også innebære en politikk for landbrukseiendommer
som ikke vil ha landbruksproduksjon som hovedfunksjon, men nye tilpasninger
for boformer og verdiskapning.
Disse medlemmer ser også at
for å nå de distriktspolitiske målene
kreves det en klar strategi og bevissthet i forhold til fremtidige
strukturendringer i landbruket samtidig som endringene må gjennomføres på en
sosial og økonomisk forsvarlig måte. Det er også helt
klart at i tillegg til denne satsingen må det samtidig satses
på å etablere nye strategier i landbrukspolitikken med
en bred satsing på næringsutvikling for utvikling av
alternative inntekts- og sysselsettingsmuligheter.
Disse medlemmer ser at det er
lagt til grunn store og til dels omfattende endringer i landbruksdepartementets
budsjettproposisjon. Herunder en reform i matforvaltningen og en
samlet, fornyet næringspolitisk strategi som
ledd i en langsiktig og realistisk politikk for en forsterket næringsutvikling.
Disse medlemmer mener videre
at arbeidet med modernisering, forenkling og effektivisering av
mat- og landbruksforvaltningen er svært betydningsfullt. Det
er satt i gang en rekke tiltak for økt fokus på borgere
og forbrukere, styrking av lokaldemokratiet og forenkling av virkemidler
innenfor landbrukspolitikken.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og foreslår
at rammeområde 11 bevilges med 12 832 547 000 kroner, som
er 35 000 000 kroner lavere enn det som følger av Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
føre en politikk som legger grunnlag for et levedyktig
og bærekraftig landbruk i hele landet. Disse medlemmer mener
hovedoppgaven for norsk landbruk skal være å produsere
helsemessig trygg mat av høy kvalitet og sikre langsiktig
matforsyning. Disse medlemmer vil understreke at
man gjennom jordbruksproduksjonen oppnår en rekke andre
samfunnsmål ut over matproduksjon.
Disse medlemmer understreker
at matpolitikken skal sikre forbrukerne trygg mat av riktig kvalitet
og legge til rette for et ernæringsmessig fullgodt kosthold. Disse
medlemmer vil legge stor vekt på tiltak for å sikre
trygg mat.
Disse medlemmer støtter
målet om at 10 pst. av det totale jordbruksarealet skal
være økologisk innen 2010.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen legger opp til at brukerfinansieringen av myndighetenes tilsyns-
og kontrollvirksomhet på matområdet økes med
195 mill. kroner, noe som gir ca. 75 pst. brukerbetaling. Det innbærer
at brukerne av Mattilsynet, blant annet næringsmiddelindustrien
og fiskeindustrien, må betale høyere egenandel
for tilsyn. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet
i sitt alternative budsjett derfor foreslo å øke
bevilgningen til Mattilsynet med 100 mill. kroner for å holde
gebyrene på et lavere nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den internasjonale utvikling reiser et sterkt behov for en
omlegging av landbrukspolitikken slik at de selvstendig næringsdrivende
i matvareproduksjonsbransjen kan utvikle tilstrekkelig konkurransedyktighet.
Disse medlemmer vil minne om
at WTO-prosessen understreker betydningen av at norsk landbrukspolitikk
utvikler fleksible og kostnadseffektive markedsløsninger
som kan møte utviklingen i retning av gradvis økt
konkurranse for norske landbruksprodukter.
Disse medlemmer mener det haster
med å få innført en ny landbrukspolitikk
gjennom en entreprenørskapsmodell. Dette vil
kreve en radikal endring av rammebetingelsene for jordbrukets og
bygdenes samlede næringsliv. Disse medlemmer vil
hevde at et sentralt element i dette vil være å styrke
den private eiendomsretten. Det krever blant annet at loven som
regulerer eiendomsomsetningen fjernes. Landbrukseiendommer må etter disse
medlemmers oppfatning kunne omsettes fritt til gjeldene
markedspriser. Disse medlemmer mener at konsesjonspolitikken
og offentlig fastsatte eiendomspriser reduserer entreprenørenes
forventninger og investeringslyst fordi de risikerer ikke å få avkastning
av kapitalen som blir investert i gårdsbruket. Videre må bo-
og drivepliktsbestemmelser i odels- og konsesjonslovgivningen fjernes.
Disse medlemmer vil hevde at
konkurranse er den viktigste forutsetning for et godt entreprenørmiljø. Det
innebærer at de etatene og ordningene som hindrer dette,
bør avvikles. Det gjelder også jordbruksavtalen og
de forvaltningsoppgaver som den er med og finansiere. Videre bør
alle former for produksjons- og markedsreguleringer som begrenser
eller hindrer konkurransen, avvikles. Produksjonskvoter og begrensninger
i husdyrproduksjonen bør avskaffes, og fri etablering i
alle produksjoner gjenopprettes. Disse medlemmer vil
kun beholde produksjonsbegrensninger som sikrer miljøet,
for eksempel krav om spredeareal for gjødsel. Denne typen
krav ødelegger ikke konkurransen i markedet.
Disse medlemmer mener landbrukets
aktører må basere sin virksomhet på produksjon
som er bedriftsøkonomisk riktig og ikke på subsidierte
særordninger. Dissemedlemmer vil
i den forbindelse vise til Fremskrittspartiets resept som blant
annet bygger på en økonomisk politikk med skatte-
og avgiftslettelser samt fjerning av hindrende lover, regler og
forskrifter.
Disse medlemmer viser til at
landbrukspolitikken lenge har vært en del av distriktspolitikken. Disse
medlemmer registrerer at landbrukets ansvar for bosettingen
i distriktene har vært mislykket. Disse medlemmer mener
landbrukspolitikken har bidratt til å utarme distriktene
og gjort dem mindre i stand til å utvikle et bærekraftig
næringsliv og således medvirket til å forsterke
sentraliseringseffekten. Dissemedlemmer viser
til at konkurranseutsatt virksomhet i distriktene kjemper en hard
kamp for å overleve i den internasjonale konkurransen.
I den kampen må den i tillegg til sine egne kostnader bære
en andel av kostnadene til en av verdens dyreste landbrukspolitikk. Disse
medlemmer registrerer at den førte politikk har
gitt en skjev fordeling av offentlige ressurser i distriktene, med
det resultat at lokalsamfunnene har fått for få alternativer
gjennom et lite variert arbeidstilbud. I særlig grad har
arbeidstilbudet til kvinner blitt så dårlig at
det har gitt klare statistiske utslag i distriktene. Dissemedlemmer mener
derfor det er behov for en ny landbrukspolitikk som radikalt endrer
betingelsene for jordbrukets og bygdens samlede næringsliv
gjennom å skille landbrukspolitikken og distriktspolitikken.
Disse medlemmer mener det eksisterende
jordbruksavtalesystemet, hvor produsentene legger opp sin virksomhet
basert på tilskudds- og reguleringsordninger og hvor et
stort byråkrati er koplet til uoversiktlige forhold, må erstattes
av et markedsbasert konkurransesystem. Fremskrittspartiet vil at
dagens ressursødende ordninger endres til fordel for miljøet,
til styrke for næringsutøverne og til fordel for
forbrukerne. Disse medlemmer har den oppfatning at
jordbruksnæringen må finne sin plass blant vanlige
produksjoner som søker et marked i friest mulig konkurranse.
I en nedtrappingsfase for støttetiltak og jordbrukssubsidier kan
bevilgninger foretas over statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at en innovativ, nyskapende og sunn økonomi kjennetegnes
av nye og bedre måter å gjøre ting på.
Dette er verdier som i høyeste grad er aktuelle for norsk
landbruk, og som disse medlemmer vil bygge videre
på, ikke bygge ned. Disse medlemmer vil
derfor ha en politikk som speiler og understøtter de reelle
behovene et sunt norsk landbruk har.
Disse medlemmer mener norsk landbruk
har tre utfordringer fremover, som henger sammen. For det første
må landbruket jobbe for å styrke rekrutteringsgrunnlaget,
for å styrke engasjementet, optimismen og evnen til å tenke
annerledes i næringa. For det andre må landbruket
jobbe for å utvikle og kommersialisere markedets beste
landbruksråvarer og -produkter. En slik utvikling og kommersialisering
må i mye større grad enn i dag involvere dagligvarekjeder.
