Departementet foreslår at Arbeidsdirektoratets styre
omgjøres til et rådgivende organ i forbindelse med
gjennomføringen av arbeidsmarkedspolitikken. En har lagt
stor vekt på den faktiske funksjon Arbeidsdirektoratets
styre har, Stortingets behandling av Innst. S. nr. 63 (1992-93)
vedrørende statens forvaltnings- og personalpolitikk og
de retningslinjer som foreligger på dette området.
Formålet med å etablere et råd vil være å sikre
en formalisering av arbeidsmarkedsetatens løpende dialog
med partene i arbeidslivet. En slik dialog er nødvendig
for at etaten skal kunne utføre sine oppgaver på en
god måte. Det er også i tråd med våre
ILO-forpliktelser om samarbeid med partene i arbeidslivet, jf. vedtatte
ILO-konvensjoner på arbeidsmarkedspolitikkens område.
Departementet ønsker at flere av organisasjonene i arbeidslivet
skal kunne få mulighet til en løpende dialog med
Arbeidsdirektoratet, herunder å gi sitt syn på aktuelle
arbeidsmarkedsfaglige spørsmål. Departementet ønsker
derfor å gjøre representasjonen fra partene i arbeidslivet
noe bredere enn i dag ved å tilby flere av arbeidsgiver-
og arbeidstakerorganisasjonene å sitte i rådet.
Disse organisasjonene er sentrale aktører på arbeidsmarkedet.
Samtidig ivaretar de viktige sider av brukergruppenes interesser.
En slik utvidelse av representasjonen gjør det etter departementets
vurdering uaktuelt å opprettholde et styre for Arbeidsmarkedsetaten.
Sammensetningen av et eventuelt styre med beslutningsfullmakt måtte
vært basert på andre prinsipper.
Departementet mener det rådgivende organet bør ha
representanter fra de sentrale arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene.
Når det gjelder sammensetningen av det rådgivende
organet, tar departementet utgangspunkt i at det bør gjenspeile
de deler av arbeidsmarkedet som arbeidsmarkedsetaten yter tjenester
overfor.
De fleste arbeidssøkergruppene vil være registrert i
arbeidsmarkedsetatens registre i relativt kort tid. Det må sees
i sammenheng med at målet er å få brukerne av
etatens tjenester i arbeid. Disse brukergruppene har anledning til å uttrykke
sin mening gjennom regelmessige brukerundersøkelser, gjennom
hyppige evalueringer av de enkelte tiltak eller på ad hoc-basis
skriftlig eller muntlig til det aktuelle arbeidskontoret. Departementet
har ellers ikke informasjon som tyder på at gruppene som
særskilt organiserer arbeidssøkere er representative
for arbeidssøkerne. Det vil således ikke være
aktuelt å la dem være representert i det foreslåtte rådet.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å omgjøre
Arbeidsdirektoratets styre til råd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, støtter
forslaget om å omgjøre styret til råd.
Videre bør representasjonen i det nye rådet utvides
slik at en bredere del av organisasjonene i arbeidslivet kan være
i løpende dialog med Arbeidsdirektoratet om gjennomføringen
av arbeidsmarkedspolitikken. Flertallet mener at
Arbeidsmarkedsetaten er et viktig instrument i gjennomføringen
av arbeidsmarkedspolitikken og mener at et representativt sammensatt
råd for etaten, med både nøytrale medlemmer
og representanter for partene i arbeidslivet, bygger opp under det
viktige trepartssamarbeidet i arbeidsmarkedspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter Regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil understreke at rådet bør
ha en bred representasjon fra arbeidslivets organisasjoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at Arbeidsdirektoratet fortsatt skal ledes av et styre. Dette
medlem mener det vil være riktig å utvide
styret med representanter fra arbeidsgiversiden og fra arbeidstakersiden.
Dette medlem mener at Arbeidsmarkedsetaten er
et viktig instrument i gjennomføringen av arbeidsmarkedspolitikken
og mener at et representativt sammensatt styre for etaten, med både
nøytrale medlemmer og representanter for partene i arbeidslivet,
bygger opp under det viktige trepartssamarbeidet i arbeidsmarkedspolitikken.