For en utførlig redegjørelse
for de sikkerhets- og forsvarspolitiske rammebetingelser viser Regjeringen
til St.prp. nr. 42 (2003-2004) Den videre moderniseringen av Forsvaret
i perioden 2005-2008. I St.prp. nr. 1 (2004-2005) oppsummeres noen
sentrale punkter i den sikkerhetspolitiske redegjørelsen
i St.prp. nr. 42 (2003-2004), med oppdatering på de saksfelt
der det har foregått en videre utvikling våren
og sommeren 2004.
Norges sikkerhetsinteresser var tidligere primært definert
innenfor det euroatlantiske området, men globaliseringens
effekter har redusert relevansen av et så avgrenset perspektiv.
Stikkord som internasjonal terrorisme, informasjonsangrep via Internett,
spredning av masseødeleggelsesmidler og -våpen,
og langtrekkende våpensystemer, samt alvorlig internasjonal
kriminalitet, illustrerer nødvendigheten av et globalt
perspektiv.
NATOs rolle og funksjon er inne i en tilpasningsfase i
lys av et endret globalt risikobilde og økningen i antall medlemsland.
EUs rolle er tilsvarende i en utviklingsfase i etterkant av økningen
i antall medlemsland og et fordypet samarbeid i bredden og dybden,
innbefattet sikkerhet og forsvar. Russland har også endret
sin rolle gjennom tilnærmingen til Vesten, og vil gjennom
fortsatt konsolidering av demokratiske prinsipper og grunnverdier
bli en mer forutsigbar og tillitsbringende partner for både
Norge, EU og NATO. USA har også endret sin sikkerhetspolitikk
og tilnærming til internasjonal terrorisme de senere år,
bl.a. som en følge av terroranslaget 11. september 2001,
med konsekvenser både for NATO og for USAs forhold til
Europa.
I etterkant av EU- og NATO-toppmøtene
i juni 2004, hvor EUs medlemsstater ble enige om en grunnlovstraktat,
og NATO kom samstemmig ut om alliansens videre utvikling, er det
viktig for Norge å søke et tettest mulig samarbeid
med EU samtidig som vi videreutvikler og forsterker samarbeidet
i NATO og med USA.
De senere års alvorlige terrorhendelser
er handlinger som tidligere ble kategorisert som alvorlig kriminalitet, men
har nå fått nye dimensjoner og aspekter, og havner i
området mellom kriminalitet og væpnet angrep.
I denne gråsonen kan terrorhandlinger eller annen alvorlig
kriminalitet føre til en krise med sikkerhetspolitiske dimensjoner.
En stats territorielle integritet og politiske suverenitet utfordres
på en direkte måte uten at det dreier seg om et
militært angrep i tradisjonell forstand. Slike handlinger
har en form for politisk utpressing som sitt viktigste motiv, og
ikke økonomisk vinning. Dette skiller terrorisme fra tradisjonell
alvorlig kriminalitet.
Terroraksjoner planlagt i eller utenfor Norge,
og utført i Norge eller mot norske interesser i utlandet
av grupper med opprinnelse utenfor Norges grenser, kan være
et angrep mot grunnleggende nasjonale sikkerhetsinteresser og true
norsk sikkerhet på en direkte måte. En slik terroraksjon
vil derfor være en hendelse som truer både statssikkerheten
og samfunnssikkerheten. Å møte internasjonal terrorisme
krever derfor et nært og fleksibelt samarbeid mellom Forsvaret
og politiet.
De sikkerhetspolitiske utviklingstrendene vi
har vært vitne til de senere år har gitt et uforutsigbart
risikobilde som i hovedsak er knyttet til faktorer utenfor vårt nærområde.
Norges betydelige ressurser, geostrategiske beliggenhet og internasjonale
virksomhet kan likevel medføre anslag og andre direkte
konsekvenser som kan true viktige nasjonale interesser. Det eksisterer
derimot ingen trussel om militært angrep fra en annen stat
mot norsk territorium på kort og midlere sikt.
Dette betyr at det er uforutsigbarhet og et
uoversiktlig risikobilde som fremstår som de viktigste
faktorene for utformingen av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk
i de kommende år. Vår sikkerhet kan ikke ivaretas gjennom
en ensidig fokusering på konvensjonelt forsvar av det norske
territoriet. Uforutsigbarheten og risikobildet tilsier at norsk
sikkerhet best ivaretas gjennom å bidra til fred, stabilitet
og en gunstig internasjonal utvikling, for på den måten å redusere
risikoen for kriser, konfliktspredning, væpnet konflikt
og krig - innbefattet internasjonal terrorisme.