For det tredje må næringa jobbe for å utvikle
kvalitet gjennom dyrevelferd og økologisering/trygg
mat.
Disse medlemmer påpeker
at mange av disse utfordringene må næringa ta
fatt i selv. Disse medlemmer vil likevel understreke
at Stortinget må være en pådriver og
medhjelper i disse prosessene. Disse medlemmer vil
derfor vise til forslag om 5 mill. kroner til et forprosjekt for
rekruttering, som et forslag som kan utrede årsaken til
og foreslå tiltak som motvirker manglende nyrekruttering
til landbruket.
Disse medlemmer mener at landbruksstøtte
må dreies fra volumstøtte til en støtte
innrettet mot utvikling og kommersialisering av markedets beste landbruksråvarer
og -produkter, med vekt på dyrevelferd og økologisering/trygg
mat. Disse medlemmer vil på denne bakgrunnen
bruke 50 mill. kroner mer på dyrevelferdstiltak enn det
Regjeringen legger opp til. Disse medlemmer vil samtidig
bruke 100 mill. kroner på økologisering av landbruket.
Disse medlemmer mener tiden er
overmoden for en offensiv satsing på utnyttelse av bioenergi
som fornybar energiressurs. Disse medlemmer setter derfor
av 110 mill. kroner mer på en offensiv satsing på bioenergi.
I dag produserer Norge rundt 16 TWh bioenergi, eller 6 pst. av samla
energiproduksjon, i første rekke i form av ved. Sosialistisk
Venstreparti vil ha denne andelen opp på svensk nivå,
dvs. 10 pst., innen 2010, gjennom å etablere en plan for
industrialisering av bioenergi. En slik plan kan realistisk skape
4 000 nye arbeidsplasser innen foredling, produksjon og bruk av
bioenergi, iht. Norsk bioenergiforening. En slik plan kan inneholde
krav om at alle kommunale og private nybygg over 1 000 m2 skal bygges ut med vannbåren varme
(i dag gjelder dette kun statlige bygg), at det etableres en konverteringsordning
for å legge om til vannbåren varme i skolebygg
og andre store private og kommunale bygg og at alle nye boligfelt
(over ti boliger) skal ha installasjons- og bruksplikt på vannbåren
varme. I dag brukes det 15 mill. kroner årlig på bioenergi.
Disse medlemmer peker på at
mange etterlyser den gamle ordningen med tilskudd til skogkultur. Endringen
som ble gjort i forbindelse med budsjettet for 2003 er meget dramatisk
for skogbruket, spesielt for Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge.
For en rekke områder er tilskuddet en forutsetning for å holde
skogkulturaktiviteten oppe. Mange steder har langsiktige investeringer
vært prioritert frem til nå, og disse må prioriteres
også fremover. Hvis ikke blir nedgangen i aktiviteten dramatisk
redusert, ikke bare på skogplantingen, men også innen
ungskogpleie, tynning og hogstaktivitet. Det vil fortsatt
være god forvaltning av offentlige midler å investere
i en utpreget fornybar ressurs. Derfor foreslår disse
medlemmer til sammen 35 mill. kroner ekstra til skogdyrking.
I en strategi for økt økologisering
av landbruket må bruken av kunstgjødsel reduseres. Disse
medlemmer foreslår derfor at kunstgjødselavgiften
gjeninnføres, med samlet proveny på 50 mill. kroner.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at all norsk eksportstøtte for landbruksprodukter bør
bases ut. Disse medlemmer viser derfor til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, der de foreslo at ramme 11 ble satt lik Regjeringens
forslag, men med følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | |
1149 | 73 | Tilskudd til dyrking av
skog | 35 mill. kroner |
1144 | 78 | Økologisk verdiskapingsprogram
| 100 mill. kroner |
1149 | 72 | Forprosjekt rekruttering
av ungdom | 5 mill. kroner |
1149 | 71 | Industrialisering av bioenergi
| 110 mill. kroner |
1144 | 79 | Dyrevelferd | 50 mill. kroner |
1150 | 74 | Eksportstøtte
landbruk | -250 mill. kroner |
5545 | 74 | Kunstgjødselavgift
| 50 mill. kroner |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den nye budsjettramma for rammeområde 9 som et resultat
av budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet.
På denne bakgrunn reduserer disse medlemmer satsinga
på økologisk landbruk fra 100 mill. kroner til
60 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Tilsvarende reduserer disse
medlemmer satsinga på bioenergi fra 110 mill. kroner
til 65 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at norsk landbruk står overfor betydelige utfordringer
framover. Dette medlem vil arbeide for et aktivt
landbruk over hele landet. Ren og trygg mat, direkte og indirekte
verdiskaping og et velholdt kulturlandskap er verdier vi som samfunn
skal ta oss råd til å prioritere.
Dette medlem mener det er et
grunnleggende ansvar å føre en politikk som ivaretar
disse verdiene i norsk jordbruk. Gjennom å gi dem som ønsker
landbruk som levevei muligheter til å hente en inntekt
som står i samsvar med arbeidsmengden på bruket,
vil vi bidra til å sikre framtidig ressursutnyttelse i
landbruksnæringa. Dette medlem ønsker
en variert bruksstruktur, for å ivareta næringa
og bygdekulturen.
Dette medlem viser til at internasjonale
rammebetingelser får stadig økende betydning for
norsk landbruk. Det må legges stor vekt på at
det skal være handlingsrom for å føre
en aktiv nasjonal landbrukspolitikk som gir grunnlag for jordbruksdrift
i hele landet, en konkurransekraftig næringsmiddelindustri,
trygg mat med høy kvalitet og god plante- og dyrehelse.
Pris- og skjermingsstøtte er sentralt i norsk landbrukspolitikk,
og det er avgjørende at Norge prioriterer å få forståelse
for bruk av slike virkemidler. Det er avgjørende for landbrukets
produksjon av samfunnsgoder at produksjonsavhengige virkemidler,
herunder importvern, kan videreføres.
Dette medlem vil også vise
til at departementets politikk har ført til vesentlige
endringer i skogbruksnæringen.
Dette medlem mener det er nødvendig å føre
en aktiv skogpolitikk. Dette er en langsiktig ressurs hvor det er
lagt ned store investeringer som må ivaretas. Dagens tømmerpriser
er historisk lave, og avvirkingen er redusert betraktelig. En forskningsrapport
fra Nord-Trøndelagsforskning viser at lave tømmerpriser
og reduksjon i statstilskuddet til skogkultur er to av de viktigste årsakene
til lavere avvirkning. Konsekvensene av endringene i skogpolitikken
innebærer en meget uheldig vridning av virkemidler som
vil favorisere de store skogbrukerne, og de mest lettdrevne skogarealene.
Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge med små arealer,
vanskeligere terreng og stort innslag av massevirke kommer svært
dårlig ut. Dette medlem kan ikke akseptere
en endring som har en slik uheldig geografisk slagside og viser
i den sammenheng til den satsing sentrumsregjeringen fikk flertall for
i forbindelse med behandlingen av skogmeldingen, Innst. S. nr. 208
(1998-1999).
Dette medlem vil videre øke
støtten til slakterier med 2 mill. kroner mer enn departementet
og øke tilskuddet til verdiskapings- og utviklingstiltak
i landbruket med 10 mill. kroner.
Dette medlem viser til at Senterpartiets
skatteopplegg innebærer en lettelse for landbruksnæringa
på 110 mill. kroner ved at avskrivningssatsen for landsbruksbygg
heves med 2 pst. Samtidig foreslår dette medlem å fjerne
arveavgiften på næringsformue.
Dette medlem viser til at Regjeringens
budsjettforslag innebærer at forbrukerne får dyrere
mat gjennom en økning av gebyr og avgifter til matkontroll. Dette
medlem mener at Mattilsynets finansieringsbehov bør
dekkes over statsbudsjettet og går derfor imot forslag
til økte avgifter på 195 mill. kroner.
Regjeringens forslag til heving av mva-registreringsplikt
innebærer en økonomisk merbelastning for mange
bønder. Senterpartiet mener Regjeringens forslag er et
galt signal og går imot forslaget. Senterpartiet mener
at en fornuftig grense er kr 40 000. Sammenlignet med Regjeringens
forslag er dette en lettelse på 150 mill. kroner.
