I proposisjonen gis en rapport for Forsvarets
virksomhet i 2003. Året 2003 var det andre året
i omleggingsperioden 2002-2005. Omleggingen har så langt vært
vellykket og i hovedtrekk gått etter planen. Gjennom omleggingen
har man lyktes med å dreie ressursstrømmen fra
støttevirksomhet til operativ virksomhet. Forsvarets samlede
operative evne har antagelig aldri vært bedre. Videre er
den operative nasjonale beredskap styrket, og våre styrkebidrag
til internasjonale operasjoner blir av omverdenen ansett som relevante,
av høy kvalitet og i tråd med gjeldende operative
krav.
Den vedtatte omleggingen er i rute med hensyn
til gjennomføring av vedtatte endringer i Forsvarets struktur
og organisasjon. Det andre året i omstillingsperioden viser
en betydelig resultatoppnåelse ift. de fastsatte økonomisk-administrative
hovedmålene. I store trekk er delmålet for året
2003 innenfor driftsområdet oppnådd, med en reduksjon
på 1 235 mill. kroner ift. et alternativ uten omlegging.
I 2003 ble det utrangert omkring 440 000 kvm bygningsareal. Så langt
i omleggingsperioden er det utrangert totalt 1,3 mill. kvm bygningsmasse,
av målet på 2 mill. kvm innen utgangen av 2005.
Utrangering av EBA går iht. plan. Det ble avhendet 242
000 kvm. i 2003. Totalt for omstillingsperioden er det avhendet
550 000 kvm. bygningsmasse. Avhending av EBA ga et nettoresultat
på 237 mill. kroner i 2003. Fremdriften i reduksjon av
antall årsverk har ikke vært i henhold til plan
i 2003. Forsvaret er pålagt å redusere antall årsverk
med minimum 5 000 ift. antallet pr. 1. september 2000. Etter planen
skal dette være gjennomført innen 31. desember
2005. Totalt sett har Forsvaret oppnådd en netto reduksjon
på i overkant av 2 200 årsverk pr. januar 2004.
Den resterende delen av reduksjonen må tas ut i 2004 og
2005.
Ved Stortingets sluttsaldering var budsjettets
utgiftsramme på 29 614 mill. kroner. Endringer gjennom året gjorde
at budsjettet bevilgningsmessig ble redusert til 29 276 mill. kroner
ved årets slutt, dvs. en reduksjon på 338 mill.
kroner. I tillegg til nevnte bevilgningsendringer hadde Forsvaret
til disposisjon overførte midler fra 2002 på 1
127 mill. kroner.
Det totale beløpet som ble overført
fra 2003 til 2004 var på 404 mill. kroner, eller ca. 1,4
pst. av forsvarsbudsjettet. Av dette utgjør 147 mill. kroner
mindreutgifter på investeringspostene, og 258
mill. kroner mindreutgifter på driftspostene.
Med hensyn på styrkestruktur, organisasjon,
virksomhetsområder og underliggende etater, vises det til proposisjonen.
Komiteen har merket seg at omstillingen
er i rute i de ulike avdelinger i Forsvaret. Komiteen vil
imidlertid bemerke at det er nødvendig i slike store omorganiseringsprosesser å ta
hensyn til arbeidsmiljøet og de ansattes situasjon. Komiteen vil
videre understreke nødvendigheten av at de ansattes organisasjoner gis
medbestemmelse i henhold til lover og avtaler.
Komiteen vil vise til statsrådens
svar til komiteen datert 10. november 2004 om omstillingen i Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO), der det heter:
"Departementet er kjent med at AGO FLO har fremmet
konkrete forslag til effektivisering og at disse nå er til
behandling/drøfting på lokalt nivå i
FLO. Her foreslås bl.a. en organisasjonsmodell som i støtte
grad enn tidligere inndeles etter funksjon. Dette innebærer
bl.a. at det vedlikehold, av JKT-virksomhet og all forsyningsvirksomhet
foreslås samlet i egne enheter. Etter lokal behandling
og drøfting vil forslagene behandles på sentralt
nivå, med FLO som forhandlingspartner i Forsvaret, primo
desember dette år. Den endelige konklusjonen med hensyn
til fremtidig organisasjonsstruktur i FLO, vil således
foreligge etter at man har forhandlet med arbeidstakerorganisasjonene
i tråd med hovedavtalens bestemmelser. Helheten av denne
prosessen vil, slik det er redegjort for i St.prp. nr. 1 (2004-2005),
kunne medføre endringer i den organisering som er beskrevet
i St.prp. nr. 12 (2003-2004)."
Komiteen viser til beskrivelse
i St.prp. nr. 1 (2004-2005) Forsvar, om fremdrift i omleggingen
av FLO og til at Stortinget har gitt rammer for omleggingen av FLO,
og at det er en viktig budsjettforutsetning at denne gjennomføres
raskt. Komiteen viser til at fastsettelse av vedtatt
organisasjonsstruktur, innenfor de rammer og effektiviseringskrav
Stortinget har gitt, er delegert, og at det nå pågår
forhandlinger mellom Forsvaret og de ansattes organisasjoner om
dette. Komiteen ber om at Stortinget blir holdt informert om
fremdriften i omleggingen av FLO på egnet måte.
Komiteen viser til følgende
merknader i Innst. S. nr. 234 (2003 – 2004), jf. St.prp.
nr. 42 (2003 – 2004):
"Komiteen understreker at en videre effektivisering av
virksomheten i FLO vil være av avgjørende betydning
i det videre moderniseringsarbeidet i Forsvaret, fremfor alt med
tanke på å få til den vridning av ressursstrømmen
fra logistikk- og støttestrukturen til operativ virksomhet
og materiellinvesteringer som proposisjonen legger til grunn.