Muligheten for fremtidige episoder, kriser og
konflikter i norske områder kan ikke avskrives helt, noe sikkerhetspolitikken
må ta høyde for. For å unngå dette og
redusere negative konsekvenser, må Norge kunne demonstrere
selvstendig vilje og evne til å ta ansvar for egen sikkerhet,
og samtidig legge forholdene til rette for å kunne møte
utfordringene sammen med våre allierte dersom situasjonen
skulle kreve det.
I det globale perspektivet er det først
og fremst internasjonal terrorisme som i dag kan utgjøre
en direkte trussel mot Norge og norske interesser. Internasjonal terrorisme
kjenner ingen grenser, og også Norge kan fremstå som
et mulig mål for slik virksomhet. En potensiell trussel
fra masseødeleggelsesmidler er til stede, og denne trusselen
kan materialisere seg også i vår del av verden.
Norsk sikkerhetspolitikk må ta høyde for denne
trusselen, og være i stand til å møte den
i vårt nærområde, så vel som
lenger borte.
FN spiller en nøkkelrolle for norsk
sikkerhetspolitikk. Norsk sikkerhet er nært knyttet til
eksistensen av velfungerende ordninger for sikkerhetssamarbeid i
en global ramme. Det endrede risikobildet bidrar til å forsterke
dette poenget ytterligere. Samarbeidet innenfor rammen av FN er
av stor betydning for Norge, og Norge er tjent med at internasjonale
sikkerhetsutfordringer finner sin løsning innenfor
en bred konsensus basert på prinsippene i FN-pakten og
gjennom forankring i folkeretten. Norge legger avgjørende
vekt på FN som et globalt og overordnet sikkerhetspolitisk fastpunkt.
FN disponerer ikke selv de nødvendige
ressurser som gjør organisasjonen i stand til å gjennomføre
alle de fredsoperasjoner som det kan være nødvendig å etablere
i arbeidet for internasjonal fred og sikkerhet. Fra FNs side har
det derfor vært ønskelig at regionale organisasjoner
som EU, NATO og AU (Den Afrikanske Union) påtar seg et
større ansvar, og FN har i en rekke tilfeller gitt mandat
til operasjoner der medlemsland eller regionale organisasjoner står
for den faktiske gjennomføringen, som for eksempel i Afrika,
i Afghanistan og på Balkan. Gjennom en slik arbeidsdeling
kan regionale organisasjoner avlaste FN, og derved styrke FNs rolle
og handlekraft.
Innenfor den overordnede rammen som legges av FN,
er NATO hjørnesteinen i norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Fra i hovedsak å ha vært en planleggingsorganisasjon
under den kalde krigen da hovedfunksjonen var militær avskrekking,
har NATO gått over til å bli en organisasjon som
aktivt leder og gjennomfører ulike typer militære
operasjoner. Dette har vært en krevende prosess som organisasjonen
har løst gjennom omstilling og nyskapning.
NATO har i 2004 operasjoner i Afghanistan (ISAF
- International Security Assistance Force), Kosovo (KFOR - Kosovo
Force), Bosnia (SFOR - Stabilisation Force in Bosnia and Hercegovina)
og Middelhavet (Operation Active Endeavour). Alliansen har også støttet
sine medlemsland ifm. særskilte arrangementer som ikke
nødvendigvis er av sikkerhetspolitisk natur. NATO ivaretok
således luftovervåkning ifm. europamesterskapet
i fotball i Portugal og kronprinsbryllupet i Spania. Under De olympiske
leker i Athen bidro NATO med luftovervåkning, maritime
styrker og et ARBC (Atom-, Radiologiske, Biologiske og Kjemiske
våpen)-element for å styrke beredskapen mot terrorangrep.
NATOs operasjon i Bosnia har vært vellykket
og SFOR-operasjonen avsluttes innen utgangen av 2004. EU etablerer
samtidig en ny type operasjon i Bosnia med større vekt
på sivile oppgaver. Norge har sagt seg villig til å delta
i EU-operasjonen med et begrenset bidrag, men det konkrete styrkebidraget
vil bli fastsatt senere. NATO vil likevel forbli i området
med et hovedkvarter for å ivareta sine forpliktelser ifm.