Dette medlem viser til at gartneri-
og hagebruksnæringen er i en vanskelig situasjon. I Innst.
S. nr. 167 (1999-2000) slås det fast at gartneri/hagebruksnæringen
er en viktig del av norsk landbruk, og at næringen har
et potensial for videre utvikling av produksjon, verdiskapning og
sysselsetting. I innstillingen slås det også fast
at de landbrukspolitiske ordningene må tilpasses næringens
særtrekk.
Dette medlem vil peke på at
disse forhold ikke har blitt fulgt tilstrekkelig opp senere. Fortsatt
diskrimineres gartneri/hagebruk i forhold til øvrig
landbruk på flere områder blant annet når
det gjelder eiendomsskatt og gevinstbeskatning. Likeledes synes
det å være et særnorsk problem at produksjon
av blomster og planter (ikke-spiselige vekster) faller utenfor en
del landbrukspolitiske ordninger, f.eks. Verdiskapningsprogram, Landbruk
Pluss o.l.
Dette medlem vil peke på at
gartneri/hagebruksnæringen er utsatt for sterk
konkurranse fra importprodukter som er produsert med helt andre
rammebetingelser enn næringen har i Norge.
Dette medlem vil understreke
betydningen av å ivareta ei livskraftig og viktig næring
og at den derfor trenger rammebetingelser som kan sammenlignes med konkurrentlandenes
betingelser, samtidig som det er viktig å opprettholde
tollvernet.
Dette medlem viser for øvrig
til Senterpartiets alternative budsjett.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjoners
primærstandpunkter under rammeområde 11 presentert.
Tabellen viser budsjettforslag
fra Høyre og Kristelig Folkeparti innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004) og primærbudsjettene
til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet slik de framkommer i finansinnstillingen. Avvik
i forhold til Regjeringens forslag i parentes
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg
nr. 1-11 | H, KrF
og V | A | FrP | SV | Sp |
| | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 111 531 | 111 531 (0) | 111 531 (0) | 81 531 (-30
000) | 111 531 (0) | 111 531 (0) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer | 5 053 | 5 053 (0) | 5 053 (0) | 3 053 (-2
000) | 5 053 (0) | 5 053 (0) |
1115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 4115) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 031 698 | 1 031 698 (0) | 1 031 698 (0) | 1 011 698 (-20 000) | 1 031 698 (0) | 1 031 698 (0) |
| 70 | Tilskudd til veterinær beredskap | 66 650 | 66 650 (0) | 66 650 (0) | 107 000 (+40
350) | 66 650 (0) | 66 650 (0) |
1138 | | Støtte
til organisasjoner | | | | | | |
| 70 | Støtte til organisasjoner | 13 600 | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 15 700 (+2
100) |
1140 | | Økologisk
verdiskapingsprogram | | | | | | |
| 78 | Forprosjekt rekruttering
av ungdom | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 5 000 (+5
000) | 0 (0) |
1141 | | Kjøp
av forvaltningsstøtte innen miljø- og næringstiltak
i landbruket | | | | | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte, næringsøkonomisk
dokumentasjon og analyse | 19 420 | 19 420 (0) | 19 420 (0) | 9 420 (-10
000) | 19 420 (0) | 19 420 (0) |
1142 | | Tilskudd
til dyrking av skog | | | | | | |
| 71 | Tilskudd til dyrking av
skog | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 35 000 (+35
000) | 0 (0) |
| 76 | Industrialisering av bioenergi | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 110 000 (+110
000) | 0 (0) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 144 748 | 144 748 (0) | 144 748 (0) | 122 748 (-22
000) | 144 748 (0) | 144 748 (0) |
| 71 | Tilskudd til små slakteri | 4 100 | 4 100 (0) | 4 100 (0) | 4 100 (0) | 4 100 (0) | 6 100 (+2
000) |
| 73 | Tilskudd til erstatninger m.m.
ved tiltak mot dyre- og plantesykdommer | 39 848 | 39 848 (0) | 39 848 (0) | 15 248 (-24
600) | 39 848 (0) | 39 848 (0) |
| 74 | Tilskudd til prosjekt innen planteforedling
og oppformering | 15 267 | 11 267 (-4
000) | 15 267 (0) | 15 267 (0) | 15 267 (0) | 15 267 (0) |
| 75 | Tilskudd til matkorn | 109 400 | 109 400 (0) | 109 400 (0) | 69 400 (-40
000) | 109 400 (0) | 109 400 (0) |
1144 | | Ressursforvaltning
og
miljøtiltak i landbruket | | | | | | |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid m.m. | 10 313 | 10 313 (0) | 10 313 (0) | 5 313 (-5
000) | 10 313 (0) | 10 313 (0) |
| 78 | Økologisk verdiskapningsprogram | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) |
| 79 | Dyrevelferd | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) | 0 (0) |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 35 741 | 35 741 (0) | 35 741 (0) | 27 741 (-8
000) | 35 741 (0) | 35 741 (0) |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre Finnmark | 13 222 | 8 222 (-5
000) | 13 222 (0) | 3 222 (-10
000) | 13 222 (0) | 13 222 (0) |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak m.m. | 21 089 | 8 089 (-13
000) | 21 089 (0) | 21 089 (0) | 21 089 (0) | 21 089 (0) |
| 71 | Naturskade, erstatninger | 75 000 | 66 000 (-9
000) | 75 000 (0) | 75 000 (0) | 75 000 (0) | 75 000 (0) |
1149 | | Verdiskapings-
og utviklingstiltak i landbruket | | | | | | |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets Utviklingsfond
(LUF) | 298 000 | 294 000 (-4
000) | 298 000 (0) | 273 000 (-25
000) | 298 000 (0) | 308 000 (+10
000) |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket | 39 000 | 39 000 (0) | 39 000 (0) | 29 000 (-10
000) | 39 000 (0) | 39 000 (0) |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 4150) | | | | | | |
| 50 | Fondsavsetninger | 348 500 | 348 500 (0) | 348 500 (0) | 98 500 (-250
000) | 348 500 (0) | 348 500 (0) |
| 70 | Markedsregulering | 250 500 | 250 500 (0) | 250 500 (0) | 210 500 (-40
000) | 250 500 (0) | 250 500 (0) |
| 73 | Pristilskudd | 1 944 200 | 1 944 200 (0) | 1 944 200 (0) | 1 044 200 (-900 000) | 1 944 200 (0) | 1 944 200 (0) |
| 74 | Direkte tilskudd | 6 778 685 | 6 778 685 (0) | 6 778 685 (0) | 4 038 335 (-2 740 350) | 6 528 685 (-250 000) | 6 778 685 (0) |
| 77 | Utviklingstiltak | 228 710 | 228 710 (0) | 228 710 (0) | 98 710 (-130
000) | 228 710 (0) | 228 710 (0) |
| 78 | Velferdsordninger | 1 633 354 | 1 633 354 (0) | 1 633 354 (0) | 1 233 354 (-400 000) | 1 633 354 (0) | 1 633 354 (0) |
1151 | | Til gjennomføring
av
reindriftsavtalen | | | | | | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 36 500 | 36 500 (0) | 36 500 (0) | 24 500 (-12
000) | 36 500 (0) | 36 500 (0) |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd | 51 100 | 51 100 (0) | 51 100 (0) | 30 100 (-21
000) | 51 100 (0) | 51 100 (0) |
1152 | | Kompensasjonstiltak, omstilling
i landbruket | | | | | | |
| 70 | Kompensasjonsordning, omstilling | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 1 000 000 (+1 000 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
728 138 | 13
693 138 (-35 000) | 13
728 138 (0) | 10
068 538 (-3 659 600) | 13
778 138 (+50
000) | 13
742 238 (+14
100) |
Inntekter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
4115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 1115) | | | | | | |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter m.m. | 654 206 | 654 206 (0) | 554 206 (-100 000) | 459 206 (-195 000) | 654 206 (0) | 459 206 (-195 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 860
591 | 860
591 (0) | 760
591 (-100 000) | 665
591 (-195 000) | 860
591 (0) | 665
591 (-195 000) |
| | Sum
netto ramme-
område 11 | 12
867 547 | 12
832 547 (-35 000) | 12
967 547 (+100
000) | 9
402 947 (-3 464 600) | 12
917 547 (+50
000) | 13
076 647 (+209
100) |
| | Sum rammeområde
11 - rammevedtak | 35 000 | 0 | 135 000 | -3 429
600 | 85 000 | 244 100 |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2003-2004) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2003-2004) med de endringer som fremgår
av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004), hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 117 048 000
på kap. 1100 og kr 415 000 på kap. 4100.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets forslag til forenklinger og deregulering av landbrukssektoren
som vil resultere i en sterk reduksjon av departementets arbeidsoppgaver
som vil gi rom for besparelser. Dissemedlemmer mener
også at inntekter fra salg i større grad kan benyttes
til utstyrskjøp og vedlikehold. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1100 post 1
Driftsutgifter med kr 30 000 000, fra kr 111 531 000 til kr 81 531
000, og kap. 1100 post 45 Store utstyrskjøp og vedlikehold, ordinære
forvaltningsorganer med kr 2 000 000, fra kr 5 053 000 til kr 3
053 000.