...Komiteen
viser til behovet for å frigjøre ressurser i logistikk-
og støttevirksomheten, med det formål å sikre
transformasjon og modernisering av Forsvarets operative styrker.
Komiteen er enig i at støttevirksomheten først
og fremst må tjene Forsvarets operative behov, og at Forsvarets
grunnleggende rasjonale er å kunne trygge norsk sikkerhet
gjennom å være i stand til å løse
sine oppgaver på en effektiv måte.
Komiteen
viser derfor til at det må tilstrebes en mest mulig kostnadseffektiv
organisering av logistikk- og støttestrukturen og av Forsvarets
styrkeproduksjon, med sikte på å øke
relevansen og kvaliteten på den støtten som ytes,
utnyttelse av synergieffekter internt i og mellom forsvarsgrenene,
samt tilpasninger til de endrede krav og behov som gjør
seg gjeldende i understøttelsen av de operative styrkene.
Komiteen
legger til grunn at en vridning av ressursstrømmen over
mot operativ virksomhet og materiellinvesteringer er avgjørende
for å kunne nå de målsettinger for Forsvarets
utvikling som proposisjonen skisserer, og for å kunne sikre
en forsvarstruktur som er i balanse også på lengre
sikt."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til følgende merknad
i Innst. S. nr. 234 (2003 – 2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003 – 2004):
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at det fortsatt gjenstår
utfordringer knyttet til å ta ut full effekt av omleggingen
og vil vise til merknader i senere kapitler. Flertallet understreker
imidlertid at målene for omleggingen frem til 2005 må ligge
fast, også knyttet til årsverksreduksjonen og
den videre omorganiseringen av FLO. Dersom de eksisterende mål
for omleggingen ikke nås, vil dette vanskeliggjøre
arbeidet med å gjennomføre de nye mål
som Regjeringen foreslår i proposisjonen og kunne bidra
til å svekke moderniseringen av Forsvaret på sikt.
Flertallet understreker i denne sammenheng det ansvaret som påhviler
ledere i FLO for å følge opp politiske vedtak
i det fastslåtte omfang og med den fastsatte fremdrift,
samt departementets rett og plikt til å gripe inn dersom
fremdriften ikke er tilfredsstillende."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at en effektiv og vellykket omlegging av FLO er nødvendig
for modernisering av Forsvaret, og en viktig forutsetning for budsjettet
for 2005. Disse medlemmer vil vise til de retningslinjer for omleggingen
av FLO som ble gitt i Innst. S. nr. 234 (2003 – 2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004). Flertallet understreker viktigheten
av at denne omleggingen gjennomføres i tråd med
de føringer som her ble gitt. Flertallet viser
til at en forsinket omlegging av FLO vil ha vesentlige konsekvenser
for den operative virksomheten i Forsvaret. Flertallet mener
derfor omleggingen må gjennomføres, innenfor de
rammer og med de innsparingsmål Stortinget har gitt, og
at organisasjonsstruktur må fremforhandles i tråd
med bestemmelsene i hovedavtalen.
Komiteen er kjent
med at Riksrevisjonen ikke har godkjent Forsvarets regnskap for
2003 og vil i den forbindelse vise til behandling i Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité. Komiteen vil
understreke at god økonomistyring, korrekt regnskapsførsel
og en akseptabel forvaltning av Stortinget bevilgende midler er
en forutsetning også for Forsvaret. Komiteen forutsetter
for budsjettåret 2005 et helhetlig og gjennomgående
styringssystem og en effektiv og kompetent økonomi- og
materiellforvaltning.
Komiteen har videre merket seg
at leveranseprosjekt 2 (LP-2) i Golf, der hovedmålet er å innføre
felles løsning for styring og kontroll av materiell- og
logistikkfunksjoner, vil bli lagt frem for Stortinget så snart de
nødvendige beslutningsdokumenter er utarbeidet og ekstern
kvalitetssikring er gjennomført.
Komiteen viser i den forbindelse
til statsrådens svar til komiteen datert 10. november 2004,
der det heter:
"Det er iverksatt flere tiltak for å styrke
ledelsen av økonomifunksjonene. Blant annet skal det etableres
en stilling som økonomidirektør i Forsvarsstaben.
Stillingen skal styrke forsvarssjefens økonomistyringsfunksjon,
og sikre at økonomiansvaret ivaretas på en god
nok måte på alle nivå i organisasjonen.
Videre er det utnevnt en koordinator som skal ivareta koordinering
mellom Forsvarets lønnsadministrasjon, Forsvarets regnskapsadministrasjon,
Program Golfs Drifts- og videreutviklingsorganisasjon, Forsvarsstaben, Regional
støttefunksjon og driftsenhetene i Forsvaret. Det er også etablert
en kontrollerrolle ved den enkelte driftsenhet i Forsvaret.
Unntaksvis vil driftsenhetene kjøpe denne kompetansen fra
Regional støttefunksjon. Det er FDs vurdering at bemanningen,
gjennom de nye tiltakene, er tilstrekkelig i de enhetene som utgjør
den nye organiseringen av lønns- og regnskapsfunksjonene i
Forsvaret."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på at omstillingen skjer
svært raskt og at dette skaper unødige kostnader
og stor usikkerhet blant de ansatte. Disse medlemmer kan
vanskelig se at det i tilstrekkelig grad er mulig å ta
hensyn til arbeidsmiljøet og de ansattes situasjon når
mange endringer skal gjennomføres allerede fra årsskiftet
2004/2005.