Dayton-avtalen.
Hovedfokuset under toppmøtet i Istanbul
var å fortsette omstillingen av NATO for å møte
de nye sikkerhetsutfordringene. Denne omstillingen er helt nødvendig
og har klare likhetstrekk med de nasjonale omstillingsprosesser.
Både NATO og Norge har tatt viktige skritt fremover i denne
prosessen, og Nordsjøstrategien er et viktig ledd i transformasjonen
av det norske forsvaret.
På toppmøtet var det bred
enighet om å endre NATOs planleggingsprosesser. Det ble
også enighet om å styrke koordineringen av styrkegenereringen
til NATOs operasjoner. Dette gir medlemslandene lengre planleggingshorisont
og større mulighet til å konsentrere sine styrkebidrag.
Fra norsk side ble det understreket at medlemslandene i størst
mulig grad må unngå å legge restriksjoner
på de nasjonale styrkebidragene til NATO-operasjoner, slik
at de tilgjengelige styrkene kan utnyttes mer effektivt.
Den sikkerhetspolitiske rollefordelingen mellom
EU og NATO, og med det også mellom EU og USA, er i endring.
Det er av grunnleggende betydning at samarbeidet mellom EU og NATO
forblir konstruktivt og baseres på åpenhet, samarbeid
og gjensidig koordinering.
De nærmeste årene vil EU ventelig
bli mer fremtredende som konsultasjonsforum og politisk aktør
for ivaretakelse av europeisk og internasjonal sikkerhet og stabilitet.
EUs økte evne til koordinert anvendelse av diplomatiske,
politiske, økonomiske, militære og juridiske virkemidler,
vil fortsatt kunne få konsekvenser for NATO og det transatlantiske
forholdet.
EUs toppmøte i juni 2004 vedtok en
ny grunnlovstraktat for EU som skal til ratifisering i de enkelte
medlemsland de kommende år. Dette vedtaket har i seg selv
ingen direkte innflytelse på det europeiske samarbeidet
innenfor sikkerhets- og forsvarspolitikk, men er et kraftig signal
om ytterligere forsterket samarbeid mellom EUs medlemsland. Utviklingen forsterker
således EUs ambisjon om å utøve en slagkraftig
felles utenriks- og sikkerhetspolitikk (Common Foreign and Security
Policy - CFSP), slik det ble tatt til orde for gjennom EUs sikkerhetspolitiske
strategi (A Secure Europe in a Better World. European Security Strategy
- også kjent som "Solana-papiret"). De senere års
styrking av EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk (European Security
and Defence Policy - ESDP), både på det politiske
og praktiske plan, bidrar også til å styrke EU
som aktør på den sikkerhetspolitiske arenaen.
Under EUs toppmøte i juni 2004 ble
det også fattet vedtak om å overta den militære
operasjonen i Bosnia etter NATOs SFOR fra desember 2004. Den nye
operasjonen - Althea - vil videreføre det tidligere styrkenivået
på ca. 7 000 soldater, og vil bli den største
og mest omfattende EU-operasjonen så langt.
EU-toppmøtet vedtok samtidig å etablere
7-9 såkalte "EU Battle Groups". Disse
stridsgruppene vil hver bestå av ca. 1 500 soldater og
skal kunne settes inn på kort varsel i ulike konfliktområder.
EU har spesielt lagt vekt på at disse stridsgruppene skal
understøtte FN for gjennomføring av stabiliserings-
og konfliktforebyggende operasjoner, innbefattet humanitære
operasjoner. Afrika trekkes frem som et særlig aktuelt
innsettingsområde.
Toppmøtet besluttet videre å opprette
en organisasjon på forsvarssiden - European Defence Agency (EDA)
- som vil få i oppgave å fremskaffe de nødvendige
militære kapasiteter for å oppnå målsettingene
i Solana-papiret (A Secure Europe in a Better World. European Security
Strategy). For å utføre denne oppgaven vil EDA
få ansvar for europeisk forskning og utvikling innenfor
forsvarssektoren, europeisk samarbeid om materiellanskaffelser og
forsvarsindustrisamarbeid. EDA vil således overta de funksjonene
som Western European Armaments Group (WEAG) og Western European
Armaments Organisation (WEAO) har i dag, og hvor Norge er fullt
medlem. Som en følge av dette forventes WEAG nedlagt i
løpet av 2004, mens WEAO forventes å videreføre
sin rolle som forvalter av europeiske forsknings- og teknologiprogrammer
inntil de juridiske og praktiske forutsetninger for EDAs overtakelse
også av denne oppgaven er på plass (jf. egen informasjonssak
om WEAO).