Det foreslås bevilget kr 117 425 000
på kap. 1112.
Komiteen viser til
at Stortinget i forbindelse med behandling av St.meld. nr. 12 (2002-2003)
Om dyrehold og dyrevelferd har vedtatt forbud mot kastrering av
hanngris fra 2009. Komiteen viser for øvrig
til omtale i kap. 1137 i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Forskning
og utvikling. Det er besluttet å sette i gang et forskningsprosjekt
for å bygge opp kompetanse på svineproduksjon
der rånelukt og -smak ikke er noe problem. Kostnadene ved
prosjektet er beregnet til opptil 100 mill. kroner. Komiteen er
kjent med at Norges forskningsråd har besluttet å gå tungt
inn i prosjektet, og at det vil bli bevilget inntil 15 mill. kroner
for tidsrommet 2005-2008. Det regnes med at de øvrige kostnadene
vil bli dekket av forskningsmidler over jordbruksavtalen og forskningsavgiften
knyttet til matpro-duksjon.
Komiteen ber om at Stortinget
blir orientert om den forskningen som blir satt i gang og om fremdriften i
forskningen, spesielt om det er utsikter til at kastreringsforbudet
kan settes i verk uten at det går ut over kvaliteten på svinekjøttet.
Satsingen på hanngrisprosjektet er
betydelig, men etter komiteens oppfatning må det
ikke gå ut over andre nødvendige prosjekter som
gjelder gris, slik som bl.a. den satsingen som er satt i gang når
det gjelder kvalitetsforbedring i svineproduksjonen. Dette med bakgrunn
i økt utenlandsk interesse for norsk svinekjøttproduksjon.
Prosjekt som settes i gang for å oppfylle kravet i stortingsvedtaket
må således ikke føre til at andre prosjekter
blir skadelidende.
Komiteen ber derfor om at det
løpende blir vurdert mulighetene til ekstra midler fra
Norges forskningsråd til forskning i forbindelse med gjennomføring
av forbud mot kastrering.
Det foreslås bevilget kr 1 098 348
000 på kap. 1115 og kr 654 206 000 på kap. 4115.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Mattilsynet
fra 1. januar 2004 vil ta over forvaltningsoppgavene som har blitt
løst av Statens landbrukstilsyn, Statens dyrehelsetilsyn
og Statens næringsmiddeltilsyn i tillegg til at Mattilsynet
vil overta tilsynet med sjømat fra Fiskeridirektoratet
og det utøvende tilsynet med næringstilskudd fra
de 85 kommunale og interkommunale næringsmiddeltilsynene. Flertallet viser
også til at viktige organisatoriske spørsmål
i forhold til det nye Mattilsynet er avklart, og at det vil være
et videre mål å få gjennomført
etablering og omstilling på en slik måte at både økonomiske,
organisatoriske, faglige og personalpolitiske mål med denne
reformen blir oppnådd så raskt som mulig.
Flertallet viser også til
at det for det nye Mattilsynet ligger forslag som inneholder krav
om gebyr og avgifter til finansiering av tilsyn og kontroll innenfor det
området som blir regulert i loven.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det har vært reaksjoner på det økte
gebyrnivået i forbindelse med etableringen av det nye Mattilsynet,
og at spesielt kjøttindustrien i næringsmiddelindustrien
har reagert på at det er foreslått å innføre
en ny kjøttavgift på kr 0,50 pr. kg. kjøtt.
Disse medlemmerviser
i den forbindelse til Arbeiderpartiets alternative budsjett hvor
det var foreslått å redusere Regjeringens opprinnelige
budsjett med 100 mill. kroner, noe som ville ført til en
reduksjon av denne avgiften.
Disse medlemmer viser imidlertid
til budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet hvor
dette ikke ble en del av forliket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartietviser til partiets
merknader ved behandlingen av Ot.prp. nr. 100 (2002-2003) Om lov
om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven). Disse medlemmer mener
at tilsyn med matvaretrygghet hovedsakelig bør dekkes over
statsbudsjettet. Disse medlemmer vil hevde at brukerne
(tilsynsobjektene) ikke skal finansiere mer enn det som har nær
relevans for virksomheten, så som utferdigelse av attester,
erklæringer, direkte tilsyn og kostnader inkludert analysekostnader
også knyttet til oppfølging av brudd på bestemmelser
i loven. Disse medlemmer er av den oppfatning at
departementet legger opp til etablering av fiskalavgifter ved at næringsaktører
må finansiere ulike aktiviteter uten direkte relevans for
pliktsubjektene. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere inntektene i kap. 4115 post 1 med kr
195 000 000, fra kr 654 206 000 til kr 459 206 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Mattilsynet fra 1. januar 2004 tar over forvaltningsoppgavene
som tidligere er blitt løst av Statens Landbrukstilsyn,
Statens dyrehelsetilsyn og Statens næringsmiddeltilsyn
i tillegg til andre oppgaver. Disse medlemmer mener
samlingen av oppgaver muliggjør rasjonalisering og effektivisering
som gir rom for besparelser i forhold til den foreslåtte
bevilgning alt i 2004. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1115
post 1 med kr 20 000 000, fra kr 1 031 698 000 til kr 1 011 698
000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for det høye avgiftsnivået som påføres
næringa i forbindelse med det nye Mattilsynet. Disse
medlemmer ønsker at næringas andel av
kostnadene må ligge under 70 pst. av de totale kostnadene. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen komme tilbake med en revidering
av fordelinga i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem et revidert forslag for finansieringen av Mattilsynet i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett 2004 der næringen belastes med
maksimum 70 pst. av kostnadene."
Det foreslås bevilget kr 66 650 000
på post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
veterinærene i sommer brøt forhandlingene med
staten om en ny vaktavtale og at departementet foreslår
et lavere tillegg enn veterinærene forkastet i forhandlingene. Disse medlemmer mener
veterinærene skal ha godtgjørelse på linje
med sammenlignbare yrkesgrupper som åpenbart ligger høyere
enn departementets bevilgningsforslag og vil på denne bakgrunn øke
bevilgningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslo å øke
tilskuddet på kap. 1115 post 70 med kr 40 350 000, fra
kr 66 650 000 til kr 107 000 000.
Det foreslås bevilget kr 13 600 000
på kap. 1138.
Komiteen har merket
seg at kap. 1138 er et nytt kapittel som samler alle tidligere poster
til ideelle organisasjoner. I tillegg har komiteen merket
seg at kapitlet fanger opp avsetningen til økologiske organisasjoner
som nå er flyttet ut av jordbruksavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Regjeringens forslag innebærer et kutt i tilskuddet
til organisasjoner på 2,1 mill. kroner.
Dette medlem går imot
dette kuttet.
Det foreslås bevilget kr 23 496 000
på kap. 1139.
Komiteen har merket
seg det nye kapitlet som samler tidligere ulike kapitlers bevilgninger
til genressurser, ressurs- og miljøregistreringer i landbruket, herunder
skogbruket. Komiteen registrerer at midlene blant
annet vil bli brukt til bedre miljøtilpassing, og til utvikling
av metoder for kartlegging av miljøverdier i skog, samt
ressursregistreringer og ulike opplærings- og informasjonstiltak
i skogbruket.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å bevilge kr 23 496 000 til kap. 1139 Genressurser,
miljø- og ressursregistreringer.
Det er ikke foreslått bevilgninger
på kap. 1140.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til den store
omtalen i budsjettet når det gjelder kulturlandskapets
utfordringer. Flertallet slutter seg til de føringer
som departementet legger og er enig i at en bør legge større
vekt på sammenhengen mellom jordvern, kulturlandskap og miljø for å sikre
verdifulle landbruksareal i et langsiktig perspektiv. Flertallet ber
departementet vurdere om det ikke vil være rett å etablere
kunnskapssentre i en langsiktig jobbing med denne problematikken.
En slik vurdering bør kunne gjøres i det samarbeidet
som skal etableres med Statens Landbruksforvaltning som en ny og
samordna strategi for forvaltning og bruk av kulturlandskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets generelle merknader under rammeområde 11.
Det foreslås bevilget kr 32 855 000
på kap. 1141.
Komiteen vil understreke
betydningen av kontinuerlig arbeid med forskning og utvikling i
landbruket. Samarbeidet med NILF og Skogforsk er her helt sentralt. Komiteen vil
særlig peke på betydningen av matkvalitet og behovet
for en landbrukspolitikk som ivaretar alle aspekter i forhold til
nasjonens mål om bosetting over hele landet. Videre vil komiteen peke på at
konsekvensene ved omlegginga av skogpolitikken gis betydelig oppmerksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at næringsøkonomisk dokumentasjon og rådgivning
knyttet til landbruksvirksomhet i større grad må finansieres
av den enkelte næringsdrivende. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap.
1141 post 50 Forvaltningsstøtte, næringsøkonomisk
dokumentasjon og analyse, med kr 10 000 000, fra kr 19 420 000 til
kr 9 420 000.
Det foreslås bevilget kr 314 701 000
på kap. 1143 og kr 28 256 000 på kap. 4143.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
inn for en strengere prioritering av forvaltningens arbeidsoppgaver. Disse
medlemmer mener forenkling og tilrettelegging bør
prioriteres fremfor arbeidsoppgaver som legger begrensninger på yrkesutøvelsen
i landbruket. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1143 post 1 med kr 22 000 000,
fra kr 144 748 000 til kr 122 748 000.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at kap. 1143 post 71 er kuttet med 2 mill. kroner. Dette
medlem mener det er uheldig at støtten til små slakterier
kuttes med en tredjedel, og går derfor imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at posten er ment å dekke utgifter knyttet til erstatninger
(§ 22 i matloven) og kompensasjonsordninger (§ 31
i matloven). Disse medlemmer mener direkte næringsstøtte
ikke har noe i matloven å gjøre og har foreslått
at § 31 tas ut av denne loven. Dette innebærer
at posten reduseres med det samme beløpet som er overført
fra jordbruksavtalen. Disse medlemmer mener det vil
være stikk i strid med formålet i matloven å lovfeste
tiltak etter jordbruksavtalen i denne loven. Disse medlemmer vil
hevde at dette kan betraktes som et forsøk på å dekke
til støtteordningene for landbruket. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1143 post 73
med kr 24 600 000, fra kr 39 848 000 til kr 15 248 000.
Dette tilskuddet går til prosjekter
knyttet til planteforedling og oppformering ved Graminor AS.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet,
og vil på denne bakgrunn fremme forslag om å redusere
bevilgningen på kap. 1143 post 74 med kr 4 000 000, til
kr 11 267 000.
Flertallet ber departementet
vurdere kompenserende tiltak, herunder omdisponering av ubrukte
midler og en økning i satsene for foredleravgift og andre muligheter
for økt inntekt fra markedet, slik at virkningene av reduksjonen
blir minst mulig.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Høyre, Kristelig Folkeparti
og Arbeiderpartiet innebærer et kutt på 4 mill.
kroner på kap. 1143 post 74. Dette medlem vil i
denne sammenheng vise til betydningen av etableringen av det nordlige
foredlingssted på Vågønes i Bodø og
forutsetter at budsjettet for dette foredlingsstedet blir opprettholdt
på dagens nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
administrerte priser gjennom tilskudd til nedskrivning av priser
på matkorn må erstattes av et markedssystem med
fri prisdannelse. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1143 post 75 med kr 40 000 000,
fra kr 109 400 000 til kr 69 400 000.
Det foreslås bevilget kr 10 313 000
på kap. 1144.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er store utfordringer innen dette
området, og at det stilles beskjedne ressurser til disposisjon. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av at det avsettes tilstrekkelig
midler i arbeidet med rovviltforvaltning. Rovdyrproblematikken er
svært krevende for mange bygdesamfunn, og her trengs det
tyngre grep fra det offentlige. Disse medlemmer ber
videre om at arbeidet med økologiske og miljøvennlige
driftsformer videreføres. Disse medlemmer vil
dessuten peke på betydningen av statlig medvirkning i forbindelse med
verneplanprosesser som foregår rundt omkring i landet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den nye budsjettramma for rammeområde 9 som et resultat
av budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet.
På denne bakgrunn reduserer disse medlemmer satsinga
på økologisk landbruk fra 100 mill. kroner til
60 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at problemet med forurensning fra landbruket i noen områder
kan være betydelig, og at dette problemet må vies
oppmerksomhet. Flertallet vil spesielt vise til Østfold hvor
problemer med avrenning har skapt store problemer for vassdragene. Flertallet ønsker å understreke at Østfold
bør gis prioritet i arbeidet med å forhindre og redusere
avrenning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
prosjekt knyttet til miljøforbedringer i landbruket i større
grad må finansieres av næringsutøverne. Dissemedlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1144 post 77
med kr 5 000 000 fra kr 10 313 000 til kr 5 313 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsket å avsette
50 mill. kroner til et program for dyreverntiltak. Dette er et område
det er behov for betydelig opprustning, både innen husdyrproduksjon,
fiske og andre områder som er beskrevet i den behandlede
dyrevelferdsmeldinga, St.meld. nr. 12 (2002-2003) Om dyrehold og
dyrevelferd - jf. Innst. S. nr. 226 (2002-2003.
Disse medlemmer ønsker å bevilge
100 mill. kroner til et program som skal stimulere til økt
produksjon og forbruk av økologiske matvarer, til erstatning for
mange av dagens produkter. Vi ser i dag at det er økende
etterspørsel etter økologiske matvarer, men produksjonsøkningen
er svært beskjeden fra år til år. Arbeidet
med økt økologisk matvareproduksjon må derfor
intensiveres.
Disse medlemmer viser til den
nye budsjettramma for rammeområde 9 som et resultat av
budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet. På denne
bakgrunn reduserer disse medlemmer satsinga på økologisk
landbruk fra 100 mill. kroner til 60 mill. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringa intensivere
arbeidet med å øke vår produksjon av økologisk
mat vesentlig slik at vi kan nå målsettinger på dette
området."
"Stortinget ber Regjeringa utarbeide
et program for dyrevelferdstiltak."
Det foreslås bevilget kr 62 793 000
på kap. 1146 og kr 18 028 000 på kap. 4146.
Komiteen ser at bevilgningen
til kap. 1146 er en reduksjon fra i fjor med 3 mill. kroner, noe
som har sin bakgrunn i at det legges til rette for en noe langsommere
fremdrift samt at overvåkningsprogrammene må drives
mer effektivt.
Komiteen er kjent med at instituttets
produkter blir delfinansiert fra brukerne.
Det foreslås bevilget kr 52 797 000
på kap. 1147 og kr 29 000 på kap. 4147.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at det fortsatt
er svært viktig å prioritere arbeidet med å få tilpasset
antall rein i forhold til beitegrunnlaget både av hensyn
til miljøet og lønnsomheten i næringen. Flertallet vil
peke på betydningen av at verdiskapingsprogrammet for reindrift
gis høy prioritet slik at en får utnyttet alle mulighetene
i næringa. Både tradisjonell videreforedling,
utnyttelse av biprodukter og andre næringsnisjer må videreutvikles. Flertallet ser
det som viktig at innsatsen for markedsføring av reinkjøtt
styrkes, og ber departementet vurdere tiltak på kort og
lang sikt.
Det er foreslått bevilget kr 13 222
000 på post 71.
Komiteen ber departementet
melde tilbake i Revidert budsjett 2004 eller i proposisjonen om
reindriftsavtalen 2004-2005, om reintallsutviklingen og framdriften
i nedtrappingen av reintallet.