En del av EUs fordypning av det forsvars- og
sikkerhetspolitiske samarbeidet skjer innenfor det avtaleverket
som er utviklet mellom NATO og EU. Dette rammeverket er kalt Berlin+,
og ble sluttført i mars 2003. Det viktigste elementet i
Berlin+ avtalen er prinsippet om at NATO, i de tilfeller
der alliansen som organisasjon ikke ønsker å involvere
seg, kan stille kollektive militære kapasiteter til rådighet
for EU-ledede operasjoner.
Det er viktig at ESDP utvikler seg på en
måte som utfyller og ikke konkurrerer med NATO. Det er
enighet i begge organisasjoner om at NATO og EU skal utfylle hverandre,
men utviklingen av ESDP fører til at det blir stadig flere
tangeringspunkter mellom EU og NATO. Utviklingen av en enhetlig
europeisk forsvars- og sikkerhetspolitikk er positiv også sett
med norske øyne. Et styrket ESDP fører til at
den europeisk pilaren i det transatlantiske sikkerhetsfellesskapet
styrkes. Norge ønsker å bidra til at Europa fremstår
som en mer slagkraftig, enhetlig og synlig aktør. Ved å utvikle
europeiske kapasiteter vil Europa i større grad kunne ta
ansvar for europeisk og global sikkerhet og stabilitet.
Norges muligheter til å påvirke
utviklingen av ESDP er minimal. Som NATO-medlem har vi, iht. de
arrangementene som er bestemt mellom EU og NATO, formelle rettigheter
når EU i sine operasjoner benytter seg av NATOs ressurser.
I tillegg har vi sammen med resten av "+5 gruppen", bestående
av allierte europeiske ikke-EU land (Island, Romania, Bulgaria,
Tyrkia og Norge), rett til å bli konsultert om forsvars-
og sikkerhetspolitiske spørsmål. Arrangementene
er imidlertid en kanal som gir liten mulighet for reell påvirkning.
Norge har deltatt i EU-operasjoner, noe som
gir et visst praktisk kontaktpunkt mot ESDP. Ved å delta
i slike operasjoner signaliserer vi til våre europeiske partnere
at vi ønsker å bidra til utviklingen av ESDP.
Vår posisjon som ikke-EU-land krever
en aktiv europapolitikk. Norge kan ikke stille seg på utsiden
av de prosesser og initiativ som lanseres av EU. Derfor tar Norge,
i den grad vi slipper til, del i det flernasjonale arbeidet i EU
for å utvikle militære kapasiteter, samtidig som
vi søker å knytte oss tettest mulig til European Defence
Agency (EDA). Det er viktig at vi forblir en seriøs og
kompetent samarbeidspartner innen det europeiske forsvarsmateriellsamarbeidet,
og på den måten kunne få innflytelse
i EDA. Regjeringen vil derfor fortsette å arbeide aktivt
for å sikre norske interesser og påvirkningsmuligheter
i EDA.
Det tok over ti år før de
strukturelle konsekvensene av den kalde krigens slutt begynte å avtegne
seg for alvor også på det transatlantiske plan.
USAs dominerende posisjon i internasjonal politikk, og det faktum
at nasjonal sikkerhet har fått økt betydning i
amerikansk politikk, har betydelige føringer på USAs
politikk på den internasjonale arena og overfor Europa.
Det endrede risikobildet har ført til nye internasjonale samarbeidsmønstre,
noe som fremfor alt kommer til syne gjennom kampen mot internasjonal
terrorisme. Tidligere fiender samarbeider om å motvirke,
begrense og om nødvendig bekjempe nye og felles trusler.
Den udramatiske oppsigelsen av ABM (Anti-Ballistic Missile)-avtalen
i juni 2002 og den russisk-amerikanske avtalen av mai 2002 som begrenser
aktive strategiske kjernefysiske stridshoder til mellom 1700 og
2200, er uttrykk for viktige endringer i de strategiske forhold. Ovennevnte
avtale mellom USA og Russland åpner også for samarbeid
om forsvar mot ballistiske missiler. Dette tema diskuteres bl.a.
innenfor rammen av NATO-Russland-rådet (NRC) i NATO.