Dersom ikke nedtrappingen går etter
planen, bes departementet om å vurdere andre virkemidler
for å nå målet om å tilpasse
reintallet til ressursene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Reindriftsstyret har fastsatt en øvre grense
for tall på rein for sommerbeitedistriktene i Vest-Finnmark
reinbeiteområde. Dette vedtaket innebærer at det
må legges til rette for at flere reindriftsutøvere
skal kunne gå ut av næringen mens andre må redusere
tallet på rein. For å få en tilstrekkelig
del reindriftsutøvere med på en frivillig avvikling
og en reduksjon i tallet på rein til det fastsatte, er
de eksisterende virkemidlene over reindriftsavtalen supplert med
en bonusordning for nedslakting av rein. Flertallet viser
til at behovet for midler til ordningen i 2004 er beregnet til 11
mill. kroner og at det er lagt opp til at arbeidet skal holde fram
i 2005 slik at tilpasningen av tallet på rein skjer over
en toårsperiode.
Flertallet mener at dette åpner
for muligheten for at tidspunktet for inngåelse av kontrakter
og utbetaling kan forskyves noe i tid, og foreslår at bevilgningen under
kap. 1147 post 71 reduseres med 5,0 mill. kroner til 8,2 mill. kroner
i 2004.
Flertallet viser til at fremdriften
når det gjelder muligheten til å kunne inngå kontrakter
likevel vil være sikret gjennom behandlingen av St.prp.
nr. 65 (2002-2003) der Landbruksdepartementet ble gitt fullmakt
til innen utgangen av 2004 å inngå avtaler med
reindriftsutøverne i Vest-Finnmark reinbeiteområde
om en reduksjon i reintallet innenfor en ramme på 15 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
reguleringsordningene som benyttes i reindriftsnæringen
motvirker en helt nødvendig strukturrasjonalisering og
drift etter forretningsmessige prinsipper. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap.1147 post 1 Driftsutgifter
med kr 8 000 000 fra kr 35 741 000 til kr 27 741 000, og kap. 1147
post 71 Omstillingstiltak i Indre Finnmark med kr 10 000 000, fra
kr 13 222 000 til kr 3 222 000.
Det foreslås bevilget kr 96 089 000
på kap. 1148.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at justis- og forsvarskomiteen i Innst. S. nr. 9 (2002-2003)
om samfunnssikkerhet - Veien til et mindre sårbart samfunn, uttalte
om naturskader:
"Komiteene viser til at det (til tross for tiltak
mot klimagassutslipp) må forventes endringer i klimaet,
og at det derfor er viktig å utvikle tiltak for å tilpasse
oss disse endringene."
Og vidare:
"Komiteene ber Regjeringen vurdere nedsettelse av et
bredt sammensatt utvalg - parallelt med forskningsprogrammet eller
i etterkant av dette - for å vurdere hvordan vi best kan
forebygge skader og ulykker og andre samfunnsproblem på bakgrunn
av klimaendringer på kort og langt sikt."
På denne bakgrunnen fremmer flertallet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa vurdere
forholdet mellom bruk av sikringstiltak og erstatningar generelt,
og samtidig vurdere korleis ein best kan førebyggje skadar
og ulukker og andre samfunnsproblem på bakgrunn av klimaendringar
meir spesielt."
Det er foreslått bevilget kr 21 089
000 på post 70.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet,
og til at av bevilgningen til sikringstiltak innenfor statens naturskadeordning
gjenstår det i 2003 om lag 8 mill. kroner som det ikke
er gitt tilsagn om, jf. St.prp. nr. 19 (2003-2004) Om endringer
av bevilgninger på statsbudsjettet for 2003 under Landbruksdepartementet
hvor det foreslås å redusere bevilgningen med
8 mill. kroner. I tillegg til å videreføre reduksjonen
på 8 mill. kroner fra 2003, legger komiteen ut fra budsjettsituasjonen
til grunn en nedsatt aktivitet tilsvarende 5 mill. kroner slik at
bevilgningen under kap. 1148 post 70 reduseres med totalt 13 mill.
kroner i 2004.
Flertallet foreslår
derfor at bevilgningen under kap. 1148 post 70 reduseres med 13
mill. kroner til 8,089 mill. kroner.
Det er foreslått bevilget kr 75 000
000 på post 71.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket mellom
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og viser videre til at egenandel
ved naturskade som dekkes av naturskadeordningen har stått
uendret siden 1989. Etter dagens forskrift dekker skadelidte en
egenandel på kr 4 000 av skadetakst samt 15 pst. av det
overskytende, begrenset oppad til maksimalt kr 50 000 utover egenandelen. Disse
medlemmer mener at egenandelen bør kunne økes
til kr 10 000. Dette innebærer en viss realøkning
ved små skader, mens ved større skader blir økningen
relativt beskjeden, fra kr 54 000 til maksimalt kr 60 000. Etter disse
medlemmers vurdering er naturskadeordningen fortsatt svært
gunstig, og det vises til at den ikke baseres på premieinnbetaling. Økningen
i egenandel gir et redusert bevilgningsbehov på om lag
8 mill. kroner i et gjennomsnittlig skadeår.
Staten dekker gjennom naturskadeordningen stormskader
i skog utover 2 års nyttbar tilvekst, mens forsikringsselskapet
Skogbrand tilbyr forsikringsdekning på stormskader under
denne grensen. Disse medlemmer viser til at statens
utgifter vil bli redusert med ca. 1 mill. kroner pr. år
ved å harmonisere naturskadeordningens takseringsregler
med forsikringsselskapet Skogbrands bestemmelser. Disse medlemmer ser ingen
grunn til at statens takseringsregler skal være gunstigere
enn den som gjelder ved privat forsikring.
Disse medlemmer ber på dette
grunnlag Landbruksdepartementet snarest gjøre nødvendige endringer
i forskriften til naturskadeloven slik at disse kan iverksettes
tidligst mulig i 2004.
Disse medlemmer ser videre behov
for en nærmere vurdering av grensene mellom statens naturskadeordning
og privat forsikring. Disse medlemmer ber derfor
departementet snarest igangsette en gjennomgang av naturskadeordningen
med særlig vekt på en vurdering av om dagens grenser
er hensiktsmessige. I den forbindelse bør også eventuelle
lovendringer vurderes.
Samlet gir økning i egenandel og harmonisering
av takseringsreglene grunnlag for å redusere bevilgningsbehovet
under posten med 9 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår
derfor at kap. 1148 post 71 Naturskade, erstatninger reduseres fra
75 mill. kroner til 66 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til budsjettforliket slik det fremgår av finansinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietviser til at
budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene førte
til at kap. 1148 post 71 naturskade ble redusert med 9 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene forutsetter at reduksjoner på post 71
vil medføre økte egenandeler på naturskade.
Komiteens medlem fra
Senterpartiet går på denne bakgrunn imot kuttet
på post 71.
Det foreslås bevilget kr 340 066 000
på kap. 1149.
Komiteen viser til
at forskningsavgift på landbruksprodukt gir grunnlag for økt
forskningsinnsats på mat- og landbrukssektoren. I denne
sammenheng vil komiteen understreke at styringsorganene
som er bygd opp rundt fondet, og hvor brukerne er representert,
skal ha avgjørende innflytelse på prioritering av
prosjekter.
Det er foreslått bevilget kr 298 000
000 på post 50.
Komiteen har mottatt
informasjon om at flere skogplanteskoler blir sittende igjen med
mye skogplanter som de ikke får solgt og som må destrueres.
Det hevdes at dette er en følge av bortfall av tilskudd
til planting i forbindelse med omleggingen av skogpolitikken. Med
synkende etterspørsel etter planter er det store utfordringer
knyttet til å opprettholde planteforsyningen, og fra enkelte
skogplanteskoler hevdes det at det er risiko for at driften vil
opphøre.
Komiteen er videre kjent med
at Landbruksdepartementet har kontakt med Skogselskapet, planteskolene
og Skogforsk om spørsmål knyttet til utvikling
av frø- og planteomsetningen, utvikling av annen virksomhet
ved planteskolene, nye samarbeidsløsninger mellom planteskolene
o.a. med sikte på å finne framtidsrettede løsninger.