Et annet trekk ved det nye strategiske bildet
er større politiske forskjeller mellom USA og enkelte sentrale europeiske
allierte, noe som på utvalgte områder har ført
til mer markante interessemotsetninger. Slike motsetninger har til
dels blitt forsterket ved at den sikkerhetspolitiske rollefordelingen
mellom EU og NATO, og med det også mellom EU og USA, er
i støpeskjeen. Spørsmålet om nasjonal
handlefrihet uten internasjonale bindinger (unilateralisme) kontra
nært samarbeid av gjensidig natur med allierte (multilateralisme),
er følgelig blitt et sentralt tema i amerikanske politikk.
De transatlantiske bånd er fortsatt
sterke, og ovennevnte motsetninger bør derfor ikke overdrives.
Det gamle skjebnefellesskapet fra den kalde krigen er endret, men
ikke borte. Samtidig skal man ikke undervurdere de vanskeligheter
som følger av institusjonelle forhold, ulik trusseloppfatning,
misforholdet i militær styrke over Atlanterhavet og ulik
tilnærming til håndtering av nye sikkerhetsutfordringer.
Dette skaper utfordringer, også for Norge. I så henseende
er det svært viktig for Norge at NATOs rolle som transatlantisk
konsultasjonsorgan styrkes. Samtidig er det viktig å delta
aktivt i det fremvoksende europeiske forsvarssamarbeidet - enten
bilateralt eller multilateralt.
Norges forhold til Russland er i økende
grad preget av større tillit og åpenhet, og dagens
Russland utgjør ingen militær trussel mot Norge.
Likevel vil Russland fortsatt være en sentral rammefaktor
for utformingen av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. Våre
to land grenser opp mot hverandre i et område av stor ressursmessig
og strategisk betydning. Russland legger fremdeles stor vekt på sine
strategiske kjernevåpen, og basene på Kola og
i Nordvest-Russland spiller følgelig fortsatt en sentral
strategisk rolle. Dette vil neppe endre seg i overskuelig fremtid,
og i lys av denne realitet vil det mest sannsynlig forbli utstasjonert
betydelige russiske militære kapasiteter i dette området,
og forholdet mellom Norge og Russland vil fortsatt være
preget av det asymmetriske forholdet mellom en småstat
og en stormakt.
Norsk samfunnssikkerhet berøres direkte
av den potensielle forurensningsfaren knyttet til militær
eller tidligere militær aktivitet i Nordvest-Russland og
til de russiske sivile kjernekraftverk og fyrlykter med radioaktive
batterier. Økt olje- og gassutvinning på russisk side
i nord, samt omfattende skipstransport av olje langs vår
kyst, vil gi økt risiko for forurensning. Denne utfordringen
må håndteres. Flernasjonalt samarbeid og fortsatt
felles innsats for å redusere og fjerne potensielle miljøtrusler
mot Barentshavets sårbare økologi og mot samfunnssikkerheten,
er her avgjørende. På disse felt har Norge og
Russland sammenfallende interesser.
Norske interesser er tjent med at Russland involveres i
et nært politisk og militært samarbeid med NATO
så vel som EU og USA. I NATO-Russland-rådet møter
de allierte Russland som en likeverdig partner. Det er imidlertid
ingen automatikk i at et slikt utvidet samarbeid vil skape en kvalitativ
endring i det bilaterale forholdet mellom Norge og Russland. Det
er fra norsk side viktig å forhindre situasjoner der Russland
bilateralt kan sette Norge under press. I denne sammenheng vil en
overordnet multilateral ramme for forholdet til Russland være
viktig. Et Russland som søker sikkerhet i fellesskap med
andre er avgjørende for europeisk og internasjonal sikkerhet
og stabilitet, og derved et viktig bidrag til større forutsigbarhet.
Nordsjøstrategien er en overordnet
politikk for å sette flere eksisterende og kommende bilaterale
samarbeidsavtaler inn i en helhetlig ramme. Nordsjøstrategien
er et norsk initiativ og innebærer at Norge bygger videre
på og initierer nye bilaterale avtaler, og systematiserer
et nært løpende samarbeid med fire spesielt nære
allierte (Storbritannia, Tyskland, Nederland, Danmark). Sentrale
målsettinger er gjennom kosteffektive løsninger å øke
deltakerlandenes operative evne og militære kapasiteter.