Komiteen mener det er viktig å sikre
en forsvarlig frø- og planteforsyning, som gjør
det mulig å skaffe stedstilpassede skogplanter ved planting
etter hogst. Komiteen understreker derfor at forutsetningen
må være at departementet i den nære kontakten
med planteskolene så langt som mulig opprettholder en fornuftig
planteskolestruktur.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at uttaket
av tømmer er bekymringsmessig lavt, noe som igjen bidrar
til mindre skogavgift. Flertallet ber departementet
vurdere virkemidler for å stimulere til økt uttak
av tømmer, bl.a. kan transportstøtte være
en mulighet.
Flertallet ber departementet
komme tilbake til disse sakene i forbindelse med Revidert budsjett
for 2004.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet og vil på denne bakgrunn fremme forslag
om å redusere bevilgningene på kap. 1149 post
50 med kr 4 000 000, til kr 294 000 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at bevilgningen under
posten omfatter den delen av bevilgningen til Landbrukets utviklingsfond
som fra budsjettåret 2004 er flyttet ut av jordbruksavtalen,
jf. St.prp. nr. 70 (2002-2003). Ut fra budsjettsituasjonen legger disse
medlemmer til grunn en nedsatt aktivitet tilsvarende 4 mill.
kroner.
Disse medlemmer legger til grunn
at reduksjonen fordeles med 2 mill. kroner til tilskudd til Konkurransestrategier
for norsk mat, produktutvikling. Disse medlemmer legger
videre til grunn at bevilgningen til tiltak av landsdekkende karakter
i skogbruket reduseres med 2 mill. kroner. Disse medlemmer forutsetter
at innvilgningsrammen fra fondet til disse tiltakene reduseres tilsvarende.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
ellers til budsjettforliket slik det fremgår av finansinnstillingen.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at verdiskapningsprogrammet
for matproduksjon er et hovedvirkemiddel for økt mangfold og
innovasjon i matmarkedet. Dette flertallet viser
til at handlingsområde og strategien for fase II nå vil
bli fastlagt. Dette flertallet viser til intensjonene
med verdiskapningsprogrammet og at det skulle gis økt matmangfold,
samt kunne tilby forbrukerne flere lokale produserte produkter,
samt at en skulle øke inntektene i første ledd
av verdikjeden. Dette flertallet ber departementet
vurdere om maksimalstøtteandelene både til myke
og harde investeringer bør økes, og at primærprodusentene
i størst mulig grad prioriteres ved tildeling av midler
i fase II.
Dette flertallet viser til proposisjonen
angående midler som nå skal kunne brukes lokalt
til nærings- og miljøtiltak i skogbruket. Dette
flertallet tar ikke stilling til de begrensningene i bruk
av midlene som ligger i proposisjonen (s. 124, tabell 2.15), før
høringsuttalelsene foreligger. Dette flertallet er
kjent med at høringsfristen er satt til 11. desember 2003,
og ber departementet på egnet måte informere Stortinget om
hva kommunene kan tenke seg å bruke midlene til.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på at alle høringsuttalelser
er offentlige og vil bli lagt ut på departementets hjemmeside
og dermed også tilgjengelige for Stortinget. Disse
medlemmer vil peke på at fastsettelsen av forskrifter
er departementets ansvar og legger til grunn at statsråden
vil vurdere de momenter som framkommer under høringen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til Skogbrukets viktige rolle
som distriktsnæring. Disse medlemmer er
bekymret over at avvirkningen er sterkt redusert. Dette er en uheldig
utvikling, som klart har sammenheng med lave tømmerpriser,
særlig på massevirke. Disse medlemmer er
opptatt av at vi skal ha en aktiv skogpolitikk. Det er av avgjørende betydning
at de store verdier som er plassert i skog kan ivaretas og utnyttes. Disse
medlemmer mener det derfor må sikres rammebetingelser
for skogbruket som ivaretar disse viktige ressursene og som også sikrer skogindustrien
råstofftilgang i framtiden.
Disse medlemmer mener derfor
Regjeringens endringer i skogpolitikken vil favorisere de store
skogbrukerne, og de mest lettdrevne skogarealene. Vestlandet, Trøndelag
og Nord-Norge med små arealer, vanskeligere terreng og
stort innslag av massevirke, kommer dårligst ut. Disse
medlemmer kan ikke akseptere en endring som har en slik
uheldig geografisk slagside, og viser i den sammenheng til den satsing
det var flertall for i forbindelse med behandlingen av skogmeldingen
i 1999. Disse medlemmer ønsker at man gjennom
en framtidsrettet skogpolitikk skal sikre langsiktig satsing og
derved bidra til at treforedlingsindustrien med tusenvis av ansatte
og høy eksportandel sikres god råstofftilgang.
Disse medlemmer viser til partiets
alternative budsjett hvor det ligger inne en økning i bevilgningen på 35
mill. kroner på kap. 1149.
Norge har behov for mer fornybar
energi. Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
i den anledning vise til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2002-2003), der
det heter at:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
mener derfor det i denne sammenhengen er viktig at arbeidet med
bruk av bioenergi intensiveres. Det gjelder både effektive
løsninger for uttak av biobrensel fra skogen, en brei satsing
på utvikling og spredning av teknologi for utnyttelse av bioenergi,
og ikke minst et avgiftssystem som gjør at biobrensel blir
konkurransedyktig med annen energi."
Disse medlemmer vil derfor sette
av 110 mill. kroner til en solid satsing på bioenergi,
sammen med en plan for industrialisering av bioenergi.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av våren 2004 komme tilbake til Stortinget med en opptrappingsplan for
produksjon og anvendelse av bioenergi, som bl.a. vurderer effektive
og bærekraftige løsninger for uttak av biobrensel
fra skogen, en bred satsing på utvikling og spredning av
ulike teknologier for utnyttelse av bioenergi, en industriell satsing
for bioenergi-arbeidsplasser, og et avgiftssystem som gjør
at biobrensel blir konkurransedyktig med annen energi."
Disse medlemmer ønsker å bevilge
5 mill. kroner på kap. 1149 post 72 til et forprosjekt
for rekruttering til norsk landbruk. Disse medlemmer er
svært opptatt av at ungdom i stor grad stimuleres til å starte med
matproduksjon. Det gjelder både småbruk og større
bruk, f.eks. gjennom samdrifter.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringa utarbeide
et forprosjekt med det mål å kartlegge metoder
for å stimulere til økt rekruttering i norsk landbruk."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepart og Senterpartiet, viser
til at kommunene fra 1. januar 2004 vil bli tillagt nye arbeidsoppgaver
og økt ansvar for en fullført saksbehandling på kommunalt nivå. Flertallet viser
til at det formelle kravet til jord- og skogbruksfaglig kompetanse
er fjernet og at det i langt større grad vil bli opp til
kommunene selv å sørge for at kompetansen opprettholdes.
For å kunne møte de nye arbeidsoppgavene understreker flertallet at
kommunene enten i egen- eller samarbeidsform må finne løsninger
på den landbruksfaglige kompetansen, slik at kommunene
blir i stand til å ta del i de utfordringene de nå får
innenfor rammen av en nasjonal landbrukspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
landbruket må ta et sterkere økonomisk ansvar
for nærings- og utviklingstiltak. Disse medlemmer viser
til partiets politikk med lavere skatter og avgifter samt liberalisering
og harmonisering av regelverket med andre land som et bidrag til å utvikle
et robust jordbruk og skogbruk. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1149 post 50
Tilskudd til landbrukets utviklingsfond (LUF) med kr 25 000 000,
fra kr 298 000 000 til kr 273 000 000, og kap. 1149 post 71 Tilskudd
til verdiskapningstiltak i skogbruket med kr 10 000 000, fra kr
39 000 000 til kr 29 000 000.
Det foreslås bevilget kr 11 183 949
000 på kap. 1150 og kr 145 000 000 på kap. 4150.
Komiteen viser til
at budsjettforslaget for 2004 innebærer en bevilgning på kr
11 183 949 på dette kapitlet, og at dette er en reduksjon
på ca. 511 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
for 2003. Komiteen viser videre til at hovedtyngden
av denne reduksjonen kommer som følge av flytting av bevilgninger
til andre kapitler i statsbudsjettet, bl.a. gjelder dette bevilgninger
til Landbrukets utviklingsfond som delvis er flyttet over til kap.
1149 post 50.