Geografisk nærhet og stor grad av sikkerhetspolitisk interessefellesskap,
foruten et eksisterende og omfattende politisk, økonomisk
og militært samarbeid, gjør disse landene til
naturlige strategiske partnere for Norge. Nordsjøstrategien
innebærer avtaler mellom Norge og de enkelte andre landene,
og ikke gjensidig mellom alle landene som gruppe. Nordsjøstrategien
utelukker ikke et nært samarbeid med andre allierte og
partnere på utvalgte områder, eksempelvis Polen
og Canada.
Nordsjøstrategien har blitt aktivt
fulgt opp i 2004 gjennom flere bilaterale avtaler, og vil bli ytterligere utvidet
i 2005.
Norden og Østersjøregionen
preges av økende gjensidig samarbeid og stabilitet. Det
nordiske samarbeidet på det sikkerhets- og forsvarspolitiske
området har fått økt betydning for Norge,
ikke minst fordi samarbeidet mellom NATO og EU er i utvikling. Norge
har i løpet av 1990-tallet videreutviklet det forsvarspolitiske samarbeidet
med de andre nordiske land. Dette samarbeidet bidrar positivt til
politisk og militær fleksibilitet. De nordiske land har
en rekke sammenfallende interesser i sikkerhetspolitikken, og de
har lang erfaring fra et nært samarbeid på en
rekke forskjellige samfunnsområder. Videre gjør
de nordiske lands ulike tilknytningsformer til EU og NATO den nordiske sikkerhetspolitiske
dialogen til en viktig innfallsport for Norge til EU.
Det nordiske sikkerhetspolitiske samarbeidet
vil primært ha fokus på internasjonale fredsoperasjoner med
FN-, EU- eller OSSE-mandat, samt på hvordan vi sammen kan
redusere kostnader på sentrale forsvarsområder
som drift, produksjon, vedlikehold og anskaffelser.
De nordiske land er fortsatt dypt engasjert
i de tre baltiske land på forsvarssiden. De baltiske lands medlemskap
i både EU og NATO muliggjør nå et tettere
forsvarsrelatert samarbeid i regionen. Norge har siden 1992 deltatt
aktivt i arbeidet med å bygge opp og modernisere de baltiske
landenes forsvar, gjennom et bredt spekter av prosjekter og tiltak.
På sikt vil den bilaterale støtten til de baltiske
land bli avviklet i den form vi kjenner i dag, og i stedet finne
sted innenfor den normale rammen av NATO-medlemskapet.
Komiteen viser til
merknadene i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004)
om norsk sikkerhetspolitikk preges av at trusselbildet endrer seg kontinuerlig
og påvirkes av de utviklingstrekk som til enhver tid kjennetegner
vårt eget samfunn, våre nærområder
og det globale samfunnet. Komiteen mener at globaliseringen
har ført til gjensidig avhengighet mellom land og regioner,
med redusert betydning av geografisk avstand og omfattende endringer
i forholdene innenfor og mellom stater.
Komiteen mener at aktivt fredsarbeid
og en aktiv sikkerhetspolitikk blant annet er å bygge en
sterkere internasjonal rettsorden med bedre styringsinstrumenter
enn det globale samfunnet man har i dag.
Komiteen mener at FN må stå helt
sentralt i et slikt arbeid, basert på rettsprinsipper,
folkerett og målene om fattigdomsbekjempelse. Komiteen er
enig med proposisjonen i at Norge skal legge avgjørende
vekt på FN som et globalt og overordnet sikkerhetspolitisk fastpunkt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig i
og understreker at NATO er hjørnesteinen i norsk sikkerhets-
og forsvarspolitikk. Flertallet mener videre at utvidelsen
av NATO forsterker alliansens stabiliserende faktor i Europa. Partnerskap
for fred-prosjektet etter Berlin- murens fall, bidro til de nødvendige
forberedelsene til medlemskapsutvidelsen. For å få politisk
autoritet må en forsvarsallianse også ha militære
fasiliteter og være relevant når det gjelder forsvarspolititiske
utfordringer.
Flertallet vil vise til Praque
Capabilities Commitments (PCC) vedtatt på NATOs toppmøte
i 2002 som er en milepæl for å få til
en arbeidsdeling mellom de europeiske NATO-landene ved større
anskaffelser av forsvarsmateriell, i tillegg til økt samarbeid
og interoperabilitet mellom naboland.
Komiteen vil særlig
vise til Norges samarbeid med Danmark og Nederland og til Nordsjøstrategien. Komiteen har
merket seg at Nordsjøstrategien er et norsk initiativ som
tar sikte på økt samarbeid med Storbritannia,
Tyskland, Nederland og Danmark. Komiteen er enig
i at geografisk nærhet og stor grad av sikkerhetspolitiske
interessefellesskap, i tillegg til et eksisterende og omfattende
politisk, økonomisk og militært samarbeid, gjør
disse landene til naturlige strategiske partnere for Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil også vise
til at NATO har en solid beredskap også innen samfunnssikkerhet
og sivilt militært samarbeid, noe som er viktig for Norge med
de olje- og gassinstallasjoner vi har langs kysten.
Komiteen viser til
at det har vokst fram ulike aktører og utfordringer som
truer sikkerheten til det moderne, åpne, demokratiske og
teknologiske samfunnet. Målet for forsvarspolitikken er å sikre grunnleggende
verdier som demokrati, rettssikkerhet og menneskerettigheter. Den
samlede forsvarspolitikken må bidra til at den enkelte
borgers sikkerhet settes i sentrum. Komiteen mener
at utviklingen understreker behovet for nye samarbeidsforhold mellom
sivilt og militært beredskap og et modernisert totalforsvarskonsept
for beredskap og krisehåndtering.
Komiteen mener at det med dagens
trusselbilde er nødvendig å gi det videre samfunnssikkerhetsarbeidet klar
prioritering innenfor en spesifikk og strukturert ramme. Dette er
nødvendig dersom fremtidige trusler i kjente og ukjente
former skal kunne forebygges på en strukturell og effektiv
måte at totalforsvarskonsept må styrke samarbeidet
mellom sivilt og militært beredskap og definere ansvarsmessige
gråsoner før akutte situasjoner oppstår.
Det vises for øvrig til Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf.
St.meld. nr. 17 (2001-2002) og til Innst. S. nr. 49 (2004-2005),
jf. St.meld. nr. 39 (2003-2004).
Komiteen vil legge stor vekt
på utviklingen i nordområdene og viser til at
Barentshavet og Norskehavet er blant verdens mest produktive havområder.
De klimatiske forholdene gjør områdene særlig
sårbare, og transport av olje og brukt atombrensel må møtes
med offensive tiltak. Komiteen vil også her
vektlegge samarbeidet mellom Forsvaret og sivile etater.
Komiteen er enig i proposisjonens
vurdering av at norsk samfunnssikkerhet bevares direkte av den potensielle
forurensningsfaren knyttet til militær aktivitet i Nordvest-Russland. Komiteen er
også enig i at flernasjonalt samarbeid i Barentsområdet
og i det arktiske området er nødvendig for å redusere
og fjerne potensielle miljøtrusler mot den sårbare økologien.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at trusselbildet og vurderingene av sikkerhetspolitiske tiltak
er i endring. Det hersker bred enighet om at det ikke
foreligger noen fare for militære angrep mot norsk territorium
fra en annen stat på kort sikt, men at nasjonale interesser
like fullt er sårbare på grunn av vår
geostrategiske beliggenhet, våre ressurser og norsk politisk
og militær deltakelse internasjonalt. Dette medlem mener
at dette krever nye prioriteringer i forsvars- og sikkerhetspolitikken,
det vil si en styrking av sivile sikkerhetspolitiske virkemidler
på bekostning av konvensjonelle militærkapasiteter.
En helhetlig politikk på området må se
konfliktforebygging, beskyttelse av menneskerettighetene, rettferdig
fordeling, humanitær bistand og styrking av folkeretten
i sammenheng. Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp.
nr. 42 (2003-2004) om den videre moderniseringen av Forsvaret og
til Innst. S. nr. 49 (2003-2004), jf. St.meld. nr. 39 (2003-2004)
Samfunnssikkerhet og sivilt-militært samarbeid.
Dette medlem mener at de nye
sikkerhetspolitiske utfordringene ikke reflekteres godt nok i Regjeringens
framlegg til budsjett for Forsvaret. Det bindes opp betydelige ressurser
i investeringer i militært offensivt materiell, og i å bygge
opp såkalte nisjekapasiteter til bruk i internasjonale
operasjoner, mens det satses for lite på å sikre
fiskeri- og petroleumsressurser og på å sørge
for sikkerhet i nordområdene.