Komiteen viser til prosjektet
"Grønn omsorg" og ber Regjeringen i forbindelse med jordbruksoppgjøret ta
en evaluering av prosjektet. Komiteen er kjent med
at mange har hatt svært god nytte av disse opphold, og
at det er derfor viktig at en ser på erfaringene slik at
eventuelle svakheter blir ryddet av veien.
Komiteen ønsker derfor
at en ser på hvilket omfang prosjektet fikk, hvilke erfaringer
har de som ga tilbudet, og de som fikk tilbud om slike opphold. Komiteen er
videre kjent med at det ikke alltid er så lett å bli
enige om hvem som skal betale for oppholdet. Et spørsmål
som bør avklares er derfor hvor det økonomiske
ansvaret skal plasseres når ungdom får et slikt opphold,
trygdekontor, sosialkontor, Aetat etc.
Komiteen ber om at det i forbindelse
med jordbruksoppgjøret i 2004 foretas en evaluering av
merket Godt Norsk. Stortinget har behandlet mange saker som angår
norsk matproduksjon, bl.a. dyrevern og matlov, samtidig skjer det
en stor utvikling av nye matprodukter både i stor og småskala.
Vi står videre overfor utfordringer i WTO som gjør
at matmerking blir mer aktuelt, samtidig som en etter komiteens mening bør
ha fokus på god og riktig veiledning til forbrukere. På denne
bakgrunn ber komiteen om en evaluering av Godt Norsk,
og ser det som naturlig at denne evalueringen kan ta utgangspunkt
i ECON-undersøkelsen av 2001.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative landbrukspolitikk med forslag om deregulering
og nedbygging av støtte- og tilskuddsordninger som ledd
i arbeidet med å utvikle et robust landbruk i et fremtidig markedsbasert
konkurransesystem. Disse medlemmer viser til egne
merknader og forslag ved behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-1993)
Landbruk i utvikling, St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matvareproduksjon og St.prp. nr. 70 (2002-2003) Om jordbruksoppgjøret
2003 - endringer i statsbudsjettet for 2003 m.m. Disse medlemmer foreslo
som en konsekvens av dette å redusere kap. 1150 post 50
Fondsavsetninger med kr 250 000 000, fra kr 348 500 000 til kr 98
500 000, kap. 1150 post 70 Markedsregulering med kr 40 000 000,
fra kr 250 500 000 til kr 210 500 000, kap. 1150 post 73 Pristilskudd med
kr 900 000 000, fra kr 1 944 200 000 til kr 1 044 200 000, kap.
1150 post 74 Direkte tilskudd med kr 2 740 350 000, fra kr 6 778
685 000 til kr 4 038 335 000, kap. 1150 post 77 Utviklingstiltak
med kr 130 000 000, fra kr 228 710 000 til kr 98 710 000, og kap.
1150 post 78 Velferdsordninger med kr 400 000 000, fra kr 1 633 354
000 til kr 1 233 354 000.
Disse medlemmer erkjenner at
Fremskrittspartiets politikk vil bety en betydelig omstilling innenfor landbruket
og medføre at en del yrkesutøvere vil gå over
i alternativ virksomhet. Disse medlemmer foreslår
derfor at det avsettes midler til en kompensasjonsordning som skal
omfatte omstillingstiltak innenfor landbruket i en omstillingsperiode. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn en økning
på kap. 1152 (Ny) post 70 med kr 1 000 000 000 til kr 1
000 000 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å markere
at eksportstøtte er en ordning som bidrar til å opprettholde
overproduksjon. Disse medlemmer vil derfor arbeide
for en total fjerning av norsk eksportstøtte på meieriprodukter på sikt.
Dagens eksportstøtte er finansiert av fond avsatt fra trekk
i melkeavgiften, og således finansiert av omsetningen og
ikke over landbruksavtalen per se.
Det foreslås bevilget kr 95 000 000
på kap. 1151.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på betydningen
av at reindrifta både har ei økologisk, økonomisk
og kulturell bærekraft. Disse områdene må ses
i sammenheng. Flertallet mener det er nødvendig
at staten fortsatt kompenserer fullt ut for kostnadene den enkelte reineier
har i forbindelse med Tsjernobylulykka. Flertallet har
merka seg at det skal prøves ut nye metoder for å hindre
rovdyrtap. Dette er positivt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Samenes naturressursforbund jobber for å ivareta arbeidet
med samiske primærnæringer og kombinasjoner av
disse. Dette flertallet viser til at det pågår et
arbeid med å videreutvikle Samenes naturressursforbund
til en hovedorganisasjon, og ber på denne bakgrunn Regjeringen å vurdere
om organisasjonen bør få driftstilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenige i den førte reindriftspolitikken. Disse medlemmer mener
næringsavtalen med tilhørende tilskudds- og støtteordninger
bør avskaffes på sikt og erstattes av drift på forretningsmessige
vilkår. Disse medlemmer viser til partiets merknader
i innstillingen fra landbrukskomiteen om fremtidig reindriftspolitikk
(Innst. S. nr. 167 (1991-1992)) basert på St.meld. nr.
28 (1991-1992) en bærekraftig reindrift, samt egne merknader
og forslag i innstillingen fra næringskomiteen ved behandling
av St.prp. nr. 63 (2002-2003) Om reindriftsavtalen 2003/2004. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1151 post 51 Tilskudd til utviklings- og investeringsfondet
med kr 12 000 000, fra kr 36 500 000 til kr 24 500 000, og kap.
1151 post 75 Kostnadssenkende og direkte tilskudd med kr 21 000
000, fra kr 51 100 000 til kr 30 100 000.
Det foreslås bevilget kr 24 075 000
på kap. 1161.
Komiteen viser til
Regjeringens forslag til bevilgning til forvaltningsdrift av Statsskog
SF. Komiteen viser til at den i Innst. S. nr. 150
(2001-2002) ba departementet om å vurdere om det kan gjøres
forsøk som innebærer endringer i forvaltningsform
ved at statsallmenninger drives som bygdeallmenninger. Komiteen viser
til at Regjeringen har dette til vurdering. Komiteen støtter
Regjeringens forslag om å bevilge kr 24 075 000 på kap.
1161.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, konstaterer at Statskog S/F har
et visst nedsalg av skog og skogsteiger.
Flertallet er tilfreds med det
nedsalgsinitiativ som er tatt, blant annet for å styrke
næringsgrunnlaget for landbrukseiendommer, men mener dette
bør følges opp med nye, raske initiativ for nedsalg.
I tabell 9 nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
11 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til Regjeringens
forslag i parentes.
Kap | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-11 | A, H og KrF | SV |
| | | | | |
Utgifter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | | | |
| 74 | Tilskudd til prosjekt innen
planteforedling og
oppformering | 15 267 | 11 267 (-4
000) | 15 267 (0) |
1144 | | Ressursforvaltning
og miljøtiltak i landbruket | | | |
| 78 | Økologisk verdiskaping | 0 | 0 (0) | 60 000 (+60
000) |
| 79 | Dyrevelferd | 0 | 0 (0) | 50 000 (+50
000) |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | | | |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark | 13 222 | 8 222 (-5
000) | 13 222 (0) |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | | | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m. | 21 089 | 8 089 (-13
000) | 21 089 (0) |
| 71 | Naturskade, erstatninger | 75 000 | 66 000 (-9
000) | 75 000 (0) |
1149 | | Verdiskapings-
og utviklingstiltak i landbruket | | | |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets
Utviklingsfond (LUF) | 298 000 | 294 000 (-4
000) | 298 000 (0) |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket | 39 000 | 39 000 (0) | 104 000 (+65
000) |
| 72 | Forprosjekt rekruttering
av ungdom | 0 | 0 (0) | 5 000 (+5
000) |
| 73 | Tilskudd til dyrking av
skog | 0 | 0 (0) | 35 000 (+35
000) |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 4150) | | | |
| 74 | Direkte tilskudd | 6 778 685 | 6 778 685 (0) | 6 528 685 (-250 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
728 138 | 13
693 138 (-35 000) | 13
693 138 (-35 000) |
Inntekter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 860
591 | 860
591 (0) | 860
591 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 11 | 12
867 547 | 12
832 547 (-35 000) | 12
832 547 (-35 000) |
| | Sum rammeområde
11 - rammevedtak | 35 000 | 0 | 0 |