Dette medlem mener at terskelen
for norsk deltakelse i offensive militære operasjoner må høynes. Det
er gode grunner til at Norge skal påta seg en del av ansvaret
for å løse konflikter i andre deler av verden. Dette
vil også kunne innebære militær deltakelse,
gitt at noen forutsetninger er oppfylt. For det første
bør andre diplomatiske og politiske virkemidler være utprøvd
før militære tiltak iverksettes. For det andre
må det foreligge et FN-mandat for denne type operasjoner. For
det tredje må norske soldater i utenlandske operasjoner
være godt forberedt på å kunne gjennomføre
oppdraget, og også sikres en forsvarlig psykososial oppfølging
under og etter tjenesten.
Dette medlem understreker at
det er avgjørende at norske soldater ikke skal brukes i
internasjonale oppdrag uten at beslutningen om operasjonen er tatt
av norske myndigheter. Planene om å stille 150 soldater
til disposisjon for EUs innsatsstyrker representerer i så måte
et brudd på dette prinsippet. Etter dette medlems oppfatning
bør ikke Norge delta i EUs stridsgrupper med norske soldater.
I stedet bør Norge konsentrere seg om oppdrag i FN-regi.
Dette medlem vil påpeke
at det er et paradoks at Norges tradisjonelt nærmeste allierte
i sikkerhetspolitikken, USA, har bidratt til å gjøre
verden mer utrygg gjennom sin aggressive utenrikspolitikk de senere år, begrunnet
i doktrinen om forebyggende angrep. USA har gått foran
i å bryte FN-pakten gjennom krigen i Irak, og dermed svekket
troen på diplomati og politiske løsninger på konflikter
i verden. Fangebehandlingen på Guantanamo Bay og i Abu
Ghraib-fengslet i Irak og andre graverende brudd på Geneve-bestemmelsene fungerer
som legitimering av terrorhandlinger mot USA og deres allierte.
Dette bidrar samtidig til at andre stater står friere til å bryte
folkerettslige prinsipper i sin kamp mot terrorisme, for eksempel
Russland i Tsjetsjenia og Israel overfor palestinerne. I sum fører
dette til mer ustabilitet, mer frykt og mindre trygge internasjonale
forhold.
Dette medlem mener at terrorisme
i liten grad kan bekjempes av konvensjonelle militære virkemidler,
og at et bredt spekter av tiltak må settes i verk og koordineres.
Det må settes inn betydelige ressurser internasjonalt på forebyggende
virksomhet, på å finne politiske løsninger
på pågående konflikter og på etterretning
og politiarbeid. Dette medlem mener at terrorisme,
som i sin natur angriper demokratiske verdier og institusjoner,
må bekjempes uten å bryte grunnleggende menneskerettigheter.
Terrorister må oppspores og ansvarliggjøres for
sine handlinger, men uten at hele folkegrupper blir skadelidende.
Dette medlem etterlyser en dyptgående
sikkerhetspolitisk analyse. Som småstat er Norge avhengig av
samarbeid med andre stater, og har interesse av velfungerende multilaterale
institusjoner, først og fremst FN. Når enkelte
av våre allierte bryter med eller motarbeider FN, krever
det en konsekvent norsk linje som forsvarer av internasjonale avtaler
og konvensjoner.
Dette medlem deler derfor ikke
vektleggingen av at Norge skal utvikle såkalte nisjekapasiteter
som kan komme våre allierte til gode i offensive oppdrag
i internasjonale operasjoner. Utviklingen av slike nisjekapasiteter
gir ikke primært støtte til ivaretakelse av nasjonale
forsvarsoppgaver, først og fremst i nordområdene og
langs kysten. Å ivareta forsvaret av ressursene her er
ikke bare av nasjonal interesse, men er også av internasjonal
betydning.
Norge bør etter dette medlems mening øke innsatsen
i forvaltningen av ressursene og havområdene. Økningen
av russisk oljetransport langs norskekysten utgjør i denne
forbindelse en beredskapsutfordring, og dette medlem viser
i denne sammenheng til at Kystvaktens potensielle seilingskapasitet
i dag ikke er fullt utnyttet.